InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Artrose: kwaliteit kraakbeen vermindert

Artrose: kwaliteit kraakbeen vermindert

Artrose: kwaliteit kraakbeen vermindert Wanneer iemand artrose heeft dan is er sprake van achteruitgang van de kwaliteit van het kraakbeen. Kraakbeen is een dun laagje over het gewricht waar twee botuiteinden bij elkaar komen. Artrose is overigens niet hetzelfde als reuma. Symptomen van artrose zijn pijn en stijfheid. De gewrichten maken soms een krakend of schurend geluid. Ook kan de beweeglijkheid van een gewricht achteruitgaan of verandert het van vorm doordat zich nieuw bot vormt. De oorzaak van artrose is niet bekend en het is ook niet te genezen.

Artrose in het kort

Artrose is de slijtage van het kraakbeen in de gewrichten. Maar het is feitelijk meer dan slijtage. Ook het bot rondom het gewricht verandert vaak. Gewrichten werken als een scharnier. Het kraakbeen zorgt ervoor dat het buigen en strekken makkelijk gaat. Bij artrose vermindert de kwaliteit van het kraakbeen. Het kan zelfs helemaal verdwijnen. Door aantasting van het kraakbeen bewegen de gewrichten minder makkelijk. Daarnaast veranderen het bot en de spieren. Het kan leiden tot een ontsteking. Wanneer er op meerdere plekken sprake is van artrose spreken we van poly-artrose.

Wat zijn de symptomen van artrose?

Het belangrijkste symptoom is doffe pijn en soms hevige pijn. De pijn wordt gevoeld wanneer u gaat bewegen. Beweegt u eenmaal dan verdwijnt de pijn ook weer. Vaak is de pijn 's nachts (startstijfheid die later verdwijnt). Veel mensen hebben last van extreme vermoeidheid. Verder maken uw gewrichten een krakend of schurend geluid. Na lange tijd merkt u ook dat er sprake is van beperking van de beweeglijkheid van het gewricht. Als laatste symptoom noemen we de verandering van de vorm van het bot (dikker en breder).

Waar komt artrose voor?

Artrose kan in één gewricht voorkomen maar ook in meerdere. Bekende plekken zijn de heup, knie, handen, wervels en voeten.

Diagnose en oorzaken

Het stellen van een diagnose gebeurt snel. De klachten zijn erg duidelijk. Soms kan een röntgenfoto hierbij helpen. Het komt bij vrouwen vaker voor dan bij mannen. Het is ook een ouderdomsziekte. Mensen die zwaar lichamelijk werk doen kunnen er last van krijgen. Ook overgewicht doet de kans erop vergroten. Soms is er sprake van een ongeval.

De gevolgen van artrose beperken

Artrose is niet te genezen. Wel kunt u de gevolgen beperken door uw manier van leven aan te passen, een andere leefstijl aan te nemen. Denk hierbij aan het voorkomen van overbelasting, het beschermen van uw gewrichten, blijven bewegen, en gebruik maken van hulpmiddelen,

Leefstijladviezen

Het is belangrijk om bovenstaande leef leefstijladviezen te blijven opvolgen. Hoe beter u op de hoogte bent van artrose, des te beter u zult begrijpen waarom u de adviezen moet opvolgen zelfs als ze geen effect lijken te hebben.

Overbelasting voorkómen

Om overbelasting te voorkomen moet u zoeken naar evenwicht: voldoende bewegen om soepel te blijven, voldoende rust nemen om beschadiging te voorkomen.

Uw gewrichten beschermen

Om uw gewrichten te beschermen is het zaak om de grote gewrichten te gebruiken en niet de kleine. Dus beter een arm dan een hand. Probeer ook de belasting over meerdere gewrichten te verdelen. Voorkom een plotselinge zware belasting. Zet uw gewrichten niet in de uiterste stand. Zorg dat u niet te zwaar wordt.

Omgaan met pijn

Het is zaak om goed pijn leren te begrijpen. Zo leert u hoe u er het beste op kunt reageren. Er zijn allerlei middeltjes om pijn te bestrijden: ontspannen, afleiding zoeken, pijnstillers of warmtepakkingen, psychologische technieken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Artrose bij het paardArtrose bij het paardArtrose is een aandoening die vooral bij oudere paarden voorkomt, maar er zijn ook uitzonderingen. Een paard met artrose…
Artrose: de symptomen en de behandelingArtrose: de symptomen en de behandelingIedereen heeft wel eens last van pijnlijke knieën, heupen of handen. In de meeste gevallen is de pijn van korte duur en…
Artrose hetzelfde als versleten gewrichten?Artrose (oftewel osteoartritis) is een reumatische aandoening en niet het gevolg van een normaal verouderingsproces. Art…
Artrose: is het erfelijk?Artrose: is het erfelijk?Artrose van een reumatische aandoening, waardoor het kraakbeen in een gewricht is aangedaan. Er wordt teveel kraakbeen a…
Heupartrose (slijtage van de heup, coxartrose)Heupartrose (slijtage van de heup, coxartrose)Artrose van de heup, ook wel coxartrose genoemd, is een veel voorkomend probleem, met name bij oudere mensen. Heupartros…
Bronnen en referenties
  • Artrose - Stichting September

Reageer op het artikel "Artrose: kwaliteit kraakbeen vermindert"

Infoteur: Etsel
Gepubliceerd: 16-12-2014
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!