InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Artrose: bewegen, sporten en oefeningen

Artrose: bewegen, sporten en oefeningen

Artrose: bewegen, sporten en oefeningen Indien u artrose heeft dan is bewegen heel belangrijk. Bewegen zorgt ervoor dat uw gewrichten soepel blijven. De spieren worden getraind die het gewricht stevigheid bieden. Ook zorgt bewegen ervoor dat u goed op gewicht blijft. Het is wel van belang dat u op de goede manier beweegt. Hou rekening met de pijngrens. Belangrijk is om eerst een goede warming-up te doen. Doe een beweging die u leuk vindt en zorg voor regelmaat. Voor het verbeteren van de conditie is drie keer in de week twintig minuten nodig. Vooral zwemmen is gunstig voor artrose.

Bewegen is gezond

Door regelmatig te bewegen worden de gevolgen van artrose beperkt. Er zijn vier goede redenen om te bewegen: het soepel houden van de gewrichten, het soepel en sterk houden van de spieren, het op peil houden van uw conditie, en het vasthouden van uw lichaamsgewicht. Een fysiotherapeut kan helpen bij uw bewegingsoefeningen.

Verantwoord bewegen

Het is belangrijk dat u verantwoord beweegt. Daarbij moet u op uw grenzen letten. Ook dient u regelmatig te bewegen. Het bewegen gaat gemakkelijker wanneer u eerst een warming-up hebt gedaan. Het beste kunt u oefenen op goede momenten wanneer u weinig pijn hebt. Door in groepsverband te trainen houdt u het bewegen langer vol. Het moet ook dagelijkse routine worden. Luister tijdens het bewegen naar uw favoriete muziek. Dit stimuleert u meer. Beloon u zelf na de oefeningen.

Conditie verbeteren

Zorg dat u uw conditie geleidelijk opbouwt tot drie keer per week 20 minuten. Geschikte sporten bij artrose zijn zwemmen, fietsen en wandelen. U beweegt dan gelijkmatig. Met zwemmen belast u uw gewrichten het minst. Bij fietsen kunt u het beste in een licht verzet fietsen. Voor wandelen is een stevige, vlakke ondergrond belangrijk.

Oefeningen

Oefenen is belangrijk om beweeglijk, sterk en soepel te blijven. Bij het doen van oefeningen gelden enkele vuistregels:
  • Stop meteen wanneer u pijn krijgt;
  • doe het rustiger wanneer u pijn heeft gehad.

Het is ook verstandig om advies te vragen aan een fysiotherapeut. Vooral wanneer u nog niet zo lang artrose heeft en niet precies weet wat u wel en niet kan doen.

nek oefeningen

  • Ga rechtop staan en trek uw kin iets in. Draai uw hoofd zo ver mogelijk naar rechts en dan weer naar voren en tot slot zo ver mogelijk naar links.
  • U zit of staat rechtop. Buig uw hoofd naar uw linkerschouder. Buig uw hoofd naar uw rechterschouder.

pols en handen oefening

  • Leg uw handen met de palm voor u op tafel. Ook uw onderarmen liggen op tafel. Til uw handen zo ver mogelijk op terwijl uw onderarmen op tafel blijven liggen. Hou dit een paar tellen vast en leg uw handen dan weer terug.
  • Hou uw pols vast met u ene hand en schuif de andere vlakke hand naar rechts en dan naar links.
  • Leg uw onderarmen en handen op tafel. Buig uw vingers kootje voor kootje op tot een vuist. Hou dit even vast en rol de vingers daarna weer uit.

rug oefeningen

  • Ga met uw rug op de grond liggen. Buig uw knieën en zet uw voeten plat op de ondergrond. Span buikspieren aan en kantel uw bekken zodat uw onderrug tegen de ondergrond wordt geduwd. Laat uw buikspieren weer los zodat uw rug hol wordt.
  • Ga op uw rug liggen en strek om en om uw benen zo lang mogelijk uit. Hou uw rug plat.
  • Ga met gespreide armen op uw rug liggen. Buig uw knieën en houd uw voeten plat op de grond. Ga met beide knieën naar links en weer terug. Vervolgens gaat u met beide knieën naar rechts.
  • Ga op uw rug liggen met gebogen knieën en kantel uw bekken naar achteren en duw uw onderlichaam naar boven. Hou dit even vast en rol dan uw rug, wervel voor wervel, af.

heup oefeningen

  • Ga op de grond zitten met gestrekte benen. Duw uw knieën tegen de vloer aan en beweeg naar uw tenen toe. Maak uw rug hol.
  • Ga met opgetrokken benen met uw rug op de grond liggen. De voeten liggen plat op de grond. Spreid uw benen naar buiten terwijl de voeten naast elkaar blijven liggen.

knie oefeningen

  • Ga op de grond liggen met gestrekte benen. Buig één knie door één voet over de grond naar u toe te schuiven. Ga terug en herhaal dit met de andere voet.
  • Ga op een tafel zitten zodat uw voeten de grond niet raken. Ontspan de benen en strek daarna één been zo ver mogelijk. Zwaai terug en buig het zo ver mogelijk. Doe dit ook met het andere been.

voet oefeningen

  • Ga op de grond zitten steunend op uw handen. Trek uw voeten zo ver mogelijk naar u toe en dan van uw af. Houd uw hielen steeds op de grond.
  • Ga op een tafel zitten en draai met uw voeten rondjes, linksom en rechtsom.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Artrose hetzelfde als versleten gewrichten?Artrose (oftewel osteoartritis) is een reumatische aandoening en niet het gevolg van een normaal verouderingsproces. Art…
Artrose: de symptomen en de behandelingArtrose: de symptomen en de behandelingIedereen heeft wel eens last van pijnlijke knieën, heupen of handen. In de meeste gevallen is de pijn van korte duur en…
Artrose bij het paardArtrose bij het paardArtrose is een aandoening die vooral bij oudere paarden voorkomt, maar er zijn ook uitzonderingen. Een paard met artrose…
Aandoening: ArtroseAandoening: ArtroseArtrose is een aandoening aan het kraakbeen in de gewrichten. Het wordt ook wel slijtage genoemd en komt vooral bij oude…
Artrose schouder: pijn schouder, nek en bovenarm + handArtrose schouder: pijn schouder, nek en bovenarm + handArtrose is een reumatische aandoening, waarbij niet alleen het gewrichtskraakbeen in kwaliteit achteruitgaat, maar ook d…
Bronnen en referenties
  • Artrose - Stichting September

Reageer op het artikel "Artrose: bewegen, sporten en oefeningen"

Infoteur: Etsel
Gepubliceerd: 19-12-2014
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!