InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Kanker in een relatie: hulp voor patiënt en partner

Kanker in een relatie: hulp voor patiënt en partner

Kanker in een relatie: hulp voor patiënt en partner De diagnose van kanker is voor de meeste patiënten een bittere pil om te slikken. "Waarom ik?" is een vraag die de meeste mensen zich stellen. Maar ook voor de partners van mensen met kanker zijn de gevolgen van een dergelijke diagnose niet te onderschatten. Ook zij worden mentaal erg zwaar op de proef gesteld, en dus ook het koppel zelf in zijn geheel. Daarom kan het nuttig zijn, voor zowel kankerpatiënten als hun partners, om psychologische begeleiding te krijgen van een psycholoog of een coach. De "Stichting tegen Kanker" voorziet in telefonische coaching voor patiënten én hun partners.

Kanker verandert je leven

Kanker is een zeer zware ziekte die de meeste patiënten helemaal uit hun lood slaat. Bij het horen van het woord "kanker" denkt de meerderheid van de mensen meteen aan overleven in de brede zin van het woord. Wat is de kans op genezing? Hoe lang heb je nog te leven? Wat zijn de gevolgen als de kanker eenmaal onder controle is? Dat zijn maar enkele van de vragen die zowel patiënt als partner bezighouden bij het horen van de diagnose. Kanker drukt een dermate zware stempel op je lichaam en geest dat het je leven kan veranderen, en de manier waarop je naar het leven zal kijken.

Diagnose en prognose kanker

In de precieze diagnose wordt duidelijk gemaakt hoe ver de kanker al gevorderd is. Ook de aangewezen behandelingen komen aan bod, zoals daar zijn: chemotherapie, radiotherapie, en operatief ingrijpen. Daarbij wordt ook al een poging gedaan om de kans op genezing te bepalen, dit is de zogenaamde prognose. Die prognose is belangrijk bij de perceptie van de ziekte door patiënten en hun partners. Door de prognose op zich te laten inwerken kunnen de patiënten en hun partners de gevolgen voor de toekomst van hun leven inschatten.

Kanker in een relatie

De een zal al wat minder optimistisch tegen die prognose aankijken dan de ander. De manier waarop koppels tegen de ziekte aankijken, en hoe ze ermee omgaan hangt van tal van factoren af. De vraag of een koppel de strijd tegen kanker kan overleven heeft bijvoorbeeld te maken met de manier waarop de twee geliefden ook al voor de diagnose van kanker met mekaar omgingen. Was de liefde altijd al heel sterk, of ging jullie relatie door de nodige bergen en dalen? Deze factoren zullen hun invloed uitoefenen op het al dan niet blijven voortbestaan van jullie relatie.

"Coping"-stijlen bij kanker

Als er een te groot onevenwicht is tussen de twee "coping"-stijlen (optimistisch/pessimistisch) die de partners hanteren, dan kan dat negatief zijn voor het koppel. Bij voorkeur vinden jullie een soort balans, een gulden middenweg, die niet te veel overhelt naar het zwarte, maar ook niet naar het rooskleurige van de zaak. Ergens tussenin lijkt het beste. Hierbij is het ook essentieel dat jullie vlot communiceren over wat julllie voelen: omgaan met kanker is echt niet makkelijk en elke wederzijdse steun kunnen jullie goed gebruiken.

Kankerpatiënt en partner

Bij een zware ziekte zoals kanker staat de patiënt ongevraagd in de belangstelling. Mensen die het goed met je menen vragen altijd maar weer hoe het met je gaat, terwijl vaak wordt vergeten dat ook de partner het moeilijk heeft. En dit terwijl die partner zich in veel gevallen helemaal opoffert in het verzorgen van de zieke. Maar ook die partner blijft een persoon die nood heeft aan aandacht, aan affectie, en aan een sociaal leven. Dat sociaal leven, dat klankbord voor de partner komt een beetje in de verdrukking, simpelweg omdat een ziekte vanzelf zorgt voor een soort van isolatie.

Psycholoog of coach

En het is precies daar dat er nood kan zijn van een derde persoon, iemand die zich buiten het kader van de probleemsituatie bevindt. Dit omdat zowel patiënt als partner behoefte hebben om hun gevoelens, hun frustraties en hun noden te ventileren ten overstaan van een buitenstaander. Hier kan een rol weggelegd zijn voor een psycholoog of coach die de partners kan helpen met een aangepaste therapie om met de kanker om te gaan. Bij de Belgische Stichting tegen Kanker kunnen kankerpatiënten én hun partners gratis terecht voor telefonische coaching. Dit kan op het telefoonnummer: 02 733 68 68.

Psychologische gevolgen kanker

Of een relatie het begeeft wanneer deze onder zware druk staat is moeilijk te voorspellen. De psychologische gevolgen van kanker kunnen moeilijk overschat worden. En hoe sterk jullie band voordien ook was, een kankerpatiënt in huis kan alles ernstig op de proef stellen. Denk bijvoorbeeld aan medicijnen die een invloed hebben op het karakter van de patiënt, waardoor de partner met een bevreemdend gevoel te maken kan krijgen. Hierdoor kun je als koppel uiteindelijk uit mekaar groeien. Daarom lijkt een aangepaste psychologische begeleiding, zowel voor partner als patiënt, sterk aangewezen in het geval van kanker.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De relatie of huwelijk in therapieDe relatie of huwelijk in therapieMensen met een relationele twijfel: “Blijven? Uit elkaar gaan? Of gaan scheiden?” kunnen bijzonder goed geholpen worden…
Kenmerken van een sterke en goede relatieKenmerken van een sterke en goede relatieWat zijn de kenmerken van een goede relatie? Hoe herken je een goede relatie? Wanneer is een relatie sterk en niet kapot…
Affaire overleven, is er leven na ontrouw?Affaire overleven, is er leven na ontrouw?Hoe doe je dat, een affaire overleven? Hoe kan je relatie een affaire overleven? Wat zijn de gevolgen van een affaire? H…
Bronnen en referenties
  • http://www.kanker.be/
  • Tijdschrift BODYTALK magazine, september 2014, p. 30-33. (bronnen geraadpleegd op 05/01/2016).

Reageer op het artikel "Kanker in een relatie: hulp voor patiënt en partner"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 26-03-2019
Subrubriek: Ziekten
Special: Ziektes en relaties
Medische informatie…
Schrijf mee!