InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Hoe vaak komt de ziekte van Alzheimer voor?

Hoe vaak komt de ziekte van Alzheimer voor?

De ziekte van Alzheimer is heel zeldzaam bij jonge mensen, maar komt veel vaker voor naarmate mensen ouder worden. Tot op een leeftijd van 65 jaar zal slechts 1 op de 1000 mensen de ziekte ontwikkelen. Maar bij mensen ouder dan 85 jaar wordt een op de drie getroffen.

Het kan iedereen overkomen

Iedereen kan de ziekte van Alzheimer krijgen. Sinds hij in 1992 aan de wereld bekendmaakte dat hij Alzheimer had, heeft de voormalige Amerikaanse president Ronald Reagan met zijn vrouw Nancy miljoenen dollars bijeengebracht voor onderzoek naar de ziekte van Alzheimer. Ook andere beroemde mensen met Alzheimer hebben geholpen om de bekendheid met de aandoening te vergroten. Het leven van de Britse romanschrijfster Iris Murdoch, die in 1999 stierf na een langdurige strijd met de ziekte van Alzheimer, was het onderwerp van de film Iris.

Onderzoek financieren

De onderzoeksgelden en de extra publiciteit die voortkomen uit het werk van beroemde mensen zijn zeer welkom. Maar de regeringen van alle landen in de wereld moeten meer geld uittrekken voor onderzoek naar alle vormen van dementie, en voor een betere verzorging van de miljoenen mensen die erdoor getroffen worden.

In Nederland zijn nu zo’n 250.000 mensen dementerend - zo’n 12-15.000 van hen zijn jonger dan 65 jaar. In België zijn 158.000 mensen dementerend. Bijna twee derde van deze mensen heeft de ziekte van Alzheimer. Naar schatting woont 66 procent van alle mensen met Alzheimer in ontwikkelingslanden. Maar juist deze landen hebben vaak geen artsen, verpleegkundigen, bezigheidstherapeuten en counselors om mensen met de ziekte te helpen en degenen die voor hen zorgen te steunen.

Beroemde mensen met de ziekte van Alzheimer

  • Rita Hayworth (1918-1987), Amerikaanse filmster in meer dan 40 films, waaronder Only Angels Have Wings en Gilda,
  • Iris Murdoch (1919-1999), Britse romanschrijfster en filosofe, Enkele van haar bekendste boeken zijn The Bell (1958)enTheSea, theSea(1978),
  • Ronald Reagan (1911 -2004), voormalige acteur en president van de VS (rechts),
  • Koningin Juliana (1909-2004), koningin van Nederland in de periode 1948-1980

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe vaak komt de ziekte van Alzheimer voor?"

Infoteur: Guy1962
Gepubliceerd: 14-02-2008
Subrubriek: Ziekten
Special: Alzheimer
Medische informatie…
Schrijf mee!