TBC in verleden, heden en toekomst

Tuberculose heeft in Europa meer mensen gedood dan enig andere ziekte. Nu, vanaf de tweede helft van de 20e eeuw, is de belangrijkste tuberculosegolf in 2015 al 60 jaar wat ingetoomd. Men zegt dat dat door antibiotica komt. De ziekte is echter niet uitgeroeid; er komen nog steeds tuberculose gevallen voor in Europa waarbij mensen overlijden, ook in Nederland. Dit gebeurt ondanks dat medici verkondigen dat men een prima medicijn in de vorm van antibiotica heeft bij TBC. Tuberculose wordt meestal afgekort tot TBC. Het is een bacteriële infectie die gemeen om zich heen kan slaan. TBC wordt verspreid door de lucht; dat maakt het een zeer besmettelijke ziekte.

Inhoud:

Rood bloed op witte zakdoek

TBC was vooral in de 19e eeuw een gevreesde ziekte. Niemand leek eraan te kunnen ontsnappen. In de literatuur was het beeld van rood bloed op een witte zakdoek een algemeen begrepen metafoor voor TBC. Deze ernstige ziekte werd ook wel ´De witte pest´ genoemd. Beroemdheden zoals Franz Kafka, Emily Brontë, Schiller, Chopin, Paganini en vele anderen stierven eraan. TBC was in de 19e eeuw wat kanker nu is; een gevreesde epidemie.

Hoe kon een TBC-epidemie ontstaan?

Hoe kon de ziekte tuberculose eigenlijk uitgroeien tot een angstaanjagende ziekte die met vlagen epidemische vormen aannam? Het antwoord is: industrialisatie. Door de industrialisatie trokken mensen naar de steden. Helaas was de armoede groot en de behuizing ondermaats. Op het moment dat achterbuurten werden afgebroken bleek de ziekte TBC ineens aanzienlijk minder voor te komen. Vochtige en dus onhygiënische behuizing is de belangrijkste oorzaak van het ontstaan van TBC. Deze vochtige en onhygiënische omstandigheden zijn de groeihaarden van bacteriën die TBC veroorzaken. De verbetering in hygiënische omstandigheden is dé reden dat TBC niet vaak meer voorkomt.

TBC is bestreden door hygiëneverbetering

Veel mensen denken dat TBC is gestopt door de opkomst van antibiotica maar dat is hooguit gedeeltelijk waar. De prevalentie van TBC is eigenlijk reeds gestopt toen antibiotica zijn intrede deed. In 1944 kwam een relatief effectieve antibioticabehandeling op de markt in de vorm van het antibioticum streptomycine. Rond dezelfde tijd en vlak daarvoor verbeterden de hygiënische woonomstandigheden. Daardoor kwam het idee in de wereld dat antibiotica TBC hadden doen laten verdwijnen. Sterker nog: men gebruikte de lagere TBC-cijfers als propaganda voor antibiotica als medicijn. Het is bovendien onwaar daar TBC niet helemaal is verdwenen. Ook in Nederland steekt er af en toe nog eens een TBC-epidemie de kop op en ondanks dat mensen met antibiotica worden behandeld sterven er mensen aan.

De informatie over antibiotica komt uit dit boek.De informatie over antibiotica komt uit dit boek.

Industrialisatie en kolonisatie

In Azië en Afrika komt ook TBC voor. Daar is echter de industrialisatie pas veel later op gang gekomen. In deze landen is TBC in feite te danken aan de kolonisatie die ervoor zorgde dat mensen indirect werden gedwongen dicht opeen gepakt in steden te wonen. Overbevolking, vervuiling en slechte leefomstandigheden zorgden voor het ontstaan en de verbreiding van TBC. In feite is TBC in de derde wereld geïmporteerd vanuit Europa. In Europa waren de woonomstandigheden vanaf begin 20e eeuw drastisch verbeterd en nam ook de incidentie van TBC af. In de Tweede Wereldoorlog laaide de TBC-epidemie weer op, alleen slechts in de concentratiekampen, waar ook onhygiënische leefomstandigheden waren. Daarom stierf een groot deel van de mensen die gevangen zaten in een werkkamp geleid door de Duitsers aan TBC.

Goede voeding en persoonlijke hygiëne

Goedgevoede en mensen die persoonlijke hygiëne hoog in het vaandel hebben staan worden veel minder snel ziek van bacteriële ziekten. Zij hebben een beter immuunsysteem of eigenlijk moet je zeggen: een meer optimale levenskracht want het immuunsysteem als zodanig is een menselijke gedachteconstructie en bestaat helemaal niet. Het immuunsysteem en de levensenergie zijn in feite twee woorden die hetzelfde betekenen.

Onnodig overlijden

In onze moderne tijd is er nog steeds verschrikkelijk veel TBC, met name in de derdewereldlanden. Dat is extra schrijnend omdat we de oorzaak ervan allang weten: onhygiënische leefomstandigheden. Het is in principe relatief gemakkelijk om mensen en overheden in te lichten over deze oorzaak van TBC en deze oorzaken op te lossen. In de derde wereld is voldoende antibiotica, alleen zijn de TBC-bacteriën inmiddels voor een groot deel resistent hiertegen. Door de nalatigheid om het TBC-probleem in de derde wereld op te lossen, zadelt de wereld zichzelf met een probleem op; we kweken toekomstige resistente TBC-bacteriën die een epidemie kunnen veroorzaken.

Resistent tegen TBC

Omdat TBC standaard wordt behandeld met antibiotica is er een groot gevaar ontstaan. Sommige mutaties van TBC-bacteriën zijn sinds eind jaren 90 resistent tegen enkele vormen van antibiotica. In 1994 constateerde het Britse bureau voor wetenschap en technologie al dat sommige bacteriesoorten dermate resistent zijn tegen antibiotica dat er vrijwel geen behandelingsmethode meer is. Als deze ontwikkeling zich voortzet dan kan TBC binnen enkele jaren in het westen wederom een gevreesde, dodelijke ziekte worden. Door de resistente TBC-bacteriën zijn antibiotica immers een waardeloos instrument geworden.

Antibiotica is een gevaar

Daarom moeten artsen het antibioticagebruik drastisch terugbrengen. Antibiotica zijn lang gezien als een wondermedicijn. Vanaf de jaren 80 van het vorige millennium begonnen microbiologen in te zien dat antibiotica op den duur een superbacterie gaan kweken die voor een grote dosis ellende in de wereld kunnen zorgen. Microbiologen zijn echter geen artsen; artsen zagen dit gevaar lange tijd niet en bleven maar antibiotica voorschrijven, zelfs voor lichte aandoeningen als verkoudheid, hoest, oorpijn, diarree en blaasontsteking; allemaal verschijnselen die eenvoudig met natuurlijke middelen kunnen worden opgelost, volgens onder andere het boek ´Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst´. Bovendien hebben veel artsen nog steeds niet geleerd van de kennis van microbiologen en schrijft men nog steeds antibiotica voor bij niet-ernstige ziekten die vaak vanzelf ook wel over gaan. Zelfs anno 2015 worden mensen nog preventief een antibioticakuur gegeven bij een keelpijntje, iets wat volgens microbiologen zo ongeveer het domste is wat een arts kan doen.

Leg antibioticagebruik aan banden

In heel de wereld zouden artsen zeer zuinig moeten zijn met antibiotica. Alleen levensbedreigende ziekten zouden ermee moeten worden aangepakt. Als het aan vooraanstaande microbiologen ligt, zou liever vandaag dan morgen het gebruik van antibiotica in de vleesindustrie aan banden moeten worden gelegd. Uit onderzoek blijkt dat medewerkers in de vleesindustrie zelf vele soorten tegen antibiotica resistente bacteriën in hun lichaam hebben. Antibiotica komen in hun werkomgeving voor waardoor werknemers continue kleine doses antibiotica binnen krijgen. Bovendien komt het in riolen terecht zodat bacteriën aldaar resistent kunnen worden met antibiotica. Er zijn reeds bacteriën die zich voeden met antibiotica in plaats ervan dat ze in hun ontwikkeling worden geremd. Het gebruik van antibiotica is de grootste reden dat er een epidemie gaat ontstaan in de toekomst van TBC of een andere bacteriële ziekte zoals bijvoorbeeld een MRSA-epidemie, zo verwachten microbiologen. In Nederland wordt extra aandacht besteed om de ziektenhuisbacterie (MRSA) te bestrijden. Iedere patiënt die op een varkenshouderij werkt of daar in de buurt woont, wordt extra gecontroleerd op MRSA, net zoals patiënten uit andere landen.

Kies een goede huisarts

Een andere reden om het gebruik van antibiotica in te perken is dat dit medicijn vele bijwerkingen heeft. Sommige mensen worden er zelfs ernstig ziek van. Ziekten zoals de ziekten van Crohn en candida-infecties, nemen in het begin van de 21e eeuw epidemische vormen aan en worden uitsluitend veroorzaakt doordat ze een bijwerking zijn van antibiotica, hoewel veel artsen en patiënten deze kennis niet altijd machtig zijn. Toch worden er reeds sinds het begin van de 21e eeuw onderzoeken gepubliceerd waaruit blijkt dat antibiotica de ziekte van Crohn kunnen veroorzaken. Dat is een tweede reden dat antibioticagebruik tot een minimum moet worden verkleind. Als patiënt kan je een arts die antibiotica voorschrijft bij een niet levensbedreigende aandoening, gewoon weerwoord geven of zijn behandeling afwijzen. Er zijn gelukkig steeds meer goede huisartsen en specialisten die antibioticagebruik slechts mondjesmaat gebruiken. Vergeet nooit dat je zelf je huisarts kunt kiezen.
Gerelateerde artikelen
Medicijnen: medicijngebruik  antibioticaMedicijnen: medicijngebruik antibioticaWanneer u een infectie heeft dat veroorzaakt wordt door een bacterie dient u een antibiotica in te nemen. Deze remmen de…
De waarheid over antibioticaDe waarheid over antibioticaIedereen heeft wel eens antibiotica gekregen voor een aandoening of een infectie. Antibiotica zijn zelfs de meest voorge…
Antibiotica, en de werking ervanAntibiotica, en de werking ervanAntibiotica hebben onze levens drastisch veranderd. Door de antibiotica zijn ernstige ziekten, die vroeger dodelijk ware…

Ziekte van Kikuchi: symptomen en behandelingZiekte van Kikuchi: symptomen en behandelingDe ziekte van Kikuchi (KFD) is een uiterst zeldzame auto-immuunaandoening van de lymfeklieren in de hals die in Nederlan…
Oorzaken van artritisArtritis heeft meerdere oorzaken. Voedsel en antibiotica zijn twee belangrijke oorzaken van de auto-immuunziekte artriti…
Bronnen en referenties
  • Geoffrey Cannon, De nieuwe Ziekteverwekkers, antibiotica, een droom wordt een nachtmerrie
  • Groot handboek geneeskrachtige planten, geert verhelst
  • http://www.rivm.nl/Onderwerpen/M/MRSA
  • Onderzoek 2004 antibiotica veroorzaakt ziekte van crohn: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1774910/
  • Foto´s: publiek domein, bewerkt door T. Dijkman

Reageer op het artikel "TBC in verleden, heden en toekomst"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 10-04-2015
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!