InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Oorzaken van artritis

Oorzaken van artritis

Artritis heeft meerdere oorzaken. Voedsel en antibiotica zijn twee belangrijke oorzaken van de auto-immuunziekte artritis. Hoe kan een antibiotica oorzaak zijn van artritis? De MRSA-bacterie is door antibiotica-inzet immuun geworden tegen diverse vormen van antibiotica en kan daardoor vrijelijk in het lichaam ontstekingen veroorzaken zoals artritis. Dat is in wetenschappelijke kringen bekend. Daarmee zijn antibiotica een belangrijke tweede oorzaak van artritis, naast ontstekingsbevorderende voeding.

Inhoud:

Huidige officiële visie en mogelijk nieuwe visie

Volgens de officiële wetenschappelijke inzichten anno 2015 is de oorzaak van artritis onbekend. Er zijn echter vele onderzoekers die de oorzaak van artritis leggen bij antibiotica en slechte voeding. Daarover is nog geen wetenschappelijke consensus. Daarom is het belangrijk om te weten dat de hieronder behandelde oorzaken en behandelmethodes van artritis niet door iedere arts wordt onderschreven. Overigens is een verschil in inzichten geen vreemd verschijnsel in de medische wetenschap. Elk nieuw inzicht moet eerst worden onderzocht en herbevestigd voordat het eventueel tot de medische consensus kan worden gerekend.

Artritis komt door voedselallergie

Wat zeggen diverse onderzoekers over de oorzaak van artritis? Artritis komt door voedselallergie. Maar daarmee is niet alles gezegd. Er zijn meer aanleidingen voor het ontstaan van artritis. Ten eerste is het belangrijk om te beseffen dat artritis in de afgelopen 50 jaar veel meer om zich heen is gaan grijpen dan daarvoor. Dat betekent dat er de afgelopen halve eeuw iets veranderd is waardoor artritis makkelijker kan ontstaan. Artritis is voor veel heren en dames medici nog altijd een raadsel. Dat is onnodig; dit raadsel is eenvoudig oplosbaar, zo stellen mensen als Dr. Brown, Dr. Mercola en de onderzoeksjournalist Geoffrey Cannon. Twee grote veranderingen na de Tweede Wereldoorlog zijn:
  • ons eetpatroon en
  • ons antibioticagebruik.

Daarin liggen de oorzaken van artritis verscholen, zo stelt een groeiende groep onderzoekers. Er zijn er legio studies waarin wordt geconcludeerd dat een vegetarisch dieet kan helpen bij artritis. Dat heeft ermee te maken dat in vlees allerlei toxinen zitten. Deze toxinen komen normaal gesproken niet het lichaam binnen maar als de darmwand is beschadigd, wat kan gebeuren door antibioticagebruik, kunnen deze toxinen wel het lichaam binnen komen en daar auto-immuunziekten veroorzaken zoals reumatoïde artritis.

Twee soorten artritis

De Latijnse, wetenschappelijke naam voor rug-artritis is spondylitis ankylopëtica. Het komt bij mannen driemaal zo vaak voor als bij vrouwen. Een meer bekende vorm is reumatische artritis welke bij vrouwen twee keer zo vaak prevaleert als bij mannen. Artritis is een auto-immuunziekte. Deze categorie ziekten houdt in dat het lichaam niet meer herkent welke delen het moet aanvallen en welke niet. Je zou dat kunnen zien als een degeneratie van het immuunsysteem of de levenskracht van de mens. Een immuunsysteem op zich bestaat niet; dat is een gedachteconstructie die de mens op zichzelf heeft aangebracht, zo vertelt Klaus Bielau, een homeopathisch arts uit Oostenrijk die een boek schreef over Paracelsus. Levenskracht is in feite een betere term die de lading dekt; de levenskracht zorgt voor vitaliteit en het genezen van ziekten. Medicijnen zoals antibiotica verlagen onze levenskracht waardoor we sneller vatbaar worden door de categorie ziekten die is gedefinieerd als auto-immuunziekten.

Eerst goedaardig, vervolgens kwaadaardig

Het lichaam probeert bacteriën uit te schakelen door een infectie. Deze infectie is in feite een immuunreactie, een reactie van het lichaam om de levenskracht te herstellen waar deze is aangetast. Daarom is een infectie vaak goed voor het lichaam en heeft het weinig zin om een infectie te remmen; dan zal er een probleem ontstaan op een ander gebied in het lichaam. Bij spondylitis ankylopoëtica probeert het lichaam een bacil tegen te werken die normaal gesproken in kleine hoeveelheden in de darmen voorkomt. Deze bacil is goedaardig maar het lichaam ziet het ineens als kwaadaardig. Wat is er gebeurd? Wat is er veranderd in een lichaam om bepaalde bacteriën die in de grond goedaardig zijn als ziektekiemen te beschouwen?

Het antwoord zit in de darmen

Onze darmwand is een filter voor ongewenste stoffen. Als we iets eten wat niet goed is voor ons lichaam, zal dat nooit in het lichaam komen maar in de darmen blijven. Daarom is darmslijmvlies wat intact is van levensbelang. Toch komt het steeds vaker voor dat het darmslijmvlies beschadigd is. Hoe komt dat? In het algemeen is daar maar één antwoord op: antibiotica. Dit te vaak geprezen medicijn heeft diverse bijwerkingen. Het vernietigt de darmflora en het verpest het darmslijmvlies. Hierdoor kunnen stoffen uit voeding en darmbacteriën die normaliter niet in het lichaam komen toch door het darmslijmvlies doordringen. Dat is de reden dat mensen een voedselallergie of liever gezegd: voedselintolerantie, ervaren. Bij een stijgend aantal mensen lijdt deze intolerantie tot artritis.

Sneaky bacteriën

Bacteriën behoren tot de organismen die door een beschadigde darmwand kunnen glippen. Bij bacteriën geldt vrijwel altijd het volgende: wanneer ze zich niet op de juiste plaats bevinden, zorgen ze voor een ziekte. Bacteriën die in de darmen thuishoren en daar veel goede dingen verrichten, kunnen als ze in de bloedbaan komen voor een bloedvergiftiging zorgen. De gewrichten zijn een soort opslagplaats van stoffen waar het lichaam even niks mee kan. Als de nieren en de lever door overmacht niet in staat zijn om afvalstoffen of schadelijke bacteriën uit het lichaam te werken, worden deze in de gewrichten opgeslagen. Dat is de reden dat artritis kan ontstaan. Dus in het kort: eerst wordt de darmwand poreus door herhaaldelijk antibioticagebruik, vervolgens sneaken bacteriën
Veel van de informatie in dit artikel over antibiotica komt uit dit boek.Veel van de informatie in dit artikel over antibiotica komt uit dit boek.
door de poreuze darmwand, daarna kunnen de lever en de nieren de overvloed aan bacteriën niet meer aan waardoor deze worden afgevoerd naar de gewrichten. Hier zorgt de bacterie voor een ontstekingsreactie omdat de bacterie door het gewricht als schadelijk wordt beschouwd.

MRSA kan artritis veroorzaken

In 2009 werd er een Japans onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat de MRSA-bacterie, die immuun is voor antibiotica, een vorm van artritis kan veroorzaken tijdens de prille geboorte van een mens. Er werden vier patiënten onderzocht met heup-artritis die door MRSA was veroorzaakt. Deze artritis leidt onder andere tot het ongelijk groeien van de benen en tot zwellingen in de dijen. Men poogt om de bacterie in toom te houden met sterkere antibiotica waarvan men hoopt dat deze de MRSA-bacterie wel doodt, maar dat lukt vaak jarenlang niet.

Darmwandgerelateerde aandoeningen

Er zijn legio wetenschappelijke onderzoeken die concluderen dat antibiotica effectief is bij reumatoïde artritis. Hoe kan een voorgeschreven medicijn dat positieve invloed heeft op het ziektebeeld tegelijkertijd deze zelfde ziekte veroorzaken? Allereerst moeten we kijken naar het woord ´effectief´. De artritissymptomen zoals zwellingen, pijn en ontstekingen worden percentueel verminderd maar verdwijnen niet door het toedienen van een antibiotica-medicijn. Antibiotica kunnen dus een bacteriekolonie die artritis veroorzaakt indammen maar niet elimineren. Dat betekent dat antibiotica geen medicinale eigenschappen hebben voor artritis, maar een tijdelijke maskering van de symptomen biedt. Vervolgens is bekend dat antibiotica vele bijwerkingen hebben in de darmen; het veroorzaakt onder andere misselijkheid, diarree en constipatie. Dat komt omdat antibiotica de darmflora aantasten; het natuurlijke evenwicht in de darmflora wordt erdoor verstoord. De bacteriebalans wordt vernietigd door antibiotica. Als de darmflora wordt verstoord wordt niet alleen het spijsverteringsproces negatief beïnvloed; er vindt bacteriële overgroei of schimmelovergroei plaats. Immers: de darmwandbacteriën houden elkaar niet meer in evenwicht. Deze overgroei leidt op zijn beurt weer tot infecties aan de darmwand. Door herhaaldelijk toedienen van grote hoeveelheden antibiotica neemt de op diverse plaatsen geïnfecteerde darmwand in kwaliteit af. Normaal gesproken zorgt de darmwand er voor dat ontstekingsbevorderende stoffen niet in het lichaam komen. Als deze door een verslechterde darmwand wel in het lichaam komen en voor ziekten zorgen, dan spreken we vaak over het ontstaan van auto-immuunziekten zoals artritis of de ziekte van Crohn. Een auto-immuunziekte begint altijd in de darmen. We zouden dus beter kunnen spreken van darmwandgerelateerde aandoeningen.

Wat is er de afgelopen 50 jaar veranderd?

Nu moeten we nog een verklaring hebben waarom de laatste 50 jaar artritis veel vaker voorkomt. Dat is niet zo moeilijk. Ook andere auto-immuunziekten zoals de ziekte van Crohn en prikkelbaredarmsyndroom komen de laatste jaren steeds vaker voor. Deze ziekten kunnen ontstaan door een verslechterde darmwerking. De oorzaak van al deze ziekten zit dus in de darmen. We zagen al dat antibiotica voor deze verslechterde darmwerking zorgt. Nu wil het geval dat antibiotica reeds 60 jaar, vanaf de jaren 50 van de 20e eeuw, enorm vaak wordt voorgeschreven. Daar schuilt een belangrijke mede-oorzaak oorzaak van het meer voorkomen van artritis en andere auto-immuunziekten.

Conclusie

Volgens de huidige wetenschappelijke inzichten van 2015 is de oorzaak van artritis onbekend maar er zijn allerlei aanwijzingen dat op korte termijn een verschuiving in dit inzicht gaat plaats vinden aangezien steeds meer wetenschappers de oorzaak van artritis leggen in het westers voedselpatroon en antibioticagebruik. Artritis wordt aldus mede veroorzaakt door antibiotica. Wat is daar zo schokkend aan? Medici zien antibiotica als een behandelingsmethode bij artritis! Dat betekent dat men aan de kortetermijngevolgen, waarin het lijkt dat mensen genezen, meer waarde hecht dan aan de langetermijngevolgen, waaruit blijkt dat antibiotica artritis veroorzaakt. Overigens is er een sterk nadeel van antibiotica al sinds de jaren 80 bekend: antibioticabehandeling doen het kraakbeen in gewrichten met gemiddeld 18% verminderen, volgens een onderzoek uit 1987 wat is gehouden aan het Stanford University Medical Center in California. Antibiotica is geen ideale behandeling maar omdat het de enige behandelingsvorm is, gaat er men toch mee door.

Hoe moet artritis dan wel bestreden worden?

Deze vraag wordt verschillend beantwoord. In plaats van je in eerste plaats wenden tot antibiotica zou je kunnen denken aan een verandering van levensstijl en voedingspatroon, zo luidt het advies van Dr. Mercola. Dr. Mercola is een bekende Amerikaanse arts die een grote medische website heeft. Hij beschrijft dat de methode van Dr. Brown het best is. Dr. Brown heeft onder andere bij het prestigieuze Rockefeller instituut gewerkt. Hij onderzocht meer dan 10.000 artritispatiënten en kwam tot de conclusie dat artritis wordt veroorzaakt door onze voeding! Voeding kan namelijk ontstekingsbevorderend zijn. In het kort komt het hier op neer: Suiker, wit meel en allerlei synthetische toevoegingen in voedselproducten zijn eigenlijk niet voor consumptie geschikt en veroorzaken samen ontstekingen in de darmen. de aanbevelingen van Dr. Brown zijn in een notendop:

Overigens beveelt Dr. Brown krill-olie aan als bron van omega 3. Dit is echter een redelijk duur en niet-vegetarisch supplement. Je kunt omega 3 in ruime mate binnen krijgen verkrijgen uit roomboter, verse noten, avocado´s, koudgeperste notenoliën en kokosolie. Het belangrijkste is dat je voortaan suiker laat staan! Zonder suikergebruik te elimineren of op zijn minst drastisch te minimaliseren zal een dieet tegen artritis niet slagen.
Gerelateerde artikelen
Artritis psoriatica: symptomen, diagnose en behandelingArtritis psoriatica: symptomen, diagnose en behandelingArtritis psoriatica is een reumatische ziekte die mensen treft die last hebben van de ziekte psoriasis. Dat is een huidz…
Reumatoïde artritis of chronische gewrichtsreuma: symptomenReumatoïde artritis of chronische gewrichtsreuma: symptomenBij reumatoïde artritis is er sprake van een aanval van het afweersysteem op de eigen gewrichten, het is een auto-immuun…
Reumatoïde artritis RA behandelen met voeding en dieetReumatoïde artritis RA behandelen met voeding en dieetReumatoïde artritis of RA is een chronische aandoening die niet enkel vingers, pols, heupen, knieën en voeten aantast, m…
Stramme, pijnlijke handen: oorzaken van stijve, stramme handStramme, pijnlijke handen: oorzaken van stijve, stramme handLast van stramme handen? Stijfheid in de handen en gewrichten wat zich uit in stramme, pijnlijke handen, hangt waarschij…
Artritis psoriatica: combinatie van artritis en psoriasisArtritis psoriatica: combinatie van artritis en psoriasisArtritis psoriatica (AP) is een vorm van ontstekingsreuma bij huidziekte psoriasis en valt onder de auto-immuunziekten.…
Bronnen en referenties
  • Antibiotica bij artritis doet kraakbeen verliezen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3654698
  • Geoffrey Cannon, De nieuwe Ziekteverwekkers, antibiotica, een droom wordt een nachtmerrie
  • Japans onderzoek 2009: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19436242
  • http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2010/08/16/rheumatoid-arthritis-protocol.aspx
  • Vegetarisch dieet bij artritis: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10479237
  • Officiële kijk: oorzaak artritis onbekend: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMHT0024678/
  • Immuunsysteem is eigelijk levenskracht: Interview Klaus Bielau

Reageer op het artikel "Oorzaken van artritis"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 10-04-2015
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!