InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Chikungunya, pijnlijke ziekte verspreid door muggen

Chikungunya, pijnlijke ziekte verspreid door muggen

Chikungunya, pijnlijke ziekte verspreid door muggen In Frans Polynesië is anno 2015 een virusziekte elke dag nieuwe slachtoffers aan het maken. Het heet chikungunya. In Afrika, de Caraïben en Zuid-Azië komt het virus eveneens veelvuldig voor. Voor de meeste mensen is het niet dodelijk maar voor ouderen, zieken en kinderen kan het wel dodelijk zijn omdat in deze groep sprake is van een minder flexibel immuunsysteem. Net zoals dengue en malaria wordt chikungunya overgedragen door de steek of beet van een mug. Ook is het net als deze andere ziekten een tropische ziekte. Verder weten we eigenlijk weinig over deze ziekte. We weten wel wat de symptomen zijn maar er bestaat nog geen gerichte behandeling.
Chikungunya verspreidingsgebied per land (niet per regio), kaart van het RIVM / Bron: CDC, Wikimedia Commons (Publiek domein)Chikungunya verspreidingsgebied per land (niet per regio), kaart van het RIVM / Bron: CDC, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Is het virus echt tropisch?

Chikungunya is een van oorsprong tropisch virus. Het gedijt vooral goed in Frans Polynesië, de Caraïben, Afrika en Zuid-Azië. In 2007 ontstond er een chikungunya-epidemie in Noord-Italië; dat was voor het eerst dat de ziekte buiten de tropen opdoemde. In 1955 in chikungunya voor het eerst ontdekt in Tasmanië waar opvallend genoeg niet een echt tropisch klimaat heerst. Chikungunya komt van een woord uit de Makonde-taal uit Tanzania en betekent; ´dat wat krombuigt´. De muggen die chikungunya veroorzaken steken overdag en niet ´s avonds.

De symptomen

De incubatietijd, dat is de periode waarin de ziekte tot ontwikkeling komt, van deze virusziekte is vrij kort. Twee tot drie dagen na een muggenbeet kan je al ziek worden. De symptomen van chikungunya lijken erg op de symptomen van dengue of knokkelkoorts. Je krijgt een ernstige koorts die de dag erop verdwenen kan zijn om de
Bron: A2-33, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: A2-33, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
volgende dag weer net zo hard terug te keren. Zo kun je wekenlang om de dag een koortsaanval krijgen.
  • Spieren en gewrichten doen zeer pijn, alsof je een hele ernstige griep hebt
  • Op de huid bevinden zich grote rode plekken, vooral op ledematen en romp
  • Hoofdpijn
  • Lichtschuwheid
  • Bloedingen zoals neusbloeding

Wat te doen?

Als je in de Caraïben, Frans Polynesië of andere risicogebieden bent en je denkt de symptomen van chikungunya te hebben, raadpleeg dan altijd een arts. Artsen kunnen ontstekingsremmers en pijnstillers geven. Als er geen artsen in de buurt zijn kun je ontstekingsremmende kruiden innemen. Bittere kruiden zijn waarschijnlijk vrij goed; anno 2015 experimenteren wetenschappers met een bitter antimalariamiddel tegen chikungunya. De ziekte is voor gezonde personen niet dodelijk. Personen die oud zijn of juist heel jong, zijn extra vatbaar voor deze ziekte en lopen een klein risico eraan te overlijden. Ook personen die al aan een ernstige ziekte lijden zijn meer vatbaar. Verder moeten zwangere vrouwen zich altijd bij een arts melden. Ook mensen die last hebben van een auto-immuunziekte en die denken chikungunya te hebben, lopen extra gevaar.

Hoe ontstaan nieuwe ziekten?

Hoe nieuwe ziekten ontstaan is voor de wetenschappelijk bij lange na niet duidelijk. Eén van de mogelijkheden is dat men gebruik maakt van een muggenbestrijdingsmiddel waartegen de muggen of de parasieten die in de muggen leven, inmiddels resistent zijn geworden. Zulke zaken doen zich aan de lopende band voor op het gebied van ziekten. Doordat de muggen resistent zijn geworden zijn ze genetisch veranderd en in de nasleep hiervan kunnen ook de parasieten in muggen die ziekten veroorzaken genetisch veranderen en ziekten veroorzaken die we als mensen daarvoor niet kennen. Dat is één van de mogelijke oorzaken. Een andere mogelijkheid is dat er te veel antibiotica is gebruikt zodat de parasieten extra DNA-informatie hebben waardoor ze hardnekkiger zijn, langer leven, moeilijker te bestrijden zijn en meer ernstige ziekten veroorzaken.

Chikungunya als militair wapen

Een andere mogelijke oorzaak is dat chikungunya is ontworpen als militair wapen. Dat klinkt voor vele mensen als een complottheorie maar er zijn veel meer ziekten die als militair wapen zijn ontworpen, denk maar aan anthrax, wat na 11 september 2001 zo in het nieuws was omdat er brieven met antrax waren verstuurd in de V.S. Voor alle politici en massamediajournalisten was het duidelijk: de terroristen opereerden op allerlei gebied. Pas toen bleek dat de verzonden antrax uit een laboratorium van het Amerikaanse leger kwam, verstomde het voeden van de antrax-hoax die inmiddels was ontstaan. Op dezelfde manier zijn er allerlei aanwijzingen dat ebola uit een Amerikaans legerlaboratorium komt (omdat een militair instituut het patent op ebola heeft) en sommige mensen weten zeker dat ook de ziekte van Lyme een op hol geslagen militair project is.

Onduidelijkheid over chikungunya

In 2015 is chikungunya actief om zich heen aan het grijpen in Frans Polynesië. Experts spreken elkaar tegen over de eigenschappen van chikungunya. Sommige artsen beweren dat je het maar één keer kunt krijgen en dat als alle 250.000 Frans Polynesiërs het hebben gehad, de ziekte zal uitsterven. Andere artsen beweren dat chikungunya steeds weer kan terugkeren, net als malaria en dengue of knokkelkoorts.

Militaire terminologie van de reguliere geneeskunde

In heel Frans Polynesië zijn door de autoriteiten folders verspreid met informatie hoe de bevolking zich moet mobiliseren tegen chikungunya. Mobiliseren is een militaire term; de reguliere geneeskunde ziet ziekten als een vijand waartegen je je moet wapenen. De folders gaan over drie ziekten die door een virus worden verspreid; dengue, chikungunya en zika. De folders vertellen dat in 2015 voor al deze ziekten nog geen specifieke behandelingsmethode is. Er is ook geen vaccin. De enige vorm van preventie is het dragen van lange broeken en overhemden tegen muggenbeten en het elimineren van de mug in het algemeen. Dat laatste is natuurlijk een illusie.

Hoe je te beschermen tegen muggenbeten

In Frans Polynesië is het altijd minimaal 30 graden Celsius en vaak zelfs warmer. Daarom loopt iedereen er in korte broek en in een mouwloos hemd of T-shirt, ook ´s avonds. Het dragen van lichaamsbedekkende kleding is voor verreweg de meeste mensen geen optie. Toeristen willen nog wel eens ´s avonds een lange broek aandoen maar ook voor hen is het veelal te warm. Daarom smeert heel Frans Polynesië zich in met allerlei crèmes en zalven tegen muggen. Het is goed om te weten dat er een lokaal wild basilicumplantje is waarmee je je huid kan inwrijven. Het plantje ruikt naar de deodorants van allspice en houdt bovendien de muggen op afstand.

Klamboe

Iedereen die ziek is en kleine kinderen en baby´s worden aangeraden om te slapen met een klamboe of muskietennet. Overigens is het ook voor volwassenen lekker om daaronder te slapen; je wordt in je slaap niet gestoord door zoemend onheil.

Pas op met stilstaand regenwater

Mensen die In Frans Polynesië wonen worden geadviseerd om alle voorwerpen waarin regenwater blijft staan eenmaal per week te ledigen. Kruiwagens, emmers met bloemen, autobanden maar ook bloempotten, lege emmers en doppen van kokosnoten moeten allemaal omgekeerd worden zodat de larven van de muggen zich niet kunnen ontwikkelen. In de tropen weet men maar al te goed dat na een dag regen, enkele dagen later de muggenpopulatie een sterke opleving krijgt.

Ververs de vazen

Zelfs binnenshuis moet men planten niet zoveel water geven dat er water stil blijft staan rond de pot op een onderbord. Ook vazen moeten vaak voorzien worden van vers water. Verder is het aan te raden om wasbakken regelmatig schoon te maken; zelfs daar kunnen larven van muggen zich ontwikkelen, als het water lang genoeg niet in beweging is geweest.
Gerelateerde artikelen
Chikungunya-virus: symptomen, oorzaak en behandelingChikungunya-virus: symptomen, oorzaak en behandelingChikungunya is een virale ziekte die door geïnfecteerde muggen wordt overgedragen op de mens. Het veroorzaakt koorts en…
Symptomen en behandeling van dengue of knokkelkoortsWie op vakantie gaat in een gebied waar een tropisch klimaat heerst moet goed op de hoogte zijn van de risico's. In meer…
Chikungunya: Virale infectie met koorts en gewrichtspijnChikungunya: Virale infectie met koorts en gewrichtspijnChikungunya is een virale infectieziekte die vooral in Azië en Afrika voorkomt, maar ook in andere continenten aanwezig…
Chikungunya(-koorts): symptomen, oorzaak en behandelingChikungunya(-koorts): symptomen, oorzaak en behandelingChikungunya symptomen beginnen meestal 3-7 dagen nadat je gebeten bent door een besmette mug. De meest voorkomende sympt…
Knokkelkoorts (dengue): symptomen, oorzaak en behandelingKnokkelkoorts (dengue): symptomen, oorzaak en behandelingKnokkelkoorts of dengue is een pijnlijke, door muggen overgebrachte virale ziekte die wordt veroorzaakt door het denguev…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: James Gathany, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Chikungunya-virus
  • Folder autoroiteiten Frans Polynesië
  • Interview met arts
  • http://www.rivm.nl/Onderwerpen/C/Chikungunya
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding virus: "Emd-5577" by A2-33 - Eigen werk. Licensed under CC BY-SA 3.0
  • Foto mug: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: CDC, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: A2-33, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Chikungunya, pijnlijke ziekte verspreid door muggen"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 09-03-2015
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!