InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Risperidon: medicijn voor kinderen, volwassenen en ouderen

Risperidon: medicijn voor kinderen, volwassenen en ouderen

Risperidon: medicijn voor kinderen, volwassenen en ouderen Risperidon is een geneesmiddel wat tot de antipsychotica behoort. Het middel wordt vaak voorgeschreven aan kinderen die ADHD hebben. Maar ook ouderen met de ziekte van Alzheimer krijgen soms risperidon voorgeschreven. De grootste groep patiënten zijn echter de mensen die psychose gevoelig zijn. Dit medicijn werkt snel maar er dient een zeer zorgvuldige controle te zijn. Zoals ieder medicijn heeft ook dit middel bijwerkingen. Waar moeten we op letten?

Wat is risperidon

Risperidon is een geneesmiddel wat behoort tot de categorie a-typische antipsychotica. Het reguleert in de hersenen de stoffen dopamine en serotonine. Als het middel goed werkt zullen onrust en psychose verminderen. Het medicijn is alleen verkrijgbaar op recept en wordt vaak voorgeschreven door de psychiater.

Wie is de producent van risperidon

Sedert 1993 is dit middel internationaal op de markt. Oorspronkelijk is het medicijn geproduceerd door de Firma Janssen Cilag. Op 29 december 2007 werd het patent beëindigd en kon het geneesmiddel goedkoper verkocht worden. Sedert 2008 is dit medicijn door méér dan 30 firma's op de markt gebracht in 444 verschillende verpakkingen. In Nederland wordt risperidon op de markt gebracht door Accord Healthcare.

Kinderen en risperidon

Aan kinderen vanaf de leeftijd van drie jaar die bijzonder hyper actief gedrag vertonen, zichzelf verwonden en/of agressief zijn wordt soms risperidon verstrekt. Het doel is dan om het kind wat rustiger te laten worden zodat het ook beter kan communiceren. Dit zal zowel het contact met vriendjes als ook de prestaties op school gunstig beïnvloeden. Voor ouders is het vaak een grote stap om te starten met risperidon en dit vraagt dan ook om een goede begeleiding door de GGZ.

Demente ouderen en risperidon

Soms wordt aan ouderen met de ziekte van Alzheimer risperidon voorgeschreven. Dit gebeurt vooral als de patiënt een gevaar voor zichzelf of voor de omgeving vormt. Bij deze kwetsbare groep ouderen zal men eerst proberen om op andere wijze de patiënt en zijn/haar omgeving te beschermen. Men zoekt afleiding en probeert te praten met de oudere. Mocht het echt niet lukken dan is risperidon een uitkomst en zal het medicijn gedurende ongeveer 6 weken worden voorgeschreven. Daarna zal het meestal weer worden afgebouwd. De kans op een herseninfarct bij ouderen is niet geheel uit te sluiten en men wil mensen zoveel mogelijk hiertegen beschermen. Soms zijn er echter geen andere middelen beschikbaar.

Bijwerkingen

Ook risperidon kan bijwerkingen geven en daarom is het van het grootste belang dat het gecontroleerd gebruikt wordt. Niet iedereen heeft last van bijwerkingen en de meeste mensen die last hebben van bijwerkingen ervaren dat deze klachten in de loop van korte tijd verdwenen zijn. Er wordt een onderscheid gemaakt in bijwerkingen die soms voorkomen of heel zelden. De belangrijkste bijwerkingen kunnen zijn:
  • Duizeligheid
  • Hoofdpijn
  • Verminderd zin in vrijen
  • Misselijkheid
  • Grotere eetlust en gewichtstoename
  • Stijfheid in de spieren
  • Verschijnselen kunnen optreden die lijken op de ziekte van Parkinson
  • Slapeloosheid in de beginfase
  • Sufheid

Heel soms hebben mensen last van:
  • Droge mond
  • Maag darmklachten
  • Vermoeidheid
  • Droge ogen
  • Menstruatie kan tijdelijk stoppen
  • Allergische reacties met jeuk of huiduitslag.

Risperidon wordt verstrekt in verschillende vormen

Risperidon wordt verstrekt in de vorm van tabletten. Meestal wordt gestart met 0,5 mg. en dit wordt langzaam vermeerderd. Er bestaan tabletten van 0,5 mg. tot 8 mg. Er zijn gewone tabletten verkrijgbaar maar ook smelttabletten. Ook drankjes zijn beschikbaar. Men kan het middel zelfs toegediend krijgen in de vorm van een injectie.

Hoe lang moet men doorgaan met dit medicijn

Het is belangrijk om het middel langdurig te blijven slikken. Na een psychose wordt meestal nog gedurende de periode van één tot twee jaar het medicijn voorgeschreven. Bij patiënten met dementie daarentegen zal al het medicijn na ongeveer zes weken afgebouwd worden.

Leefwijze aanpassen bij gebruik van dit middel

Voor mensen die antipsychotica slikken zullen hun leefwijze moeten aanpassen en dit is een aspect wat nog wel eens wordt onderschat. Zo mag men gedurende de eerste dagen geen auto rijden en ook bij wijziging in de medicatie is het verstandig om de auto een paar dagen te laten staan. Daarna blijft het oppassen omdat men soms suf kan worden van dit medicijn. Een belangrijk punt is ook het gebruik van alcohol. Mensen zijn vaak gewend om dagelijks een alcoholische consumptie te gebruiken. De werking van risperidon wordt versterkt door het gebruik van alcohol en dit wordt dan ook ten sterkste afgeraden.
Gerelateerde artikelen
Antipsychotica: soorten en werkingAntipsychotica: soorten en werkingAntipsychotica zijn medicijnen die psychotische verschijnselen kunnen onderdrukken. Bij een psychose wordt onderscheid g…
Dementie: Behandelingen en medicijnenDementie: Behandelingen en medicijnenEr bestaan helaas nog geen medicijnen die de ziekte dementie kunnen genezen. Er bestaan wel medicijnen die het dementeri…
Schizofrenie: stoppen met antipsychotica tegen psychoses?Schizofrenie: stoppen met antipsychotica tegen psychoses?Veel mensen die psychose gevoelig zijn hebben moeite met het innemen van antipsychotica om de psychose te onderdrukken.…
Psychose, wat is het?Psychose, wat is het?Als jezelf of een bekende in de omgeving een psychose heeft, zijn we er tegenwoordig veel meer open over en dat is op zi…
Antipsychotica - Medicatie tegen PsychosenAntipsychotica - Medicatie tegen PsychosenAntipsychotica zijn psychofarmaca (medicatie voor psychische en/of psychiatrische klachten) om een psychose te helpen be…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jarmoluk, Pixabay
  • http://www.apotheek.nl/medicijnen/risperidon?product=risperdal
  • http://www.kinderneurologie.eu/ziektebeelden/gedrag/risperidon.php
  • http://www.arznei-telegramm.de/html/2007_08/0708073_01.html

Reageer op het artikel "Risperidon: medicijn voor kinderen, volwassenen en ouderen"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 11-11-2018
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!