InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Aandoeningen: vergrote (opgezette) lymfeklieren

Aandoeningen: vergrote (opgezette) lymfeklieren

Een mens heeft veel lymfeklieren, ongeveer zeshonderd. De meeste van deze lymfeklieren kun je voelen wanneer ze vergroot (opgezet) zijn. De lymfeklieren in de liezen, oksels, hals en nek zijn goed voelbaar als ze vergroot zijn. De oorzaak van vergrote lymfeklieren is meestal onschuldig. Kanker kan echter ook een oorzaak zijn van vergrote opgezette lymfeklieren. Normaal zijn lymfeklieren niet voelbaar. Wanneer lymfeklieren voelbaar (voelen aan als een boon) zijn ze dus vergroot.

Inhoud

Wat is een lymfeklier (lymfeknoop)?

Lymfeklieren (lymfeknopen) komen door het hele lichaam voor. In de lymfeklieren komen aanvoerende lymfevaten samen. Ook bevat een lymfeklier vele lymfocyten. Lymfocyten zijn witte bloedcellen. Witte bloedcellen zijn cellen van het afweersysteem. Eventuele schadelijke stoffen, zoals ziekteverwekkers die in de lymfevloeistof zitten worden door de lymfocyten vernietigd. De lymfeklier kan door de hogere activiteit van de lymfocyten verdikken. Het gevolg is een vergrote lymfeklier. Vaak is de oorzaak van een vergrote lymfeklier onschuldig. Feitelijk is een lymfeklier helemaal geen klier, maar een verzameling van lymfocyten. Deze lymfocyten zijn de B-lymfocyten en T-lymfocyten. Andere klieren die in het lichaam voorkomen zijn:
  • Endocriene klieren zoals: alvleesklier (de alvleesklier produceert onder andere insuline en glucagon), bijnier (de bijnier produceert onder andere adrenaline, cortisol)
  • Exocriene klieren zoals: speekselklieren, zweetklieren en talgklieren

Vergrote lymfeklieren

Lymfeklieren die vergroot zijn kun je onder andere voelen op het achterhoofd, onder de kaak in de oksels en/of in de liezen. Mensen met een vergrote lymfeklier hebben meestal maar één vergrote lymfeklier. Het kan ook voorkomen dat mensen meerdere vergrote lymfeklieren hebben op verschillende plekken in het lichaam. Een vergrote lymfeklier ontstaat meestal doordat er in de buurt van de vergrote lymfeklier een infectie, bijvoorbeeld verkoudheid, of een wond aanwezig is. Meestal duidt een vergrote lymfeklier dus op iets onschuldigs. Wanneer er in de buurt van de vergrote lymfeklier geen wond of infectie te vinden is, moet men gaan kijken of het niet zo is dat door het hele lichaam de lymfeklieren vergroot zijn. In zeldzame gevallen kunnen vergrote lymfeklieren echter ook op een ernstige aandoening duiden. Het kan bijvoorbeeld lymfeklierkanker zijn of metastasering (uitzaaiing) van een maligne (kanker) proces naar de lymfeklieren. Het is dus erg belangrijk dat er snel onderscheid gemaakt wordt tussen onschuldige vergrote lymfeklieren of vergrote lymfeklieren die op een ernstige aandoening kunnen duiden. Dit is niet altijd even makkelijk. Je kunt kijken naar mogelijke onschuldige aandoeningen die aanwezig zijn zoals bijvoorbeeld een keelontsteking. Verder kijk je naar de plaats waar de vergrote lymfeklier gevonden is, de grootte van de lymfeklier, de consistentie van de lymfeklier en de patiëntkenmerken.

Oorzaken van vergrote (opgezette) lymfeklieren

Hieronder volgt een overzicht van de mogelijke oorzaken van vergrote lymfeklieren;

Vergrote lymfeklieren door ontstekingen

Ontstekingen kunnen vergrote lymfeklieren veroorzaken. De infecties kunnen veroorzaakt worden door virussen, bacteriën, parasieten en schimmels. Zwellingen van de lymfeklieren in de hals komen veel voor. Dit kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door virussen van de bovenste luchtweginfecties of door een keelontsteking. Zwelling van klieren in de hals is ook typerend voor de ziekte van Pfeiffer of kissing disease (mononucleosis infectiosa) en het cytomegalievirus.

Systeemaandoeningen

Je kunt dan denken aan reumatoïde artritis en lupus erythematodes. Het is echter zeldzaam dat vergrote lymfeklieren hiervan het eerste symptoom zijn.

Metastasering in de klier

Kankercellen kunnen vanuit een kwaadaardig proces in de lymfevaten groeien en zo in de lymfeklieren terecht komen. Via de lymfeklieren en lymfevaten komen de kankercellen elders in het lichaam terecht. Dit proces wordt metastasering, of uitzaaiing genoemd.

Kanker (maligniteit) van de klieren zelf

Hieronder vallen non-Hodgkin- en Hodgkin-lymfomen en lymfatische leukemie. Deze vormen van kanker zijn kanker van de lymfeklieren zelf.

Wanneer naar de huisarts met vergrote (opgezette) lymfeklieren?

Vaak is de oorzaak van vergrote (opgezette) lymfeklieren onschuldig. Toch kunnen mensen zich zorgen maken wanneer zij vergrote lymfeklieren hebben. Vaak denken mensen dat vergrote lymfeklieren het gevolg zijn (lymfeklier)kanker. Wanneer mensen naast vergrote lymfeklieren ook sprake is van de volgende symptomen kan de oorzaak kanker zijn:
  • Onverklaard gewichtsverlies
  • Verminderde eetlust
  • Vermoeidheid
  • Malaise
  • Koorts
  • Nachtelijk zweten
  • Onrustig gevoel
  • Onverklaarde roodheid
  • Op meerdere plaatsen vergrote, harde lymfeklieren

Ook andere ernstige ziekten kunnen vergrote lymfeklieren veroorzaken. Neem contact met de huisarts op als er sprake is van ongerustheid.

Lees verder

© 2008 - 2017 Wieschrijft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ziekte van Hodgkin: symptomen, diagnose, behandelingZiekte van Hodgkin: symptomen, diagnose, behandelingDe ziekte van Hodgkin komt vooral voor bij jonge mensen, tussen de 15 en 45 jaar, en komt iets vaker voor bij mannen dan…
Het lymfatisch systeemHet lymfatisch systeem begint als dunne lymfevaatjes met een gesloten uiteinde. De dunne lymfevaatjes verenigen zich tot…
Opgezette klieren in de lies: oorzaak dikke lymfeklierenOpgezette klieren in de lies: oorzaak dikke lymfeklierenOpgezette klieren in de lies? Een voelbare lymfeklier is in 75% van de gevallen een lokaal verschijnsel. Dat wil zeggen…
Opgezwollen/opgezette lymfeklieren: hals, nek, lies & okselOpgezwollen/opgezette lymfeklieren: hals, nek, lies & okselLast van opgezette lymfeklieren? In de hals, de oksels en de liezen bevinden zich de grootste concentratie van lymfklier…
Verwijderen van vergrote, opgezette lymfeklierenMeestal is een vergrote opgezette lymfeklier het gevolg van een onschuldige infectie. Een vergrote lymfeklier kan echter…
Bronnen en referenties
  • Dr. T.O.H. de Jongh, dr. H. de Vries, dr. H.G.L.M. Grundmeijer, Diagnostiek van alledaagse klachten I, 2002

Reageer op het artikel "Aandoeningen: vergrote (opgezette) lymfeklieren"

Reacties

Remco Floors, 23-06-2017 13:14 #26
Goeiemiddag. Ik heb een vraagje. Ik heb sinds vorige week maandag een klein bultje in mijn nek zitten die je wel voelt maar bijna niet ziet. Naar mijn idee is hij wel kleiner geworden maar hij is er nog wel. Verder denk ik zelf dat ik aan het afvallen ben maar mijn moeder en vriendin kunnen geen verschil zien. Weet iemand hier mischien hoe zo'n bultje/ zweer eruit ziet?

Mvg Remco

Mariska, 06-03-2017 14:37 #25
Nou bij deze voeg ik mezelf ook maar toe aan deze lijst met klachten. Sinds een week of 9a10 waarvan ik 3 weken antibiotica heb geslikt. Heb ik dus een lymfeklierontsteking en een bult in mijn rechter lies. Na 3 bezoeken aan de huisarts waarvan 2 mijn eigen en 1 vervanger. Die me allebei antibiotica van een week gaven. Zit ik nu dus nog steeds met een bult hij doet al wel minder pijn. Maar gaat niet weg. Wat zouden jullie mij aanraden? Second opinion
Bij en andere huisarts?" Want mij is ook verteld dat er geen plan B zou zijn?! Het moet nu dus vanzelf weggaan! Maar heb er nou niet echt een goed gevoel bij.

Joke Veerman, 04-03-2017 13:56 #24
Ik ben een vrouw van 67 jaar heb een ct scan gehad en daar zag men een vergrote lymfeklier in de long. Mijn huisarts laat het zo maar heb pijn aan de linkerkant rug en links in de zij. Wat raadt u mij aan? Heb al pufjes want ik heb astma. Maar ik voel me er niet gerust onder. Wat raadt u mij aan?

Kamal, 19-08-2016 07:16 #23
Mijn kat is drie maanden oud, op zijn zijkant van het gezicht onder in de kin in een kant zit een op zwelling. Ik maak me zorgen dat dit een kanker is.

Daisy, 11-12-2015 09:39 #22
Hallo allemaal, ik heb al jullie verhalen aandachtig gelezen en snap jullie ongerustheid maar al te goed. In 2009 kreeg ik een luchtweginfectie, hierdoor kreeg ik een opgezette lymfeklier aan de linkerkant in mijn hals. Na wat verschillende kuren bleef de klier opgezet en pijnlijk. Na meerdere onderzoeken in het ziekenhuis hebben ze besloten om de klier operatief te verwijderen. Na de operatie had ik veel pijn maar na een tijdje was ik eindelijk pijn vrij. Helaas was dit voor korte duur want na drie maanden zat ineens mijn hele hals vol met opgezette lymfeklieren. Ben door meerdere artsen bekeken maar niemand heeft een antwoord. In het verleden heb ik verwaarloosde pfeiffer gehad en daarna bleef mijn lichaam vermoeiend en onrustig. Toen gooiden ze het op een burnout. Al met al ben ik tot op de dag van vandaag geen stap verder gekomen op medisch gebied en de dokters en mijn omgeving keken mij aan alsof ik een grote aansteller ben. Ik kreeg via een kennis de tip om naar een mesoloog te gaan. Een mesoloog kijkt op een andere manier naar je lichaam dus ik dacht kan het altijd proberen. Deze week ben ik er naar toe geweest en ik heb eindelijk duidelijkheid. Doordat mijn lichaam nooit de tijd heeft gehad om goed uit te zieken van de ziekte van pfeiffer blijk ik hier nog steeds mee rond te lopen. Naast dit probleem heeft ze ook andere lichamelijke problemen gevonden waarvan de artsen zeiden dat het tussen me oren zat. Ik ga nu langzaam afbouwen met de medicatie van de huisartsen en krijg homeopathische medicijnen en een aangepast voedingsschema om alle stoorzenders mijn lichaam uit te krijgen. Ik heb eindelijk weer hoop voor de toekomst terwijl de artsen mij al hadden afgeschreven. Ben nu 27 en paar jaar kwijt geweest door alle pijn, vermoeidheid en onbegrip. Ben banen en vrienden verloren. Maar kan nu eindelijk weer positief naar de toekomst kijken. Ik wens jullie allemaal succes en je moet weten dat een arts niet verder kijkt dan hun stukje vakgebied. Dus ik raad iedereen met onbegrepen klachten aan om het ook op een andere manier te proberen wat een ander ook zegt. Het is je eigen lichaam en niemand voelt de pijn die jij draagt!

Arya, 02-12-2015 16:13 #21
Hallo
Ik ben 35 jaar oud en heb sinds een week een opgezette klier in mijn linkerkaak. Vandaag naar de huisarts geweest. Hij zegt moet echo maken. Wat denk jullie dat kan het zijn?

Nick, 10-04-2015 13:31 #20
Hallo,
ik ben een man van 47jaar en heb sedert jaren een paar bobbels op mijn rug, rechterzijde net onder de ribben. Verschillende dokters zieden destijds dat dit opgezwollen klieren zijn. Maar ik merk hoe langer hoe meer, das deze constant opgezwollen blijven en dat er bij komen. Als ik op klieren zoek, vind ik geen enkel artikel dat melding geeft van (lymfe) klieren op die plek.
Moet ik mij echt ongerust maken?

Iemand, 22-12-2014 17:15 #19
Hallo,
Ik ben een meisje van 13 en ik heb een bolletje boven mijn adamsappel (dat ene bolletje in je keel sorry ik weet niet of dat de juiste benaming is) en ik vind het naar eng, kom er net gisteren achter en ik vroeg me af of je er kunt voor zorgen of dat bolletje weg gaat, iemand een idee?

Anoniem, 17-08-2014 04:33 #18
Hallo allemaal

Ik maak mij ontzettend ongerust over het volgende en hoop dat iemand mij misschien wat meer raad of advies kan geven.
Ik heb sinds 3 weken opgezette lymfeklieren in mijn hals, nek en mijn achterhoofd.
Tussendoor beginnen vooral de lymfeklieren op mijn achterhoofd nog meer te zwellen en dan zie ik wazig en word nog duizeliger en kan dan bijna niet meer op mijn benen staan.
Word dan ook misselijker maar kan niet overgeven, dat is bij mij al zowiezo een probleem.

Nu ben ik daarmee al bij de (vervangende) huisarts geweest, 2x achter elkaar.
Zij constateerde dat inderdaad en daarbij had ik een lage bloeddruk van 94/ 77.
Nu moet ik erbij zeggen dat ik van nature al een vrij lage bloeddruk heb, bijna altijd onder de 100 maar niet zo laag als ik nu heb.
Ze vertelde me dat ik een virus had en ik vroeg welke want ik ben niet verkouden en heb geen griep en ook niet gehad.
Haar antwoord was; ja daar kom je waarschijnlijk nooit achter.
Vreemd verhaal vond ik het en ik moest maar rusten en goed vitamines eten.

Ik leef erg gezond en let daarbij op vitamines en mineralen, ik slik ernaast vit. D en Magnesium citraat.
Wat meer zout kan helpen bij een lage bloeddruk maar doet bij mij niks.

Ondertussen heb ik af en toe verhoging maar net geen koorts en de opgezetten lymfeklieren doen ook geen pijn.
Nu ondertussen ben ik alweer een halve week verder en er treed geen verbetering op.
Ik herstel gewoon niet en voel mij alleen maar zieker worden, maar niet iets van verkoudheid of keelpijn of griep.
Ik geloof dan ook niet echt in een virus.
Ze zegt dat kan een paar weken duren maar ondertussen zit ik bijna aan een maand en heb nog steeds geen flauw idee wat er eigenlijk aan de hand is.
Nu ben ik bang dat er iets in mijn hoofd zit omdat die klieren het ergste opzwellen en dat gaat op en af.
Wanneer dat tussendoor steeds gebeurd gaan ook mijn oren erg sissen en piepen en staat er een druk op mijn oren maar niet zo als bij de ziekte van miniere.

Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?
Ik heb de indruk dat de huisarts het namelijk minder serieus neemt want ik kan niet eens meer normaal functioneren en haast niet eens voor mezelf zorgen, zo uitgeput en zwak voel ik mij.
Ik hoop echt dat iemand iets herkend en of mij iets meer weet te vertellen.

A;vast hartelijk dank.
Een angstig anoniempje

Gwen, 10-08-2014 15:55 #17
Hi,
Ik ben een meisje van 14 en heb onder mijn kaak aan de linkerkant een bobbeltje ik kan hem wel bewegen en het doet niet echt pijn. Wel heb ik in me linkerarm en been soms pijnscheuten op verschillende plekken en soms keelpijn maar geen slikproblemen verder ben ik niet moe verlies ik geen gewicht geen koorts. Weet iemand wat dit is? Kan die pijn in me arm en been ook een zenuw zijn of dat ik groei?

Alvast bedankt hopelijk krijg ik hulpzame reacties.

Wat Heb Ik?, 29-03-2014 22:36 #16
Ik heb een gevoelige plek bij mijn kaakhoek, dus ik denk dat ik een opgezette lymfeklier heb! Maar ik heb verder nergens last van, dus is er dan niks ernstigs aan de hand?

Alvast bedankt voor het antwoorden!

Kelly, 08-02-2014 19:28 #15
Als ik al deze reacties lees van iedereen, begin ik me ook weer beetje zorgen te maken. ruim 3,5 jaar geleden heb ik de ziekte van pfeiffer gehad en daarna opgezette lymfeklieren, die zouden in de loop van tijd weer moeten verdwijnen. maar zijn bij mij nooit meer weggegaan. ben later nog regelmatig bij de huisarts geweest, die mijn bloed en urine meerdere keren heeft onderzocht maar kwam helaas niets uit. zijn echo's van gemaakt waarop duidelijk iets zichtbaar was, maar wat kon niemand mij vertellen. daarna weer maar de huisarts die mij door verwees voor een mri scan, maar aangekomen het ziekenhuis, wilde zij de scan niet maken omdat ik nog te jong zou zijn (onder de 30) ik was 21. en onder de 30 kan daar toch nooit voor. laatste tijd voel ik me steeds beroerder, oververmoeid, geen honger, extreem zweten, soms voel ik lichte tintelingen in mijn benen en hoofd. ben toen gestopt met dokteren omdat ze het uiteindelijk gooide op roken of stress. dus dacht ook zal wel aan mij liggen, want de dokter zal me wel weer zien aankomen. die aansteller. wat raden jullie mij aan? moet ik weer die molen in of zal ik maar gewoon één andere dokter zoeken?

Ageeth, 28-01-2014 01:28 #14
Joellink, hoe gaat het nu met je? Ik heb ooit lang geleden ook plotseling een grote knobbel in mijn hals ontdekt, niemand wist wat het was. Totdat een keel-neus en oorarts op het idee kwam om mij te laten onderzoeken op "kattenkrab". Dat gebeurde met bloedonderzoek en inderdaad het was kattenkrab, dan ben je besmet met iets van/door een kat/poes. Met een antibiotica kuur was alles snel verholpen. De bult is verdwenen.
Er wordt niet snel aan kattenkrab gedacht.

Cor, 02-11-2013 11:18 #13
Ik kreeg een buld in mijn lies, dus dacht ik een liesbruik naar de dokter. die zij dit is geen liesbruik. gelijk naar het ziekenhuis gebeld en daar kon ik gelijk komen voor nader onderzoek. alles wees erop het is een liesbruik maar de specilist zij het is geen liesbruik dus moest ik gelijk daar blijven en de volgende dag geopereerd. maar het was wel kanker. ik ben nu 87 jaar maar geef de moet niet op.

Shana, 09-10-2013 00:09 #12
Ik zit al 6 maanden met verschrikkelijke pijn. ik heb opgezwollen klieren, alles doet pijn, zelfs mijn hoofd. daar zit dan ook zon bolletje. ik pak al maanden lang pijnstillers. de pijn dat ik daar van heb is niet te beschrijven en word er regelmatig ziek door en ben gewoon bang als ik naar den dokter ga dat die weer zeggen dat die niet weten vanwaar die steken komen en die pijn, maar toen had ik die netjes nog niet.

Kevin, 08-09-2013 15:06 #11
Ik heb aan de linkerkant in mijn hals al ong 4 jaar een opgezette lymfeklier. Ik ben vorig jaar getest op leukemie, etc, maar alles zag er goed uit. Dus niks aan de hand. Tot op de dag van vandaag blijf ik met gapen, slikken, en praten veel pijn hebben en ben er nu wel klaar mee. Het ziekenhuis heeft geen flauw idee wat het kan zijn.Mijn vraag is, of het ziekenhuis mijn lymfeklier om die redenen er uit mag halen, als ik daar toestemming voor geef. Gr. Kevin

Joellnk (infoteur), 23-05-2013 22:01 #10
Ik ben een meisje van 14, 6 maanden geleden heb ik een knobbel ontdekt in mijn hals (onder de kaak) Die erg pijnlijk is bij aanraking, en iets minder erg zonder eraan te komen, ik ben naar de dokter geweest, die me medicijnen mee gaf, maar dat hielp niet. Ze hebben bloed en uriene tests gedaan, ook daar konden ze niks in vinden. Na 6 maanden, heb ik nogsteeds last. ik heb ook andere klachten zoals af en toe koorts, hoofdpijn, keel pijn… en ook onverklaarde roodheid, maar ik weet niet of het daar iets mee te maken heeft. Ik ben vorigge week in het ziekenhuis geweest, daar zeiden ze dat het waarschijnlijk kwam door dat ik mijn stem verkeerd o te veel gebruik, maar ik geloof niet dat dat de oorzaak is, heb ik kans op lymfeklierkanker? moet ik me zorgen maken? ik zou graag willen weten wat ik heb, en of het ernstig is. Laat aub snel iets horen. x

Hans, 22-11-2012 12:50 #9
Rechtsachter net onder mijn hoofd, heb ik waarschijnlijk een opgezette lymfeklier. Ik heb een keeplpijn en verkoudheid gehad die lang heeft aangehouden. Ik ga ervan uit dat de opgezette klier daar de oorzaak van is. Echter, merk ik dat de opgezette plek soms jeukt. De ene keer meer dan de andere keer. Wat adviseert u mij?

Elizabeth, 07-02-2011 12:25 #8
Vorig jaar in mei is er een opgezwollen lymfeklier in mijn rechteroksel ontdekt. Daarvoor heb ik 2 keer een infectie aan mijn luchtwegen gehad. Mijn huisarts zei dat deze wel weer zou verdwijnen omdat er een infectie in mijn lichaam zat. Daarna een zeer stressvolle periode op mijn werk gehad. De eerste week van januari weer last van mijn luchtwegen en bronchien gehad. De zwelling zat er nog en zij raadde mij aan om een chirug er naar te laten kijken. Algemeen bloedonderzoek en op een kattenkrab gehad en er is een puncite gedaan in de zwelling. Gelukkig is er niets uitgekomen. Hij wil nu de zwelling er operatief uithalen. Ik voel daar niet voor. Hij gaf geen duidelijk antwoord waarom het volgens hem wel zou moeten. Kunt u mij aangeven wat de gevolgen zouden kunnen zijn als ik niet laat doen? Kan stress invloed hebben op een reeds gezwollen klier? Mijn leeftijd is 58 jaar.

Marjan, 27-05-2010 15:25 #7
Ik ben een meisje van 16, ik heb in me nek een stuk of 4 a 5 grote opgezwollen lymfenklieren. Ze zijn ongeveer 1 a 2 cm groot. Als ik er op druk doet het pijn verder niet. Ik maakte me nogal ongerust dus ik ben naar de doktor gegaan 3 dagen nadat ik het had gekregen, die zei dat het aan me immuumsysteem lag, omdat ik al ziek ben en nog zieker ga worden mischien(koorts, hoofdpijn etc.). Verder geen bloed of urine onderzoek gedaan. Alleen naar de klachten gevraagt en snel in me keel gekeken. Ik maak me nogal ongerust omdat ik heb dus op internet gelezen over de non hodgkin en ik heb alle symptonen ervan. Geen eetlust, ik heb al 2 dagen amper gegeten. Me t-shirt is als ik wakker wordt helemaal nat van de zweet, ik heb koorts en vermoeid. Dat zijn dus precies alle symptomen die ik ook over die non hodgkin kan vinden. Misschien denkt die doktor dat ik dat niet heb omdat ik nog zo jong ben en het komt vooral bij ouderen mensen voor. Het lijkt me zo dat ik dus een bloed of urine onderzoek had moeten afleggen. Moet ik nog een keer terug gaan?

Joost Maathuis, 16-11-2009 19:02 #6
Na verwijderen van prostaat(agressieve tumor) zijn lymfeklieren nog steeds (op scan na 3 maanden) even groot als bij constatering kanker. Radioloog schrijft: enigszins vergrote lymfeklieren ten gevolge van ontstekingen door het gehele lichaam. Waar kan dat aan liggen. Ben 59 jaar, moe en vol zorgen voor de toekomst.

Maria de Wit, 20-10-2009 11:02 #5
Bij mij is longkanker in mijn rechterlong ondekt (2 plekken)maar nu ook 1grote lymfklier of plek(licht iets lichter grijs)op de scan)kan er eventueel iets aan te doen?weg halen of zo? Mijn linkerlong is in orde!B>V>D voor antwoord van u?
groetjes Maria

Berthy, 27-04-2009 17:28 #4
Een vraagje bij mijn man is een vergrote lymfklier in clusters in zijn[opgezwollen ] buik gezien op de scan hij heeft geen infectie of ontsteking wel pijn in zijn buik en rug en totaal geen eetlust is moe en futloos heamatoloog door kan dit non hodgkinzijn?

Whj van de Ven, 16-10-2008 11:13 #3
Sinds enige tijd gebruik ik antioxidanten te weten selenium 200mcg zink 30 mg en visolie kan dat geen kwaad bij je lymfeklieren?

Line, 22-06-2008 19:19 #2
Is een vergote klier van 1.4 cm in de buik gevaarlijk?

Enza_9o- (infoteur), 26-02-2008 00:58 #1
Geachte Heren, dit was een goede uiteenzetting en goed leesbaar en begrijpend geschreven. Ik heb hier zeker wat van opgestoken! Dank U wel!

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 04-06-2015
Subrubriek: Ziekten
Special: Immuniteit
Reacties: 26
Medische informatie…
Schrijf mee!