InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > De geneeskracht van kumquat

De geneeskracht van kumquat

De geneeskracht van kumquat Kumquat is een klein citrusvruchtje dat in één keer met schil en al opgegeten kan worden. De kumquat is een relatief onbekende vrucht. Misschien is dat de reden dat de geneeskrachtige eigenschappen van dit vruchtje pas sinds het begin van de 21e eeuw worden onderzocht. Stoffen in kumquat hebben mogelijke werkingen tegen kanker, obesitas, diabetes en hart- en vaatziekten, tenminste dat concluderen wetenschappelijke onderzoekers in hun studiën naar dit vruchtje.

Inhoud:

Algemene informatie kumquat

Kumquat is een citrusvrucht die met schil en pit gegeten wordt. Het vruchtje is vrij klein; het past in één keer in je mond. De schil is zacht en eetbaar en smaakt lekker. Kumquat is gezond. Het bevat vooral veel vitamine C. In 100 gram kumquat zit 73% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid van deze stof. Andere stoffen zitten er in minder grote hoeveelheden in maar behalve vitamine K en Seleen zitten vrijwel alle bekende en belangrijke vitaminen en mineralen in dit vruchtje.
De mogelijkheden om kumquat toe te passen in de keuken zijn legio. De vrucht kan versuikerd worden om als snoepje te dienen. Daarnaast worden er marmelades van gemaakt. Je kunt een kumquat in een fruitsalade doen. Er kan een suikersiroop van gemaakt worden.

Naamgeving kumquat

De Latijnse naam van kumquat is Fortunella crassifolia. In China is de vrucht bekend onder de namen jingdan of meiwa kumquat. Kumquat is een citrusvrucht die in Europa niet algemeen te koop is. In Zuid-China wordt naast de F. crassifolia ook de Fortunella japonica Swingle en Fortunella margarita gekweekt. Deze laatste kumquatsoort wordt ook wel Nagami kumquat genoemd. Er is nog een wilde kumquatsoort: de Fortunella hindsii, in het Engels de Hong Kong Wild genoemd. Kumquat van nature komt in het wild voor in China.

Essentiële olie

In 2012 publiceerden Chinese onderzoekers een rapport waaruit de geneeskrachtige werking van etherische of essentiële olie van kumquat blijkt. Van de schil van kumquat wordt een essentiële olie gemaakt. De essentiële olie bestaat uit verschillende componenten. 25 van deze componenten maken 92.6% van de essentiële olie uit. Het is bewezen dat de essentiële olie van kumquat antibacteriële werking heeft tegen de bacteriën E. coli, Staphylococcus typhimurium, S. aureus, B. cereus, B. subtilis, L. bulgaricus en B. laterosporus. Daarnaast werkt de olie volgens de wetenschappers opmerkelijk goed bij de schimmel candida albicans. De flavonoïden die men in de schil aantrof betroffen vooral limoneen, myrceen, kamfeen, alfaselineen, alfapineen en een aantal andere terpenoïden.

Floretine werkt beter dan een antibioticum

Hierboven kunnen we lezen dat de essentiële olie werkt tegen Staphylococcus aureus. Interessant is dat deze bacterie resistent is voor het veel gebruikte kunstmatige antibioticum methicilline. Floretine is een stof die in kumquat maar ook in appels voorkomt. Deze stof blijkt onverminderd effectief tegen de Staphylococcus aureus-bacterie.

Antischimmel en antibacterieel

De antibacteriële werking van kumquat zou kunnen worden gebruikt bij een bacteriële overgroei van een bacterie. Normaal gesproken lost het lichaam een bacteriële overgroei op door een ontsteking. De reguliere geneeskunde heeft antibiotica als middel om bacteriële overgroei in te dammen. Candida albicans is een ernstige schimmelziekte. Iemand die hieraan leidt zou kunnen kiezen om veel kumquats te eten. Het inwendig gebruik van een essentiële olie dient alleen in samenspraak met een fytotherapeut of natuurgeneeskundige te gebeuren. Essentiële oliën worden wegens hun enorme hoge concentratie aan flavonoïden normaal gesproken niet inwendig gebruikt en uitwendig worden ze enkel in een sterke verdunning gebruikt.

Antioxidanten kumquat

Griekse onderzoekers rondden in 2009 een onderzoek af naar de antioxidantwerking van de Fortunella margarita kumquat. Men zag dat de kumquat een sterke werking heeft om vrije radicalen te elimineren. De onderzoekers zagen indicaties dat er veel polyfenolen in de schil zagen. Vrije radicalen kunnen ontstekingen en celschade veroorzaken. Daardoor kunnen allerlei ziekten zoals hart- en vaatziekten, obesitas en kanker sneller de kop opsteken. Kumquat kan helpen om het risico op het krijgen van deze ziekten te verlagen.

Kumquat tegen prostaatkanker?

In 2012 beëindigden Texaanse onderzoekers een studie naar de werking van kumquat op prostaatkankercellen. Het was het eerste onderzoek ooit van de antikankerwerking van deze vrucht. Het bleek gelijk raak; de essentiële olie van deze vrucht blijkt de dood van de prostaatkankercellen in gang te zetten. De essentiële olie van kumquat dringt een kankercel binnen. De Amerikaanse onderzoekers zagen onder andere dat kumquat zorgde voor een verhoging van het aantal proteïnen; deze stoffen zijn niet interessant voor een kankercel maar juist des te noodzakelijker voor een gezonde cel. De onderzoekers waren in hun nopjes met de antioxidantactiviteit van essentiële kumquatolie. Omdat het een eerste onderzoek is kunnen er geen definitieve conclusies worden getrokken uit dit onderzoek en zal het nog eventjes duren voordat de essentiële olie van kumquat word gebruikt in de reguliere geneeskunde als antikankermiddel.

Kumquat bij obesitas

Mensen met obesitas hebben een grotere kans op het krijgen van hart- en vaatziekten en diabetes. Geschat wordt dat in 2020 een miljard mensen obesitas hebben. Chinese onderzoekers publiceerden in 2014 een onderzoek naar de geneeskrachtige werking van kumquat op obesitas. Men gebruikte muizen voor hun onderzoek. Deze muizen gaf men in eerste instantie drie maanden lang een dieet met veel transvetten om ze om onderzoekstechnische redenen dik te maken, ofwel obesitas te induceren. Daarna verdeelden men de muizen willekeurig in twee groepen en gaf één groep een extract van de Fortunella margarita. Het bleek dat deze groep het lichaamsgewicht beter onder controle kregen. Daarnaast werd de bloedsuikerspiegel beduidend beter gereguleerd. De insulinetolerantie nam toe en het aantal vetcellen in de lever nam af. De onderzoekers concluderen dat kumquat een potentieel supplement kan zijn om obesitas en obesitasgerelateerde ziekten zoals diabetes, metabool syndroom en hart- en vaatziekten een kleinere kans op ontwikkeling te geven.
Gerelateerde artikelen
Fruit: CitrusvruchtenCitrusvruchten zijn zeer lang houdbaar. Wel zijn citrusvruchten zeer gevoelig voor lage temperatuur bederf. Citrusvrucht…
Natuurlijke borstvergroting met borstmaskersBorstmaskers activeren de celvernieuwing, verbeteren de bloeddoorstroming, verstevigen de borsten en zorgen voor een nat…
Natuurlijke massageolie, eigengemaakte handcreme, oogbadNatuurlijke massageolie, eigengemaakte handcreme, oogbadMassageolie, badolie, een oogbad voor vermoeide of zere ogen en handcreme. het is allemaal zelf te maken met natuurlijke…
Blue Ribbon, wil het taboe rondom prostaatkanker verbrekenBlue Ribbon, wil het taboe rondom prostaatkanker verbrekenPink Ribbon is de organisatie die zich in zet om aandacht te krijgen voor borstkanker, maar weet jij ook waar Blue Ribbo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans / Pixabay
  • Antioxidanten kumquat: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19866359
  • Essentiële olie kumquat: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3317718/
  • Kumquat prostaatkanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22673830
  • Kumquat obesitas: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3976270/
  • Kumquat floretine: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24799241
  • Kumquat Vitamine C: http://www.nutrition-and-you.com/kumquat-fruit.html
  • Foto 2 kumquats: http://www.mygardenlife.com/plant-library/2597/fortunella/crassifolia

Reageer op het artikel "De geneeskracht van kumquat"

Reacties

Jos van Ros, 13-09-2017 15:08 #3
Waar is de kumquats plant te koop en
Hoeveel is de redelijke vraagprijs.
Liefst in noord brabant.

Tonny, 23-03-2017 19:55 #2
Hoeveel en hoe vaak per dag moet de kumkwat gegeten worden om af te vallen?

Janny, 21-03-2017 17:12 #1
Mijn vraag is waar deze vrucht te koop is in Nederland.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 03-08-2015
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!