InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > ODD en CD - boeken voor ouders, hulpverleners en docenten

ODD en CD - boeken voor ouders, hulpverleners en docenten

ODD en CD - boeken voor ouders, hulpverleners en docenten ODD is een oppositionele opstandige gedragsstoornis, CD is een antisociale gedragsstoornis. Verschillende boeken zijn de moeite waard om te lezen als ouder, opvoeder, leerkracht of begeleider van kinderen met ODD of CD. In deze boeken wordt het duidelijk wat de stoornissen inhouden. Maar ook hoe men ervoor kan zorgen dat het kind en de omgeving minder last ervaren van de stoornissen.

ODD en CD

Opstandig, Dwars en Driftig - C. Hartog-Polkerman

Handboek gedragsstoornissen ODD en CD, voor ouders, opvoeders, leerkrachten en hulpverleners. Dit boek is een goede handleiding voor iedereen die met ODD te maken krijgt. Er worden zaken besproken als: wat is ODD en CD, opvoedingstips, agressie, puberteit, hulpverlening, medicatie, (speciaal) onderwijs, financiële regelingen, etc.
SWP, 2009.

Minder dwars en driftig - C. Hartog-Polkerman

Dit boek geeft uitleg over de stoornissen ODD en CD en biedt vooral veel handige en praktische informatie over de opvoeding en ontwikkeling van deze kinderen. Daarnaast krijgt men gerichte tips om problemen aan te pakken. Er wordt uitgebreid ingegaan op de basisregels in de opvoeding, het vergroten van zelfvertrouwen, zelfstandigheid, sociale vaardigheden en verantwoordelijkheid en het leren beheersen van agressie.
SWP, 2012.

Het explosieve kind Ross W. Greene

Over het opvoeden en begrijpen van snel gefrustreerde en chronisch inflexibele kinderen. Dit boek geeft tips om de vijandigheid en strijd te verminderen, om te reageren in situaties die tot explosies leiden, om een omgeving te creëren die explosief gedrag voorkomt, om kinderen te leren flexibeler te zijn en om om te gaan met frustratie.
Nieuwezijds, 2005.

Ongewild lastig - D.A. van de Elst

In dit boek worden alle veelvoorkomende psychische stoornissen beschreven, waaronder ODD en CD.
Over schoolkinderen, voor ouders, begeleiders en hulpverleners.
Pica, 2005.

Ongewild lastig - M. Baard, D. van der Elst & M. van Leijenhorst

In dit boek worden veel voorkomende psychische stoornissen beschreven, zoals ODD en CD.
Over adolecenten, voor ouders, begeleiders en hulpverleners.
Pica, 2005

Kinderen in de syndroommix - M.L. Kutscher

De complete gids voor ouders, docenten en andere proffesionals.
Nieuwezijds, 2006.

Pedagogische adviezen voor speciale kinderen - Trix van Lieshout

Een praktisch handboek voor professionele opvoeders, begeleiders en leerkrachten.
Bohn Stafleu Van Loghum, 2002.

Agressie, driftbuien en onhandelbaar gedrag

Zo komt mijn kind weer tot rust Thomas Kaiser

Help uw kind bij woedeaanvallen of agressie en leer het kind rustig te worden in moeilijke momenten. Met oorzaken van agressie, doeltreffende ontspanningstechnieken en het belang van regelmaat.
Deltas,

Ik kan ze wel achter het behang plakken Drew Edwards

Leer omgaan met moeilijk en onhandelbaar gedrag van je kind. Hoe ga je om met terugkerend probleemgedrag, hoe houd je zelf het hoofd koel, waarom zijn sommige kinderen onhandelbaar, wanneer zoek je professionele hulp?
Thema, 1999.

Tel dan eerst even tot 10 - Drs. John Jeninga

Voorkomen van agressief gedrag.
CPS, 2000.

Kinderen met probleemgedrag - S.I. Greenspan

Over het omgaan met 'moeilijke kinderen'.
Het spectrum, 1996

Zorgenkinderen - Juliaan van Acker

Omgaan met opvoedingsproblemen.
Ambo/Amsterdam, 2001.

Lees verder

© 2008 - 2019 Coby79, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kinderpsychiatrie: antisociale gedragsstoornisEen stoornis die veel wordt gezien bij oudere kinderen en adolescenten is de antisociale gedragsstoornis. In het Engels…
ODD - oppositioneel opstandige gedragsstoornisODD - oppositioneel opstandige gedragsstoornisODD betekent letterlijk: Oppositional Defiant Disorder, oftewel een oppositioneel-opstandige gedragsstoornis. Een opstan…
Opstandig en tegendraads gedrag, een stoornis?Opstandig en tegendraads gedrag, een stoornis?Gedragsproblemen, die niet te verhelpen zijn, worden een stoornis genoemd. Een stoornis is in aanleg aanwezig, een mens…
CD - antisociale gedragsstoornisCD - antisociale gedragsstoornisCD is een agressieve gedragsstoornis, het is een verergerde vorm van gedragsstoornis ODD. Een kind met CD is opstandig,…
Oppositioneel gedrag bij kinderen (ODD)Oppositioneel gedrag bij kinderen (ODD)Kinderen met ODD, ze worden vaak explosieve kinderen genoemd. Ze zijn snel boos en laten veelvuldig opstandig gedrag zie…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PaulinaH, Pixabay
  • Uitgeverij SWP. Amsterdam
  • Stichting Balans
  • Bol.com

Reageer op het artikel "ODD en CD - boeken voor ouders, hulpverleners en docenten"

Reacties

Anoniem, 30-05-2018 19:30 #3
Even een vraag: je hoort vaak dat CD als het ware een verergerde variant van ODD is. Over ODD wordt verteld: Kinderen met deze stoornis zijn moeilijk in de opvoeding, ongehoorzaam en in verzet, maken ruzie, zijn driftig en houden zich niet aan de regels, maar feitelijk gewelddadig gedrag is niet aan de orde.''
Maar er wordt ook gezegd dat mensen met ODD nogal eens 'fysiek ingesteld' zijn (snel de neiging tot slaan, schoppen, knijpen etc). Dit valt toch ook onder gewelddadig gedrag? (Ja, sorry als ik zeur hoor. Maar ik vroeg het me echt af) Reactie infoteur, 23-06-2018
Beste anoniem,

Ik snap dat het wat verwarrend overkomt. Elk kind maakt wel eens ruzie met andere kinderen. De meeste kinderen hebben wel eens een ander kind geschopt of geknepen. Vaak gebeurt dit op jonge leeftijd, als het kind nog niet verbaal sterk genoeg is om zijn emoties te verwoorden. Toch noemen we dit niet snel gewelddadig gedrag.

Onder gewelddadig gedrag word de stoornis CD (conduct disorder, een antisociale gedragsstoornis) verstaan. Dit is een verergerde vorm van ODD, die zich meestal in de puberteit ontwikkelt. Bij deze stoornis is er echt duidelijk gewelddadig gedrag aanwezig, zoals andere mensen mishandelen, vechtpartijen en wapens gebruiken.

ODD zit tussen deze twee voorbeelden in. Echt gewelddadig gedrag is niet aan de orde, maar het fysieke gedrag is ook niet onder de noemer 'normale ontwikkeling' te scharen. Dus ik begrijp uw opmerking. Ik hoop het een beetje te hebben verduidelijkt.

Met vriendelijke groet,
Coby

Willemine, 13-12-2010 11:22 #2
Het boek Aardig Agressief, uitg Groen is ook een goed boek. Is uit een serie bijzondere opvoedingsvragen van een christelijke uitgever. Alleen het laatste hoofdstuk is specifiek christelijk. De rest is voor iedereen goed bruikbaar. Reactie infoteur, 13-12-2010
Hallo Willemine,
Hartelijk bedankt voor de boekentip!
Vriendelijke groet, Coby

Hans, 05-10-2008 14:18 #1
Pedagogische adviezen van trix van lieshout een heel mooi boek om te lezen waar aandacht in word besteed aan alle gedragsstoornissen die er zijn dus ook pdd en borderline adhd add en ga zo meer even door. Reactie infoteur, 06-10-2008
Hans,
Bedankt voor de tip!
vriendelijke groet, Coby

Infoteur: Coby79
Laatste update: 18-09-2015
Subrubriek: Ziekten
Special: ODD en CD
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!