InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Borstkanker & oorzaken waaronder elektromagnetische straling

Borstkanker & oorzaken waaronder elektromagnetische straling

Borstkanker & oorzaken waaronder elektromagnetische straling Niet alleen de vrouw kan borstkanker krijgen, ook de man kan borstkanker krijgen. Ook de man heeft een kleine hoeveelheid borstklierweefsel waar de lichaamscellen zich ongecontroleerd en snel kunnen gaan delen met een tumor tot gevolg. Bij mannen komt het echter veel minder vaak voor als bij vrouwen. Bij mannen is het zeldzaam en ontwikkelt het zich meestal rond 60- en 80-jarige leeftijd. Bij vrouwen is het de meest voorkomende kanker. Er kunnen verschillende oorzaken zijn.

Borstkanker

Borstkanker, ook wel mammacarcinoom genoemd, is een soort kanker die zich in het borstweefsel van vrouwen en soms van mannen bevindt. 31% van de vrouwen krijgen ermee te maken, waarvan 10% jonger is dan 45 jaar en 0,2 % van de mannen. Zowel over borstkanker bij vrouwen en bij mannen is over de oorzaak nog lang niet alles bekend.

Wat kan de oorzaak zijn

De oorzaken van borstkanker bij mannen en vrouwen zijn grotendeels hetzelfde. Oorzaken kunnen zijn:
  • aanleg en erfelijkheid;
  • hormonen;
  • een eerdere borstaandoening of bestraling van de borsthuid.

Borstkanker is meestal niet erfelijk, maar soms wel

Waarschijnlijk is het zo dat borstkanker bij vrouwelijke familieleden in de eerste graad (moeder of zus of dochter) het risico groter maakt. Bij 5 tot 10 procent speelt erfelijkheid bij de vrouw een rol. Bij de man geeft een afwijking in het BRCA-gen een verhoogd risico. Mannen met borstkanker en een afwijkend BRCA-gen hebben ook een hoger risico op prostaatkanker.

De verstoring van de hormonen

Een verstoring van de hormonen met als resultaat borstkanker lijkt ook mee te spelen. Het mannelijk hormoon testosteron zal in de puberteit bij een jongen flink toenemen en wanneer de man 50 jaar is, zal het weer afnemen. Testosteron zorgt voor de mannelijke bouw, de lichaamsharen en de spiermassa. Bij mannen die borstkanker krijgen, lijkt soms een verstoring mee te spelen in het evenwicht tussen de vrouwelijke hormonen (oestrogenen) en de mannelijke hormonen testosteron (androgeen).

De vrouwelijke geslachtshormonen oestrogeen en progesteron beïnvloeden de ontwikkeling van borstkanker bij de vrouw. Hoe korter de periode van de oestrogeenproductie en hoe eerder dit is onderbroken is, hoe kleiner het risico op het ontwikkelen van borstkanker. Denk bij oestrogeenproductie aan de menstruatie, wel of geen kinderen, de anticonceptiepil slikken of wel of geen borstvoeding geven. De oestrogeen- en progesteronproductie veranderen in verhouding na de overgang. De oestrogeenproductie zal dan drastisch lager worden.

Andere aandoeningen

Er is een grotere kans op opnieuw borstkanker als al een keer eerder borstkanker geconstateerd en behandeld is bij een vrouw. Met bestraling (radiotherapie) worden verschillende aandoeningen van de huid en onderhuids weefsel behandeld zowel bij mannen alsook bij vrouwen met hoge energetische golven op het aangedane gebied en worden afwijkende cellen vernietigd. Door de blootstelling aan deze hoge energetische golven kunnen ook gezonde cellen worden vernietigd. Een andere belangrijke oorzaak bij mannen kan het syndroom van Klinefelter zijn. Mannen met dit syndroom hebben één of meer X-chromosomen extra. Hierdoor ontstaan verschillende stoornissen in de hormoonbalans.

Nog een oorzaak: elektromagnetische straling

Een vermoeden is dat elektromagnetische straling eveneens een rol speelt en dat milieu te maken heeft met de ontwikkeling van kanker. Onderzoeken wijzen namelijk naar de elektromagnetische straling in ons milieu als mogelijke oorzaak.

Wat is elektromagnetische straling?

Elektromagnetische straling wordt draadloos en onzichtbaar door de lucht gedragen; straling afkomstig van radio- en televisiezenders, van zendmasten, draadloze communicatie, amateurzenders, brandweer- en politiecommunicatie, radar, satellieten, alarminstallaties, DECT-telefoons, wifi, bluetooth, stroom, magnetron, veel speelgoed, slimme meter en veel draadloze hebbedingen. De mens heeft ook elektromagnetische straling nodig om te leven en het lichaam is in staat de natuurlijke elektromagnetische straling te ontvangen. De straling van bovengenoemde apparaten zijn gemaakt door mensenhanden. Het is dus kunstmatige straling en de mens leeft van straling met een lichaam dat straling ‘oppikt’.

Onderzoek geeft aan dat de kunstmatige straling officieel een lichaam alleen een paar graden kan verwarmen, het opwarmeffect. Het kan volgens veel onderzoek geen kwaad voor een lichaam. Maar andere onderzoeken melden wél een biologisch en een neurologisch effect van deze straling. De kunstmatige straling waar we onzichtbaar in verblijven, heeft wél invloed op de gezondheid, als we er maar lang genoeg in verblijven. De straling heeft op de lange termijn invloed op de celcommunicatie in het lichaam, invloed op de stofwisseling, invloed op de zenuwcellen, tijdens de zwangerschap op de foetus, invloed op de hormonen, invloed op de DNA-structuur en onze hersenen.

Borstkanker en onderzoek

Officieel onderzoek geeft een verandering van hormonen als een van de oorzaken van borstkanker aan. Het Internationaal Agentschap voor kankeronderzoek (IARC) classificeert elektromagnetische velden (EMV) daarom mogelijk als kankerverwekkend want elektromagnetische velden remmen de productie van het hormoon melatonine. Melatonine is een lichaamseigen hormoon dat bij mensen in de epifyse (pijnappelklier) gemaakt wordt. Het is bij mensen (en veel dieren) van invloed op het slaap-waakritme en het voortplantingsritme. En melatonine heeft waarschijnlijk een belangrijke rol bij het beschermen tegen borstkanker.

Verschillende onderzoeken geven aan dat de straling van de elektromagnetische velden het hormoon melatonine minder maken. En hoe meer melatonine, hoe beter iemand beschermd is tegen borstkanker. Wetenschappers van de Dierenarts Hogeschool in Hannover (D) hebben al vanaf 1991 ontdekt dat elektromagnetische velden (elk elektrisch veld veroorzaakt een magneetveld) de melatonineproductie bij ratten significant onderdrukt. Dr. M. Mevissen onderzocht de werking van het lichaamseigen hormoon melatonine en de invloed op tumorontwikkeling, in drie studies. Bij alle drie studies was de hoeveelheid melatonine duidelijk verminderd en was er kankerontwikkeling gaande. In mei 1997 toonde wetenschapper Dr. M Repacholi aan dat straling van de mobiel, de hoeveelheid kankertumoren bij muizen verdubbelt. Dr. W. Löscher noemt het onderzoek van Repacholi wetenschappelijk perfect gedaan en technisch geheel zuiver uitgevoerd. Het onderzoek gaf tevens aan dat niet-gebruikers van de mobiele telefoon, ook gevaar lopen in een omgeving die vervuild is met elektromagnetisch straling. Het BioInitiatief-rapport analyseerde veel wetenschappelijk onderzoek en komt tot de conclusie dat er krachtig bewijs is dat elektromagnetisch velden en borstkanker met elkaar te maken hebben.

Lees verder

© 2015 - 2019 Rieja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hormonen: oestrogeen, progesteron, testosteronHormonen: oestrogeen, progesteron, testosteronDe geslachtshormonen oestrogeen, progesteron en testosteron zijn belangrijk voor hoe we ons voelen. Deze hormonen spelen…
ZwangerschapshormonenZwangerschapshormonenWat voor hormonen spelen een belangrijke rol tijdens de zwangerschap? Wat is de rol van deze hormonen? En wat zijn de ge…
Hoe wordt de menstruatie aangestuurd door hormonen?Hoe wordt de menstruatie aangestuurd door hormonen?Om de vrouw de mogelijkheid te geven zwanger te worden tijdens de vruchtbare periode dient de vrouw te menstrueren. Door…
Oorzaken van borstkanker bij mannen en vrouwenEr zijn altijd meerdere oorzaken die aan het ontstaan van borstkanker voorafgaan. Deze oorzaken kunnen niet altijd worde…
Wie krijgt borstkankerWie krijgt borstkankerBorstkanker is de meest voorkomende kanker bij vrouwen. De risicofactoren houden in dat bepaalde factoren in iemands lev…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: MesserWoland, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.borstkanker.nl/
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/borstkanker-bij-mannen/item41307
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23051584?dopt=Abstract
  • http://www.stopumts.nl/doc.php/Onderzoeken/7037/australiemelatoninetekort_en_gezondheidsschade_door_emv_en_icnirp_emissiewaarden.
  • http://www.stopumts.nl/doc.php/Onderzoeken/5578/duitsland_veranderingen_neurotransmitters_onder_invloed_velden_zendmast_mobiele_telefonie

Reageer op het artikel "Borstkanker & oorzaken waaronder elektromagnetische straling"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 25-11-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Draadloos
Medische informatie…
Schrijf mee!