InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Giro di Kika 2017 - fietsen voor het goede doel

Giro di Kika 2017 - fietsen voor het goede doel

Giro di Kika 2017 - fietsen voor het goede doel Ieder jaar fietsen veel mensen tijdens Alp d’HuZes de mythische berg Alp d’Huez op. Dit doen zij om zoveel mogelijk geld in te zamelen voor het KWF Kankerfonds. Stichting KIKA, die zich inzet voor de bestrijding en genezing van kanker bij kinderen heeft hier haar eigen variant op bedacht; de Giro di Kika is een zesdaagse fietstocht door de bergen van de Italiaanse Dolomieten. In 2016 deden er 110 deelnemers mee om zoveel mogelijk geld in te zamelen om deze verschrikkelijke ziekte te verslaan.

Inhoudsopgave

Giro di Kika

De naam zelf is een samenvoeging van de naam van de organiserende stichting Kika en de jaarlijks terugkerende professionele wielerronde Giro d´Italia, welke ieder jaar in mei in Italië gehouden wordt. De Giro di Kika voegt het beste van beide samen: fietsen in het berglandschap van Noord-Italië en geld inzamelen voor een goed doel. Op deze wijze hoopt de stichting nog meer naamsbekendheid te verkrijgen en nog meer geld in te zamelen om zo kindersterfte door kanker te kunnen verlagen. Gedurende zes dagen, van 25 juni tot en met 30 juni 2017, rijd je bijna duizend kilometer door de bergen van de Dolomieten en Zuid-Tirol. Onderweg beklim je mythische bergen als de Stelvio, de Gavia en de immens steile Monte Zoncolan. En dat allemaal voor het goede doel!

Deelname

Om deel te nemen aan deze rit hoef je niet per sé een goede wielrenner te zijn. Iedereen kan meedoen. Wel moet je over een ijzeren wil en een groot doorzettingsvermogen beschikken. Je kunt deelnemen als solist, maar ook als team. In beide gevallen bedraagt het inschrijfgeld voor de editie van 2017 450 euro per persoon. Een team, dat uit maximaal twaalf renners bestaat, mag ook twee tot vier teamsupporters meenemen. Zij betalen per persoon 375 euro en zorgen gedurende de tocht voor alle randzaken zodat jij je als deelnemer volledig om de weg kunt concentreren. Deelnemers die alleen meedoen kunnen worden ondersteund door een teamsupporter, maar ook gebruikmaken van de hulp van de organisatie. Hiervoor wordt wel een vergoeding van 175 euro gevraagd. Zo kun je ook als individu toch genieten van de tocht. Het is de bedoeling dat je als deelnemer minimaal 2500 euro aan sponsorgeld meebrengt naar de finishlijn. In 2016 wist één enkele deelnemer een bedrag van 18.225 euro bij elkaar te fietsen.

Route 2017

Bron: Giro di KikaBron: Giro di Kika
De editie van 2017 start op 25 juni in het Italiaanse Bolzano. Zes dagen later, op 30 juni, ligt hier ook de eindstreep van dit jaar. Iedere etappe heeft zijn eigen naam gekregen. Er zijn in totaal vier bergetappes en twee overgangsetappes.
  • Op dag 1 rijd je Il Classico. Een 153 kilometer lange rit met als hoogte- en zwaartepunt de achtenveertig haarspeldbochten van de beroemde Stelvio-pas (bergetappe).
  • De Koninginnenrit op dag twee is een 167 kilometer lange rit over bergpassen als de Gavia, de Tonale en de Campo Carclo Magno (bergetappe).
  • De derde en vierde etappe, respectievelijk 147 en 174 kilometer lang zijn minder zwaar en kunnen gebruikt worden om de eerste twee dagen te verwerken en energie op te doen voor de laatste twee zware dagen (overgangsetappes).
  • Dag vijf, 142 kilometer, staat in het teken van de Monte Zoncolan. Maar ook daarna is er nog genoeg werk te verrichten voordat je uit kunt rusten in Cortina d’Ampezzo (bergetappe).
  • Il Grande Finale op dag zes is een rit over 140 kilometer terug naar Bolzano. Om daar te komen moet nog wel onder andere de Passo Giau overwonnen worden (bergetappe).

Organisatie

Natuurlijk kan een organisatie van deze omvang niet zonder vrijwilligers. Ook bij de editie van 2017 zijn er weer een groot aantal vrijwilliger aanwezig om het de deelnemers zo gemakkelijk mogelijk te maken voor, tijdens en na hun tocht. Voor de start van het evenement verzorgt de organisatie onder andere informatiebijeenkomsten, trainingen en ondersteunt het de deelnemers in hun zoektocht naar sponsoren. Alles om ervoor te zorgen dat het ook voor de deelnemers een groot succes wordt.

Stichting Kika

De afkorting Kika staat voor Kinderen Kankervrij en de stichting is opgericht in 2002 door Frits Hirschstein en professor Tom Voûte. De stichting heeft als doel in 2025 95 procent van de kinderen die dat jaar worden besmet met kanker te kunnen genezen. In 2015 ligt dit cijfer rond de 75 procent. Er is dus nog heel veel werk te verrichten voor de onderzoekers! De opbrengst van de Giro di Kika komt ook ten goede van de afdeling kinderoncologie van het nieuwe Prinses Maxima Centrum voor Kinderoncologie.

De Giro di Kika is dus zes dagen lang vechten tegen de elementen en de wil om te overleven in deze geweldige tocht. Echter is dit gevecht natuurlijk in niets te vergelijken met het gevecht dat geleverd wordt door al die jonge kankerpatiënten die dagelijks vechten voor hun leven.

Lees verder

© 2015 - 2017 Sierd-jan, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het goede doel: KiKaHet goede doel: KiKaStichting Kika is een afkorting van stichting kinderen kankervrij. De stichting heeft een aantal doelstelling wat betref…
Rittenschema Giro 2012Van 5 tot en met 27 mei 2012 vindt de 95e editie van de Giro d'Italia plaats. Hieronder kunt u het complete rittenschema…
Rittenschema Giro 2013Op zaterdag 4 mei 2013 zal in Napels de 96e editie van de Giro d'Italia van start gaan. Deze wielerkoers eindigt op zond…
Giro 2014: Etappeschema als eerbetoon aan PantaniGiro 2014: Etappeschema als eerbetoon aan PantaniWielerliefhebbers kunnen van 9 mei tot en met 1 juni 2014 weer voor de buis gekluisterd zitten. Tijdens deze drieweekse…
Giro d'Italia 2012: Het parcoursGiro d'Italia 2012: Het parcoursDe Giro d’Italia 2012 start op zaterdag 5 mei met een individuele tijdrit van 8,7 kilometer in Herning (Denemarken). Op…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: https://www.kika.nl (https://www.kika.nl)
  • https://www.girodikika.nl/
  • Afbeelding bron 1: Giro di Kika (https://www.girodikika.nl/route)

Reageer op het artikel "Giro di Kika 2017 - fietsen voor het goede doel"

Infoteur: Sierd-jan
Laatste update: 11-01-2017
Subrubriek: Ziekten
Special: Vakantieland Italië
Medische informatie…
Schrijf mee!