InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Giro di Kika 2018 - fietsen voor het goede doel

Giro di Kika 2018 - fietsen voor het goede doel

Giro di Kika 2018 - fietsen voor het goede doel Ieder jaar fietsen veel mensen tijdens Alp d’HuZes de mythische berg Alp d’Huez op. Dit doen zij om zoveel mogelijk geld in te zamelen voor het KWF Kankerfonds. Stichting KIKA, die zich inzet voor de bestrijding en genezing van kanker bij kinderen heeft hier haar eigen variant op bedacht; de Giro di Kika is een zesdaagse fietstocht door de bergen van de Italiaanse Dolomieten. Op 5 april 2018 staan 150 mensen ingeschreven voor deze zesdaagse.

Inhoudsopgave

Giro di Kika

De naam zelf is een samenvoeging van de naam van de organiserende stichting Kika en de jaarlijks terugkerende professionele wielerronde Giro d´Italia, welke ieder jaar in mei in Italië gehouden wordt. De Giro di Kika voegt het beste van beide samen: fietsen in het berglandschap van Noord-Italië en geld inzamelen voor een goed doel. Op deze wijze hoopt de stichting nog meer naamsbekendheid te verkrijgen en nog meer geld in te zamelen om zo kindersterfte door kanker te kunnen verlagen. Gedurende zes dagen, van 24 juni tot en met 29 juni 2018, rijd je bijna duizend kilometer door de omgeving van Toscane en Umbrië.

Deelname

Om deel te nemen aan deze rit hoef je niet per sé een goede wielrenner te zijn. Iedereen kan meedoen. Wel moet je over een ijzeren wil en een groot doorzettingsvermogen beschikken. Je kunt deelnemen als solist, maar ook als team. In beide gevallen bedraagt het inschrijfgeld voor de editie van 2018 450 euro per persoon. Als renner kun je er voor kiezen om in een team te fietsen. Dit team mag zo groot of zo klein zijn als jullie zelf willen. Ook voor teams wordt in 2018 hetzelfde bedrag aan inschrijfgeld gerekend als voor individuele renners. Net zoals bij teams hebben de individuele renners ook beschikking over professionele begeleiding. Voor 175 euro extra krijgen individuele renners nog extra bagage vervoer en bevoorrading tijdens hun giro. Zo kun je ook als individu toch genieten van de tocht. Het is de bedoeling dat je als deelnemer minimaal 2500 euro aan sponsorgeld meebrengt naar de finishlijn. In 2016 wist één enkele deelnemer een bedrag van 18.225 euro bij elkaar te fietsen.

Route 2018

Voor het eerst gaat de Giro di Kika niet meer door de Dolomieten en Alpen maar door Toscane en Umbrië. Wel blijven het 6 dagen van fietsen over uitdagende etappes.

Etappe 1: Amegelia- Lamorecchio (169 km).

Tijdens deze rit worden 3900 hoogtemeters overwonnen. Hierbij worden 4 bergen beklommen:
  • Passo del Vistito (1)
  • Passo di Pradoccio (HC)
  • Abetone (2)
  • Prunetta

Etappe 2: Lamporecchio - San Piero in Bagno (175 km)

Bij etappe 2 worden 3 bergen beklommen met een totaal aan 2800 hoogtemeters
  • San Donato in Collina (4)
  • Vallombrosa (2)
  • Passo dei Mandrioli (2)

Etappe 3: San Piero in Bagno - Castiglione del Lago (175)

Tijdens deze etappe worden ook weer 3 bergen beklommen in 2750 hoogtemeters
  • Monte Fumaiolo (2)
  • Passo Di Viamaggio (3)
  • Monte Santa

Etappe 4: Castiglione del Lago - Siena (142 km)

Tijdens deze rit mogen de renners 31 kilometer over de strade Bianci rijden. Deze weg wordt ieder jaar gereden door de professionele wielrenners tijdens de wielerklassieker Strade Bianci. Tijdens deze rit worden verder ook nog eens 5 bergen beklommen in totaal 1800 hoogtemeters. De bekendste is dan toch wel de Poggio. De prof renners fietsen ook deze berg tijdens hun wedstrijden.
  • Montepulciano
  • Poggiodarno
  • Poggio
  • Montecercone
  • Colle Pinzuto

Etappe 5: Siena - Torre del lago Puccini (166 km)

Qua hoogtemeters is etappe 5 het makkelijkst met "maar" 1100 hoogtemeters verdeeld over 3 beklimmingen.
  • Croce Fiorentina (4)
  • Il Castagno (4)
  • Monte Serra (1)

Etappe 6: Torre del lago Puccini - Ameglia (140 km)

De laatste etappe is tevens het kortst maar bestaat wel 3 beklimmingen van in totaal 2500 hoogtemeters
  • Passo di Croce (1)
  • Passo Della Formica (4)
  • Passo Dei Carpinelli

Organisatie

Natuurlijk kan een organisatie van deze omvang niet zonder vrijwilligers. Ook bij de editie van 2018 zijn er weer een groot aantal vrijwilliger aanwezig om het de deelnemers zo gemakkelijk mogelijk te maken voor, tijdens en na hun tocht. Voor de start van het evenement verzorgt de organisatie onder andere informatiebijeenkomsten, trainingen en ondersteunt het de deelnemers in hun zoektocht naar sponsoren. Alles om ervoor te zorgen dat het ook voor de deelnemers een groot succes wordt.

Stichting Kika

De afkorting Kika staat voor Kinderen Kankervrij en de stichting is opgericht in 2002 door Frits Hirschstein en professor Tom Voûte. De stichting heeft als doel in 2025 95 procent van de kinderen die dat jaar worden besmet met kanker te kunnen genezen. In 2015 ligt dit cijfer rond de 75 procent. Er is dus nog heel veel werk te verrichten voor de onderzoekers! De opbrengst van de Giro di Kika komt ook ten goede van de afdeling kinderoncologie van het nieuwe Prinses Maxima Centrum voor Kinderoncologie.

De Giro di Kika is dus zes dagen lang vechten tegen de elementen en de wil om te overleven in deze geweldige tocht. Echter is dit gevecht natuurlijk in niets te vergelijken met het gevecht dat geleverd wordt door al die jonge kankerpatiënten die dagelijks vechten voor hun leven.

Lees verder

© 2015 - 2018 Sierd-jan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Het goede doel: KiKaHet goede doel: KiKaStichting Kika is een afkorting van stichting kinderen kankervrij. De stichting heeft een aantal doelstelling wat betref…
Fietsen in Toscane op de "Strade Bianche"In de Chianti Senese streek liggen over verschillende plaatsen verdeeld de “strade bianche”. De ondergrond bestaat uit w…
Toscane; Siena en zijn geschiedenisToscane; Siena en zijn geschiedenisEen begrip binnen de Toscane van Italië, deze Middeleeuwse stad; Siena. Een stad die in de 16e eeuw bij het groothertogd…
Rittenschema Giro 2012Van 5 tot en met 27 mei 2012 vindt de 95e editie van de Giro d'Italia plaats. Hieronder kunt u het complete rittenschema…
Pieter Weening bezorgt Nederland 22e etappe zege in de Gironieuws uitgelichtPieter Weening bezorgt Nederland 22e etappe zege in de GiroPieter Weening heeft de 5e etappe van de Giro 2011 op zijn naam geschreven. Daarmee heeft hij zich gevoegd tot een rijtj…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Giro di Kika 2018 - fietsen voor het goede doel"

Infoteur: Sierd-jan
Laatste update: 05-04-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Vakantieland Italië
Medische informatie…
Schrijf mee!