InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Slokdarmkanker: vroege opsporing geeft genezingskansen

Slokdarmkanker: vroege opsporing geeft genezingskansen

Slokdarmkanker: vroege opsporing geeft genezingskansen Slokdarmkanker is een ernstige en sluipende vorm van kanker. Ieder jaar krijgen ongeveer 2500 mensen de diagnose slokdarmkanker. Er zijn ongeveer drie keer zoveel mannen als vrouwen die deze diagnose krijgen. De wetenschap maakt snel vorderingen, maar een aantal kankersoorten waaronder slokdarmkanker blijft moeilijk te genezen. Toch zijn er gunstige ontwikkelingen vooral als de kanker in een vroeg stadium kan worden opgespoord. Tussen 1999 en 2017 is het aantal mensen dat geneest van slokdarmkanker verhoogd van 10% naar 20%. De wetenschap richt zich dan ook vooral op vroege opsporing.

Wat is slokdarmkanker of oesofagencarcinoom

Slokdarmkanker betekent dat er kankercellen gevonden zijn in de slokdarm. Vroege opsporing van deze vorm van kanker is van groot belang. De kanker kent verschillende stadia. We kunnen drie vormen van slokdarmkanker onderscheiden:
  • Plaveiselcarcinoom
  • Adenocarcinoom
  • Cardiatumor

Plaveiselcarcinoom

Bij deze vorm van kanker ontstaat er een tumor in de plaveiselcellen die zich bevinden in de slokdarm. Vaak bevinden deze zich in het bovenste en middelste gedeelte van de slokdarm.

Adenocarcinomen

Adenocarcinomen ontstaan vaak uit een Barett-slokdarm. Hierbij is het gedeelte dat bij de overgang naar de maag zit roze van kleur. De slijmvlieslaag is veranderd in klierweefsel. Het lijkt hierbij alsof het weefsel van de maag omhoog komt in de slokdarm.

Cardiatumor

Deze tumor bevindt zich als adenocarcinoom op de overgang van slokdarm naar de maag.

Aantal patiënten met slokdarmkanker

Ieder jaar wordt bij ongeveer 2500 mensen slokdarmkanker vastgesteld. Deze vorm van kanker komt iets meer voor bij mannen dan bij vrouwen. Over het algemeen ontstaat deze kanker in de leeftijdscategorie tussen 60 en 74 jaar.

Genezen

Iemand bij wie de diagnose slokdarmkanker is vastgesteld wil als eerste de overlevingskansen weten. Tussen 1999 en 2017 is het aantal patiënten dat overleeft met deze vorm van kanker gestegen van 10% naar 20%. Van alle patiënten bij wie de diagnose is gesteld komt 25 tot 30% in aanmerking voor een operatie. De kansen op genezing zijn het grootst als de ziekte in een vroeg stadium kan worden opgespoord. De wetenschap richt zich dan ook vooral op deze vroege opsporing.

Klachten

Veel patiënten met slokdarmkanker hebben in het beginstadium nauwelijks of geen klachten. Pas later ontstaan klachten zoals:
  • Heesheid
  • Moeilijk slikken
  • Langdurig de hik
  • Pijn op het borstbeen
  • Bloedverlies
  • Afname van het gewicht
  • Moeilijkheden om het voedsel te laten passeren

Stadia

Slokdarmkanker kent verschillende stadia en de ernst is tevens afhankelijk van de grootte van de tumor. Om de diagnose te stellen zal de patiënt diverse onderzoeken en scans krijgen.
  • Bij het eerste stadium is de kanker beperkt tot het slijmvlies van de slokdarm
  • Bij het tweede stadium is het binnenvlies van de slokdarm aangetast
  • Bij stadium twee A is de tumor tot in de spierlaag van de slokdarm gedrongen maar zonder uitzaaiingen in de lymfeklier
  • Bij stadium twee B is de tumor is nog niet door de slokdarmwand gegroeid maar de lymfeklieren zijn wel aangetast
  • Bij stadium drie is de tumor is tot in de buitenste wand van de slokdarm gegroeid en in de omliggende weefsels
  • Bij stadium vier is de tumor uitgegroeid en heeft andere organen aangetast

Behandelmethode

Er zijn belangrijke methodes van behandeling mogelijk.
  • Operatie
  • Plaatsen van een stent
  • Chemotherapie
  • Inwendige bestraling
  • Uitwendige bestraling

In veel gevallen wordt een combinatie van behandeling voorgesteld aan de patiënt. Vaak wordt gekozen voor chemotherapie en/of bestraling met indien mogelijk daarna een operatie.

Het plaatsen van een stent

Als genezing niet geheel mogelijk is dan kan het plaatsen van een flexibele stent uitkomst bieden. Een stent is een buisje wat geplaatst wordt in de slokdarm. Het ziet eruit als een ouderwetse krulspeld met een harige buitenzijde. Het plaatsen gebeurt door middel van een endoscopie, waarbij de stent zich na een aantal uren uitvouwt. Plaatsing wordt gedaan nadat de patiënt een lichte narcose heeft gekregen. Het voedsel kan dan weer passeren door de slokdarm. Een heel enkele keer kan het gebeuren dat de stent wegglijdt en dan in de maag terechtkomt. Dan zal de chirurg de stent operatief verwijderen.

Operatie met buismaag

Bij een operatie wordt de tumor uit de slokdarm verwijderd. Hiervoor moet de hele slokdarm worden weggehaald en ook de overgang naar de maag. De maag wordt daarna dusdanig gevormd dat deze kan fungeren als een nieuwe slokdarm. Daarom wordt dit dan ook een buismaag genoemd. Deze operatie is erg zwaar en duurt ongeveer 4 uur. De patiënt moet om deze operatie met succes te kunnen ondergaan in een goede conditie zijn. Het herstel is langzaam.

Overlevingskansen en genezen

Bij de behandeling van slokdarmkanker is het erg belangrijk dat de patiënt een ziekenhuis zoekt waar hij vertrouwen in heeft. De behandelingen zijn zwaar en niet alle ziekenhuizen zijn gespecialiseerd in de behandeling van slokdarmkanker. Als de kanker in een beginstadium verkeert is de overlevingskans het grootst en kan dan zelfs 50% bedragen. Een patiënt met slokdarmkanker heeft problemen met voedsel opnemen en kan snel uitdrogen of verzwakken. Vaak wordt daarom al voor de operatie gestart met speciale sondevoeding.

Na de operatie

Na een operatie is het van belang dat men zelf leert ontdekken welk voedsel men kan verdragen en ook de hoeveelheid is per persoon verschillend. Tevens is het belangrijk dat de patiënt voldoende rust krijgt. Slapen kan lastig zijn en is individueel verschillend. Veel mensen kiezen voor een rugsteun omdat men half liggend en half zittend moet slapen. Het kan daarom enige tijd in beslag nemen alvorens men de juiste slaaphouding gevonden heeft. Immers de terugslagklep tussen de slokdarm en de maag is niet meer aanwezig waardoor voedsel snel naar boven kan komen. Het herstel gaat niet snel en men dient de tijd te nemen om langzaam te genezen.

Vooruitgang in de wetenschap

Bij de TU in Eindhoven heeft men in juli 2016 in samenwerking met het Catharinaziekenhuis een techniek ontwikkeld waarbij de computer slokdarmfoto's kan onderzoeken op tekenen van kanker. Zo kan slokdarmkanker in een zeer vroeg stadium worden opgespoord. Hierbij gaat men ervan uit dat het mogelijk is om een resultaat van opsporing van de kanker te behalen van 100%. Een kanker die zich in het beginstadium bevindt wordt nu soms nog gemist. Het herkennen van kanker bij een Barett-slokdarm is een van de moeilijkste onderzoeken. Door de mogelijkheid van vroege opsporing kan de patiënt een operatie bespaard blijven en dan is een micro-chirurgische ingreep van binnenuit mogelijk. Ook de ziekenhuizen in Leuven en Regensburg zijn betrokken bij het onderzoek. Tevens wordt geparticipeerd door het Antoniusziekenhuis te Nieuwegein en het AMC in Amsterdam.

Operatie met Da Vinci Xi operatierobot

De wetenschap biedt anno 2017 steeds betere mogelijkheden om operaties nauwkeurig uit te voeren. Zo is het mogelijk om de slokdarmoperatie uit te voeren met een operatierobot. De arts gebruikt hier een stick om de robot te sturen. De robot beschikt over een schaartje, een pincet en licht. Met kleine sneetjes in de buikwand wordt tevens een hele kleine camera ingebracht en de benodigde instrumenten. De arts kan zo heel nauwkeurig opereren en er ontstaan geen openingen bij het borstbeen. Sedert 2015 wordt deze methode in verschillende ziekenhuizen toegepast en deze behandeling is iets minder ingrijpend voor de patiënt. Wie een slokdarmoperatie moet ondergaan kan zelf informeren welke ziekenhuizen deze methode toepassen en of deze geschikt is voor de betreffende patiënt.
© 2017 Celientje1, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Slokdarmkanker: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakSlokdarmkanker: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakBij slokdarmkanker is er sprake van een tumor in het weefsel van de slokdarm. Deze vorm van kanker is erg gevaarlijk, om…
Slokdarmkanker oorzaken, symptomen en behandelingDe slokdarm is een gespierde holle buis die het voedsel van de mondholte naar de maag vervoert. Bij slokdarmkanker (oeso…
Slokdarmkanker: Verschijnselen en behandelingSlokdarmkanker: Verschijnselen en behandelingSlokdarmkanker is vaak, tegen de tijd dat het ontdekt wordt, al zover gevorderd dat genezing niet meer mogelijk is. Tege…
Behandeling van etalagebenen (claudicatio intermittens)De weefsels waaronder de spieren worden door de slagaders voorzien van bloed. In het bloed zit zuurstof. Het zuurstof in…
Kanker: slokdarmkankerSlokdarmkanker is een veel voorkomende vorm van kanker. De belangrijkste oorzaak van slokdarmkanker is een combinatie va…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Olek Remesz (wiki-pl: Orem, Commons: Orem) / Wikimedia Commons
  • https://www.lumc.nl/patientenzorg/patienten/patientenfolders/slokdarm-kanker-buis-maag-operatie
  • https://www.tue.nl/universiteit/nieuws-en-pers/nieuws/05-07-2016-opsporing-van-slokdarmkanker-kan-richting-100-met-nieuwe-detectietechniek/
  • https://www.kanker.nl/bibliotheek/slokdarmkanker/wat-is/593-slokdarmkankerhttps://www.kanker.nl/bibliotheek/slokdarmkanker/behandeling-en-bijwerkingen/7909-nieuwe-ontwikkelingen-bij-slokdarmkanker

Reageer op het artikel "Slokdarmkanker: vroege opsporing geeft genezingskansen"

Infoteur: Celientje1
Gepubliceerd: 01-09-2017
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!