InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Baarmoederhalskanker | het HPV-virus

Baarmoederhalskanker | het HPV-virus

Baarmoederhalskanker | het HPV-virus 80% van de vrouwen krijgt ooit HPV (humane papilloma-virus) in haar lichaam. Dit virus is een belangrijke oorzaak van baarmoederhalskanker. Vrouwen boven de 30 krijgen dan ook elke vijf jaar een uitnodiging voor een uitstrijkje, waarbij wordt gecontroleerd of er onrustige cellen aanwezig zijn in het lichaam. Door gebruik van een condoom bij het vrijen is een besmetting met het virus te voorkomen. Baarmoederhalskanker is na borstkanker de belangrijkste doodsoorzaak bij kanker onder vrouwen tussen de 15 en 44 jaar. Jaarlijks krijgen 700 vrouwen in Nederland deze ziekte, zo'n 30% overlijdt hier uiteindelijk aan.

Het grootste risico op deze ziekte hebben vrouwen tussen 30 en 50 jaar, maar deze leeftijd wordt steeds lager. Dit komt omdat vrouwen op steeds jongere leeftijd seksueel actief zijn.

Het HP-virus

Baarmoederhalskanker ontstaat namelijk veelal door het seksueel overdraagbare HP-virus. Dit virus doet er zo'n 10 tot 15 jaar over om zich tot kanker te ontwikkelen.

Belangrijk om te weten is dat baarmoederhalskanker niet besmettelijk is, degene met wie je vrijt krijgt dus geen kanker, ook al is het virus seksueel overdraagbaar.

Ook heel belangrijk is dat besmetting met het virus niet altijd resulteert in kanker. Vaak worden de cellen door het lichaam vanzelf weer opgeruimd.

Testing, testing

Zoals eerder gezegd doet het virus er tot wel 15 jaar over om zich te ontwikkelen. Dat betekent dat je ruim de tijd hebt om maatregelen te nemen. Vrouwen vanaf 30 jaar krijgen daarom elke 5 jaar een uitstrijkje. Hierbij wordt gecontroleerd of er onrustige cellen actief zijn.
De uitslag van het uitstrijkje wordt uitgedrukt op de PAP-schaal.
  • PAP-1 - alle cellen zijn normaal
  • PAP-2 - een aantal cellen wijkt af (meestal oorzaak van vaginale infectie, niks aan de hand dus)
  • PAP-3A - er zijn meer afwijkende cellen, dit betekent nog niet dat je kanker hebt, maar houdt het in de gaten
  • PAP-3B - er zijn sterk afwijkende cellen, maar je hebt nog steeds geen kanker
  • PAP-4 - dit kan duiden op een voorstadium van kanker
  • PAP-5 - je hebt vrijwel zeker baarmoederhalskanker

Je ziet: er is dus ruim de tijd om de kwaadaardige cellen te ontdekken. Voor de verschillende voorstadia zijn gelukkig ook behandelingen mogelijk. In het uiterste geval wordt je baarmoeder in zijn geheel weggehaald, waardoor je dus geen kinderen meer kunt krijgen. In andere gevallen wordt wat weefsel weggehaald.

Opvallend is dat meer dan een kwart van de vrouwen niet komt opdagen voor het uitstrijkje. De boodschap is duidelijk: ga alsjeblieft wel, want je ziet dat het belangrijk is om er op tijd bij te zijn!

Voorkomen van baarmoederhalskanker

De enige manier om besmetting met HPV te voorkomen is altijd condooms gebruiken. Bij veel wisselende seksuele contacten heb je een hogere kans het virus op te lopen. Ook een verminderde weerstand, bijvoorbeeld door medicijngebruik of een chlamydia-infectie, verhoogt de kans op het krijgen van HPV.

Er is geconstateerd dat baarmoederhalskanker vaker voorkomt bij vrouwen die roken, waarschijnlijk komt dit omdat roken het afweersysteem van het lichaam aantast. Stoppen met roken kan natuurlijk nooit kwaad, want gezond is het niet.
© 2007 - 2020 Funkyfish, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Het uitstrijkjeHet uitstrijkjeDe PAPtest oftewel het uitstrijkje wordt aan alle vrouwen boven de dertig jaar gratis aangeboden. Dit gebeurt iedere vij…
Het maken van een baarmoederhals uitstrijkjeHet maken van een baarmoederhals uitstrijkjeVrouwen in de leeftijd van dertig tot zestig jaar worden elke vijf jaar ogperoepen door hun huisarts voor het maken van…
Hoe werkt een uitstrijkje?Het idee van een uitstrijkje laten afnemen is voor de meeste best eng en onprettig, echter zorgt het uitstrijkje er well…
PAP 3b, PAP 4 en PAP 5PAP 3b, PAP 4 en PAP 5Uitstrijkje met uitslag PAP 3b, PAP 4 of PAP 5. Wat betekent dit voor jou? Waarschijnlijk heb je deze uitslag van je hui…
Thuistest virus baarmoederhalskankerThuistest virus baarmoederhalskankerVoor alle vrouwen in Nederland is het mogelijk om een online thuistest te bestellen waarmee zelf in alle privacy onderzo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Baarmoederhalskanker | het HPV-virus"

Reacties

Heidi, 24-07-2017 12:04 #5
Ik had al een aantal maanden bloedverlies dus ging bezorgt naar de huisarts voor een uitstrijkje uitslag een pap2 niets aan de hand een half jaar later nog eens over doen, uitslag een pap3a iets omhoog maar blij dat het een pap3a was geen 3b 4 of 5.er zou een kleine ingreep aan de baarmoederhals gaan plaatsvinden dus werd door gestuurd naar de gynaecoloog voor een coloscopie en een biopsie. Een week later terug komen bij de gynaecoloog om voor wat ik dacht de ingreep aan de baarmoederhals te bespreken. Maar daar werd ik hard op de feiten gedrukt ik had/ heb baarmoederhalskanker, vervolgvraag van de gynaecoloog of ik nog vragen had? wat moet je vragen als je denkt dat je een kleine ingreep aan de baarmoederhals gaat plannen en uit het niets te horen krijgt u heeft baarmoederhalskanker, ik had maar 1 vraag hoe kan dit nou? pap2 pap3a en nu dit?

Sharon, 02-11-2016 09:07 #4
Och och och gelukkig bestaat er gardasil dan liep ik nu niet al 2 jaar te kloten met pap3. Gelukkig bestaan die troep. Ik was maagd en kreeg de prikken van gardasil. Vooraf dachten wij nee maar door een heftige situatie heb ik de prikken 5 jaar geleden gehad en nu loop ik al 2 jaar te kloten op en neer. Nou wat geweldig dat vaccin, ik ben overigens niet alleen ik ken een heleboel meiden die rond 20 à 23 ineens pap3 hebben na de vaccins… en de meiden zonder het vaccin? Nergens last van. Toeval bestaat niet.

Linda, 04-02-2016 07:26 #3
Ik woon in Duitsland. Hier wordt je elk jaar gecontroleerd. Daar ben ik zo blij om. Ik heb op dit moment pap4. In een jaar tijd van 1 naar 4. 1x in de 5 jaar had dus voor mij te laat geweest! Meiden, vrouwen ga elk jaar!

Kroonsberg, 11-08-2013 11:22 #2
Niet om de 5 jaar, maar ieder jaar een uitstrijkje!
Veel vrouwen met klachten die kunnen wijzen op baarmoederhalskanker gaan niet naar hun huisarts. De reden daarvan is dat deze klachten vaak mild zijn, zoals b.v. lage rugpijn, buikpijn en tussentijdse vaginale bloedingen. Al deze klachten kunnen verschillende oorzaken hebben en vrouwen hebben vaak de nijging om de 'schuld' bij zichzelf te zoeken. Want helaas leven we in een maatschappij waar vage klachten worden afgedaan als stress.
Hetzelfde gold voor mij. Helaas had ik wel degelijk baarmoederhalskanker en als mijn klachten eerder serieus waren genomen, was een eenvoudige ingreep voldoende geweest, in plaats van het volledig verwijderen van mijn baarmoeder. De klachten, zoals tussentijdse vaginale bloedingen en vermoeidheid komen ook veel voor tijdens het begin van de menopauze ( in mijn geval).
Mijn advies voor alle vrouwen is dan ook: laat jaarlijks een uitstrijkje maken. En laat je niet afschepen door je huisarts dat jouw klachten stressgerelateerd of anderszins 'je eigen schuld' zijn. Ik ben een zeer mondige vrouw, maar ook ik was 'besmet' met de heersende gedachte dat de klachten veroorzaakt werden door stress. Bij mij kwam mijn 5-jarig uitstrijkje te laat. Als ik ieder jaar een uitstrijkje had gehad, dan had ik nu mijn baarmoeder nog gehad. Want een voorstadium van baarmoederhalskanker is met een een eenvoudige ingreep te genezen.
Dus vrouwen, laat je niet afschepen, neem je klachten serieus en luister naar je lichaam.
Overigens is PAP-3b wel degelijk een aanwijzing voor baarmoederhalskanker. En zoals in het artikel staat "in gaten houden" is onzin. Ik had PAP-3b en had al baarmoederhalskanker, met alle gevolgen van dien.
Tot slot: ben assertief! Als je, zoals ik, de diagnose baarmoederhalskanker krijgt, onderzoek dan wat de verschillende behandelingen zijn. Want die zijn er: zoals wel of niet zenuwsparend opereren. Kies je ziekenhuis, dat mag. En vraag altijd om een second opinion, daar heb je recht op.

Michelle, 08-04-2008 20:46 #1
Ik krijg die 3 injecties, vrijdag is de eerste. Maar ik wou dus vragen, kan je in dat halve jaar dat je die 3 injecties krijgt, wel seks hebben met Condoom? Ik hoop dat u me vraag kunt beantwoorden. Reactie infoteur, 10-04-2008
Hallo Michelle,

Zelf bezit ik helaas niet deze specifieke kennis. Ik zou je aanraden om contact op te nemen met bijvoorbeeld de GGD of je huisarts.

Groeten, Funkyfish

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 10-02-2020
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!