InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Diabetische neuropathie

Diabetische neuropathie

Diabetische neuropathie Bij diabethische neurpotahie zijn een of meer perifere zenuwen aangetast als gevolg van diabetets mellitus. Diabetische neuropathie is in de westerse wereld de meest voorkomende oorzaak van perifere neuropathie. Als diabetes slecht wordt behandeld, tast de overmaat aan bloedglucose de perifere zenuwen en de bloedvaten aan. Dit kan na enkele tot vle jaren optreden. Goede behandeling vn diabetes reduceert het risico met de helft. Bij ongeveer 30 procent van de mensen met diabetes mellitus zijn perifere zenuwen aangetast, maar slechts eenderde daarvan ontwikkelt duidelijke symptomen. Roken vergroot de kans op aantasting van de bloedvaten die zenuwen van bloed voorzien. Een diabets-patiént die rookt, zal daarom altijd het advies krijgen om daarmee te stoppen.

De symptomen

De symptomen van diabetesche neuropathie ontwikkelen zich geleidelijk gedurende een aantal jaren, in zeldzame gevallen in dagen of weken. De symptomen variëren afhankelijk van welke zenuwen zijn aangedaan. Vaak zijn er verschijnselen aan de voeten, soms aan de bovenbenen. De symptomen zijn;
  • pijnlijke tintelingen of branderig gevoel;
  • gevoelloosheid;
  • pijn, die vaak 's nachts erger wordt;
  • spierverslapping- en slinking van spieren.

Als het gevoel is verminderd, kunnen kleine wondjes aan de voet onopgemerkt blijven. Langzame genezing door slechte bloedtoevoer kan tot infectie van wondjes leiden. Als niet wordt behandeld, kunnen huidzweren en in ernstige gevallen gangreen ontstaan. Uiteindelijk kan diabethische neuropathie ook de autonome zenuwen aantasten; deze regelen functies als bloeddruk en voedseltransport in de darmen. Schade aan deze zenuwen kan symptomen zoals duizeligheid bij staan, diarree en impotentie veroorzaken.

De behandeling

Zorgvuldige behandeling van diabetes verkleint de kans op neuropathie. Bij verschijnselen die op neuropathie kunnen wijzen, moet u de huisarts raadplegen. Doorgaans zal deze op grond van de klachten de diagnose kunnen stellen. Soms wordt u verwezen naar de neuroloog, om door elketrisch onderzoek van de zenuwgeleiding te bepalen welke zenuwen zijn aangetast. Het doel van de behandeling is verdere zenuwaantasting en complicties te voorkomen. De ats helpt u bij het onder controle houden van uw bloedsuikerspiegel en adviseert u over goed schoeise. Daarnaast moet u zelf geregeld uw voeten controleren en op sneetjes en schaafwondjes letten. Als u rookt, kunt u daar beter mee stoppen. Tegen de pijn, vooral 's nachts, kunnen bepaalde anti-elipeptica, zoals carbamazepine en fenytoïne, of antideppressiva zoals amitriptyline worden voorgeschreven, al of niet in combinatie met pijnstillende middelen. Fysiotherapie kan helpen de ernst van de spierzwakte te verminderen.

De prognose

Goede regulering van de bloedglucisespiegel bij diabetes vermindert de kans op diabetische neuropathie en kan verdere voortschrijding van de ziekte voorkomen. Zenuwen die zijn aangetast herstellen meestal niet meer.
Gerelateerde artikelen
Perifere neuropathiePerifere neuropathiePerifere neuropathie is een vervelende aandoening aan de zenuwen. Lees hieronder meer over deze aandoening.

Reageer op het artikel "Diabetische neuropathie"

Infoteur: Yasmijn
Gepubliceerd: 14-06-2008
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!