InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Vleesbomen in de baarmoeder

Vleesbomen in de baarmoeder

Vleesbomen (myomen) zijn goedaardige gezwellen (knobbels) die uitgaan van de wand van de baarmoeder, en die uit spier en bindweefsel bestaan. Vleesbomen komen bij 20-30% van de vrouwen voor, vaker bij negroïde vrouwen. Het aantal vleesbomen varieert van een tot meer dan twintig; ze kunnen zo klein zijn als een erwt of z groot als een grapefruit. Kleine vleesbomen geven meestal geen problemen, grote hoeven dat ook niet te doen, maar soms geven ze aanleiding tot menstruatieklachten.

De oorzaken

Het is niet bekend waardoor myomen ontstaan. Ze ontstaan in de levensfase waarin vrouwen menstueren, en worden na de menopauze kleiner. Daarna ontstaan geen niuewe vleesbomen meer. Bij een verhoogd oestrogeengehalte kunnen ze groeien, zoals tijdens zwangerschap, of bij het gebruik van horomonen na de overgang.

De symptomen

De meeste vleesbomen geven geen klachten. Voorbeelden van klachten zijn:
  • Langdurige menstruatie;
  • pijn tijdens de menstruatie;
  • zware menstruatie

Hevig bloedverlies kan tot bloedarmoede leiden en vermoeidheid veroorzaken. Slechts zelden veroorzaken vleesbomen verminderde vruchtbaarheid of problemen tijdens de zwangerschap zoals vroeggeboorte. Tijdens de zwangerschap kan een laag in de baarmoeder gelegen vleesboom verhinderen dat ht kind met het hoofd in het bekken indaalt. Vleesbomen kunnen ook op de blaas drukken, waardoor klachten ontstaan als vaak moeten plassen, of op het rectum, met rugpijn als gevolg. Verminderde bloedtoevoer naar een vleesboom kan acute buikpijn veroorzaken.

De diagnose

De arts zal een inwendig onderzoek doen. Ook een echo van de baarmoeder of een hysteroscopie zijn mogelijk. Bij dit laatste onderzoek wordt een kijkbuis in de baarmoederholte gebracht om te beoordelen of er zich in de baarmoederholte vleesbomen bevinden. Ook een water contrastechoscopie an hierover informatie geven. Een enkele keer komt een verkalkte vleesboom aan het lict door röntgenfoto's die voor een ander doel zijn genomen.

De behandeling

Vleesbomen hoeven alleen te worden behandeld als ze klachten geven. Zijn er klachten, dan bepalen de plaats, de grootte, het aatal. de soort klachten en eventuele kinderwens wat de meest geschikte behandelin is. Kleinere vleesbomen gelegen in de baarmoederholte, kunnen veelal tijdens een hysteroscopie worden weggehaald. Bij een of enekel grotere vleesbomen uitgaande van de wand van de baarmoeder is het mogelijk ze als het ware úit te pellen'(myoomenucleatie). Zijn er zeer veel vleesbomen en erstige klachte die niet met medicijnen te behandelen zijn, dan is soms een baarmoederverwijdering de enige oplossing om de klahten te verhelpen. Een nieuwe methode is het emboliseren van veesbmen: de bloedvaten die erheen gaan worden dan afgsloten. Soms is ook na deze behandeling nog een baarmoederverwijderin nodzakelijk. Na de menopauze verschrompelen vleesbomen, en geven ze geen klachten meer.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vleesbomen in de baarmoeder"

Reacties

Naima, 09-12-2013 20:53 #2
Als je vleesbomen hebt, heb je dan kans op kanker ja of nee?

Latifa, 14-11-2008 18:14 #1
Ik weet er niet zo veel over, maar mijn vraag is; is mogelijk om weer zwanger te worden als je die myomen heb, dit is namelijk voor mijn zus die woont in Bosnie. Ze is een paar jaar geleden bevalen van eerst kind die bij geboorte is overleden, nu is het probleem dat ze niet zwanger kan worden door die myomen, zegt de dokter. Ik wil graag weten en of me iemand kan helpen hoe dan ook, zijn er medicijnen ervoor en is het mogelijk te krijgen zoder recept bij de aptheek en is er nog hoop dat ze zwanger word? Eigelijk is het te genezen. Ik hoop dat me iemand helpt namens mijn zus. Hartelijk bedankt. :-(

Infoteur: Yasmijn
Gepubliceerd: 14-06-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!