InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Schizofrenie: stoppen met antipsychotica tegen psychoses?

Schizofrenie: stoppen met antipsychotica tegen psychoses?

Schizofrenie: stoppen met antipsychotica tegen psychoses? Veel mensen die psychose gevoelig zijn hebben moeite met het innemen van antipsychotica om de psychose te onderdrukken. Dit komt omdat antipsychotica allerlei vervelende bijwerkingen hebben zoals sufheid, slaperigheid, depressie, gewichtstoename, seksuele stoornissen, hoofdpijn, duizeligheid, bewegingsstoornissen, etc. Vooral in de beginperiode is het lastig om met de bijwerkingen om te gaan. Juist dan is het belangrijk om toch door te zetten en te kijken met de behandelaar welk medicijn het beste bij je past en het minste bijwerkingen oplevert. Zonder medicijnen gaat het absoluut mis. Dus dat risico moet je niet nemen. Een psychose is nog erger dan de bijwerkingen van een medicijn. Met voedingssupplementen en sporten kunnen bepaalde bijwerkingen enigszins onder controle worden gehouden.

Het kiezen van goede antipsychotica

Je kan alleen een goede antipsychotica kiezen wanneer je aanspreekbaar bent. Tijdens een psychose lukt dat niet. Daarom zal de psychiater bepalen welke medicijn het beste is. Soms kan je er zelfs toe gedwongen worden. Zodra je wel aanspreekbaar bent kan je samen met de psychiater overleggen wat het beste medicijn is. Jij zult moeten aangeven welke werking de medicijnen op je hebben. Bevalt het niet dan kan je een ander medicijn proberen. Let vooral goed op de bijwerkingen. Die kunnen soms erg vervelend zijn. Doel van de antipsychotica is om de psychose onder controle te krijgen. Soms moet je grotere hoeveelheden gebruiken. Soms kan je het later weer wat afbouwen.

Klassieke en atypische antipsychotica

Er zijn twee soorten antipsychotica: klassieke en atypische middelen. Het zijn over het algemeen veilige middelen, zo lang je de voorschriften opvolgt. In combinatie met andere medicijnen, alcohol of drugs kunnen de medicijnen verkeerde effecten hebben. Als je zwanger wilt worden, overleg dan eerst met je psychiater over je medicijnen: ze kunnen een ongeboren kind beschadigen.

De klassieke en atypische medicijnen hebben in grote lijnen dezelfde bijwerkingen, op enkele belangrijke verschillen na.
  • De klassieke antipsychotica kunnen leiden tot bewegingsproblemen.
  • De atypische middelen leiden vaker tot gewichtstoename.

Bijwerkingen die bij beide middelen kunnen voorkomen zijn een leeg, vlak gevoel, sufheid en seksuele problemen. In de onderstaande overzichten wordt eerst de werkzame stof genoemd en tussen haakjes de merknamen.

Klassieke antipsychotica

  • broomperidol (Impromen)
  • chloorprotixeen (Truxal)
  • droperidol (Dehydrobenzperidol)
  • flufnazine (Anatensol)
  • flupentixol (Fluanxol)
  • fluspirileen (Imap)
  • haloperidol (Haldol, halperidol)
  • penfluridol (Semap)
  • perfenazine (Perfenazine, Trilafon)
  • pimozide (Orap)
  • pipotiazine (Piportil)
  • sulpiride (Dogmatil)
  • zuclopentixol (Cisordinol, Clopixol)

Atypische antipsychotica

  • aripiprazol (Abilify)
  • clozapine (Clozapine, Leponex)
  • olanzapine (Zyprexa)
  • quetiapine (Seroquel)
  • risperidon (Risperdal)

Bijwerkingen van antipsychotica - hoe ga ik er mee om?

Iedereen die antipsychotica gebruikt krijgt in min of meerdere mate last van bijwerkingen. Dit geldt vooral in het begin en als de dosis is aangepast. Overleg goed met de psychiater en de apotheek. Maak duidelijke afspraken over bijwerkingen. Hoe lager de dosering des te minder de bijwerkingen. Maar soms heb je een hogere dosering nodig om de psychose onder controle te houden. Levert een medicijn teveel bijwerkingen op dat kan je beter een ander medicijn proberen.

Ook is het goed te kijken naar wat voor soort bijwerkingen je het meeste last hebt. Maken de medicijnen je suf en slaperig dan is het verstandig om deze vóór het slapen gaan in te nemen. Voordeel daarvan is dat je beter slaapt (wat ook belangrijk is als je lijdt aan schizofrenie (Psychose Gevoeligheid Syndroom - de nieuwe naam voor schizofrenie)) en dat je overdag minder last hebt van de sufheid en slaperigheid. Zorgen de medicijnen ervoor dat je meer gaat eten en in gewicht aankomt dan is het belangrijk meer te gaan bewegen en sporten. Sporten is sowieso belangrijk als je last hebt van schizofrenie. Ook kunnen voedingssupplementen helpen om psychoses tegen te gaan. Vooral vitamine B3 helpt erg goed. Bedenk wel dat je toch ook de medicijnen moet blijven gebruiken. Met alleen voedingssupplementen kom je er niet. Maar voedingssupplementen en gezond eten kunnen ook helpen om de bijwerkingen van de medicijnen wat tegen te gaan. Zo helpt bijvoorbeeld chroom om het hongergevoel tegen te gaan zodat je minder eet.

De noodzaak van lange tijd antipsychotica te gebruiken

Hoe kan je lang de medicijnen blijven gebruiken? Besef wat is het is om opnieuw psychotisch te raken. Wil je dit niet opnieuw dan is het raadzaam de medicijnen blijvend te gebruiken. Neem de medicijnen op een vast tijdstip in. Sommige medicijnen hebben als bijwerking slaperigheid. In dat geval kan je ze het beste voor het slapen innemen. Ben je bang dat je de medicijnen vergeet dan kan je je ook inlaten spuiten zodat je voor langere tijd (een week) beschermd bent tegen psychoses zonder steeds medicijnen in te hoeven nemen. De psychiater zal je steeds attenderen wanneer je weer opnieuw ingespoten moet worden.

Besef ook dat je verantwoordelijk bent voor je eigen lichaam. Gebruik je geen antipsychotica en krijg je een psychose dan kan dat je hersenen op den duur aantasten. Bovendien kan je door verwardheid jezelf en andere mensen iets aandoen. Psychotische personen worden bij misdaden vaak ontoerekeningsvatbaar verklaard door de rechter. Maar wanneer je bewust geen medicijnen inneemt ben je in principe wel zelf verantwoordelijk voor je misdaden.

Voor schizofrenie patiënten die God van Israël dienen is het goed te weten dat je volgens de Joodse Bijbel (Tenach) zelf verantwoordelijk voor je daden wanneer je in goede doen bent (dus niet psychotisch). Neem je in die periode geen medicijnen in om een psychose te voorkomen dan ligt de verantwoordelijkheid bij jezelf zolang je niet psychotisch bent. Krijg je ondanks medicatie toch last van een psychose dan ben je niet verantwoordelijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Antipsychotica: soorten en werkingAntipsychotica: soorten en werkingAntipsychotica zijn medicijnen die psychotische verschijnselen kunnen onderdrukken. Bij een psychose wordt onderscheid g…
Psychose, wat is het?Psychose, wat is het?Als jezelf of een bekende in de omgeving een psychose heeft, zijn we er tegenwoordig veel meer open over en dat is op zi…
De gevaarlijke bijwerkingen van antipsychoticaDe gevaarlijke bijwerkingen van antipsychoticaAntipsychotica zijn medicijnen die gebruikt worden bij mensen met psychosen. Zoals elk medicijn hebben antipsychotica oo…
Aandoeningen: behandeling van schizofrenieSchizofrenie is een psychiatrische ziekte van ernstige aard. Het manifesteerd zich meestal tussen het 15de en 30ste leve…
Dementie: Behandelingen en medicijnenDementie: Behandelingen en medicijnenEr bestaan helaas nog geen medicijnen die de ziekte dementie kunnen genezen. Er bestaan wel medicijnen die het dementeri…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Zorgboek schizofrenie

Reageer op het artikel "Schizofrenie: stoppen met antipsychotica tegen psychoses?"

Reactie

Cees de Groot, 08-12-2011 22:10 #1
In een Engelstalig artikel wordt de dubieuze diagnose op een levensmoment van een wereldburger aan de orde gesteld…
http://origin.org/ucs/message.cfm?messageid=46944
ergo de mens kan te maken hebben met een multiplex dat hij in wezen onbewust bekwaam machtig is met een krachtig schakelmoment. Reactie infoteur, 09-12-2011
Gelooft u het zelf? Schizofrenie is gewoon een ziekte en heeft niets met spiritual/mystical emergency te maken.

Groet,

Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 14-06-2017
Subrubriek: Ziekten
Special: Schizofrenie
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!