Schizofrenie: rehabilitatie na een psychose

Na je psychose probeer je de draad weer op te pakken. Samen met je psychiater en eventueel je familie maak je een plan voor hoe je verder wilt: een toekomstplan. Dat kan pijnlijk zijn, omdat je niet op de oude voet verder kunt. Tegelijk geeft het plan je houvast, omdat je door het plan weer een duidelijker beeld van de toekomst krijgt. In je plan staat hoe je een nieuwe psychose kunt voorkomen, maar je schrijft ook op wat je wensen en mogelijkheden zijn op het gebied van wonen, werk, etc.

Samenwerken met hulpverlening en familie

Je hebt hulp nodig en die krijg je ook: van professionele hulpverleners en misschien je familie. Hoe beter de samenwerking verloopt, hoe groter de kans dat je hulp krijgt die je nodig hebt.

Je kunt zelf veel doen om de samenwerking goed te laten verlopen. Zorg ervoor dat in je toekomstplan afspraken staan over de manier waarop je geholpen zult worden om je doelen te bereiken. Bereid gesprekken goed voor. Een goed idee is dat iemand meegaat en aantekeningen maakt. Probeer afspraken zoveel mogelijk na te komen en overleg als dat je niet lukt. Probeer ook bepaalde gegevens bij te houden: informatie over schizofrenie, je afspraken, de manier waarop je hulpverleners en familie kunt bereiken, en gegevens over de medicijnen die je gebruikt.

Hoe wil je de komende jaren wonen?

Eén van de onderwerpen in je toekomstplan is het wonen. Hoe wil je de komende jaren wonen? Samen met je hulpverleners en familie ga je na wat je wilt, wat je kunt en wat de mogelijkheden zijn.

Heel wat mensen met schizofrenie wonen (weer) thuis of bij andere familie. In de verwarrende tijd tijdens en na een psychose komen veel mensen (weer) bij hun ouders terecht, gewoon omdat er geen andere mogelijkheden zijn. Ook na een nieuwe psychose (en misschien opname) komen veel mensen weer bij hun ouders. Het is dus niet altijd een vrije keuze. Mede omdat alle partijen hulp krijgen -jij, maar ook je ouders-, gaat het toch vaak goed.

Veel mensen met schizofrenie willen graag zelfstandig wonen. Door je schizofrenie is dat lastiger dan voor andere mensen, maar niet onmogelijk. Met wat hulp -van je familie bijvoorbeeld-, wordt de kans dat het goed gaat groter. Als je het niet helemaal redt, kun je misschien terecht in een begeleid- of beschermd-wonenproject. Je woont dan zelfstandig, maar krijgt de nodige hulp bij allerlei praktische zaken.

Dagbesteding: hoe kom je de dag goed door?

Misschien vind je het moeilijk je dagen op een goede manier te vullen. Veel mensen vinden het lastig om regelmaat aan te brengen, terwijl ze dat wel graag willen: regelmaat helpt stress voorkomen. Een ander probleem is dat veel mensen niet goed weten hoe ze hun dagen zinvol kunnen vullen.

Regelmaat ontstaat niet vanzelf: je moet het organiseren. Het is handig om een dag- of weekprogramma te maken, waarin je je activiteiten plant. Zo houd je overzicht. Vraag eventueel hulp van iemand om zo'n dag- of weekprogramma te maken.

Er zijn genoeg mogelijkheden om je programma mee te vullen. Begin gewoon met de dagelijkse dingen: opstaan, eten, de huishoudelijke karweitjes. Heel wat mensen met schizofrenie doen vrijwilligerswerk of gaan naar een dagactiviteitencentrum. Dat is vaak gezellig en je doet wat ervaring op. Er zijn ook nog heel wat mensen met schizofrenie die een betaalde baan hebben. Je kunt heel wat hulp krijgen als je graag wilt werken, vooral van de overheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zorgprogramma ouderen met psychotische stoornissenEr zijn tegenwoordig programma s voor ouderen met psychotische belevingen. In dit artikel ga ik daar wat verder op in. C…
Schizofrenie, een psychische aandoeningSchizofrenie Een psychische aandoening die behoorlijk ernstig is. Mensen horen stemmen, zien andere dingen dan de werkel…
Psychose: oorzaken, symptomen en behandelingPsychose: oorzaken, symptomen en behandelingEen psychose: je hebt er vast wel eens in je omgeving, op televisie of op internet iets over gelezen of er iets over geh…

Zelfmoord schizofrenie - Stichting 113 ZelfmoordpreventieZelfmoord schizofrenie - Stichting 113 ZelfmoordpreventieSchizofrenie (Psychose Gevoeligheid Syndroom - de nieuwe naam voor schizofrenie) is ongeneeslijk en dus blijft er een ka…
Malaria desastreusMalaria desastreusMalaria kan verwoestend werken terwijl het zo eenvoudig te voorkomen zou zijn. Wat is malaria eigenlijk.
Jehoeda (1.615 artikelen)
Laatste update: 10-06-2021
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…