InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Schizofrenie: zelfmoord bij schizofrenie en psychose

Schizofrenie: zelfmoord bij schizofrenie en psychose

Schizofrenie: zelfmoord bij schizofrenie en psychose Schizofrenie (Psychose Gevoeligheid Syndroom - de nieuwe naam voor schizofrenie) is ongeneeslijk en dus blijft er een kans dat het weer verkeerd gaat. Nogal wat mensen krijgen opnieuw last van een psychose, bijvoorbeeld als ze geen medicijnen meer gebruiken. Veel mensen herkennen de waarschuwingssignalen als het weer misgaat. In zo'n geval heb je snel hulp nodig. In sommige gevallen zijn de signalen zo ernstig dat zelfmoord wordt gepleegd. Zelfmoord kan gepleegd worden in een situatie waarbij je nog helder bent en bewust kiest voor de dood omdat je niet kan leven met de ziekte schizofrenie. Maar zelfmoord kan ook voorkomen als je psychotisch bent en bijvoorbeeld denk dat je kan vliegen en daardoor uit het raam springt van je huis of een ander gebouw en dood op straat neer valt.

Welke waarschuwingssignalen zijn er?

  • Je bent erg in jezelf gekeerd
  • Je geheugen gaat achteruit
  • Je bent agressiever dan anders, sneller geïrriteerd
  • Je hebt geen fut
  • Je hebt problemen met slapen
  • Je bent angstiger dan normaal
  • Je waarneming is verstoord
  • Je bent meer wantrouwend dan anders
  • Je bent erg somber
  • Je eet anders
  • Je verzorgt jezelf minder goed
  • Je hebt problemen op school of je werk
  • Je hebt vreemde ideeën
  • Je hebt meer belangstelling voor het geloof, filosofie en magie
  • Je denkt minder logisch
  • Je bent snel afgeleid
  • Je hebt 'waanstemmingen'

Wanneer is een opname in een psychiatrisch ziekenhuis noodzakelijk?

Dit kan vrijwillig of onvrijwillig gebeuren ingeval van een heftige psychose, depressiviteit of zelfs zelfdoding. Het voordeel is dat je sneller tot jezelf komt en niet voor jezelf hoeft te zorgen. Nadeel is dat het moeilijker wordt om weer een normaal ritme op te pakken. Zorg dat alles thuis goed geregeld is voordat je wordt opgenomen. Lees ook wat informatie over het ziekenhuis. Let goed op de rechten die je hebt als patiënt. Helaas komt het ook voor dat je je niet voor kan bereiden als er sprake is van een noodsituatie.

Zelfmoord

Helaas pleegt 10% van mensen met schizofrenie zelfmoord. Een bekend voorbeeld is Tristan van der Vlis die niet alleen zichzelf doodde maar ook nog zes andere mensen. Zelfmoord kan gebeuren in een toestand van psychose, maar ook een bewuste daad om van deze verschrikkelijke ziekte af te komen. Bedenk wel dat er dan geen weg meer terug is. Zelfdoding is moord. Laat hier geen misverstanden over bestaan. Je kan er niet meer voor gestraft worden (wel door God), maar het blijft moord. Denk goed na wat de gevolgen zijn. Denk niet alleen aan jezelf (hoe begrijpelijk dat ook is), maar denk ook aan de nabestaanden die met groot verdriet achterblijven. Probeer echt naar een andere oplossing te zoeken. Die zijn er! Er zijn altijd mensen die je willen helpen om je leven weer op de rails te krijgen. Aanvaard hulp van anderen.

Voor schizofrenie patiënten die de God van Israël dienen is het volgende nog van belang. Volgens de Joodse Bijbel (Tenach) zijn mensen die volledig psychotisch zijn en er geen uitzicht op verbetering is, ook niet met antipsychotica, in sommige gevallen niet verantwoordelijk voor (zelf)moord. Maar dit geldt niet voor mensen die met medicatie een psychose kunnen voorkomen. In goede doen (dus wanneer je niet psychotisch bent m.b.v. medicatie) blijf je verantwoordelijk voor je eigen daden.

Probeer ook met medicijnen (antipsychotica) een psychose te voorkomen. Want als je eenmaal in een psychose belandt heb je jezelf niet meer onder controle en kan je bijvoorbeeld denken dat je kan vliegen. Voor je het weet spring je uit het raam van een verdieping van een gebouw en val je dood op de begane grond neer.

Zorg eveneens voor inname van vitamine B3 (niacin). Mensen met een tekort aan vitamine B3 kunnen zelfmoordgedachten krijgen. Vitamine B3 helpt goed tegen psychoses. Het helpt je om weer met beide benen op de grond te staan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Zorgboek schizofrenie

Reageer op het artikel "Schizofrenie: zelfmoord bij schizofrenie en psychose"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 14-06-2017
Subrubriek: Ziekten
Special: Schizofrenie
Medische informatie…
Schrijf mee!