Zelfmoord schizofrenie - Stichting 113 Zelfmoordpreventie

Zelfmoord schizofrenie - Stichting 113 Zelfmoordpreventie Schizofrenie (Psychose Gevoeligheid Syndroom - de nieuwe naam voor schizofrenie) is ongeneeslijk en dus blijft er een kans dat het weer verkeerd gaat. Nogal wat mensen krijgen opnieuw last van een psychose, bijvoorbeeld als ze geen medicijnen meer gebruiken. Veel mensen herkennen de waarschuwingssignalen als het weer misgaat. In zo'n geval heb je snel hulp nodig. In sommige gevallen zijn de signalen zo ernstig dat zelfmoord wordt gepleegd. Zelfmoord kan gepleegd worden in een situatie waarbij je nog helder bent en bewust kiest voor de dood omdat je niet kan leven met de ziekte schizofrenie. Maar zelfmoord kan ook voorkomen als je psychotisch bent en bijvoorbeeld denk dat je kan vliegen en daardoor uit het raam springt van je huis of een ander gebouw en dood op straat neer valt. Er zijn veel mensen die denken dat zelfmoord het definitieve einde betekent van het leven en dat er daarna niets meer is. Maar er zijn ook veel mensen die denken dat er leven is na de dood.

Waarschuwingssignalen

Welke waarschuwingssignalen zijn er?
  • Je bent erg in jezelf gekeerd
  • Je geheugen gaat achteruit
  • Je bent agressiever dan anders, sneller geïrriteerd
  • Je hebt geen fut
  • Je hebt problemen met slapen
  • Je bent angstiger dan normaal
  • Je waarneming is verstoord
  • Je bent meer wantrouwend dan anders
  • Je bent erg somber
  • Je eet anders
  • Je verzorgt jezelf minder goed
  • Je hebt problemen op school of je werk
  • Je hebt vreemde ideeën
  • Je hebt meer belangstelling voor het geloof, filosofie en magie
  • Je denkt minder logisch
  • Je bent snel afgeleid
  • Je hebt 'waanstemmingen'

Wanneer is een opname in een psychiatrisch ziekenhuis noodzakelijk?

Dit kan vrijwillig of onvrijwillig gebeuren ingeval van een heftige psychose, depressiviteit of zelfs zelfdoding. Het voordeel is dat je sneller tot jezelf komt en niet voor jezelf hoeft te zorgen. Nadeel is dat het moeilijker wordt om weer een normaal ritme op te pakken. Zorg dat alles thuis goed geregeld is voordat je wordt opgenomen. Lees ook wat informatie over het ziekenhuis. Let goed op de rechten die je hebt als patiënt. Helaas komt het ook voor dat je je niet voor kan bereiden als er sprake is van een noodsituatie.

Zelfmoord

Helaas pleegt 10% van mensen met schizofrenie zelfmoord. Een bekend voorbeeld is Tristan van der Vlis die niet alleen zichzelf doodde maar ook nog zes andere mensen. Zelfmoord kan gebeuren in een toestand van psychose, maar ook een bewuste daad om van deze verschrikkelijke ziekte af te komen. Bedenk wel dat er dan geen weg meer terug is. De meningen verschillen over wat dood precies inhoudt. Atheïsten beweren dat er geen leven is na de dood; religieuze mensen menen dat de ziel voortleeft na de dood en dat je in een hoger niveau van leven terechtkomt. De ziel wordt volgens hen gestraft na zelfmoord; atheïsten menen van niet. Denk goed dus na wat de gevolgen zijn. Denk ook aan de nabestaanden die met groot verdriet achterblijven. Probeer echt naar een andere oplossing te zoeken. Die zijn er! Er zijn altijd mensen die je willen helpen om je leven weer op de rails te krijgen. Aanvaard hulp van anderen.

Voor schizofrenie patiënten die de G'd van Israël dienen is het volgende nog van belang. Volgens de Joodse Bijbel (Tenach) zijn mensen die volledig psychotisch zijn en er geen uitzicht op verbetering is, ook niet met antipsychotica, in sommige gevallen niet verantwoordelijk voor (zelf)moord. Maar dit geldt niet voor mensen die met medicatie een psychose kunnen voorkomen. In goede doen (dus wanneer je niet psychotisch bent m.b.v. medicatie) blijf je verantwoordelijk voor je eigen daden.

Probeer ook met medicijnen (antipsychotica) een psychose te voorkomen. Want als je eenmaal in een psychose belandt heb je jezelf niet meer onder controle en kan je bijvoorbeeld denken dat je kan vliegen. Voor je het weet spring je uit het raam van een verdieping van een gebouw en val je dood op de begane grond neer.

Zorg eveneens voor inname van vitamine B3 (niacin). Mensen met een tekort aan vitamine B3 kunnen zelfmoordgedachten krijgen. Vitamine B3 helpt goed tegen psychoses. Het helpt je om weer met beide benen op de grond te staan.

113 zelfmoord preventie

Heb je gevoelens van zelfmoord bel dan snel met 0900-113. Je kan dan met iemand over je gevoelens praten. Ben je op dit moment in levensgevaar? Bel dan onmiddellijk 112. Vanaf 7 juli 2020 is het ook mogelijk om 113 te bellen of 0800-0113 (gratis). Chatten is ook mogelijk: https://www.113.nl/

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Zorgboek schizofrenie
  • https://nos.nl/artikel/2339822-113-zelfmoordpreventie-nu-ook-bereikbaar-op-telefoonnummer-113.html

Reageer op het artikel "Zelfmoord schizofrenie - Stichting 113 Zelfmoordpreventie"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 07-07-2020
Subrubriek: Ziekten
Special: Schizofrenie
Medische informatie…
Schrijf mee!