InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Polycysteus-ovarium syndroom (PCO-syndroom)

Polycysteus-ovarium syndroom (PCO-syndroom)

Vrouwen met het PCO-syndroom kunnen oligomenorroe (dit wil zeggen dat het tijdsinterval tussen twee menstruaties meer dan 6 weken bedraagt en minder dan 6 maanden) of (secundaire) amenorroe hebben. Verder zie je bij deze vrouwen vaak overgewicht of obesitas en hirsutisme (haargroei volgens het mannelijk patroon). Bij aanvullend onderzoek worden bilateraal cysteus vergrote ovaria gevonden. Bij het PCO-syndroom is er sprake van een chronische anovulie, dit wil zeggen dat er geen eisprong is.

Inhoud

Chronische anovulatie

Het Polycysteus-ovarium syndroom, het PCO-syndroom, is een syndroom waarbij er sprake is van een chronische anovulie. Anovulie wil zeggen dat er geen eisprong, een ovulatie, plaatsvindt. Er zijn verschillende oorzaken waarom iemand anovulie kan hebben zoals het PCO-syndroom, een androgeen (mannelijk hormoon) producerende tumor of een enzymstoornis in de bijniersteroïdproductie. Verschijnselen die men vaak ziet bij vrouwen die chronische anovulie hebben zijn hirsutisme (vrouwen hebben een mannelijk haargroeipatroon) en overgewicht (adipositas). Cyclusstoornissen worden het meest veroorzaakt door het PCO-syndroom. Niet iedere vrouw met het PCO-syndroom hoeft de klassieke verschijnselen te hebben. Er zijn ook veel vrouwen die er maar in lichte mate last van hebben.

Klinische verschijnselen, symptomen van het PCO-syndroom

Vrouwen die het PCO-syndroom hebben, hebben vaak een versterkte haargroei die volgens het mannelijke beharingspatroon groeit. Men noemt dit hirsutisme. De oorzaak van hirsutisme is gelegen in een verhoogde androgeenconcentratie (androgenen zijn mannelijke hormonen in het bloed. Een andere oorzaak kan zijn dat de eindorganen overgevoelig zijn voor androgenen.
Vrouwen met het PCO-syndroom hebben vaak ook last van overgewicht en acne. Bij aanvullend onderzoek worden bij vrouwen met het PCO-syndroom vaak vergrote ovaria gezien. Op de echo worden dan vergrote ovaria gezien met daarin kleine follikels en centraal veel stroma (soort bindweefsel). Andere symptomen zijn een matig verhoogd LH-halte (LH is het Luteiniserend Hormoon). Je ziet ook vaak een verhoging van enkele androgenen zoals testosteron, androsteendion en dihydroepiandrosteron.

Oorzaak van het PCO-syndroom

Bij een verhoogde LH-productie (wat bij het PCO-syndroom het geval is) worden thecacellen van vele kleine follikels aangezet tot de productie van androgenen. Deze androgenen worden omgezet in oestrogeen, dat daardoor continue verhoogd is i.p.v. cyclisch verhoogd. Hierdoor verandert de afgifte van FSH (Follikel Stimulerend Hormoon) en LH. Er is geen normale follikelgroei meer mogelijk door de verstoorde FSH/LH-ratio. Hierdoor ontstaat een chronische anovulie.

Behandeling van het PCO-syndroom

Vrouwen met het PCO-syndroom en overgewicht zouden moeten afvallen. Vaak zie je dat na normaliseren van het lichaamsgewicht klachten verminderen en er een betere kans is op normale follikelrijping en ovulatie. Wanneer vrouwen zwanger willen worden, kan er geprobeerd worden een follikel te later rijpen door toediening van FSH. Wanneer de belangrijkste klachten onregelmatige cyclus, acne of hirsutisme zijn. kan pil-gebruik een goede behandeling zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het PCO-syndroomHet PCO-syndroomHet PCO-syndroom is de afkorting van het polycysteus ovariumsyndroom. Verschillende symptomen kunnen op dit syndroom wij…
Vruchtbaarheid bij polycysteus ovarium syndroom verbeterenVruchtbaarheid bij polycysteus ovarium syndroom verbeterenVrouwen met polycysteus ovarium syndroom of PCOS hebben vaak te kampen met problemen met de vruchtbaarheid als gevolg va…
Hirsutisme: symptomen, oorzaak, behandeling en prognoseHirsutisme: symptomen, oorzaak, behandeling en prognoseHirsutisme is de term die gebruikt wordt wanneer er bij een vrouw sprake is van overmatige haargroei op het gezicht, bor…
PCOS, symptomen, diagnose en zwangerschapPCOS, symptomen, diagnose en zwangerschapHet PCO-Syndroom komt vrij vaak voor. Naar schatting komt het voor bij tien tot vijftien procent van alle vrouwen. Dat i…
Bronnen en referenties
  • Obstetrie en gynaecologie, De voortplanting van de mens, dr. M,J, Heineman

Reageer op het artikel "Polycysteus-ovarium syndroom (PCO-syndroom)"

Reacties

Dagmar de Wolf, 12-08-2014 17:15 #4
Hoi dames,

Ook bij mij is op mijn 13 jaar PCO vastgesteld, ben er ondertussen 28 en nog steeds in behandeling. bij mij was het vrij ernstig, vooral in gezicht en de buikstreek. neem nu ook reeds enkele jaren de pil op aanraden van mijn behandelend arts. nu stelt zich het probleem dat de waarden vrij hoog blijven staan en praktisch niet afneem op gewicht, dus gevolg samenwerken met een dietiste en volgend jaar opnieuw op controle. dus hopen dat de nodige waarden zakken dat er geen extra medicament bij komt. ook mij hebben ze gewaarschuwd dat zwanger worden niet makkelijk zal zijn, ben nu nog alleen dus lig daar zeker niet wakker van. dus aan zij die een kinderwens hebben zou ik toch zeggen probeer het. ben blij hier toch enkele lotgenoten te horen want mensen die dit niet kennen kunnen er dus niet over meepraten ervaar ik.

Kim, 27-03-2012 13:04 #3
Een maand terug is PCO sydroom bij mij vastgesteld. Ik ben nog maar 16, en heb gisteren voor het eerst seks gehad met mijn vriend. Ik heb van mijn gynaecoloog de pil gekregen en zit daar dus ook een maand aan. We hebben seks gehad zonder condoom, en hij is in mij klaar gekomen, Maar aangezien ik PCO syndroom heb en aan de pil zit, is er een mogelijkheid dat ik zwanger ben? Want ik heb een beetje last van mijn bekken, rug en liezen, of komt dit gewoon omdat het de eerste keer was? Alvast bedankt.

Brigitte, 30-03-2011 19:48 #2
Hoi Tamara
Ik heb ook PCO syndroom. In 2008 ben ik ook gestopt met de pil maar ik werd niet ongesteld. Ik heb toen omdat ik zwanger wilde worden hormoontabletten en spuiten gekregen maar daar reageerde ik te fel op. Ik ben toen gestopt met alles en heb een rust periode ingelast. In die rust periode ben ik spontaan zwanger geraakt. Dus gelukkig bij mij is het wel gebeurd. Er zal dus wel een kans bestaan dat het bij jou ook lukt.

Tamara, 28-09-2010 08:36 #1
Hallo,
Bij mij is ook PCO-syndroom vastgesteld. Nu heeft de arts mij geadviseerd om de pil te blijven slikken, als ik ooit zwanger wil worden. Want volgens hem werd ik alleen door de pil ongesteld. Nu ben ik al een half jaar gestopt met de pil en ik word gewoon iedere maand keurig op tijd ongesteld. Is de kans dat ik dus gewoon zwanger kan raken nu dus wel aanwezig?
Wie heeft hier antwoord op.

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 11-04-2012
Subrubriek: Ziekten
Special: Voortplanting
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!