InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Aandoeningen: acne vulgaris (puistjes)

Aandoeningen: acne vulgaris (puistjes)

Acne vulgaris (puistjes) is een veel voorkomende aandoening. Het kan een erg vervelende aandoening zijn op zowel lichamelijk gebied als op psychisch gebied. Het kan voor veel onzekerheid zorgen bij jeugd. Acne vulgaris is een ontsteking van de talgklierfollikel. Er zijn echter wel goede behandelingen voor, hoewel sommige mensen ook op volwassen leeftijd nog in meer of mindere mate last kunnen blijven houden van acne vulgaris. In dit artikel vind je meer informatie over acne vulgaris. Het eten van veel vet en suiker (bijvoorbeeld in chocolade) kan eveneens de talgklier verstoppen. Een gezonde voeding met veel groente, fruit, magere eiwitbronnen en volkoren producten, veel water drinken houden de huid gezonder.

Acne vulgaris (puistjes)

Talgklieren zijn klieren die in de huid zitten. Deze talgklieren scheiden een wasachtige stof af die talg genoemd wordt. Het talg houdt de huid bijna waterdicht en houdt de huid soepel. Een teveel aan talg kan echter de talgklier verstoppen, waardoor een ontsteking kan ontstaan.
Naast dat er bij acne vulgaris een ontsteking is van de talgklierfollikel is er vaak in meer of mindere mate ook sprake van het voorkomen van andere huidafwijkingen. Andere huidafwijkingen die kunnen voorkomen zijn;
  • Papels; dit is een circumscripte (ronde), solide verhevenheid van de huid die kleiner is dan 1 cm. Ze ontstaan door cel-, weefsel- of vochttoename. De genezing is zonder littekenvorming
  • Comedonen (soort mee-eter); dit is een afgesloten talgklieruitvoergang met ophoping van talgkliermateriaal
  • Papulopustels; een pustel is een zichtbare holte die gevuld is met purulent (helder) vocht kleiner dan 1 cm, zonder eigen wand
  • Noduli; dit is een circumscripte (ronde) palpabele weerstand in de huid, kleiner dan 1 cm die meestal met litteken geneest
  • Nodi; zie nodulus maar dan groter dan 1 cm
  • Cysten: holten gevuld met een vloeistof
  • Littekens: door het herhaaldelijk kapot krabben van kortsjes kunnen op den duur littekens ontstaan

Puistjes vooral bij pubers

Acne vulgaris wordt vooral gezien bij jongeren in de puberleeftijd. Dit komt omdat pubers veel hormonen aanmaken die de talgproductie stimuleren en daardoor de talgklier kunnen laten verstoppen.
Bij vrouwen komt het het meeste voor tussen de 14 en 18 jaar. Bij mannen tussen de 16 en 19 jaar. De aandoening gaat meestal weer over na verloop van de jaren, echter niet bij iedereen. Ongeveer 1% van de mannen heeft nog acne vulgaris op 40-jarige leeftijd, bij vrouwen is dit ongeveer 5%.

De oorzaak van puistjes

De precieze ooraak van acne vulgaris is nog steeds niet helemaal opgehelderd. Er zijn verschillende factoren die een rol spelen bij het ontstaan van acne vulgaris. De drie belangrijkste factoren zijn; bacteriële kolonisatie van de talgklierfollikel (dus een infectie van de talgklier door een bacterie), een verhoogde sebumproductie (talg) en een obstructie (verstopping) van de follikeluitvoergang.

De behandeling van puistjes

Bij de behandeling van acne vulgaris zijn er drie belangrijke principe:
  • Gezond eten en drinken. Dus weinig vet en suiker eten en veel groente, fruit, magere eiwitproducten, volkoren producten eten en veel water drinken.
  • Het verminderen van de verhoogde talgklierproductie. Dit doet men met behulp van benzoylperoxide die men lokaal aanbrengt. Oraal kan men ook anti-androgenen en retinoïden geven.
  • Het peelen van de huid, ook wel keratolysis genoemd. Dit doet men ter behandeling van de abnormale verhoorning van de follikeluitgang. Je kunt hiervoor lokaal verschillende middelen gebruiken; acidum salicylicum, benzoylperoxide of vitamine A-zuur.
  • Dit doet men via het lokaal aanbrengen van benzoylperoxide of sulfur praecipitatum. Je kunt ook nog middelen oraal geven zoals tetracycline of erytromycine.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Puistjes en chocoladePuistjes en chocoladeEr wordt altijd gezegd dat je moet oppassen met het eten van chocolade, want je krijgt er puistjes van. In hoeverre klop…
Wat moet je doen tegen puisten?Wat moet je doen tegen puisten?Het is niet fijn als je heel veel puisten hebt op je gezicht. Af en toe jeuken ze, maar ze kunnen ook erg pijn doen. Vee…
Huismiddeltjes tegen acnéHuismiddeltjes tegen acnéAcné is een vervelende aandoening die veel mensen leed toebrengt. De puistjes zijn echter over het algemeen vrij goed te…
Puistjes: het behandelen van acne op natuurlijke wijzePuistjes: het behandelen van acne op natuurlijke wijzeHet overkomt veel mensen dat ze 's morgens in de spiegel staan en opeens een aantal enorme roze pukkels op hun gezicht z…
Bronnen en referenties
  • Dermatovenereologie voor de eerste lijn, J.H. Sillevis Smitt

Reageer op het artikel "Aandoeningen: acne vulgaris (puistjes)"

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 29-05-2015
Subrubriek: Ziekten
Special: Huidaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!