InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Seksueel overdraagbare aandoeningen: AIDS

Seksueel overdraagbare aandoeningen: AIDS

Aids is de belangrijkste geslachtsziekte van de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw. Wat is Aids en hoe kan men er mee besmet raken?

Aids

HIV

Aids, een afkorting van acquired immunodeficiency syndrome, wordt veroorzaakt door een virus. Dit virus, het HIV of het humane immunodeficientievirus, veroorzaakt een algehele verzwakking van de afweer van de geinfecteerde patient. Een groot deel van de mensen die zijn besmet heeft nog geen ziekteverschijnselen, men spreekt van dragers of seropositieven, naar de positieve reactie op het aids virus, die in dat geval in het serum kan worden verkregen. Gebleken is dat de ziekteverschijnselen van aids zich binnen tien jaar openbaren bij 50% van de volwassen dragers. Deze dragers van het virus kunnen anderen besmetten, terwijl ze zelf nog geen ziekteverschijnselen hebben. Een belangrijke groep slachtoffers wordt gevormd door hemofiliepatienten die zijn besmet door bloed, in een periode dat er nog geen tests werden uitgevoerd om te controleren of de bloed met aids was besmet.

Besmetting

Besmetting vind meestal plaats via sex. Aanvankelijk vormden vooral homoseksuele mannen een risicogroep. Later werd de verschuiving zichtbaar naar meer heteroseksuele patienten. Daarnaast kan de ziekte worden overgebracht door besmette injectienaalden, hetgeen drugsverslaafden tot een tweede risicogroep maakt. Voordat de ziekte bekend was, is aids ook overgebracht via bloedtransfusies. Tot aan het einde van de jaren tachtig werden enkele tientallen mensen hiervan het slachtoffer. Sindsdien wordt al het bloed voor bloedtransfusies op het virus gecontroleerd.

Verschijnselen

De verschijnselen van AIDS zijn steeds terug te voeren op een verzwakte afweer. Veelvuldig worden longinfecties gezien met een bij anderen zeer zeldzame bacterie, de Pneumocystis carinii. Een ander heel typisch verschijnsel is het Kaposi- sarcoom. Hierbij ziet men kleine verheven, paarsblauwe vlekken op de huid, maar ook op het behaarde hoofd en het gehemelte. Dit zijn woekeringen van bindweefselcellen onder het huidoppervlak. Ook ontstekingen van het zenuwstelsel, zoals encefalitis (hersen ontsteking) en meningitis (hersenvliesontsteking) komen veel voor. Soms begint AIDS met schimmelinfecties van de momnd en keel. Schimmelinfecties van de slokdarm, vooral door de Candida albicans- schimmel, worden vrijwel uitsluitend bij AIDS gezien. Ook diarree en oogontstekingen kunnen voorboden van AIDS zijn.

Behandeling

Een goed behandeling is tot op heden niet gevonden. Het middel AZT kan, mits tijdig gegeven, uitstel van de ernstige problemen opleveren en het ziektebeeld verlichten. Er wordt nog driftig gezocht naar betere oplossingen. Met een cocktail van verschillende middelen worden op dit moment de beste resultaten geboekt, die ook terug zijn te vinden in de sterftecijfers en in een stijging van de gemiddelde leeftijd waarop de slachtoffers komen te overlijden.

Preventie

Preventie is van het grootste belang. De ziekte kan op verschillende manieren worden voorkomen. Een wezelijke bijdrage kan worden geleverd door het gebruik van condooms. Ook beperking van het veelvuldig wisselen van partner heeft een gunstige invloed. De ziekte komt voorla vooor bij degenen die gewend zijn zeer geregeld van partner te wisselen. Het verstrekken van schone spuiten aan drugsverslaafden is ook een maatregel om de verspreiding van AIDS zoveel mogelijk tegen te gaan.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Seksueel overdraagbare aandoeningen: AIDS"

Infoteur: P1234
Gepubliceerd: 15-02-2009
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!