InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Zorg dat je geen griep krijgt

Zorg dat je geen griep krijgt

De griep, iedereen heeft het wel eens. Het is een vervelende ziekte welke wordt veroorzaakt door een virus. Lees hoe je kunt voorkomen dat je de griep krijgt.

De griep

Griep wordt verorozaakt door het zogenaamde influenzavirus. Er bestaan drie types A, B en C. Het A type is verantwoordelijk voor de meest ernstige infecties.

Besmetting

Besmetting met het griepvirus vind voornamelijk plaats via de lucht. Een griepvirus verspreid zich middels minuscule ´speekseldruppeltjes´in de lucht. Ze zijn bijzonder besmettelijk. Door de besmette lucht in te ademen, kunnen virussen doordringen in het neusslijmvlies, de luchtpijp en de bronchien waarna ze zich verder uitbreiden. Ook via handcontact kan een griepvirus worden overgedragen.

Verkoudheid

Een verkoudheid is niet hetzelfde dan de griep, het zijn verschillende virussen. De symptomen lijken wel op elkaar. Je krijgt last van een loopneu, keelpijn, waterige ogen en je moet hoesten en niezen. Bij een verkoudheidsvirus, verdwijnen deze verschijnselen meestal na een paar dagen weer. Wanneer men besmet is met het influenzavirus wordt na de eerste symptomen veel sneller, vaak al na enkele uren ziek en heeft daarnaast ook last van ernstige hoofd en spierpijn en vaak hoge koorts. Met de griep ben je snel een week ziek en het duurt meestal wel een aantal weken voor je weer helemaal fit bent.

Incubatietijd griepvirus

De incubatietijd van een griepvirus bedraagt tussen de een en de zeven dagen. Je bent dan alwel besmet maar nog niet ziek. De eerste symtomen van de griep ontstaan vaak al na twee of drie dagen.

Griep voorkomen

Weerstand

In de eerste plaats kun je griep voorkomen door je weerstand te verhogen. Mensen met een zwakke weerstand krijgen sneller de griep. Het is bewezen dat bijvoorbeeld vitamine C de weerstand verhoogd.

Je kunt ook je weerstand tegen het griepvirus verhogen door middel van een zogenaamde ´griepprik´.

Tevens bestaan er nog middelen die helpen om de griep te voorkomen. Deze antivirale middelen verkleinen de kans op een besmetting en remmen de symptomen af. Enkele van deze antivirale middelen zijn Tamiflu en Relenza.

Besmetting voorkomen

De beste manier om een besmetting te voorkomen is uit de buurt te blijven van grieppatienten. Aangezien dit niet altijd goed mogelijk is moet je in ieder geval zorgen dat de grieppatient niet in je gezicht hoest of niest. Was ook na ieder contact met grieppatienten goed je handen. En zorg ervoor dat je lichaam in een goede conditie verkeert en je een sterke weerstand hebt.

Remedie

Mocht je toch de griep hebben opgelopen dan is er maar een remedie en dat is uitzieken. Antibiotica is zinloos omdat de griep niet door een bacterie wordt veroorzaakt maar door een virus. De pijnsymptomen kunnen worden bestreden met een pijnstiller als paracetamol of ibuprofen. Antivirale middelen kunnen de duur van de ziekte met 1 tot 2,5 dagen verminderen.
Gerelateerde artikelen
Antigene shift en drift - hoe ontstaat H5N1?Antigene shift en drift - hoe ontstaat H5N1?Antigene shift (Engels: antigenic shift) is het vermogen van een virus om een nieuw subtype virus te vormen, dit middels…
Griep: verschijnselen en behandeling en de griepprikGriep: verschijnselen en behandeling en de griepprikMensen zeggen al gauw dat ze grieperig zijn, maar vaak is het dan alleen maar een flinke verkoudheid. Griep komt veel vo…
Wat kun je doen bij griep? - De 'R' in de maandWat kun je doen bij griep? - De 'R' in de maandVeel mensen krijgen er bijna elk jaar mee te maken: de griep. Maar wat is de griep eigenlijk? Waar wordt het door veroor…
De griep (influenza)De griep (influenza)Officieel heet de griep "Influenza". Bij griep is er sprake van een luchtweginfectie die veroorzaakt wordt door het infl…

Reageer op het artikel "Zorg dat je geen griep krijgt"

Infoteur: P1234
Gepubliceerd: 17-02-2009
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!