Persoonlijke groei: de ziel wint de strijd tegen pijn

Persoonlijke groei: de ziel wint de strijd tegen pijn De strijd tegen een verschrikkelijke ziekte leert ons dat geen enkele pijn, hoe groot deze ook is, de kracht van de menselijke ziel kan verslaan. Stel dat uw arts constateert dat u kanker heeft. U zult zich aanvankelijk zeer depressief voelen en heel veel huilen. Maar huilen is het makkelijkste deel. Het moeilijkste gevecht begint om de pijn te overwinnen. Blijft u in de depressie zitten en raakt verbitterd of bindt u de strijd aan en geeft u de pijn geen kans?

Het controleren van pijn

Pijn is tot op zekere hoogte controleerbaar. Het tast u aan zoveel als u zelf toestaat. Wanneer uw kleine zoon zich zelf in zijn vinger snijdt dan schreeuwt hij het hele huis bij elkaar. Hij staat toe dat de pijn de enige aandacht in zijn leven is voor dat moment en het overweldigt hem, tot het moment dat de liefde van zijn ouders een belangrijkere en betekenisvolle aandacht krijgt. Als volwassenen is alles dat verandert de drempel. Tenzij we andere bewuste beslissingen nemen.

Pijn is geen partij voor de kracht van de ziel

U kunt overweldigd worden door de kracht van de pijn. Maar hoe erg de pijn ook is, deze is geen partij voor de enorme kracht van de ziel. De Joodse wijzen zeggen: "Niets staat voor een mens die een beslissing neem." Het gaat om een beslissing of uw de controle wenst te verliezen of te behouden.

Ook pijn is voor het goede

Ook pijn is voor het goede zeggen de Joodse wijzen. Dit lijkt op blind geloof in God, omdat God goed is. Maar er zit een veel diepere betekenis achter.

Wanneer u zoekt naar de zin van pijn, zult u die ook vinden. Pijn kan ervoor zorgen dat uw relatie met uw partner versterkt wordt. Ook de relatie met God kan dieper worden. De relaties met vrienden en kennissen kunnen versterkt worden. U zult zien hoeveel steun u krijgt.

Pijn zorgt voor persoonlijke groei

Pijn zorgt voor persoonlijke groei. U zult anders tegen het leven gaan aankijken. U leert waarderen hoe belangrijk uw gezondheid is en hoe u, zodra uw gezondheid dit toestaat, ook weer andere mensen kunt helpen die pijn lijden.

Veel mensen zijn na hun ziekte een ander persoon geworden. Mensen die de dood voor ogen hebben gezien, genieten nu veel intenser van het leven.

We nemen zelf de beslissingen in het leven

Hoewel de kanker na een zware chemotherapie weg lijkt te zijn, blijft er altijd een kans bestaan dat het weer terugkeert. De toekomst is onzeker. Maar dat is de schoonheid en de uitdaging van het leven. Als we de toekomst van tevoren wisten, dan konden we ons leven zelf geen vorm geven. Hoewel de oppervlakkige dingen in ons leven altijd voor ons bepaald worden, hangt de diepe realiteit van ons, af van onze eigen beslissingen.

De belangrijkste beslissingen in ons leven maken we zelf.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Jehoeda (1.614 artikelen)
Laatste update: 23-08-2021
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…