Ziel: gevoel - interne versus externe factoren

De ego zegt dat externe omstandigheden definiëren hoe u zich voelt. De ziel zegt dat de controles van binnen worden gevoerd? Wat denkt u? Leven volgens het ego is de wereld bekijken door het glas van een viskom met troebel water. Wanneer u door uw ziel naar het leven kijkt heeft u duidelijk zicht en kunt u zover kijken als u wilt. Het ego wordt gedreven door externe factoren. Alle complexen waarbij u terecht komt bij de psychiater komen door het ego.

Hoe werkt het ego?

Het ego wordt gedreven door externe factoren. Het ego probeert u te misleiden door te veronderstellen dat u gedefinieerd wordt door iets buiten u zelf.

Uw gedachten worden gevoed door dingen als:
  • Je bent wat je doet.
  • Als ik faal ben ik waardeloos.
  • Ik ben dik en iedereen weet het.
  • Ze belt me niet, dus houd ze niet van me.

Maar het kan nog erger, als u de controle helemaal kwijt bent:
  • He maakte me boos.
  • Mijn baan maakt me depressief.

Kennelijk hangt uw geluk af van wat er om u heen gebeurt. Dat is fout. Vraag u zelf af waarom u zich ongelukkig voelt. Komt dat door de omstandigheden of door hoe u over de omstandigheden denkt. Hoe komt het dat sommige andere mensen gelukkig blijven ondanks dat ze af en toe falen? Hoe komt het dat sommige mensen die totaal verlamd raken toch gelukkig blijven? Kunt u werkelijk zeggen dat geluk afhangt van uw omstandigheden? Uw ego wilt dat u dit denkt.

De ziel reageert anders

De ziel begrijpt dat uw geluk afhangt van wat in uw hoofd omgaat. Als u voor een examen zakt zegt de ziel dat er nog veel meer gelegenheden komen om te slagen. U wordt er geestelijk alleen maar sterker door.

Koning Salomo zegt in Spreuken 24:16: "Want de rechtvaardige valt zeven maal, doch staat weer op, maar de goddelozen struikelen in de rampspoed" Een rechtvaardige wordt gedefinieerd als iemand die steeds weer op staat.

De ziel ziet de illusie van het ego die constant op zoek is naar bevestiging om goed of succesvol te zijn. Zuigelingen en kinderen zijn in staat altijd gelukkig te zijn, ongeacht waar ze in het leven staan. Zij leven via hun ziel.

Natuurlijk zijn er moeilijke omstandigheden, zoals ziekte en gevangenschap. Maar wanneer u u door uw ziel laat leiden, kunt u die zaken in perspectief en met begrip zien. Wanneer u een geliefde verliest kunt u diepe gevoelens koesteren voor de levenscyclus, in plaats van woede en angst. De Joodse rouwperiode duurt zeven dagen en leert u naar het leven te kijken vanuit het perspectief van de ziel.

Oefeningen om uw ziel te laten prevaleren boven het ego

Wilt u weten hoe het ego aan te pakken? Volg deze oefeningen:
  1. Merk op hoe vaak u de omstandigheden de schuld geeft van uw gevoelens. Zie dat het onmogelijk is. Wat u op dat moment in uw hoofd denkt is wat uw ervaring definieert.
  2. Merk op hoe vaak mensen om u heen hetzelfde doen.
  3. Schrijf drie dingen op in uw leven waar u last van heeft. Vraag u af of mensen in uw naaste omgeving dezelfde reactie hebben. Vraag uzelf af waarom dat is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Ziel: gevoel - interne versus externe factoren"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-07-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Ziel
Medische informatie…
Schrijf mee!