InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Nieuws mexicaanse griep (influenza H1N1) symptomen/kenmerken

Nieuws mexicaanse griep (influenza H1N1) symptomen/kenmerken

Nieuws mexicaanse griep (influenza H1N1) symptomen/kenmerken Nieuwsoverzicht Mexicaanse griep. In Mexico is in april 2009 een nieuwe griep opgedoken die aanvankelijk Varkensgriep en daarna Mexicaanse Griep werd genoemd - dus naar het land waar deze griep voor het eerst voorkwam. Later werd deze griep omgedoopt tot Nieuwe Influenza A (H1N1), zoals de griep in de meeste landen in de wereld al werd genoemd. Toch blijft het in de volksmond Mexicaanse griep heten. Wat zijn de verschijnselen, symptomen en kenmerken Mexicaanse griep en wat is het actuele nieuws.

Wat is Nieuwe Influenza A (H1N1)?

Bij de Mexicaanse griep is er sprake van een influenzavirus dat bestaat uit een menselijk griepvirusdeel, een deel varkensgriepvirus en een deel vogelgriepvirus. Deze samensmelting van het influenzavirus is een A/H1N1-type, hetgeen betekent dat het virus eigenschappen heeft gekregen die het besmettelijk voor de mens maken.

Wat zijn de kenmerken, verschijnselen, signalen, tekenen en symptomen van Nieuwe Influenza A (H1N1)?

De ziekteverschijnselen van de Mexicaanse griep lijken op die van een gewone griep. Het verloop van de ziekte kan variëren van mild tot ernstig. Veelvoorkomende symptomen zijn:

Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) kan het hoesten lang aanhouden, terwijl de overige klachten meestal verdwijnen na 2 tot 7 dagen. Er kunnen complicaties optreden. Zo kan iemand een longontsteking ontwikkelen met ernstige ademhalingsproblemen.

Actueel nieuws / actuele informatie: verspreiding van het virus in Nederland en de wereld

Over de ontwikkelingen van de Mexicaanse griep vindt u hieronder een up-to-date overzicht.

Mexico - tot 27 april 2009

In Mexico zijn allerlei maatregelen genomen om verspreiding van het virus tegen te gaan. Scholen zijn gesloten, voetbalwedstrijden worden zonder publiek gespeeld en restaurants en cafés zijn gesloten. Ook zijn bijna alle openbare activiteiten en feesten afgelast. Het openbare leven is praktisch stilgevallen. Het zijn drastische maatregelen die de Mexicaanse overheid neemt deze griep te beteugelen. Ondanks alle voorzorgsmaatregelen zijn op dit moment circa 1300 mensen besmet met het H1N1-virus en zijn er 103 mensen overleden. Ook lijkt de Mexicaanse griep de wereld rond te gaan. Op de afbeelding een overzicht van de stand van zaken op 27 april 2009, 17.00 uur, van bewezen en vermeende Mexicaanse griepgevallen (klik op de afbeelding voor een vergroting). Op de website van de Wereldomroep houden ze een kaart bij met alle tot nu toe bekend gemaakte besmettingen.

Amerika - 27 april 2009

Het virus heeft zich van Mexico verspreid naar Amerika. Er zijn gevallen gemeld in onder andere Californië, Texas en Kansas. Regeringsmedewerkers maakten melding van twintig griepgevallen in vijf staten. De gevallen in de VS lijken in tegenstelling tot de gevallen in Mexico vrij mild te zijn.

Mexicaanse griep in Canada - 27 april 2009

Zondag 26 april 2009 werd melding gemaakt van gevallen van de Mexicaanse griep in Canada. Ook hier blijkt het een milde vorm te zijn. De zieken waren herstellende, zo werd gemeld.

Mexicaanse griep in Spanje - 27 april 2009

Op maandag 27 april heeft het Spaanse ministerie van Gezondheid de individuele besmetting van een een 23-jarige student die net terug was van een studiereis in Mexico bevestigd. Mogelijk zijn meer mensen besmet in Spanje.

Mexicaanse griep in Groot Brittannië - 27 april 2009

Op 27 april maakte SKY News wereldkundig dat twee Schotten ook positief waren bevonden op het griepvirus. Zeven mensen van de 22 personen die in contact hebben gestaan vertonen ook milde symptomen. Het lijkt erop dat een ieder die het virus oploopt buiten Mexico milde symptomen vertoont en snel herstelt.(1)

Mexicaanse griep mogelijk ook in andere landen - 27 april 2009

Op 27 april werd ook bekend dat er mogelijk gevallen zijn in Frankrijk en Nieuw-zeeland. Dit moet nog uit onderzoek blijken. In Frankrijk gaat het om twee mogelijke gevallen en in Nieuw Zeeland gaat het mogelijk om zes scholieren met griepsymptomen nadat ze op taalcursus in Mexico waren geweest. In Israël wordt één man getest op het virus. In Denemarken zijn drie personen met symptomen van de ziekte in het ziekenhuis opgenomen. Ook in België is er mogelijk sprake van een besmet persoon.

Mexicaanse griep in Nederland - 27 april 2009

Op 27 april waren er nog geen gevallen in Nederland vastgesteld.

Reden tot zorg - 27 april 2009

De Wereldgezondheidsorgorganisatie (WHO) is al overgegaan naar alarmfase vier. Er zijn zes fasen, voordat er officieel sprake is van een pandemie. Volgens het hoofd van de Wereldgezondheidsorganisatie Margaret Chan ontwikkelt de situatie zich snel en onvoorspelbaar. De ziekte heeft "de potentie” zich te ontwikkelen tot een pandemie. Maar of dat ook gaat gebeuren is de vraag. De Amerikaanse president Barack Obama zei dat de dreigende verspreiding van het virus reden tot bezorgdheid is, maar niet tot paniek.

Definitie:
Een pandemie is een grootschalige infectie met een virus van een onbekend type waarvan geen vaccin voorradig is.(2)

Komt er een pandemie?

We hebben tot 27 april 2009 het volgende kunnen waarnemen:
  • Het lijkt erop dat deze vorm van griep ook van mens op mens kan overgaan en niet alleen meer van dier op mens. Het is nu de vraag hoe gemakkelijk het overgaat van mens op mens en of het virus zich verder aanpast voor menselijke overdracht;
  • Buiten Mexico heeft het griepvirus nog niet tot sterfgevallen geleid en naar het zich laat aanzien vertoont een ieder die het virus buiten Mexico oploopt milde symptomen, hetgeen een gunstige prognose is;
  • er hebben zich nog geen grote uitbraken buiten Mexico voorgedaan.

Deze nieuwe griep variant hoeft niet te leiden tot een pandemie. De ziekte kan in deze fase nog beteugeld worden. We moeten echter wel voorbereid zijn op een pandemie. Of er een pandemie ontstaat en hoe ernstig deze zal verlopen, hangt af van de volgende factoren:
  • Biedt het afweersysteem van de mens voldoende bescherming? Tegen een nieuw virus heeft nog niemand antistoffen aangemaakt, maar het is ook mogelijk dat eerdere griepvaccinaties of het doormaken van menselijke griep toch (gedeeltelijke) bescherming biedt omdat het virus mede bestaat uit bekende componenten.
  • Hoe gemakkelijk gaat de overdracht van het virus van mens op mens? Met andere woorden: hoe besmettelijk is het virus?
  • Zullen de eigenschappen van het virus nog (drastisch) veranderen?
  • Wat is de ernst van het ziektebeeld?
  • Hoe snel is er een vaccin beschikbaar?(3)

Op de meeste vragen moet nog een antwoord geformuleerd worden door deskundigen. Men moet nog veel uitzoeken, maar het rekensommetje lijkt vrij simpel. Als iemand met het virus steeds meerdere personen aansteekt - hetgeen dus samenhangt met onder andere de afweer van de mens en de besmettelijkheid van het virus - dan heb je een oplopend effect en zal de griep zich steeds verder uitbreiden.

Griepalarm verhoogd naar fase 5 - 28 april 2009

Op 28 april 2009 verhoogde de WHO de alarmfase voor de Mexicaanse griep verhoogd naar fase 5, de laatste fase voordat wordt gesproken over een pandemie.

Mexicaanse griep ook in Nederland - 30 april 2009

Op 30 april 2009 werd bekend gemaakt dat in Nederland bij 1 persoon Mexicaanse griep was aangetoond. Het gaat om een driejarig kind die op 27 april met zijn ouders terugkeerde van een vakantie in Mexico. Het gezin was daar voor een familiefeest. Het kind wordt thuis behandeld en zou het goed maken.

Stand van zaken Mexicaanse griep op 2 mei 2009

Op 2 mei 2009 is de stand van zaken met betrekking tot de bevestigde besmettingen als volgt:
  • Mexico: 397 besmettingen, aantal verdachte sterfgevallen in Mexico is volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) 159, onder wie negen sterfgevallen. Andere bronnen spreken over meer dan 2.000 besmettingen. De Mexicaanse overheid zegt dat er al 176 mensen overleden zijn.
  • Verenigde Staten: 145 besmettingen, onder wie 1 sterfgeval.
  • Canada: 51 besmettingen
  • Groot-Brittannië: 13 besmettingen
  • Spanje: 13 besmettingen
  • Duitsland: 5 besmettingen
  • Nieuw-Zeeland: 4 besmettingen
  • Costa Rica: 2 besmettingen
  • Frankrijk: 2 besmettingen
  • Israël: 2 besmettingen
  • Denemarken: 1 besmetting
  • Hongkong (China): 1 besmetting
  • Nederland: 1 besmetting
  • Oostenrijk: 1 besmetting
  • Zuid-Korea: 1 besmetting
  • Zwitserland: 1 besmetting

Hoop dat het ergste voorbij is - 2 mei 2009

Op 2 mei 2009 kwam het bericht dat iIn Mexico de nacht voorbij is gegaan zonder dat er nieuwe sterfgevallen van de Mexicaanse griep gemeld zijn. Dit zou kunnen betekenen dat het ergste achter de rug is, maar niet te vroeg gejuigd waarschuwen instanties over de hele wereld waaronder de WHO. Het virus kan immers voortdurend muteren en daardoor blijft de dreiging hoog.

Mexicaanse griep bij varkens vastgesteld - 3 mei 2009

Op 3 mei 2009 werd in Canada de Mexicaanse griep voor het eerst ook vastgesteld bij varkens. "De kans is heel klein dat varkens het virus kunnen overdragen aan mensen", zei vicevoorzitter Brian Evans van de Canadese voedselinspectie tijdens een persconferentie.

Eerste gevallen van Mexicaanse griep in Ierland en Italië - 3 mei 2009

Een eerste geval van besmetting met Mexicaanse griep is vastgesteld in Ierland en Italië. Dit werd bekend gemaakt op 3 mei 2009. In Italië betreft het een man van vijftig jaar die op 23 april van een reis naar Mexico is teruggekeerd. De behandeling slaat aan en hij is bijna genezen.

Mexicaanse griep in Portugal - 4 mei 2009

Op 4 mei 2009 is in Portugal het eerste geval van Mexicaanse griep vastgesteld. Het Midden-Amerikaanse land El Salvador kampt ook met de Mexicaanse griep.

  • Mexico: 727 besmettingen (26 bevestigde sterfgevallen)
  • Verenigde Staten: 286 besmettingen (1 sterfgeval)
  • Canada: 101 besmettingen
  • Spanje: 54 besmettingen
  • Groot-Brittannië: 18 besmettingen
  • Duitsland: 8 besmettingen
  • Nieuw-Zeeland: 6 besmettingen
  • Frankrijk: 4 besmettingen
  • Israël: 4 besmettingen
  • Costa Rica: 1 besmetting
  • Colombia: 1 besmetting
  • Denemarken: 1 besmetting
  • El Salvador: 1 besmetting
  • Hongkong: 1 besmetting
  • Ierland: 1 besmetting
  • Italië: 1 besmetting
  • Nederland: 1 besmetting
  • Oostenrijk: 1 besmetting
  • Portugal: 1 besmetting
  • Zuid-Korea: 1 besmetting
  • Zwitserland: 1 besmetting

Tweede geval van Mexicaanse griep in Nederland - 7 mei 2009

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft op 7 mei 2009 een tweede geval van Mexicaanse griep in Nederland vastgesteld. Het gaat om een 53-jarige Nederlandse vrouw die op 30 april met een vlucht uit Cancún op Schiphol aankwam. Ze is behandeld met Tamiflu en ze maakt het goed.

Dode door Mexicaanse griep in Canada - 7 mei 2009

Op 7 mei werd bekend gemaakt dat in Canada een 35-jarige vrouw aan Mexicaanse griep is overleden. Ze had recentelijk geen bezoek aan Mexico gebracht. Na Mexico en de Verenigde Staten is Canada het derde land, waar een persoon aan de Mexicaanse griep is overleden.

Derde geval van Mexicaanse griep in Nederland - 8 mei 2009

Bij een 52-jarige Nederlandse man is op 8 mei Mexicaanse griep vastgesteld. Het RIVM meldde de komende weken meer terugkerende reizigers met deze griepvariant te verwachten.

Nieuwe naam voor de Mexicaanse griep - 12 mei 2009

Mexicaanse griep heet nu ook in Nederland vanaf 12 mei Nieuwe Influenza A (H1N1). De H en de N zijn eiwitten in het virus die er voor zorgen dat het virus zich kan verspreiden; de H staat voor hemagglutinine en de N voor neuraminidase. Hemagglutinine zorgt dat het virus zich aan de gastheercellen kan binden. In geïnfecteerde cellen worden vervolgens nieuwe virusdeeltjes gevormd en deze kunnen met behulp van het eiwit neuraminidase uitbreken en op zoek gaan naar een nieuw doelwit.

Mexicaanse griep nu ook in Thailand - 12 mei 2009

Thailand is het vierde Aziatische land waar het virus opduikt. Eerder was de ziekte vastgesteld in Japan, Zuid-Korea, China en in de Chinese autonome regio Hongkong.

Nieuwe griepdode VS - 14 mei 2009

In de Verenigde Staten is donderdag een vierde sterfgeval als gevolg van de Mexicaanse griep gemeld.

Gevaar van Mexicaanse griep nog niet geweken - 16 mei 2009

Volgens de WHO zijn er op dit moment wereldwijd 7500 bemette gevallen en zijn er 65 mensen overleden. De gevaren van de Mexicaanse griep nog niet zijn geweken, zo waarschuwt de WHO.

Mexicaanse griep rukt verder op - 17 mei 2009

In Mexico heeft de Mexicaanse griep inmiddels 68 doden gemaakt en zijn er 3.034 mensen ziek. In de hele wereld zijn er nu 8.451 gevallen in 36 landen, dat is ongeveer 1.000 gevallen meer dan vrijdag. Ook breidt de ziekte zich uit in Japan. Inmiddels hebben enkele honderden Japanners mogelijk de Mexicaanse griep onder de leden. In Groot-Brittannië loopt het aantal griepgevallen ook hard op.

Zesde dode in VS door Mexicaanse griep - 18 mei 2009

In de Verenigde Staten heeft de Mexicaanse griep een zesde leven geëist. Ook in Chili zijn de eerste twee gevallen van Mexicaanse griep vastgesteld.

WHO verhoogt alarmfase niet - 19 mei 2009

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft tijdens een vergadering in Genève beslist geen hogere alarmfase voor de Mexicaanse griepgolf af te kondigen. Het alarm verkeert nu in de op één na hoogste fase, wat inhoudt dat een pandemie nog altijd mogelijk blijft - maar het is nog geen pandemie, aldus de WHO.

Vaccin Mexicaanse griep duurt langer dan verwacht - 19 mei 2009

Het vervaardigen van een vaccin tegen de Mexicaanse griep blijkt moeilijker te zijn dan aanvankelijk werd gedacht, zo heeft de WHO bekend gemaakt na overleg met gezondheidsfunctionarissen van over de hele wereld die bijeen waren gekomen in Genève om met de WHO te overleggen. Farmaceutische bedrijven hebben zeker tot begin juli nodig vordat ze daadwerkelijk kunnen beginnen met het op volle schaal produceren van Mexicaanse griepvaccins.

10.000 mensen officieel besmet met de Mexicaanse griep - 20 mei 2009

Wereldwijd zijn bijna 10.000 mensen officieel besmet met de Mexicaanse griep. De WHO heeft 9.830 gevallen geregistreerd. Uit de laatste meting bleek dat er in 24 uur duizend gevallen bijkwamen. Er zijn nu besmettingen in veertig landen en zijn er in totaal 79 dodelijke slachtoffers gevallen. Volgens het Mexicaanse ministerie vertoont de epidemie nog altijd een "neergaande lijn".

Besmettingen Mexicaanse griep boven 11.000 - 21 mei 2009

Het aantal besmettingen met de Mexicaanse griep is inmiddels opgelopen tot 11.034 en er zijn in totaal 85 personen aan de ziekte overleden. In de afgelopen 24 uur kwamen er achthonderd nieuwe gevallen bij, dat heeft de WHO bekend gemaakt. De ziekte is in 41 landen vastgesteld.

Verspreiding Mexicaanse griep niet verontrustend volgens RIVM - 23 mei 2009

Het RIVM ziet in het huidige tempo van de verspreiding van de Mexicaanse griep in de wereld niets heel erg verontrustends. Jim van Steenbergen, hoofd infectieziektenbestrijding van het RIVM verklaarde: "Je zou verwachten dat de Mexicaanse griep nu begint huis te houden op Zuidelijk Halfrond waar het herfst is. Maar niets is minder waar, de overgrote meerderheid - zo'n 95% - van de gevallen concentreert zich op het Noordelijk Halfrond. Herfst en winter zijn de beste tijden voor het griepvirus. De verwachting is dat het hier in Europa tamelijk rustig blijft met af en toe wat nieuwe gevallen, maar dat het beeld in de herfst kan gaan schuiven. Eigenlijk niet heel anders dan bij elke griepgolf."

Standbeeld voor 'patiënt nul' Mexicaanse griep - 25 mei 2009

De Mexicaanse deelstaat Veracruz krijgt een standbeeld van de vermoedelijk eerste patiënt van de Mexicaanse griep: het 4-jarige jongetje Edgar Hernández Hernández, die het griepvirus overleefde. Aldus de gouverneur van de deelstaat, Fidel Herrera, tijdens een persconferentie.

Mexicaanse griep in meer dan 50 landen - 27 mei 2009

De Mexicaanse griep heeft vandaag meer dan 50 landen bereikt. Het Europees Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding (ECDC) telde dinsdagavond 26 mei 49 landen. Vandaag lieten Bahrein en Singapore weten dat ook bij hen besmettingen zijn vastgesteld. Het gaat daarbij om patiënten die teruggekeerd zijn uit New York.

Opnieuw Mexicaanse griep in Nederland - 2 juni 2009

Het RIVM heeft medegedeeld dat er voor de vierde keer bij een Nederlandse patiënt de Mexicaanse griep is aangetroffen. Het betreft een 25-jarige vrouw, die besmet is geraakt tijdens een reis naar de Verenigde Staten waarvan ze op 30 mei terugkeerde.

Alarmfase 6 komt dichterbij - 2 juni 2009

DeWHO-griepdeskundige Keiji Fukuda heeft gezegd dat door de aanhoudende verspreiding van de besmettingen met de Mexicaanse griep in landen als Groot-Brittannië, Spanje en Japan de Wereldgezondheidsorganisatie steeds dichter bij het uitroepen van fase zes, de hoogste alarmfase voor het H1N1-virus, komt.

Nog twee Nederlanders besmet met Mexicaanse griep - 4 juni 2009

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft bekendgemaakt dat nog eens twee Nederlanders zijn besmet geraakt met de Mexicaanse griep. Het gaat om een 25-jarige man en een 57-jarige vrouw. De twee patiënten kwamen beiden uit de Verenigde Staten en ze hadden geen onderling contact met elkaar.

Vier nieuwe gevallen van Mexicaanse griep - 5 juni 2009

Er zijn in Nederland vier nieuwe besmettingsgevallen van de Mexicaanse griep bijgekomen. Het totaal aantal in Nederland is daarmee gestegen tot tien.

Stand van zaken - 5 juni 2009

Volgens een opgave van de Europese gezondheidsdienst ECDC in Stockholm zijn de afgelopen drie weken ruim 22 duizend mensen wereldwijd besmet geraakt met het Mexicaanse griepvirus. Er zijn tot nu toe 125 doden gevallen. Driekwart daarvan in Mexico.

Eerste besmetting Mexicaanse griep in Nederland - 8 juni 2009

Tot nu toe waren alle besmette Nederlanders in het buitenland ziek geworden, doch nu heeft een patiënt met de Mexicaanse griep voor het eerst in Nederland iemand anders besmet. Het gaat om twee gevallen: een kind en een vrouw. Het kind kreeg de ziekte van zijn vader, die in de VS was geweest en de vrouw raakte besmet door een zieke collega.

Afgelopen weekend zijn er tevens tien nieuwe besmettingen in Nederland ontdekt, waardoor het aantal ziektegevallen in Nederland in totaal op twintig staat.

30 griepgevallen in Nederland - 10 juni 2009

Inmiddels is bij dertig Nederlanders de Mexicaanse griep vastgesteld, van wie er zes in Nederland zijn besmet. De anderen kwamen met het virus in aanraking bij een verblijf in Mexico of de Verenigde Staten. "De eerste ziektegevallen zijn genezen,"’ aldus een voorlichter van de RIVM. Er is sprake van een aanhoudende verspreiding van het zogeheten H1N1-virus in de wereld. In 73 landen zijn meer dan 26.500 mensen besmet geraakt, van wie er 139 zijn overleden.

Hoogste alarmfase Mexicaanse griep nabij - 10 juni 2009

De Wereldgezondheidsorganisatie WHO staat op het punt de hoogste alarmfase voor de Mexicaanse griep uit te roepen. Het virus verspreidt zich steeds verder over de wereld en in steeds meer landen komen besmettingen van mens-op-mens voor, zonder dat de betrokken personen naar risicolanden als Mexico en de Verenigde Staten zijn gereisd.

Mexicaanse griep is nu pandemie - 11 juni 2009

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft de Mexicaanse griep op 11 juni tot pandemie uitgeroepen. De laatste keer dat zo'n wereldwijde epidemie werd uitgeroepen was in 1968 met de Hongkong-griep. Het afkondigen van de grieppandemie heeft geen gevolgen voor Nederland, volgens een woordvoerder van Rijksinstituut voor Volksg ezondheid en Milieu (RIVM).
"In Nederland zijn enkele incidentele gevallen van de Mexicaanse griep, er is zeker geen sprake van een pandemie," aldus de woordvoerder.

Op dit moment komt het griepvirus voor in 74 landen, waaronder Nederland.

Vaccin tegen de Mexicaanse griep - 12 juni 2009

Op 12 juni 2009 deelde het Zwitserse farmaceutische bedrijf Novartis AG mee het eerste vaccin tegen de Mexicaanse griep te hebben geproduceerd. Dat is volgens het bedrijf sneller dan aanvankelijk werd verwacht.

Verder maakte het RIVM bekend dat een Nederlandse patiënt die besmet is geraakt met de Mexicaanse griep op de intensive care van een ziekenhuis ligt. Nederland telde op 12 juni 43 bevestigde infecties. Het aantal doden wereldwijd is 144.

Flinke uitbraak van Mexicaanse griep in Thailand - 14 juni 2009

Het aantal besmettingen met de Mexicaanse griep in Thailand is in een aantal dagen tijd flink gestegen. De ziekte is inmiddels vastgesteld bij 106 mensen, terwijl enkele dagen eerder het aantal ziektegevallen nog op zestien stond.

Eerste dode in Europa - 14 juni 2009

Een patiënt met de Mexicaanse griep in een ziekenhuis in de Schotse stad Glasgow is overleden, zo meldde de Britse omroep BBC. Het is voor het eerst in Europa dat iemand is overleden aan de Mexicaanse griep.

Mexicaanse griep in Suriname - 15 juni 2009

Suriname heeft nu ook de eerste gevallen van Mexicaanse griep gemeld. Elf Surinaamse volleybalspelers en twee van hun huisgenoten hebben het virus opgelopen. Afgelopen donderdag keerden ze terug uit Trinidad en werden zondag positief getest op het griepvirus.

Mexicaanse griep op basisschool Amsterdam en Zuidoost-Brabant - 14 juni 2009

De Mexicaanse griep heeft nu ook de hoofdstad van Nederland bereikt. Het virus heeft toegeslagen bij vier Amsterdammers, waaronder een meisje uit groep 3 van een basisschool. Ook zijn er negen gevallen bekend van de Mexicaanse griep in Zuidoost-Brabant. De patiënten wonen in vier verschillende gemeenten en ze variëren in leeftijd van 1 tot 39 jaar.

Veel doden als griepvirus muteert - 15 juni 2009

Als het virus muteert en agressiever wordt, kan de Mexicaanse griep dit najaar vijf tot tien keer meer dodelijke slachtoffers eisen dan een gewone griepgolf, aldus het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Het dodental kan in dat geval stijgen naar achtduizend. Eén op de drie Nederlanders kan de griep krijgen. Dit is een doemscenario waar we terdege rekening mee moeten houden.

Mexicaanse griep in Utrecht en scholen blijven open - 16 juni 2009

Vier mensen in de stad Utrecht zijn besmet met de Mexicaanse griep. Ze worden behandeld met het medicijn Tamiflu en zijn herstellende.

Op drie basisscholen is de Mexicaanse griep opgedoken: in Waalre, Woerden en Amsterdam-Osdorp zijn de afgelopen week gevallen van Mexicaanse griep vastgesteld. Maar scholen sluiten heeft nu geen zin, zegt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

Het RIVM telde tot 16 juni in Nederland 61 gevallen van de Mexicaanse griep. In 28 van die gevallen heeft de besmetting in Nederland plaatsgevonden.

Mexicaanse griep ook op Nederlandse Antillen - 17 juni 2009

De Mexicaanse griep is nu ook vastgesteld op de Nederlandse Antillen. Op Sint Maarten is een 22-jarige Amerikaanse student besmet geraakt met Nieuwe Influenza A (H1N1), meldt het Amerikaanse persbureau Associated Press.

Patiënt met Mexicaanse griep op IC in ziekenhuis Groningen - 18 juni 2009

De tot nog toe enige Nederlander die na besmetting met de Mexicaanse griep is opgenomen, ligt op de intensive care (IC) in het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) te liggen. Volgens een woordvoerder van het UMCG gaat het niet goed met de jonge man, maar is zijn situatie stabiel.

Tot dusverre (18 juni 12.00 uur) zijn er in Nederland 87 bevestigde gevallen van de Mexicaanse Griep, van wie er 40 besmet zijn in Nederland. Het totaal aantal sterfgevallen in Nederland is nul.

Mexicaanse griepprik voor iedereen - 18 juni 2009

Nederland schaft definitief 34 miljoen doses vaccin tegen de Mexicaanse griep aan: twee voor elke Nederlander.
Minister Klink heeft dat beslist. Bij een normale seizoensgriep is één vaccinatie per persoon voldoende. Maar omdat de Mexicaanse griep door een heel nieuw virus wordt veroorzaakt, zijn nu per persoon twee inentingen nodig voordat het lichaam er voldoende immuniteit tegen heeft opgebouwd.

Stand van zaken - 22 juni 2009

Volgens Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zijn in Nederland nu 102 mensen besmet met de Mexicaanse griep. Bijna de helft van deze mensen (55 mensen) hebben de mexicaanse griep in het buitenland opgelopen. Wereldwijd zijn nu bijna 40.000 mensen besmet. Het aantal doden stond eind vorige week op 163.

Nijmeegse Vierdaagse alert op Mexicaanse griep - 23 juni 2009

De organisatie van de Nijmeegse Vierdaagse is uiterst alert op de Mexicaanse griep, nu de ziekte bij een inwoner van het dorpje Overasselt - een dorpje nabij Nijmegen - is geconstateerd.

Vaccinaties tegen Mexicaanse griep gaan in oktober van start - 26 juni 2009

In de loop van de zomer beginnen groots opgezette campagnes teneinde Nederlanders te informeren over de inenting tegen Mexicaanse griep. De vaccinaties gaan ijs en weder dienende in oktober van start en worden op vrijwillige basis gegeven, aldus minister van Volksgezondheid Ab Klink (CDA) in het televisieprogramma Knevel & Van den Brink. In de Trouw van 27 juni 2009 staat verder: "Er wordt rekening mee gehouden dat dertig procent van de bevolking besmet raakt als het griepvirus in Nederland om zich heen grijpt. Door de vaccinaties aan te bieden, loopt dat terug tot tien procent, zei Klink. Met de 34 miljoen vaccins die zijn besteld, kan iedere Nederlander twee keer worden ingeënt. Daarmee worden zij van de ziekte gevrijwaard, zei de bewindsman. Met een enkele prik is bescherming niet gegarandeerd."

Negentien gevallen Mexicaanse griep in Brabant - 30 juni 2009

Negentien Brabanders zijn momenteel besmet met de Mexicaanse griep. In heel Nederland gaat het om ruim honderd mensen.

Noodtoestand in Buenos Aires door Mexicaanse griep - 1 juli 2009

Burgemeester Mauricio Macri van de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires heeft de noodtoestand uitgeroepen voor de gezondheidszorg. Hierdoor krijgen de autoriteiten speciale bevoegdheden en toegang tot extra fondsen om de epidemie van de Mexicaanse griep te bestrijden.

Officieel zijn er in Argentinië 42 doden gevallen door de A-griep, zoals die hier wordt genoemd, en zijn ruim 1.500 mensen ermee besmet. Maar organisaties van artsen zeggen dat de werkelijke cijfers veel hoger zijn en spreken van ‘tienduizenden gevallen’, alleen al in de stad en de provincie Buenos Aires. De noodtoestand maakt het mogelijk meer ruimte vrij te maken in ziekenhuizen en privéklinieken voor mensen met de griep.

Piek Mexicaanse griep mogelijk al in augustus - 4 juli 2009

De eerste piek in de verspreiding van de Mexicaanse griep in Nederland wordt mogelijk al in augustus bereikt, en niet pas in de herfst. Dat bevestigt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zaterdag in het Nederlands Dagblad. Tijdens de piek kunnen per dag duizenden Nederlanders ziek worden, terwijl het vaccin pas in oktober beschikbaar komt.

Stand van zaken - 6 juli 2009

Volgens de laatste stand (6 juli) lag het totaal aantal in het laboratorium bevestigde besmettingen met het pandemische virus wereldwijd op 94.512. Hiervan zijn er 429 (0,4%) overleden.

Run op griepremmer - 6 juli 2009

Steeds meer mensen gaan naar de apotheek om de griepremmer Tamiflu te kopen. Dat is het middel dat wordt voorgeschreven bij de Mexicaanse griep.

Mexicaanse griep zit Nijmeegse Vierdaagse dwars - 7 juli 2009

Topviroloog Joep Galema uit Nijmegen vraagt zich af of het slim is de Vierdaagse dit jaar door te laten gaan. Galema denkt dat de mensenmassa in Nijmegen wel eens een brandhaard zou kunnen zijn voor de Mexicaanse griep.

Bron: Moriori, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Moriori, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Behandeling Mexicaanse griep gaat nieuwe fase in - 8 juli 2009

De behandeling van Mexicaanse griep in ons land is een nieuwe fase in gegaan. Voortaan wordt alleen de zieke zelf nog met virusremmers (Tamiflu) behandeld en niet langer de mensen direct om hem of haar heen.

Het virus verspreidt zich nu in zo’n snel tempo dat het preventief behandelen van de omgeving geen zin meer heeft. Het is dweilen met de kraan open, meent het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

Resistentie van het virus - 9 juli 2009

Er komen volgens onderzoekers steeds meer aanwijzingen dat het pandemische H1N1-virus besmettelijker is dan de seizoensinfluenzavirussen. Bovendien is gebleken dat drie stammen van het nieuwe H1N1-virus resistent zijn voor de griepremmer tamiflu. Ze zijn wel gevoelig voor de griepremmer zanamivir (relenza).

80% van Nederlanders wil vaccin tegen Mexicaanse griep - 9 juli 2009

Van de Nederlandse bevolking zegt circa 42 procent dat ze zich willen inenten tegen de Mexicaanse griep. Zo'n 35 procent noemt het 'waarschijnlijk' dat ze het vaccin gaan halen.

Wereldwijd overzicht Mexicaanse griep - 10 juli 2009

In zeker de volgende landen is op 10 juli 2009 de Mexicaanse griep vastgesteld, d.w.z. via laboratoriumonderzoek bevestigd (bron: WHO - Pandemic (H1N1) 2009 - update 58):

LandAantal bevestigde gevallenAantal doden
Antigua en Barbuda20
Argentinië248560
Australië529810
Bahamas70
Bahrein150
Bangladesh180
Barbados120
België540
Bermuda10
Bolivia4160
Bosnië en Hezegovina10
Brazilië7371
Britse Maagdeneilanden20
Brunei Darussalam1240
Bulgarije100
Cambodja70
Canada798325
Chili737614
China20400
Colombia1182
Cook Island10
Costa Rica2773
Cuba850
Cyprus1090
Denemarken660
Dominica10
Dominicaanse Republiek1082
Duitsland5050
Ecuador2040
Egypte780
El Salvador3190
Estland130
Ethiopië30
Fiji20
Finland470
Frankrijk (Frans-Polynesië/Guadeloupe/Martinique/Nieuw-Caledonië/Saint Martin)310/4/3/2/12/110/2/2/1/6/1
Filipijnen17091
Griekenland1510
Guatemala2862
Guyana20
Honduras1231
Hongarije110
India1290
Indonesië200
Iran, Islamitische Republiek20
Irak10
Ierland740
Israël6810
Italië 1460
Ivoorkust20
Jamaica320
Japan17900
Jemen80
Jordanië 230
Kaaimaneilanden140
Kaap Verdische Eilanden30
Kenia 150
Korea, Republiek van2020
Koeweit 350
Kroatië10
Laos 50
Letland 30
Libanon 490
Libië10
Litouwen 30
Luxemburg 60
Macedonië 20
Maleisië 1120
Malta 240
Mauritius10
Mexico10262119
Montenegro 101
Marokko170
Myanmar 10
Nepal 50
Nederland (Aruba/Curaçao/Sint Maarten)135/5/8/70/0/0/0
Nieuw-Zeeland10593
Nicaragua 3210
Noorwegen 410
Oman40
Oostenrijk190
Oeganda 10
Oekraïne 10
Palau10
Panama 4170
Papoea-Nieuw-Guinea10
Paraguay 1061
Peru9160
Polen250
Portugal 420
Qatar230
Roemenië410
Rusland 30
Saint Lucia 10
Samoa10
Saoedi-Arabië1140
Servië 150
Singapore 10550
Slowakije 180
Slovenië 140
Spanje 7761
Sri Lanka 190
Suriname110
Syrië 10
Thailand 20767
Tsjechië150
Trinidad en Tobago650
Tunesië 50
Turkije490
Uruguay 1954
Verenigde Arabische Emiraten80
Verenigd Koninkrijk (Guernsey/Isle of Man/Jersey)7447/5/1/113/0/0/0
Verenigde Staten van Amerika (Puerto Rico/Maagdeneilanden)33902/18/1170/0/0
Vanuatu 20
Venezuela 2060
Vietnam1810
Westelijke Jordaanoever en de Gazastrook600
IJsland40
Zuid-Afrika 180
Zweden840
Zwitserland760

Het totaal aantal besmette gevallen bedraagt op de peildatum (10 juli 2009) 94512 en het aantal sterfgevallen is 429.

Verspreiding Mexicaanse griep stagneert - 10 juli 2009

Het tempo waarin de Mexicaanse griep zich in Nederland verspreidt neemt af. Dat meldt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) na publicatie van de jongste griepcijfers. Op dit moment is bij 152 Nederlanders Mexicaanse griep of Nieuwe Influenza A vastgesteld. Ten opzichte van twee weken geleden zijn er maar 34 nieuwe gevallen bij gekomen.

Bron: Cocoparisienne, PixabayBron: Cocoparisienne, Pixabay

Dikke mensen worden hard getroffen door de Mexicaanse griep - 11 juli 2009

Mensen met obesitas (overgewicht) worden het hardst getroffen door de Mexicaanse griep. Door analyse van de huidige gevallen met ernstige aandoeningen is er overeenkomst gevonden bij de meeste slachtoffers van de Mexicaanse Griep: Ze zijn allemaal dik.

De website mexicaansegrieppandemie.nl meldt vandaag op haar voorpagina dat de WHO op dit moment de samenhang onderzoekt tussen zwaarlijvigheid en De Mexicaanse Griep. Alhoewel alle cijfers nog niet bevestigd zijn, zijn ze wel zeer verontrustend.

Nederlanders in Indonesië in quarantaine - 13 juli 2009

Een groep leerlingen van het Citaverde College in de Limburgse plaats Horst is op het Indonesische eiland Flores in quarantaine geplaatst nadat een van hen met griepverschijnselen was opgenomen in een ziekenhuis. Dat heeft de voorzitter van de raad van bestuur van de school, Jan Pieter Janssen, vandaag bevestigd.

164 mensen in Nederland hebben Mexicaanse griep - 14 juli 2009

In Nederland hebben inmiddels 164 mensen Mexicaanse griep, zo heeft het RIVM bekend gemaakt. Wereldwijd zijn circa 430 patiënten aan de gevolgen van de griep overleden. Volgens de WHO duurt het produceren van een griepvaccin langer dan aanvankelijk was gepland. Wellicht dat hierdoor de productie van de seizoensgriepvaccins in het gedrang komt.

Richtlijn voor patiënten Mexicaanse Griep tijdens de 4-daagse - 15 juli 2009

GGD Regio Nijmegen heeft een richtlijn ontwikkeld voor de medische verzorgingsposten tijdens de Vierdaagse Afstandsmarsen, met als doel om snel maatregelen te kunnen nemen bij mogelijke gevallen van Mexicaanse Griep. Dit heeft de GGD Regio Nijmegen vandaag bekendgemaakt.

H1N1-gevallen niet meer te tellen - 16 juli 2009

Het aantal gevallen van Mexicaanse griep is niet meer bij te houden, zegt de Wereld Gezondheidsorganisatie WHO. Het virus verspreidt zich zo snel dat het registreren ondoenlijk is. De laatste telling dateert van 6 juli. Toen waren 94.512 besmettingen bekend en 429 doden. Volgens de WHO zijn er aanzienlijk veel meer mensen ziek dan bekend is, ook omdat veel mensen met griepverschijnselen zich niet bij een arts melden. De WHO wil dat landen sterfgevallen en opmerkelijke besmettingen wel blijven melden, wanneer bijvoorbeeld een grote groep tegelijk ziek wordt.

Vaccin Mexicaanse griep mogelijk risicovol - 18 juli 2009

Het vaccin tegen de Mexicaanse griep is mogelijk niet zonder risico's en ernstige bijwerkingen. Dat blijkt uit een advies van Wereldgezondheidsorganisatie WHO in de GPD-bladen. De resultaten van het onderzoek naar de bijwerkingen zijn pas in december klaar, terwijl Nederland al in het najaar wil gaan vaccineren.

Virusremmer voor zwangere vrouw met Mexicaanse griep - 19 juli 2009

Op 19 juni zei Roel Coutinho, directeur van het Centrum Infectiebestrijding van het RIVM tegen een correspondent van De Volkskrant, dat er aanwijzingen zijn dat zwangere vrouwen een verhoogd risico lopen op ernstige Mexicaanse griep, dat wil zeggen Mexicaanse griep met complicaties zoals een longontsteking. Coutinho zei verder: "Het advies is om zwangeren die ziek worden in ieder geval te behandelen met virusremmers". Volgens hem zijn de aanwijzingen gebaseerd op een aantal gevallen in de VS.

Bij normale wintergriep wordt het gebruik van virusremmers bij zwangere vrouwen afgeraden. Remmers als Tamiflu en Relenza zijn namelijk niet getest bij zwangere vrouwen, waardoor effecten en risico's onbekend zijn. Omdat nu sprake is van een pandemie, wegen volgens het Europees Geneesmiddelenbureau (EMEA) de voordelen op tegen de eventuele risico’s, en luidt het advies om de middelen wel te gebruiken. Hetzelfde geldt voor pasgeboren baby’s, zuigelingen en kinderen tot 1 jaar.

Bron: Holgi, PixabayBron: Holgi, Pixabay

Britse luchtvaartmaatschappijen weigeren passagiers met symptomen Mexicaanse griep - 20 juli 2009

Twee Britse luchtvaartmaatschappijen, British Airways en Virgin Atlantic, weigeren passagiers die symptomen van de Mexicaanse Griep vertonen. De maatregelen is ingevoerd uit angst voor besmetting van andere passagiers en het eigen personeel. Op diverse luchthavens wordt medisch onderzoek gedaan onder passagiers die aan boord willen gaan.

Forse stijging Mexicaanse griep Nederland - 24 juli 2009

Het aantal mensen dat besmet is geraakt met de Mexicaanse griep is de afgelopen week in rap tempo toegenomen. Vrijdag maakte het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) bekend dat tot nu toe 273 mensen ziek werden door het virus. Dat betekent dat er sinds dinsdag 62 nieuwe gevallen zijn gemeld.

Mexicaanse griep rukt verder op - 28 juli 2009

In Nederland zijn de laatste dagen opnieuw 90 mensen besmet het Nieuwe Influenza A (H1N1) (Mexicaanse griep). Daarmee komt het totaal aantal bevestigde infecties in ons land op 364.

Eerste dode in Nederland door Mexicaanse griep - 4 augustus 2009

In Nederland is een 17-jarige jongen overleden aan de Mexicaanse griep. De tiener was al ernstig ziek toen hij de griep erbij kreeg. Het totaal aantal griepdoden in Europa bedraagt nu 41, waarvan 30 in Groot-Brittannië. Spanje telt zeven dodelijke slachtoffers en België, Frankrijk, Hongarije en nu dus ook Nederland hebben elk één dode te betreuren.

Meer kans op griep na vakantie Spanje - 6 augustus 2009

Veel jongeren die terugkomen van een vakantie aan de Spaanse Costa’s, hebben de Mexicaanse griep onder de leden. Dat blijkt uit de meest recente cijfers van het RIVM.

Geen verlenging schoolvakanties door Mexicaanse griep - 6 augustus 2009

Van een verlenging van de schoolvakantie als maatregel om de verspreiding van de Mexicaanse griep tegen te gaan is geen sprake. Dit hebben de ministeries van OCW en VWS vanmiddag besloten, in nauwe afstemming met het RIVM.

Mexicaanse giep beschouwd als 'normale' griep - 7 augustus 2009

Op 7 augustus deelde het RIVM mede dat de Mexicaanse griep vooralsnog in de meeste gevallen mild blijkt te verlopen en aangezien antivirale middelen de nodige bijwerkingen geven, hebben de deskundigen besloten de behandeling met deze geneesmiddelen te beperken tot bepaalde risicogroepen. Dit zijn:
  • zwangeren in het derde trimester, dat wil zeggen de laatste drie maanden van hun zwangerschap;
  • mensen die een oproep voor de jaarlijkse griepprik krijgen (zie boven: 'risicogroepen normale griep');
  • kinderen jonger dan 2 jaar; en
  • mensen met een ernstige immuunstoornis of een gecompliceerd verloop.

Moeder met griep kan borstvoeding blijven geven - 7 augustus 2009

Moeders die de Mexicaanse griep hebben en virusremmers gebruiken, kunnen gewoon doorgaan met het geven van borstvoeding aan hun kind, zo meldt de Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen (NVL). Volgens de vereniging is het niet aangetoond dat influenzavirussen via moedermelk kunnen worden overgedragen. Een moeder die in contact komt met het virus geeft hoge concentraties afweerstoffen via de moedermelk af aan het kind, waardoor baby's die geen moedermelk krijgen volgens de NVL juist vatbaarder zijn voor infecties.

Nederland tweede risicoland griep - 7 augustus 2009

Nederland staat na Groot-Brittannië het hoogst op de lijst van landen waar de kans op een epidemie van het Mexicaanse griepvirus het grootst is. Dat berekende de Britse verzekeringsmaatschappij Maplecroft. Ons land heeft die tweede plek vooral te danken aan de grote bevolkingsdichtheid en het vochtige klimaat. Israël staat dan ook op nummer drie en België op plaats 5 en Duitsland op 6.

Mexicaanse griep: bijna 1.500 patiënten / 14 augustus 2009

Nederland telt momenteel 1.473 personen met Mexicaanse griep. Dat heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) bekendgemaakt. Dit is een sterke toename. Een kleine week geleden was nog sprake van ruim duizend griepgevallen.

Algehele inenting niet nodig - 17 augustus 2009

Op 17 augustus werd bekend gemaakt dat het vooralsnog niet nodig is de hele Nederlandse bevolking in te enten tegen de Mexicaanse griep. Dat heeft minister Klink van Volksgezondheid besloten op advies van de Gezondheidsraad en het RIVM.
Het gaat in totaal in Nederland om vijf à zes miljoen mensen die een prik krijgen tegen het H1N1-virus. Daarbij gaat het om mensen die ieder jaar al de griepprik krijgen, dat zijn mensen met een medisch risico en alle 60-plussers. Personeel uit de gezondheidszorg moeten ook een vaccinatie krijgen. Niet omdat ze zelf risico lopen om ernstig ziek te worden, maar omdat ze het virus onder hun kwetsbare patiënten kunnen verspreiden. Ook gezinsleden en mantelzorgers van mensen die complicaties kunnen krijgen van de griep of er zelfs aan kunnen overlijden, moeten ingeënt worden. Zwangere vrouwen worden alleen gevaccineerd als ze tot een medische risicogroep behoren, maar niet in de eerste drie maanden van de zwangerschap. De Gezondheidsraad en het RIVM kiezen er niet voor om alle zwangere vrouwen in te enten, omdat er over de bijwerkingen vooralsnog te weinig bekend is.

Tweede Nederlandse dode door Mexicaanse griep - 21 augustus 2009

In Nederland is een tweede dode gevallen als gevolg van de Mexicaanse griep. Dat heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) bekendgemaakt. Het slachtoffer is een 58-jarige man die net als de eerste dode al ernstig ziek was. Hij is in het ziekenhuis gestorven. Het RIVM maakte niet bekend waar de man vandaan komt of waaraan hij leed. Op 4 augustus overleed de eerste patiënt in Nederland aan de A/H1N1-griep. Het slachtoffer was een zeventienjarige jongen.

Eén dosis vaccin tegen Mexicaanse griep voldoende - 10 september 2009

Uit testen blijkt dat 1 dosis vaccin voldoende bescherming biedt tegen de Mexicaanse griep. Bijna 97 procent van de vrijwilligers die het vaccin hadden gekregen produceerden genoeg antistoffen tegen de Mexicaanse griep.

Mexicaanse griep langer besmettelijk dan gedacht - 14 september 2009

Uit een nieuwe studie blijkt dat veel mensen nadat de eerste symptomen verschijnen een week of langer besmettelijk zijn voor andere mensen. Ook zeggen artsen dat hoesten een duidelijker teken is voor wie besmettelijk is dan koorts. Nu is de ‘regel’ dat wanneer men besmet is met het Mexicaanse griepvirus, contact met anderen moeten vermijden totdat men één dag koortsvrij is gebleven. Maar het nieuwe onderzoek toont aan dat men voor een langere periode voorzichtig moet zijn. Dit zegt dr. Gaston De Serres, een wetenschapper bij het Instituut voor Volksgezondheid in Quebec, Canada. Hij presenteerde zijn studie tijdens een conferentie microbiologie.

Eerste vaccins tegen Mexicaanse griep goedgekeurd in Verenigde Staten - 25 september 2009

De Verenigde Staten hebben als eerste een reeks vaccins tegen de Mexicaanse of pandemische riep goedgekeurd. Het gaat om vaccins van de firma’s CSL, Novartis, MedImmune en Sanofi-Aventis. Verwacht wordt dat dit in Europa in de komende weken zal gebeuren en dat de eerste vaccins medio oktober op de markt zullen komen.

Een nieuwe test van het Nationaal Influenza Centrum (NIC) stelt mensen in staat om achteraf te controleren of ze Mexicaanse griep hebben gehad. De test wordt maandagavond geïntroduceerd in het programma Weet Wat Je Koopt, meldde de redactie van het VARA-programma.

Nieuwe test toont Mexicaanse griep aan - 27 september 2009

Het Nationaal Influenza Centrum (NIC) heeft een test ontwikkeld die achteraf kan aantonen of je de Mexicaanse griep hebt gehad. De test kan de antistoffen voor verschillende soorten griep van elkaar onderscheiden. Dat stelt mensen in staat om nadat ze van griep zijn genezen alsnog een diagnose te stellen. Mensen die de Mexicaanse griep al hebben gehad, hoeven zich volgens het NIC niet meer te laten vaccineren.

Positief advies voor derde vaccin Mexicaanse griep - 2 oktober 2009

Het Europese medicijnenagentschap heeft de Europese Commissie geadviseerd een derde vaccin tegen de Mexicaanse griep goed te keuren. Dat heeft het agentschap vrijdag bekendgemaakt. Het gaat om het vaccin Celvapan van het bedrijf Baxter.
Afgelopen dinsdag gaf de Europese Commissie toestemming voor het gebruik van de vaccins Focetria van Novartis en Pandemrix van GlaxoSmithKline. De verwachting is dat de commissie nu ook snel haar goedkeuring zal geven aan het derde vaccin.

Tunesië verbiedt reis naar Mekka - 6 oktober 2009

Tunesië heeft de jaarlijkse bedevaart naar Mekka verboden vanwege een tekort aan vaccins tegen de Mexicaanse griep. Volgens het ministerie van Religieuze Zaken komen de vaccins pas half oktober aan in Tunesië. Dit zou te laat zijn om Mekkagangers op tijd in te enten voor de zogeheten hadj, die rond 18 november plaatsvindt in Saudi-Arabië.

'Eén griepvaccinatie moet voldoende zijn' - 12 oktober 2009
Eén enkele vaccinatie tegen de Mexicaanse griep moet uitgebreid bescherming bieden tegen de Mexicaanse griep. Dat heeft Marie-Paule Kieny, hoofd van het vaccinonderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO, maandag tegen journalisten gezegd. "Al de gegevens die wij hebben gezien tonen aan dat één dosis voldoende is", zei Kieny.

Belgische kleuter overleden aan Mexicaanse griep - 16 oktober 2009

In België is een vijfjarige kleuter overleden aan de gevolgen van de Mexicaanse griep. Het is het eerste kind in België dat aan de griep bezwijkt. Eerder al waren drie volwassenen overleden.
De jongen werd vorige week opgenomen in het ziekenhuis met koorts en ademhalingsproblemen. Een behandeling met antivirale middelen mocht niet baten.
Het ziekenhuis benadrukt dat de kleuter behoorde tot de risicogroep. Voor gezonde mensen is de griep niet dodelijker dan de gebruikelijke seizoensgriep.

Eerste Mexicaanse griep-besmetting pluimvee door mens in Canada - 21 oktober

In de Canadese provincie Ontario zijn meerdere kalkoenen op een pluimveebedrijf besmet geraakt met het griepvirus H1N1, waarschijnlijk door contact met een besmette persoon. Dat melden de gezondheidsautoriteiten van de provincie.

Meisje (14) overlijdt ten gevolge van Mexicogriep - 23 oktober 2009

De Mexicaanse griep heeft afgelopen week twee levens geëist, onder wie een 14-jarig meisje dat gezond was voor ze ziek werd. Het is voor het eerst dat in Nederland iemand is overleden aan het H1N1-virus, zonder dat deze persoon al een andere ernstige ziekte onder de leden had. Dat heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) vrijdag bekendgemaakt.

Mexicaanse griep is nu epidemie - 23 oktober 2009

In Nederland heerst nu officieel een epidemie van de Mexicaanse griep. Dat stelt het instituut voor volksgezondheid RIVM op basis van een peiling onder huisartsen in Nederland. Er is sprake van een officiële griepepidemie omdat huisartsen twee weken achter elkaar meer dan 55 mensen op elke 100.000 Nederlanders met griepachtige klachten turfden.
De huisartsen telden in de week van 5 tot en met 11 oktober 69 mensen met griep per 100.000 mensen. Een week later was dat weer het geval. Nederlandse huisartsen zien vooral kleine kinderen in de leeftijd van 0 tot 4 jaar met griep. Epidemioloog Gé Donker zegt dat er tot nu toe geen aanwijzingen zijn dat de griepepidemie nu heftiger verloopt dan in andere jaren. Wel vindt de griepgolf dit jaar eerder in het seizoen plaats.
Het RIVM scherpt zijn beleid niet aan nu er een officiële griepepidemie heerst.

Griepdoden wereldwijd op bijna 5000 - 23 oktober 2009

Het aantal doden als gevolg van de Mexicaanse griep staat nu wereldwijd op bijna vijfduizend. Uit de nieuwe weekopgave van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO blijkt dat er na vorige weeker 265 zijn bijgekomen, waarmee de totaalstand nu op 4.999 staat.

Risicogroepen Mexicaanse griep mogelijk uitgebreid - 24 oktober 2009

Minister Klink sluit niet uit dat ook jongeren of bijvoorbeeld baby's en peuters alsnog worden ingeënt tegen de Mexicaanse griep. Hij heeft de Gezondheidsraad en het Centrum voor Infectieziektebestrijding gevraagd te onderzoeken of er nog nieuwe risicogroepen moeten worden aangewezen, die ook een preventieve prik moeten krijgen.

Griep treft vooral jonge kinderen - 28 oktober 2009

De kans is vrij groot dat kinderen worden toegevoegd aan de risicogroepen die worden ingeënt tegen de Mexicaanse griep. Klink vroeg de Gezondheidsraad twee weken geleden om opnieuw te bekijken wie voor vaccinatie in aanmerking komt. De minister wil weten of de eerdere adviezen van de Gezondheidsraad nog overeenkomen met de nieuwste inzichten over Nieuwe Influenza A. Zo wordt onder andere onderzocht of jongeren in aanmerking komen voor vaccinatie. Het verzoek van Klink werd al ingediend vóór het overlijden vorige week van een 14-jarig meisje dat volkomen gezond was.

Juist de baby's en de peuters lopen volgens de jeugdarts Marianne Begemann grote kans op de griep. Ze hebben nog weinig weerstand en kunnen besmettelijke ziekten snel oppikken door het intensieve lichaamscontact dat ze hebben met anderen. Volgens de jeugdarts kunnen de kinderen de griep ook weer gemakkelijk doorgeven aan hun ouders en bijvoorbeeld grootouders. De groep is naar haar mening tot nu toe te veel over het hoofd gezien.

Mexicaanse griep slaat toe - 28 oktober 2009

Er is in ons land een explosieve toename van het aantal ziekenhuisopnames door de Mexicaanse griep. Momenteel worden gemiddeld tien mensen per dag met Mexicaanse griep opgenomen in het ziekenhuis, van wie één op de intensive care ligt. Dit heeft minister Ab Klink van Volksgezondheid woensdag gezegd in het tv-programma Goedemorgen Nederland.

Meisje (3) uit Boxmeer door griep overleden - 30 oktober 2009

De Mexicaanse griep heeft een tweede slachtoffer in korte tijd gemaakt. Een driejarig meisje uit Boxmeer - zonder onderliggende gezondheidsklachten - is gisteren overleden nadat het sinds begin deze week griepverschijnselen had.

Bijna alle griep is Mexicaanse griep - 3 november 2009

95% van de mensen die zich met griep bij de huisarts melden, blijken Mexicaanse griep te hebben. Dat heeft het Nederlands Huisartsen Genootschap vandaag gezegd. Volgens huisarts en woordvoerder C. in 't Veld lijkt de ziekte met een duidelijke opmars bezig. Het genootschap baseert zich op cijfers van het RIVM, het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Volgens hem is het opvallend dat de Mexicaanse grieppatiënten, naast normale griepverschijnselen als verkoudheid, koorts en hoesten, ook diarree hebben. Bij veel patiënten nemen de klachten na twee, drie dagen af.

Amerikaanse kat heeft Mexicaanse griep - 5 november 2009

In de Amerikaanse staat Iowa is een kat besmet met de Mexicaanse griep. Dat schrijft Time. Voor zover bekend is het voor de eerste keer dat een huisdier met het virus besmet is. Eerder stierven al wel twee fretten aan de ziekte.

Enkele huisarts is begonnen met inenten - 5 november 2009

Een enkele huisarts is donderdag al begonnen met het inenten van de risicogroepen tegen de Mexicaanse griep. De Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) heeft dat donderdag gezegd. Het overgrote deel van de ongeveer 4500 praktijken roept vanaf maandag de 60-plussers, diabetespatiënten of patiënten met bijvoorbeeld long- dan wel hartproblemen op om zich preventief te laten prikken tegen de Mexicaanse griep, zo verwacht de belangenorganisatie van huisartsen.

Maandag 9/11 advies over vaccinatie kinderen - 5 november 2009

De Gezondheidsraad en het Centrum voor Infectieziektebestrijding (CIb) presenteren maandag 9 november hun advies over de vaccinatie van jonge kinderen tegen de Mexicaanse griep.

Mexicaanse griep lijkt over hoogtepunt heen - 30 november 2009

De Nieuwe Influenza A (H1N1) is over zijn hoogtepunt heen, zo valt af te leiden uit cijfers van het RIVM.

Aantal griepdoden blijft stijgen - 6 november 2009

In de afgelopen week zijn zeven nieuwe sterfgevallen gemeld als gevolg van de Mexicaanse griep. Van hen hadden vijf personen andere ziekten die hun weerstand had aangetast. In totaal zijn 17 Nederlanders overleden aan het virus.

Genetische code Mexicaanse griep ontcijferd - 20 december 2009

In Canada zijn wetenschappers er in geslaagd om de volledige genetische code van de Mexicaanse griep te achterhalen. Mircrobiologen vergeleken twee bloedmonsters van Canadese patiënten met die van een Mexicaanse patiënt. Ze ontdekten dat de infecties in Mexico en Canada zijn veroorzaakt door volledig identieke virussen.

Nu de erfelijke code van de griep bekend is, is het volgens de Nederlandse viroloog Osterhaus makkelijker om het virus te volgen. Zo kan volgens hem eenvoudiger worden voorkomen dat het virus verandert, en daardoor gevaarlijker wordt. Dat gebeurde in 1918 met de Spaanse griep. Die begon net als de Mexicaanse griep als een onschuldig virus, maar muteerde tot een virus dat miljoenen mensenlevens eiste.

RIVM denkt dat griep voorbij is - 28 december 2010

De griepepidemie in Nederland lijkt voorbij. Dat stelt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) maandag bij de presentatie van de jongste cijfers over de Mexicaanse griep.

Vorige week meldde onderzoeksinstituut Nivel al dat de griepgolf voorbij is. Het aantal mensen met griep neemt al langere tijd af. Afgelopen week kwam dit aantal onder de grens te liggen waarbij nog sprake kan zijn van een epidemie, aldus het Nivel.

De afgelopen dagen werden twee nieuwe sterfgevallen gemeld: een 57-jarige man en een 62-jarige vrouw, die allebei al ziek waren voor ze griep kregen. Het aantal gerapporteerde ziekenhuisopnamen in Nederland is ten opzichte van vorige week verder gedaald: 31 patiënten tegenover vijftig vorige week.

In totaal zijn tot en met 23 december 2156 mensen in een ziekenhuis opgenomen geweest en 53 patiënten overleden. Bij 57 procent van de opgenomen patiënten en bij 90 procent van de overleden patiënten was al sprake van ziekte voor de griepbesmetting.

Verdere afname van Mexicaanse griep - 15 januari 2010

Het aantal patiënten met Mexicaanse griep blijft dalen. Volgens het RIVM hebben 33 op de honderdduizend Nederlanders nu Mexicaanse griep. In december waren dat er nog bijna twee keer zoveel. Ook het aantal ziekenhuisopnamen voor Mexicaanse griep blijft dalen en het laatste sterfgeval was rond de jaarwisseling. In totaal zijn in Nederland 54 patiënten overleden. Veel van hen hadden ook een andere ziekte onder de leden. Eind december meldde het RIVM al dat de epidemie in Nederland voorbij is.

Klink: onderzoek naar aanpak Mexicaanse griep - 19 februari 2010

Minister Klink (Volksgezondheid, CDA) laat een onderzoek uitvoeren naar de aanpak van de Mexicaanse grieppandemie in Nederland. Eind dit jaar moet de evaluatie klaar zijn. Zowel de bestuurlijke kant als de vaccinatiecampagne wordt onderzocht. Een van de twijfels die tijdens de pandemie rees was het grote aantal van 34 miljoen vaccins dat Klink had ingekocht om iedereen twee keer in te enten. De vraag is of dat echt nodig was.

Reactie WHO op Mexicaanse griep onderzocht - 29 maart 2010

Een groep deskundigen zal nauwkeurig de reactie van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) op de varkensgriep (in Nederland bekend als Mexicaanse griep) gaan onderzoeken en beoordelen of de term 'pandemie' passend was voor het relatief milde verloop van de ziekte. Dat heeft de WHO vandaag gezegd.

Het onderzoek wordt uitgevoerd door zo'n dertig wetenschappers en politici. De groep komt van 12 tot 14 april voor het eerst bijeen, waarna in mei de eerste bevindingen aan de VN-lidstaten worden bekendgemaakt.

"Het onderzoek zal ingaan op veel van de vragen die nu worden gesteld", zei Keiji Fukuda, de belangrijkste griepdeskundige van de WHO. De alarmfases van de WHO en de rol die de ernst van de ziekte speelt bij de beoordeling van een uitbraak zijn waarschijnlijk de 'essentiële onderwerpen' die de groep zal onderzoeken.

Verschillende landen riepen de WHO het afgelopen jaar op de Mexicaanse griep geen pandemie te noemen. Volgens hen veroorzaakte het onnodige onrust toen later bleek dat de uitbraak vrij onschuldig was. De WHO bleef de uitbraak van de griep echter een pandemie noemen, en redeneerde dat de term pandemie alleen duidelijk maakt dat er wereldwijd een nieuwe griepstam circuleert en dat dit niets zegt over het gevaar ervan.

Fukuda erkende maandag dat de woordkeus in de toekomst opnieuw moet worden bekeken om verwarring en woede te voorkomen. Sommige mensen beschuldigden de WHO ervan de dreiging van de griep te overdrijven.

Klink verkoopt deel griepvaccins - 13 mei 2010

Demissionair minister Ab Klink (Volksgezondheid) heeft een deel van de te veel bestelde vaccins voor de Mexicaanse griep verkocht. Estland, Litouwen, Macedonië en Suriname nemen in totaal 257.000 vaccins over, zo laat Klink de Tweede Kamer woensdag weten.

Klink verwacht niet dat hij nog grote hoeveelheden aan andere landen kan verkopen. Dit meldt de Telegraaf.

Volgens berichtgeving uit Medisch Contact maakt producent GSK (GlaxoSmithKline) na onderhandleing met Klink drie miljoen minder vaccins nog in bestelling zijn de griepvaccins niet meer. Dat scheelt 21 miljoen euro.

BMJ vernietigend over WHO - 5 juni 2010

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft haar deuren te veel gesloten gehouden tijdens de grieppandemie. Dit is een van de conclusies uit een onderzoek dat British Medical Journal deed samen met een bureau voor onderzoeksjournalistiek. De openheid was hard nodig, want onderzoekers op sleutelposities werden betaald door farmaceutische bedrijven, die goed boerden bij de voorgestelde maatregelen. Deze belangenverstrengeling is nooit openlijk bekendgemaakt door de WHO. Mensen die ernaar vroegen werden behandeld als bedenkers van conspiracy theories.

Mexicaanse griep lijkt op seizoensgriep - 10 juni 2010

De Mexicaanse griep lijkt erg op seizoensgriep als het gaat om hoe ziek patiënten ervan zijn en hoe besmettelijk het is. Dit blijkt uit een publicatie van Benjamin Cowling c.s. in The New England Journal of Medicine. Kortom, ook dit onderzoek bevestigt dat de Mexicaanse griep niet ernstiger is dan seizoensgriep.

H1N1 geen pandemie meer - 11 augustus 2010

De Mexicaanse griep (H1N1) is geen pandemie meer, aldus de directeur van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO Margaret Chan dinsdagmiddag in een telefonische persconferentie. De status van H1N1 is ‘post-pandemisch’, zo oordeelden vijftien deskundigen eerder op de dag. Toch zal het virus de komende jaren nog blijven rondwaren tijdens griepseizoenen, zei Chan. De voorraden met vaccins tegen het H1N1-virus zullen volgens haar nog effectief zijn.

Recentelijk gepubliceerde studies tonen aan dat 20 tot 40 procent van de populatie in sommige gebieden geïnfecteerd raakte. Deze mensen hebben een beschermende immuniteit.

In Nederland kostte de griep het afgelopen jaar aan meer dan zestig mensen het leven. Wereldwijd eiste de griep circa 18.000 levens. Het virus is niet gemuteerd in een nog dodelijkere vorm.

Het Nivel en het RIVM concludeerden in december vorig jaar dat de epidemie in Nederland voorbij leek.

Jaarlijkse griepprik beschermt ook tegen Mexicaanse griep - 12 oktober 2010

De jaarlijkse griepvaccinatie is half oktober 2010 van start gegaan. De prik die dit jaar wordt gegeven, biedt ook bescherming tegen het virus dat de Mexicaanse griep veroorzaakt en tegen twee andere griepvirussen. De jaarlijkse griepprik beschermt tegen ernstige gevolgen van de meest voorkomende griepvirussen. Mensen die een griepprik halen, hebben minder kans om griep te krijgen. Mochten ze de ziekte toch krijgen, dan verloopt die vaak veel minder ernstig. De griepprik bevat alleen gedode virusdeeltjes. Het is dan ook niet mogelijk om griep te krijgen van de griepprik.

Kind met Mexicaanse griep overlijdt - 6 november 2010

Een kind in het Noord-Ierse Lurgan waarbij een week geleden Mexicaanse griep werd vastgesteld is overleden. Dat bevestigt de Public Health Agency meldt BBC.

Een woordvoerder van de gezondheidsorganisatie zei dat de dood van het kind ons eraan herinnert dat de Mexicaanse griep serieuze complicaties kan veroorzaken, zeker bij mensen die al andere medische gebreken hebben.

De terugkeer van de griep werd al langer verwacht. Het H1N1-virus zou, zoals nu blijkt, weer circuleren tijdens de normale uitbraak van de griep in de winter.

Nieuwe jaar begint met griep - 31 december 2010

Met name in het noordoosten en westen van Nederland zijn al zoveel mensen ziek dat de epidemie niet lang op zich zal laten wachten. Dat blijkt uit het aantal meldingen bij de website van de Grote Griepmeting, aldus de website 'de Grote Griepmeting', waar mensen uit Nederland en België kunnen melden of ze de griep hebben en welke symptomen ze hebben. Met die gegevens kunnen ze een beter inzicht krijgen in de griep in ons land.

De website vervolgt: "Vooral jonge kinderen tot 15 jaar hebben nu last van griepachtige verschijnselen. Vanwege de kerstvakantie zijn zij nu nog thuis. Vanaf 3 januari kan het virus zich ook weer via de scholen verspreiden. Voorlopig lijkt het te gaan om milde vormen van griep (influenza B) en zware verkoudheid. Ook waart het Mexicaanse griepvirus uit 2009 rond."

Twee kinderen uit Nederland overleden aan Mexicaanse griep - 4 januari 2011

Twee kinderen uit de regio Nijmegen zijn eind december overleden aan de Mexicaanse griep. De kinderen waren gezond en voor zover bekend is er geen verband tussen de twee gevallen. Dat meldde de GGD regio Nijmegen op 4 januari 2011.

Mexicaanse griep in 2015

In 2015 stak het virus de kop op in India. Op 9 maart 2015 werden 1370 doden gemeld en meer dan 25.000 mensen raakten besmet. De term Mexicaanse griep wordt tegenwoordig (anno 2015) nog zelden gebruikt. Men gebruikt doorgaans de term Influenza A/H1N1 voor het virus. Ook wordt deze griep als gewone griep behandeld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nieuwe variant varkensgriepnieuws uitgelichtNieuwe variant varkensgriepIn april 2009 waarschuwde de WHO tegen het nieuwe H1N1-virus, ook wel Mexicaanse griep genoemd, met mogelijk miljoenen b…
Antigene shift en drift - hoe ontstaat H5N1?Antigene shift en drift - hoe ontstaat H5N1?Antigene shift (Engels: antigenic shift) is het vermogen van een virus om een nieuw subtype virus te vormen, dit middels…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/KatarzynaBialasiewicz
  • Nieuwe Influenza A (H1N1): http://www.rivm.nl/cib/themas/nieuwe-influenza/index.jsp (voor de laatste keer geraadpleegd op 15 mei 2009)
  • Trouw, 27 juni 2009
  • http://www.jojoclub-afslanken.com/2009/09/11/een-dosis-vaccin-tegen-mexicaanse-griep-voldoende
  • http://www.jojoclub-afslanken.com/2009/09/15/mexicaanse-griep-langer-besmettelijk-dan-gedacht
  • http://www.demorgen.be/dm/nl/4352/Mexicaanse-griep/article/detail/1025771/2009/11/05/Amerikaanse-kat-heeft-Mexicaanse-griep.dhtml
  • http://www.telegraaf.nl/binnenland/5254408/__Enkele_huisarts_is_begonnen_met_inenten__.html?p=16,2
  • http://www.telegraaf.nl/grieplijn/5260156/__Aantal_griep-_doden_blijft_stijgen__.html?p=38,1
  • Afbeelding bron 1: Moriori, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Cocoparisienne, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Holgi, Pixabay

Reageer op het artikel "Nieuws mexicaanse griep (influenza H1N1) symptomen/kenmerken"

Reacties

Cherrol, 15-06-2009 18:25 #2
Mag ik u erop attenderen dat Suriname per heden 15 juni, 11 gevallen heeft van varkensgriep. Het gaat om volleybalspelers die voor een toernooi naar Trinidad waren. Reactie infoteur, 15-06-2009
Bedankt. Het overzicht is geactualiseerd!

Juun, 18-05-2009 19:22 #1
Ik heb sinds twee dagen griepachtige verschijnselen, net zoals bij de mexicaanse griep. Hoe kom ik ernu achter of het een gewone of de mexicaanse griep is? Reactie infoteur, 18-05-2009
Hallo Juun,

Het antwoord van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) geeft als volgt antwoord op deze vraag:

"We gaan er nu van uit dat alleen mensen die zijn teruggekeerd uit Mexico en die binnen zeven dagen na terugkomst koorts (38 graden Celsius of hoger) en luchtwegklachten ontwikkelen, Nieuwe Influenza A (H1N1) kunnen doormaken. Ga dan niet naar de huisarts maar zoek telefonisch contact met de huisarts."

Voor meer informatie verwijs ik u door naar de website van het RIVM.

Mvg,

Tartuffel.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 15-02-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Mexicaanse griep
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!