InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Varkensgriep of Mexicaanse griep, ben ik besmet?

Varkensgriep of Mexicaanse griep, ben ik besmet?

Varkensgriep of Mexicaanse griep, ben ik besmet? Mexicaanse varkensgriep is een combinatie van een vogelgriep virus, mensen griepvirus en een varkensgriep virus. In april 2009 bleek dat een nieuwe variant van griep van mens op mens was overgedragen en dat hierdoor tientallen mensen in Mexico-Stad waren overleden. Een dag later is het dodental opgelopen tot 81 en er was sprake van tenminste 1400 besmettingen. Het virus werd in deze nieuwe vorm toen nog niet in varkens aangetroffen. De Mexicaanse griep of varkensgriep, die ook besmettelijk blijkt te zijn voor mensen onderling, is een variant van het subtype van het Influenza A-virus H1N1. Deze variant bevat DNA van varkens, vogels en mensen. Het Amerikaanse Center For Desease control (CDC) beschrijft het huidige virus als een combinatie van genetische segmenten uit de Noord-Amerikaanse vogelgriep, varkensgriepen uit Amerika, Azië en Europa, en een menselijke griep. De aanpassing in het virus is een vorm van evolutie, onder invloed van het DNA van het virus. Dergelijke wendingen komen vaker voor bij virussen, maar zijn niet altijd zo bedreigend als deze variant. De wereldgezondheidsraad voorzag een pandemie (wereldwijde uitbraak). In 1918-1919 is er ook een pandemie van een gemuteerd griepvirus geweest, wat miljoenen levens heeft geëist. Dat werd de Spaanse griep genoemd.

Voor 1957 geboren? U bent mogelijk immuun voor de Mexicaanse griep

In juni 2009 werd bekend gemaakt dat in Nederland de heftigste uitbraak van de Mexicaanse griep na de zomervakantie 2009 verwacht wordt. Mensen die voor 1957 zijn geboren zijn mogelijk immuun voor het virus. Men vermoed dat het virus tot 1956 al actief is geweest en wereldwijd slachtoffers heeft gemaakt, maar personen die toentertijd in aanraking zijn geweest met het virus hebben antistoffen tegen het virus opgebouwd. (Achteraf is men niet meer zo zeker dat men minder kans op besmetting loopt, ook ouderen raken besmet) Aan een vaccin tegen het virus werd met succes gewerkt.

Varkensgriep of Mexicaanse griep, hoe verspreidt het zich?

De eerste dodelijke slachtoffers zijn medio April 2009 gevallen in Mexico (Mexico-Stad). In de Verenigde Staten van Amerika, voornamelijk in California en New York werden rond 25 April ook de eerste besmettingsgevallen geconstateerd. Een dag later werden ook in Nieuw-Zeeland en in Frankrijk enkele personen ziek die op reis geweest zijn in Mexico. Om nog meer besmettingen te voorkomen worden zowel in Mexico als New York mondmaskers gedragen, mondmaskers zijn echter niet afdoende om je te beschermen tegen het virus. Virussen zijn erg klein en kunnen gemakkelijk langs een mondmasker glippen. Bij niezen en hoesten wordt de verspreiding van het virus echter wel voor een groot deel opgevangen door een mondmasker en dus wordt de kans op verspreiding via hoesten en niezen met mondmaskers wel beperkt. Ook wordt aangeraden de hand voor de mond te houden bij niezen en hoesten, en naar de vloer te hoesten en te niezen. Het virus 'uit de weg' gaan door scholen, evenementen en openbare gebouwen te sluiten, zal in elk geval een flink deel van de besmettingen kunnen voorkomen. Vermijd contact met zieke mensen en vermijd groepen mensen. Zowel in Frankrijk als in Nieuw-Zeeland zijn de mensen die griep hebben waarbij er sprake is van varkensgriep, reizigers die op vakantie naar Mexico geweest zijn. Op 27 April 2009 werden er 149 doden in Mexico geteld. Eind mei werd dit bijgesteld naar 48.

WHO slaat alarm in verband met Mexicaanse griep

Op 28 April 2009 sloeg de Wereldgezondheidsraad na spoedberaad alarm in verband met de varkensgriep. Officieel werd bekendgemaakt dat het virus inderdaad van mens tot mens wordt overgedragen en dat men vreesde voor een pandemie. Men wilde paniek voorkomen maar gaf landen nu wel advies om reisadviezen te geven, te vaccineren en bewegingsbeperking in besmette gebieden op te leggen. Het alarmniveau (1-6) voor de varkensgriep, die dodelijk kan verlopen, werd verhoogd van alarm fase 3 naar alarmfase 4. In Mexico liggen op 28 April 2009, 2000 mensen in het ziekenhuis, met longontsteking als gevolg van Mexicaanse griep. Besmettingen met varkensgriep in Frankrijk en Engeland lijken in dit stadium van een milder type dan het virus in Mexico. Dit is gunstig want tegen een milder virus kunnen zieken gemakkelijker antistoffen maken. Op 29 april 2009 verhoogt de WHO de alarmfase echter naar fase 5. Een pandemie leek nog een kwestie van tijd. Op 30 april 2009 werd bekendgemaakt dat er ook een besmetting in Nederland geconstateerd is, bij een jong kindje. Men wilde niet bekendmaken waar dit kindje woonde. Het kind genas gelukkig. Begin mei 2009 stierven er enkele mensen in Canada en Costa Rico aan de Mexicaanse griep.

Mexicaanse griep, hoe raak je besmet?

Het varkensgriepvirus wordt op andere mensen overgebracht zoals elke andere griep: aerogeen (door de lucht), via aanhoesten, vocht (ook via de slijmvliezen), en via algemeen contact zoals omhelzen, aanraken, kussen, handen schudden, in elkaars omgeving zijn. Via oppervlakten, zoals bijvoorbeeld tafels of gebruikte glazen of vieze kopjes. Om besmetting van varkensgriep of Mexicaanse griep te voorkomen wordt geadviseerd:
  • Vermijd plaatsen waar veel mensen bij elkaar komen, zoals openbare gebouwen, scholen, markten, enzovoorts.
  • Houdt afstand van mensen die (mogelijk) besmet zijn.
  • Houdt ongeveer 60 tot 80 centimeter afstand van mensen in het algemeen.
  • Geen handen schudden.
  • Nies en hoest naar de grond, bedek daarbij mond en neus.
  • Was regelmatig je handen.
  • Steeds gebruik maken van schone tissues, is sterk aan te raden.
  • Mensen met verkoudheid of andere griepachtige klachten, moeten niet gaan werken en niet naar school gaan
  • Er zijn virus remmende middelen (Tamiflu en Relenza) verkrijgbaar. De Nederlandse overheid maakt bekend hier voldoende van opgeslagen te hebben voor ten tijde van een pandemie.

Mexicaanse griep, wat zijn de verschijnselen?

Het is een luchtweginfectie. Patiënten kunnen last hebben van:
  • koorts,
  • lusteloosheid,
  • longontsteking,
  • hoofdpijn,
  • gebrek aan eetlust,
  • keelpijn,
  • rillerig,
  • hoesten (droog),
  • niezen,
  • verkoudheid,
  • loopneus,
  • spierpijn,
  • algehele malaise.
  • Sommige patiënten hebben ook last van dunne ontlasting en overgeven.

Tamiflu en Relenza remmen het virus

Tamiflu en Relenza zijn virusremmers die het virus afremmen. het kan zich minder snel verspreiden in het lichaam waardoor het afweersysteem meer tijd heeft om afweerstoffen te maken. Tamilfu en Relenza zijn regelmatig uitverkocht omdat zoveel mensen het willen kopen.

Mexicaanse griep, waarom kan het dodelijk zijn?

Het gaat hier om een gemuteerd virus wat van mens op mens overdraagbaar is. Omdat ons afweersysteem het virus niet direct herkent moet het eerst afweerstoffen aanmaken tegen de nieuwe indringer. Soms verloopt de ziekte zo heftig en snel dat de patiënt al overlijdt voordat het afweersysteem het virus heeft kunnen bevechten. Niet iedereen overlijdt aan varkensgriep, maar helaas wel een deel van de patiënten. De H en N van Influenza A-virus H1N1, staan voor twee manieren waarop het virus kan aanvallen. De H staat voor hemagglutinatie (bloedstolling) en de N neurotoxine (zenuwstelsel). Dit houdt in dat er bloedstolling problemen en problemen met het zenuwstelsel kunnen optreden als er sprake is van een besmetting met varkensgriep. Dit wil niet zeggen dat elke patiënt die problemen ook krijgt. De hoeveelheid virus waarmee men besmet raakt is ook van invloed.

Varkensgriep, Mexicaanse griep, in welke landen komt het voor?

Gemeld werden gevallen in landen en plaatsen (Bijgewerkt 29 April 2009):
  • Mexico
  • Verenigde Staten
  • Californië
  • Israël
  • Nieuw Zeeland
  • Canada
  • Australië
  • Frankrijk
  • Duitsland
  • Oostenrijk
  • Zwitserland
  • Italie
  • Groot Brittannië
  • Nederland
  • Costa Rico

Varkensgriep, is het altijd dodelijk?

Nee. Als het lichaam tijd heeft om voldoende antistoffen aan te maken zal de patiënt na een ziekteperiode gewoon weer herstellen. Een groot deel van besmette personen zal na een ziekteperiode dus weer herstellen. Wordt een persoon blootgesteld aan veel virus tegelijk, zal hij/zij zieker worden. Het is dus zinvol om grieperige mensen uit te de weg te gaan en om afstand te houden van elkaar. Virussen hebben wel de neiging om zich aan te passen en dus te veranderen. Soms worden ze daardoor gevaarlijker, maar ook kunnen ze daardoor juist zwakker worden. Het kan dus letterlijk alle kanten op.

Mexicaanse griep of varkensgriep, helpt vaccineren?

Vaccinatie tegen varkensgriep blijkt wel effectief. Vaccinatie is effectief bij mensen die (nog) niet besmet zijn met het virus. Mensen die al gevaccineerd werden tegen Influenza A, hebben misschien al wat weerstand opgebouwd tegen de varkensgriep. Het virus is echter zo anders dan de andere virussen, dat er een nieuw vaccin gemaakt zal moeten worden. Een geschikt vaccin kan alleen gemaakt worden bij veel besmettingen. Het virus is echter grillig (alle virussen zijn grillig) en zal zich mogelijk opnieuw aanpassen.

Mexicaanse griep of varkensgriep behandeling virusremmers Tamiflu en Relenza

Omdat het een virus betreft kan griep niet behandeld worden met antibiotica. Virussen reageren niet op antibiotica. Een arts zal daarom vooral proberen de complicaties te behandelen, zoals hoge koorts of andere problemen. Er zal ook behandeld worden met virus remmende middelen zoals Tamiflu of Relenza. Deze virusremmers zijn effectief tegen de groei van virussen waardoor patiënten dus minder ziek worden en vaak ook sneller herstellen. Dit zijn algemene virusremmers, er zijn veel virussen resistent tegen de middelen geworden.

Mexicaanse griep bestrijden, hoe?

  • Een nieuw vaccin moet nog ontwikkeld worden omdat het huidige varkensgriepvirus afwijkend is van de bekende virussen. Het ontwikkelen van een nieuw vaccin zal ongeveer 6 maanden in beslag nemen.
  • Virusremmers zoals Tamiflu zijn er wel, maar verschillende H1N1 virussen zijn resistent aan het worden tegen Tamiflu.

Wat is de bron van varkensgriep of Mexicaanse griep?

Vermoedelijke is een vijfjarig Mexicaans jongetje, genaamd Edgar Hernández het eerste griep patiëntje geweest van het huidige varkensgriep virus. Hij is hersteld en weer gezond.

Hoe gevaarlijk is de Mexicaanse varkensgriep?

Eind april 2009 lijkt het mee te vallen met het gevaar van deze nieuwe griep. Twee dagen later klinkt het allemaal weer alarmerend. De media zit er ook voortdurend bovenop, met name in Amerika. Het is afwachten hoe het zich verder ontwikkelt. Het kan nog alle kanten op. Begin mei valt het weer mee. De griepgevallen in Europa blijken niet dodelijk te verlopen. In Nederland zijn dan drie mensen besmet geraakt. De naam varkensgriep wordt definitief vervangen voor Mexicaanse griep. de griep is wel agressiever dan gewone jaarlijkse griep en zal dus vermoedelijk meer slachtoffers maken dan er gewoonlijk jaarlijks overlijden. Het afweersysteem van mensen die na 1957 zijn geboren kent het virus nog niet dus zijn er meestal geen antistoffen tegen. Omdat het virus in deze variant nieuw is voor het afweersysteem, heeft het afweersysteem meer tijd nodig om het virus te overwinnen. In die tijd kan iemand erg ziek worden. Nederland is wel goed voorbereid met anti virale middelen.

Varkensgriep Amerika

De varkensgriep heeft in Amerika rond 1 juni 2009 4 dodelijke slachtoffers gemaakt. Tienduizenden mensen zijn besmet. Ook in Europa groeit het aantal nog. In juni 2009 werd een school in Osdorp gesloten in verband met verschillende Mexicaanse griep gevallen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wereldwijd de Mexicaanse griep: ziektegevallenWereldwijd de Mexicaanse griep: ziektegevallenDe Mexicaanse griep (ook wel H1N1 genoemd) stamt af van de varkensgriep die ook uit mexico komt. Sinds zondag 21 juni zi…
Alles over de vaccinatie tegen de Mexicaanse griepAlles over de vaccinatie tegen de Mexicaanse griepSinds de komst van de Mexicaanse griep, ook wel het H1N1-virus of de varkensgriep genoemd, is bijna heel de wereld in re…
Vaccinatie Mexicaanse griep in NederlandVaccinatie Mexicaanse griep in NederlandEr wordt haast gemaakt met de productie van vaccins tegen de Mexicaanse griep. Zo zal iedereen een griepprik kunnen krij…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Varkensgriep of Mexicaanse griep, ben ik besmet?"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 17-09-2016
Subrubriek: Ziekten
Special: Griep
Medische informatie…
Schrijf mee!