InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Mexicaanse griep en Spaanse griep, mutaties

Mexicaanse griep en Spaanse griep, mutaties

Mexicaanse griep en Spaanse griep, mutaties Griep epidemieën zoals de varkensgriep of Mexicaanse griep, zijn niet nieuw. In 1918 tot 1919 stierven wereldwijd niet minder dan 20 tot 100 miljoen mensen aan een agressieve variant van het H1N1 type. Dit werd veroorzaakt door een gevaarlijke mutatie van het griepvirus. In de geschiedenis is deze destructieve griep beter bekend als de Spaanse griep. Ook bij het Mexicaanse griepvirus is er sprake van een mutatie. In feite was de Spaanse griep geen Spaanse griep, maar een Amerikaanse. Soldaten die uit Amerika naar Europa werden gestuurd, werden vooraf tegen ruim 30 ziektes ingeënt met als gevolg dat hun weerstand ernstig verzwakte. Wetenschappers vermoeden nu dat een griepvirus daardoor kans zag te muteren. Het gemuteerde virus leidde tot een pandemie (wereldwijde uitbraak) en kostte aan miljoenen mensen het leven. De eerste krant die erover schreef was een Spaanse krant, aangezien Spanje niet deelnam aan de oorlog en geen last van de censuur had. Daardoor werd de griep al snel de Spaanse griep genoemd.

Tamiflu en Relenza tegen Mexicaanse griep

Bij besmetting met het Mexicaanse griepvirus wordt behandelt met Tamiflu of Relenza. Dit zijn antivirale middelen die het virus afremmen. Tamiflu online kopen kan bij: Dokter Online

Verspreiding Spaanse griepepidemie over de wereld

In maart 1918 stak het griepvirus het eerst de kop op in Fort Funston te Kansas. Een soldaat, Albert Mitchell kreeg de griep in het fort. Of hij de eerste was is niet duidelijk. In elk geval wel de eerste grieppatiënt van de epidemie, die beschreven werd. Niet lang daarna waren andere militaire bases in de Verenigde Staten in aanraking gekomen met het virus. Vooral jong volwassenen werden door het virus gedood. De griep begon met oplopende koorts, spierpijn, keelpijn en hoesten. Na een paar dagen hoge koorts verloren patiënten de mogelijkheid om te drinken en ademen ging moeilijk, vervolgens trad de dood in veel gevallen in.

Ziekenhuis met grieppatiënten in 1918 / Bron: NavyMedicine, Flickr (Publiek domein)Ziekenhuis met grieppatiënten in 1918 / Bron: NavyMedicine, Flickr (Publiek domein)
In 1918 eindigde de oorlog en soldaten gingen naar huis. In vele landen werd er massaal feest gevierd omdat de soldaten weer thuis waren. Doordat zoveel mensen in massa’s bij elkaar feest vierden, verspreidde het virus zich als een tsunami over de wereld. 20% Van de wereldbevolking raakte met het virus besmet. 50% Van de soldaten in Europa overleed aan deze griep. In Nederland stierven 27.000 mensen aan de griep, in de Verenigde Staten 675.000 en in Frankrijk 200.000 mensen. In Rusland en India stierven miljoenen mensen. In India werden tien miljoen mensen door het virus gedood. In totaal stierven er wereldwijd tussen de 20 en 40 miljoen mensen. Aan het einde van het jaar 1919 verdween het virus weer zeer plotseling van het toneel.

Waarom stierven juist jong volwassenen aan de Spaanse griep?

Dit heeft te maken met het afweersysteem. Er wordt wel beweerd dat het virus het sterkste immuunsysteem opzocht. Het virus is nagemaakt uit het longweefsel van een in 1918 overleden griepslachtoffer en onderzoek toonde aan dat het virus vooral 20 tot 40 jarigen besmette, mensen met het sterkste immuunsysteem dus, en de meeste sterfgevallen vielen onder jongeren van 14 tot 21 jaar.

Ontstaan griepvirus 1918

De oorsprong is niet met zekerheid vast te stellen. Er zijn drie mogelijkheden:
  • Mutatie van een varkensgriepvirus uit China
  • Overmatige vaccinaties van Amerikaanse soldaten waardoor een mutatie is ontstaan omdat het afweersysteem verzwakt raakte van soldaten. Mogelijk werd er zelfs (gedood virus van) varkenspest bij de vaccinatie toegediend.
  • Spontane mutatie van een vogelgriepvirus in Fort Riley, Kansas, waar kippen en varkens werden gefokt

In alle gevallen is er sprake van een mutatie waardoor een griepvirus wat van dieren op mens kan overgaan en vervolgens van mensen op mensen kan overgaan. Ook bij het varkensgriepvirus wat in 2009 is opgedoken, is er sprake van een mutatie van een virus. Dit wil niet zeggen dat het net zo'n wereldwijde epidemie hoeft te veroorzaken. Men heeft nu meer kennis van besmetting en de leefomstandigheden zijn beter dan aan het einde van de eerste wereldoorlog, toch is een pandemie ook nu helaas wel mogelijk. Er bestaan virusremmende middelen (Tamiflu en Relenza) en er is een vaccinatie is in de maak. Een medicijn tegen virussen bestaat echter nog steeds niet. Virussen reageren niet op antibiotica. Een vaccinatie tegen de varkensgriep die in 2009 is geconstateerd, kan pas na een maand of 6 voorradig zijn. Tegenwoordig zijn we echter beter voorbereid op een pandemie. Er zijn virusremmende middelen ingeslagen om de Nederlandse bevolking te behandelen.

Mutatie Mexicaanse griep

Ook het Mexicaanse griepvirus H1N1-virus is gemuteerd in een gevaarlijker en agressiever type virus. Begin december 2009 heeft dit gemuteerde griepvirus al enkele mensenlevens gekost. Twee doden vielen in Noorwegen en twee in Frankrijk. Een vijfde dode is te betreuren in Nederland. Mutaties bij griepvirussen komen vaak voor. Dat is ook de reden waarom het griepvaccin ieder jaar wordt aangepast. Het is nu afwachten hoe het gemuteerde virus zich gaat gedragen. De WHO (Wereld gezondheidsraad) buigt zich over deze zorgwekkende ontwikkeling.

  • Update 2011: Het varkensgriepvirus bleek achteraf niet zo agressief als gevreesd.
  • Update 2011: Er wordt onderzoek gedaan naar een relatie tussen het vaccin Pandemrix en het ontstaan van de slaapziekte, Narcolepsie, bij kinderen. In Zweden en Finland kregen meer dan 60 kinderen na het vaccin, deze slaapziekte.

Filmpjes over de griep in 1918 en de varkensgriep, vind u hier: FILMPJE VARKENSGRIEP EN 1918

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mexicaanse griep is nu officieel een pandemieMexicaanse griep is nu officieel een pandemieDe Mexicaanse griep is in 2009 en 2010 tot pandemie uitgeroepen en heeft vele slachtoffers gemaakt. In Nederland stierve…
Wereldwijd de Mexicaanse griep: ziektegevallenWereldwijd de Mexicaanse griep: ziektegevallenDe Mexicaanse griep (ook wel H1N1 genoemd) stamt af van de varkensgriep die ook uit mexico komt. Sinds zondag 21 juni zi…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • http://www.w8.nl/spgriep.htm
  • Afbeelding bron 1: NavyMedicine, Flickr (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Mexicaanse griep en Spaanse griep, mutaties"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 01-10-2017
Subrubriek: Ziekten
Special: Griep
Medische informatie…
Schrijf mee!