InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Mexicaanse griep of varkensgriep, wat helpt er tegen?

Mexicaanse griep of varkensgriep, wat helpt er tegen?

Mexicaanse griep of varkensgriep, wat helpt er tegen? Tamiflu (Oseltamivir) van Roche en Relenza (zanamivir) van GlaxoSmithKline zijn op het moment de enige virusremmende middelen die besmettingen met griepvirussen kunnen beperken of verkorten. Er is inmiddels ook een vaccin tegen varkensgriep of Mexicaanse griep voorradig. Mondkapjes bieden onvoldoende bescherming, respirators beschermen beter als mondkapjes. Virusremmende middelen zoals Tamiflu remmen de groei van het virus af.
  • Update 2011: Het varkensgiepvirus bleek achteraf niet zo agressief als gevreesd.
  • Updat 2011: Er wordt onderzoek gedaan naar een relatie tussen het vaccin Pandemrix en het ontstaan van de slaapziekte, Narcolepsie, bij kinderen. In Zweden en Finland kregen meer dan 60 kinderen na het vaccin, deze slaapziekte.
De gewone griepvaccins kunnen mogelijk ook effect hebben op de Mexicaanse griep, maar omdat het griepvirus sterk afwijkt van de bekende virussen, is het nog niet vast te stellen in hoeverre de gewone griepvaccins effect hebben op dit nieuwe virus. Virusremmers zijn op het moment het enige medicijn wat virussen kan afremmen. Hoe werken virusremmers en hoe kom je er aan?

De Nederlandse overheid heeft laten weten dat Nederland voldoende virusremmende middelen heeft om bij een pandemie alle patiënten met Tamiflu of Relenza te kunnen behandelen. Toch is er een run op deze middelen ontstaan. Veel mensen zijn bang voor het varkensgriepvirus of Mexicaanse griepvirus wat in April 2009 ineens zo snel om zich heen begon te grijpen, en nemen liever geen risico en bestellen de medicijnen online. Tamilfu Bestellen Ook huisartsen krijgen meer vragen dan gewoonlijk. Huisartsen schrijven Tamilfu alleen voor als u er bij gebaat bent of als mensen in uw omgeving er bij gebaat zijn. Bijvoorbeeld om besmetting te voorkomen of om het virus in het lichaam af te remmen.

Tamiflu en Relenza, wat zijn dat?

  • Tamilflu van Roche, is een virusremmer. Het is verkrijgbaar in poeders en capsules. Het bevat de werkzame stof oseltamivir.
  • Relenza van GlaxoSmithKline is een inhalator, het bevat de werkzame stof zanmivir, dit is tevens een virusremmer.

Hoe werken Tamilfu en Relenza?

Beide middelen remmen de groei van virussen af. De virusremmers zorgen ervoor dat het virus in het lichaam zich niet snel verder kan verspreiden en het zorgt ervoor dat de patiënt minder lang ziek is en minder besmettelijk is voor anderen. Virusremmers worden ook ter preventie geslikt in besmette gebieden. Het is een middel wat u niet zonder overleg met een huisarts moet slikken. Tamiflu is te verkrijgen in poedervorm , capsules en suspensie. De algemene effecten van virusremmers zijn:

  • Ongeveer een dag sneller genezen
  • Verspreiding/groei van een virus in het lichaam, wordt afgeremd waardoor het afweersysteem meer tijd heeft om zich te sterken tegen het griepvirus
  • Kleinere kans op complicaties
  • Kleinere kans op ziekenhuisopname
  • Kleinere kans om anderen te besmetten

Tamiflu ter preventie van Mexicaanse griep

Als men in aanraking is geweest met een influenza virus moet de patiënt binnen twee dagen, dus voordat het virus toeslaat, met Tamilfu beginnen. Een kuur bevat 10 capsules en er wordt dan gedurende zeven dagen eenmaal daags een capsule geslikt. Slik dit soort middelen alleen in overleg met een huisarts en niet voorbarig. Voor kinderen gelden andere richtlijnen en waarschijnlijk ook een andere samenstelling. Virus remmende middelen worden ook aan mensen in de risicogroepen voorgeschreven.

Influenza, behandeling met Tamiflu bij besmetting

Voor patiënten die griep verwachten omdat ze waarschijnlijk besmet zijn, wordt tweemaal daags een capsule voorgeschreven, gedurende vijf dagen. De kuur moet worden afgemaakt.

Virusremmende middelen bij zwangerschap en borstvoeding

Over effect van Tamiflu op ongeboren kinderen of op kinderen die borstvoeding krijgen is onvoldoende informatie beschikbaar. Daarom gebeurt dit alleen in overleg met de huisarts.

Bijwerkingen Tamiflu en Relenza

Net als bij alle medicijnen dient het aanbeveling de bijsluiter goed te lezen.

Mondkapjes en respirators

Mondkapjes helpen wel om de verspreiding van de Mexicaanse griep te beperken of te vertragen. Virusdeeltjes kunnen echter gemakkelijk langs het masker het lichaam binnendringen, dus het helpt onvoldoende om besmetting te voorkomen. Als iemand besmet is met het virus en een mondkapje draagt, is de kans dat hij/zij een ander besmet, wel kleiner door het ragen van een mondkapje. Het beschermt echter niet optimaal. N95 Respirators zijn monddoekjes of constructies die door artsen en verplegers in ziekenhuizen worden gedragen tijdens operaties. Deze miondkapjes sluiten aan op de huid en bieden dus een grotere bescherming tegen besmetting.

Respirators, nadelen

  • Respirators moeten dag en nacht gedragen worden om de kans op besmetting zeer klein te maken.
  • De huid gaat na een tijdje irriteren
  • Mensen met ademhalingsproblemen kunnen hinder ondervinden van bedekte mond

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Symptomen q-koorts en mexicaanse griepSymptomen q-koorts en mexicaanse griepZiek door de Q-koorts of de Mexicaanse griep. En er zijn zeker overeenkomsten tussen beide ziekten. Maar hoe weet u wat…
Alles over de vaccinatie tegen de Mexicaanse griepAlles over de vaccinatie tegen de Mexicaanse griepSinds de komst van de Mexicaanse griep, ook wel het H1N1-virus of de varkensgriep genoemd, is bijna heel de wereld in re…
Varkensgriep of Mexicaanse griep, ben ik besmet?Varkensgriep of Mexicaanse griep, ben ik besmet?Mexicaanse varkensgriep is een combinatie van een vogelgriep virus, mensen griepvirus en een varkensgriep virus. In apri…
Bronnen en referenties
  • http://www.vogelgriep-symptomen.nl/thin/h5n1-tamiflu/tamiflu-relenza/

Reageer op het artikel "Mexicaanse griep of varkensgriep, wat helpt er tegen?"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 29-05-2015
Subrubriek: Ziekten
Special: Griep
Medische informatie…
Schrijf mee!