Verschil symptomen gewone griep en coronavirus COVID-19

Verschil symptomen gewone griep en coronavirus COVID-19 Symptomen griep zijn: moe, misselijk, hoofdpijn, koude rillingen, spierpijn, koorts, pijn, keelpijn, loopneus, etc. Er kunnen complicaties ontstaan zoals een longontsteking. Voor gezonde mensen is een griep niet ernstig. Het coronavirus, dat uit China afkomstig is, lijkt op de gewone griep. Mensen met het coronavirus hebben koorts en luchtwegklachten (longen), hoesten of kortademigheid. Het virus kan de ziekte COVID-19 veroorzaken. De ziekte is van mens op mens overdraagbaar. Eén ziek persoon besmet gemiddeld 2 andere personen. Hoe zieker iemand is, hoe meer hij het virus verspreidt. Hoest je alleen of heb je een snotneus en vertoon je verder geen symptomen, dan ben je waarschijnlijk 'gewoon' verkouden. Andere symptomen van verkoudheid zijn: hoofdpijn, keelpijn en soms spierpijn. Omdat het lastig is de symptomen van griep, verkoudheid of Covid-19 te herkennen is het verstandig om bij klachten je te laten testen.
Bron: TheDigitalArtist, PixabayBron: TheDigitalArtist, Pixabay

Het Coronavirus (COVID-19)

Symptomen Coronavirus (COVID-19)
Het Coronavirus, dat uit China afkomstig is, lijkt op de gewone griep. Mensen met het Coronavirus hebben koorts en luchtwegklachten (longen), hoesten of kortademigheid. Het virus kan de ziekte COVID-19 veroorzaken. De ziekte is van mens op mens overdraagbaar. Eén ziek persoon besmet gemiddeld 2 andere personen. Hoe zieker iemand is, hoe meer hij het virus verspreidt. Er sterven vooral patiënten die leden aan een onderliggende medische aandoening, zoals diabetes, hoge bloeddruk en hartaandoeningen. Echter er zijn ook veel mensen die weer herstellen van de ziekte. Maar ondanks dat ze herstellen van de ziekte houden sommigen nog veel last van allerlei ongemakken, zoals ademhalingsproblemen en vermoeidheid. In sommige gevallen worden herstelde patiënten zelfs weer ziek.

Overzicht van de symptomen die de Wereld Gezondheidsorganisatie heeft geconstateerd.
Klacht / symptoomPercentage gevallen aanwezig
Koorts (> 38 graden)87,9%
Droge hoest67,7%
Vermoeidheid38,1%
Opgehoest (kleverig) slijm33,4%
Benauwdheid en kortademigheid18,6%
Gewrichtspijn14,8%
Keelpijn13,9%
Hoofdpijn13,6%
Koude rillingen11,4%
Misselijkheid of overgeven5,0%
Verstopte neus4,8%
Diarree3,7%
Bloed ophoesten0,9%

Incubatieperiode
De incubatietijd van het Coronavirus ligt tussen 2 en 14 dagen. In deze periode ben je reeds besmettelijk en kan je het virus op andere mensen overdragen. Toch meldt het RIVM dat de ziekte niet heel besmettelijk lijkt.

Voorkomen van besmetting met het Coronavirus (COVID-19)
Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat het Coronavirus dagenlang kan 'overleven' op plastic en roestvrij staal. In heel kleine druppeltjes in de lucht, zogeheten aerosolen, kan het een paar uur 'overleven'.

De belangrijkste maatregelen die je kunt nemen om verspreiding van het Coronavirus te voorkomen, zijn:
  • regelmatig je handen grondig wassen met desinfecterende zeep of handgel (Het kabinet adviseert vanaf 9 maart 2020 iedereen in Nederland om niet langer handen te schudden en 1,5 meter afstand te houden van de andere persoon. Vanaf 25 september 2021 geldt de 1,5 meter regel niet meer behalve bij test- en priklocaties.)
  • hoesten en niezen in de binnenkant van je elleboog
  • papieren zakdoekjes gebruiken
  • mondkapjes dragen (hoe meer mensen gevaccineerd zijn des te minder de noodzaak een mondkapje te dragen)

Is er een virusremmer op de markt tegen corona? - Resveratrol

Uit Nederlands onderzoek blijkt dat Resveratrol mogelijk helpt bij het bestrijden van het coronavirus. Dit is een natuurlijk polyfenol die voorkomt in verschillende soorten planten. De meest voorkomende bron van Resveratrol is de Japanse Duizendknoop (Polygonum cuspidatum). Peter van der Voort, hoofd van de intensive care van het UMCG in Groningen, ontdekte dat vooral mensen met obesitas gevoelig zijn voor het coronavirus. Er is vervolgens gekeken naar Resveratol voor mensen met een overgewicht. Hoogleraar Jolanda Smit ontdekte toen dat het middel ook werkt als virusremmer bij elk mens.

Vaccins tegen corona in Nederland

Anno 2021 zijn er de volgende goedgekeurde vaccins tegen corona op de Nederlandse markt: Moderna; BioNTech/Pfizer; AstraZeneca; Janssen. Van de eerste drie vaccins zijn twee shots nodig; van het Janssen vaccin is één prik voldoende. Het is anno 2021 nog niet duidelijk hoelang de vaccins bescherming bieden (tegen nieuwe mutaties). Ook kennen de vaccins bijwerkingen.

Moderna en BioNTech/Pfizer vaccins zijn RNA vaccins. Een RNA-vaccin bevat RNA dat, wanneer het in een weefsel wordt geïntroduceerd, werkt als boodschapper-RNA (mRNA) om de cellen het vreemde eiwit te laten bouwen en een adaptieve immuunrespons te stimuleren die het lichaam leert de overeenkomstige ziekteverwekker of kankercellen te identificeren en te vernietigen. RNA-vaccins gebruiken vaak, maar niet altijd, nucleoside-gemodificeerd boodschapper-RNA. De afgifte van mRNA wordt bereikt door een co-formulering van het molecuul in lipidenanodeeltjes die de RNA-strengen beschermen en hun opname in de cellen helpen.

AstraZeneac en Janssen vaccins zijn viraal vectorvaccins. Een viraal vectorvaccin is een vaccin dat een virale vector gebruikt om genetisch materiaal dat codeert voor een gewenst antigeen in de gastheercellen van de ontvanger af te leveren. Het Oxford-AstraZeneca-vaccin maakt gebruik van het gemodificeerde chimpansee-adenovirus ChAdOx1. Janssen maakt gebruik van serotype 26.

"'Vaccinmuur' na 3 maanden zwakker"

De vaccins van Pfizer en AstraZeneca bieden minder bescherming tegen de in 2021 dominante deltavariant. Drie maanden na de laatste prik beschermt AstraZeneca nog maar voor 61 procent en Pfizer voor 75 procent, stelt een onderzoek van de Universiteit van Oxford in augustus 2021. Voor het onderzoek werden ruim drie miljoen neus- en keeluitstrijkjes gebruikt. Bij besmette mensen die al twee prikken hadden gehad werden evenveel virusdeeltjes gevonden als bij ongevaccineerden. Dat kan betekenen dat beide groepen even besmettelijk zijn. Het onderzoek moet voor publicatie nog worden beoordeeld door vakgenoten.

Honderdduizenden met afweerproblemen niet beschermd na vaccinatie

Honderdduizenden mensen in Nederland hebben niet of nauwelijks baat bij de vaccinaties tegen SARS-CoV-2, blijkt uit Nederlandse onderzoeken in 2021. Een deel van die grote groep maakt geen antistoffen en afweercellen aan. De rest produceert daarvan te weinig. Andere vaccinaties geven bij deze patiënten vergelijkbare problemen. Mensen die niet goed reageren op de vaccins zijn patiënten die afweeronderdrukkende medicijnen slikken, transplantatiepatiënten, (bloed)kankerpatiënten en mensen met aangeboren aandoeningen van het immuunsysteem. Ook mensen met HIV en mensen met het syndroom van Down lopen daar risico op. De studies worden in nauwe samenwerking tussen de Nederlandse UMC's uitgevoerd. Het RIVM en ZonMw hebben ervoor gezorgd dat de studies een gestandaardiseerde methode gebruiken om de immuunrespons van de deelnemers te meten, zodat de resultaten onderling vergelijkbaar zijn.

Nieuw middel verkleint coronarisico

Mensen die niet goed reageren op een coronavaccin lijken baat te hebben bij een nieuw middel (augustus 2021), een combinatie van twee langwerkende antilichamen. Na een behandeling daarmee zou de kans op een covidbesmetting 77 procent lager zijn. Farmaceut AstraZeneca heeft de licentie van het middel, dat is ontwikkeld in de VS. Aan het onderzoek deden bijna 5200 mensen mee. De resultaten zijn nog niet wetenschappelijk gepubliceerd en ook nog niet door vakgenoten beoordeeld. AstraZeneca gaat in de VS toelating voor het middel vragen.

Coronamutaties in Nederland anno 2021

Anno 2021 zijn de volgende corona varianten in Nederland in omloop:
  • Alfavariant B.1.1.7 (Britse variant)
  • Alfavariant met E484K
  • Bètavariant B.1.351 (Zuid-Afrikaanse variant)
  • Gammavariant P.1 en P.2 (Braziliaanse variant)
  • Ètavariant B.1.525
  • Epsilonvariant B.1.429/427 (Californische variant)
  • Delta-/kappavariant B.1.617 (Indiase variant)

RIVM: long covid ook na mild verloop

Bijna een derde van de mensen met long covid ofwel langdurige klachten na een besmetting met corona, zegt niet te kunnen werken als gevolg van die klachten. Dat blijkt uit tussentijdse resultaten van een RIVM-onderzoek op 8 juli 2021. Bijna de helft werkt minder dan gebruikelijk. Vrijwel alle ondervraagden die kampen met langdurige klachten, waren niet heel ziek van het virus. Slechts 5 procent is in het ziekenhuis behandeld. Vermoeidheid wordt van alle klachten het vaakst genoemd. Ook problemen met concentratie en kortademigheid komen veel voor. Gemiddeld houden de klachten zo'n zeven maanden aan. De herstelzorg voor mensen met langdurige covid, zoals fysiotherapie, logopedie en ergotherapie, kunnen mensen vergoed krijgen vanuit het basispakket. De regeling die daarvoor eerder in het leven was geroepen, is op verzoek van de Kamer verlengd tot 1 augustus 2022.

RIVM: niet ingeënt, dan zeker besmet

Jaap van Dissel (RIVM) verwacht dat iedereen die niet gevaccineerd is, vroeg of laat het coronavirus zal krijgen en ziek kan worden. Volgens Van Dissel zijn er 1,8 miljoen Nederlanders die zich niet willen laten vaccineren. Ook zijn er 700.000 mensen bij wie het vaccin niet effectief is vanwege niet goed werkende afweer.

Prik voor 5- tot 11-jarigen in maak

BioNTech/Pfizer komt halverwege oktober 2021 met de resultaten van onderzoek naar een coronavaccin voor 5- tot 11-jarigen, zegt BioNTech-medeoprichter Türeci tegen Der Spiegel. Het vaccin is hetzelfde als dat voor volwassenen, maar er wordt een lagere dosis gebruikt. Het bedrijf doet ook nog onderzoek naar een vaccin voor kinderen vanaf een half jaar. De resultaten komen eind 2021.

Gewone griep

Symptomen gewone griep
Symptomen griep zijn iets anders: moe, misselijk, hoofdpijn, koude rillingen, spierpijn, koorts, pijn, keelpijn, loopneus, etc. Er kunnen complicaties ontstaan zoals een longontsteking. Voor gezonde mensen is een griep niet ernstig.

Incubatietijd
Griep wordt veroorzaakt door het influenzavirus. De incubatietijd is 24 tot 72 uur.

Oorzaken
Griep is zeer besmettelijk en wordt overgebracht door hoesten, praten of een hand geven. Het komt meestal in de winter en het vroege voorjaar voor.

Bestrijding
Een goed conditie geeft goede weerstand. Belangrijk zijn voeding, goede nachtrust, ontspanning en beweging. Geneesmiddelen zijn niet nodig. Extra vitamine C kan helpen als u dit al vóór de griep gebruikt. Dit geldt ook voor de Mexicaanse griep, zie Mexicaanse griep & griep: verhoog weerstand met vitamine C.

Griepvaccinatie
U kunt zich eind oktober van ieder jaar op recept laten inenten tegen griep. Hierdoor wordt de weerstand verhoogt. Vooral zwakkere (nierziekte, hart en longaandoeningen, diabetici) en oudere mensen wordt geadviseerd de griepprik te nemen.

Koorts
Bij koorts paracetamol gebruiken of een ander geneesmiddel met acetylsalicylzuur (niet voor kinderen!).

Keelpijn + neusklachten
Bij keelpijn keeltabletten gebruiken. Bij neusklachten een spray of neusdruppeltjes (niet te lang) gebruiken.

De (gratis) griepprik

Tussen half oktober en half november 2021 kunnen risicogroepen bij de huisarts weer een gratis griepprik ophalen. Zwangere vrouwen, mensen met morbide obesitas en mensen met dementie kunnen zich ook in oktober bij de huisarts melden voor een griepprik. Het RIVM schat in dat de uitbreiding betekent dat er 200.000 tot 250.000 mensen extra een prik kunnen krijgen. De nieuwe groepen worden dit jaar nog niet actief opgeroepen voor een prik.

Met de griepprik wordt de kans op griep verkleind of minder ernstig. De griepprik werkt alleen tegen griep en niet tegen verkoudheid. De prik heeft niet vaak bijwerkingen. Wel kan de arm een dag pijn doen van de prik. Zijn er wel bijwerkingen dan kunt u dat bij de arts of de website van het Nederlands Bijwerkingen Centrum melden (www.lareb.nl). De griepprik biedt een half jaar bescherming. Het jaar daarop is weer een nieuwe griepprik nodig. Wie geen griepprik wil moet zorgen voor een goede weerstand. Dit kan met vitamine C en D3.

Ziekenhuizen vrezen griepgolf winter 2021-2022

Volgens het Algemeen Dagblad van 10 september 2021 vrezen ziekenhuizen in Nederland een griepgolf de komende winter. In 2021 hebben weinig mensen griep gehad en die hebben daardoor nu weinig weerstand. "Zou de afstand die wij nu van elkaar nemen, influenza remmen? Of zou het feit dat wij al ruim anderhalf jaar afstand nemen van elkaar, zorgen dat ons immuunsysteem juist zwakker is geworden en influenza meer kans heeft?", zegt een woordvoerder van het Admiraal de Ruyterziekenhuis in Goes tegen de krant. "Ook los van corona is het altijd al drukker in de winter (in de ziekenhuizen). Maar als de combinatie van griep en corona tegenvalt, kan het lastig worden", zegt longarts Leon van den Toorn.

Verkoudheid

Mensen die alleen hoesten zijn zeer waarschijnlijk verkouden. Hierbij kan ook nog sprake zijn van hoofdpijn en keelpijn. Soms treedt er spierpijn op. Volwassen mensen hebben bij verkoudheid geen last van koorts. Bij kinderen kan soms wel sprake zijn van koorts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het verschil tussen griep en verkoudheidHet verschil tussen griep en verkoudheidWanneer heeft u nou griep en wanneer heeft u last van een verkoudheid? Vaak weten mensen dit niet te onderscheiden. Een…
Geen griep en verkoudheid deze winter!Geen griep en verkoudheid deze winter!Geen griep of verkoudheid deze winter, maar gezond blijven! Hoe wordt griep veroorzaakt? Wat is het verschil tussen grie…
Griep of verkoudheid: verschillen en overeenkomstenGriep of verkoudheid: verschillen en overeenkomstenGriep of verkouden? Ken de overeenkomsten en verschillen tussen griep en een (forse) verkoudheid. Als je wakker wordt en…
Wie verkouden is, heeft nog geen griepWie verkouden is, heeft nog geen griepIn de koude jaargetijden zijn hoesten en snotteren aan de orde van de dag. Maar dat wil nog lang niet zeggen dat de pati…

Tamiflu of Relenza online kopen, ja of nee?Tamiflu of Relenza online kopen, ja of nee?Virusremmende middelen (ook wel virusremmers genoemd) zoals Tamilflu en Relenza, zijn door de Nederlandse overheid al ee…
Epidemie of pandemie, kenmerken virusuitbrakenEpidemie of pandemie, kenmerken virusuitbrakenNet als een grote golf kunnen griepverwekkers en andere virussen over de hele wereld uitrollen. Deskundigen spreken dan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Coyot, Pixabay
  • RIVM
  • http://www.rivm.nl/Onderwerpen/G/Griep/Surveillance/Stand_van_zaken_griep
  • http://assistentensite.nl/2016/04/12/weinig-slapen-vergroot-risico-op-griep-en-verkoudheid/
  • https://nos.nl/artikel/2322413-ook-controle-op-coronavirus-bij-wekelijkse-griepmeting-nivel.html
  • https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2020/coronavirus-in-nederland/
  • https://www.rivm.nl/nieuws/actuele-informatie-over-coronavirus
  • https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/who-china-joint-mission-on-covid-19-final-report.pdf
  • Afbeelding bron 1: TheDigitalArtist, Pixabay
Jehoeda (1.613 artikelen)
Laatste update: 25-09-2021
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…