Verschil symptomen gewone griep en coronavirus COVID-19

Verschil symptomen gewone griep en coronavirus COVID-19 Symptomen griep zijn: moe, misselijk, hoofdpijn, koude rillingen, spierpijn, koorts, pijn, keelpijn, loopneus, etc. Er kunnen complicaties ontstaan zoals een longontsteking. Voor gezonde mensen is een griep niet ernstig. Het coronavirus, dat uit China afkomstig is, lijkt op de gewone griep. Mensen met het coronavirus hebben koorts en luchtwegklachten (longen), hoesten of kortademigheid. Het virus kan de ziekte COVID-19 veroorzaken. De ziekte is van mens op mens overdraagbaar. Eén ziek persoon besmet gemiddeld 2 andere personen. Hoe zieker iemand is, hoe meer hij het virus verspreidt. Tot nu toe sterven vooral patiënten die leden aan een onderliggende medische aandoening, zoals diabetes, hoge bloeddruk en hartaandoeningen. Maar er zijn ook veel mensen die weer herstellen van de ziekte. In sommige gevallen worden herstelde patiënten toch weer ziek. Amerikaans onderzoek toont aan dat het Coronavirus dagenlang kan 'overleven' op plastic en roestvrij staal.
Bron: TheDigitalArtist, PixabayBron: TheDigitalArtist, Pixabay

Het Coronavirus (COVID-19)

Symptomen Coronavirus (COVID-19)
Het Coronavirus, dat uit China afkomstig is, lijkt op de gewone griep. Mensen met het nieuwe Coronavirus hebben koorts en luchtwegklachten (longen), hoesten of kortademigheid. Het virus kan de ziekte COVID-19 veroorzaken. De ziekte is van mens op mens overdraagbaar. Eén ziek persoon besmet gemiddeld 2 andere personen. Hoe zieker iemand is, hoe meer hij het virus verspreidt. Tot nu toe sterven vooral patiënten die leden aan een onderliggende medische aandoening, zoals diabetes, hoge bloeddruk en hartaandoeningen. Maar er zijn ook veel mensen die weer herstellen van de ziekte. In sommige gevallen worden herstelde patiënten toch weer ziek.

Overzicht van de symptomen die de Wereld Gezondheidsorganisatie heeft geconstateerd.
Klacht / symptoomPercentage gevallen aanwezig
Koorts (> 38 graden)87,9%
Droge hoest67,7%
Vermoeidheid38,1%
Opgehoest (kleverig) slijm33,4%
Benauwdheid en kortademigheid18,6%
Gewrichtspijn14,8%
Keelpijn13,9%
Hoofdpijn13,6%
Koude rillingen11,4%
Misselijkheid of overgeven5,0%
Verstopte neus4,8%
Diarree3,7%
Bloed ophoesten0,9%

Incubatieperiode
De incubatietijd van het Coronavirus ligt tussen 2 en 14 dagen. In deze periode ben je reeds besmettelijk en kan je het virus op andere mensen overdragen. Toch meldt het RIVM dat de ziekte niet heel besmettelijk lijkt.

Voorkomen van besmetting met het Coronavirus (COVID-19)
Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat het Coronavirus dagenlang kan 'overleven' op plastic en roestvrij staal. In heel kleine druppeltjes in de lucht, zogeheten aerosolen, kan het een paar uur 'overleven'.

De belangrijkste maatregelen die je kunt nemen om verspreiding van het Coronavirus te voorkomen, zijn:
  • regelmatig je handen grondig wassen met desinfecterende zeep of handgel (Het kabinet adviseert vanaf 9 maart 2020 iedereen in Nederland om niet langer handen te schudden en 1,5 meter afstand te houden van de andere persoon.)
  • hoesten en niezen in de binnenkant van je elleboog
  • papieren zakdoekjes gebruiken

Heb je koorts en luchtwegklachten (zoals hoesten of kortademigheid)? Neem dan telefonisch contact op met je huisarts.

Gewone griep

Symptomen gewone griep
Symptomen griep zijn iets anders: moe, misselijk, hoofdpijn, koude rillingen, spierpijn, koorts, pijn, keelpijn, loopneus, etc. Er kunnen complicaties ontstaan zoals een longontsteking. Voor gezonde mensen is een griep niet ernstig.

Incubatietijd
Griep wordt veroorzaakt door het influenzavirus. De incubatietijd is 24 tot 72 uur.

Oorzaken
Griep is zeer besmettelijk en wordt overgebracht door hoesten, praten of een hand geven. Het komt meestal in de winter en het vroege voorjaar voor.

Bestrijding
Een goed conditie geeft goede weerstand. Belangrijk zijn voeding, goede nachtrust, ontspanning en beweging. Geneesmiddelen zijn niet nodig. Extra vitamine C kan helpen als u dit al vóór de griep gebruikt. Dit geldt ook voor de Mexicaanse griep, zie Mexicaanse griep & griep: verhoog weerstand met vitamine C.

Griepvaccinatie
U kunt zich eind oktober van ieder jaar op recept laten inenten tegen griep. Hierdoor wordt de weerstand verhoogt. Vooral zwakkere (nierziekte, hart en longaandoeningen, diabetici) en oudere mensen wordt geadviseerd de griepprik te nemen.

Koorts
Bij koorts paracetamol gebruiken of een ander geneesmiddel met acetylsalicylzuur (niet voor kinderen!).

Keelpijn + neusklachten
Bij keelpijn keeltabletten gebruiken. Bij neusklachten een spray of neusdruppeltjes (niet te lang) gebruiken.

De (gratis) griepprik

Tussen half oktober en half november 2019 kunnen risicogroepen bij de huisarts weer een gratis griepprik ophalen. Met de griepprik wordt de kans op griep verkleind of minder ernstig. De griepprik werkt alleen tegen griep en niet tegen verkoudheid. De prik heeft niet vaak bijwerkingen. Wel kan de arm een dag pijn doen van de prik. Zijn er wel bijwerkingen dan kunt u dat bij de arts of de website van het Nederlands Bijwerkingen Centrum melden (www.lareb.nl). De griepprik biedt een half jaar bescherming. Het jaar daarop is weer een nieuwe griepprik nodig. Wie geen griepprik wil moet zorgen voor een goede weerstand. Dit kan met vitamine C en D3.

De griepprik is dit seizoen uit de volgende vier componenten samengesteld:
  • A/Brisbane/02/2018 (H1N1)pdm09-achtig virus;
  • A/Kansas/14/2017 (H3N2)-achtig virus;
  • B/Colorado/06/2017-achtig virus (B/Victoria/2/87 lijn);
  • B/Phuket/3073/2013-achtig virus (B/Yamagata/16/88 lijn)

Grenswaarde griepepidemie 2019-2020 vastgesteld op 58 per 100.000 inwoners

Er zijn twee criteria waaraan voldaan moet worden om van een griepepidemie te kunnen spreken:
  1. Het aantal geregistreerde patiënten met griepachtige klachten is gedurende twee achtereenvolgende weken hoger dan 58 per 100.000 inwoners in Nederland.
  2. Het RIVM heeft het influenzavirus aangetroffen in een substantieel aantal monsters die zijn afgenomen bij een deel van deze patiënten.

Waarom er meer aandacht is voor corona (COVID-19) dan voor de gewone griep

Veel meer mensen hebben de gewone griep en er sterven ook meer mensen aan de gewone griep. Toch is er in 2020 meer aandacht voor het Coronavirus dan voor de gewone griep. Hoe komt dat? "Vooral omdat het om een nieuw soort Coronavirus gaat, dat zich in China snel heeft kunnen verspreiden", zegt viroloog Marion Koopmans. "Het is dus een virus waar, anders dan bij griep, nog niemand weerstand tegen heeft. En dat kan grote maatschappelijke gevolgen hebben." Het gaat vooral om de schaal waarop mensen ziek kunnen worden. Ziekenhuizen zouden een grote werkdruk kunnen ervaren bij een massale toename van het coronavirus. Ook zijn er gevolgen voor het openbaar vervoer en de economie in zijn geheel: fabrieken die stil komen te liggen en weinig personeel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het verschil tussen griep en verkoudheidHet verschil tussen griep en verkoudheidWanneer heeft u nou griep en wanneer heeft u last van een verkoudheid? Vaak weten mensen dit niet te onderscheiden. Een…
Griep: verhoog weerstand met NisyleenGriep: verhoog weerstand met NisyleenVeel mensen proberen een sterke weerstand op te bouwen tegen griep. Tamelijk veel mensen zweren bij homeopathische midde…
Griep of influenza genezenGriep of influenza genezenGriep is een virusziekte die zich verspreid van mens tot mens en wanneer men deze ziekte oploopt een aantal dagen goed z…

Tamiflu of Relenza online kopen, ja of nee?Tamiflu of Relenza online kopen, ja of nee?Virusremmende middelen (ook wel virusremmers genoemd) zoals Tamilflu en Relenza, zijn door de Nederlandse overheid al ee…
Epidemie of pandemie, kenmerken virusuitbrakenEpidemie of pandemie, kenmerken virusuitbrakenNet als een grote golf kunnen griepverwekkers en andere virussen over de hele wereld uitrollen. Deskundigen spreken dan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Coyot, Pixabay
  • RIVM
  • http://www.rivm.nl/Onderwerpen/G/Griep/Surveillance/Stand_van_zaken_griep
  • http://assistentensite.nl/2016/04/12/weinig-slapen-vergroot-risico-op-griep-en-verkoudheid/
  • https://nos.nl/artikel/2322413-ook-controle-op-coronavirus-bij-wekelijkse-griepmeting-nivel.html
  • https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2020/coronavirus-in-nederland/
  • https://www.rivm.nl/nieuws/actuele-informatie-over-coronavirus
  • https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/who-china-joint-mission-on-covid-19-final-report.pdf
  • Afbeelding bron 1: TheDigitalArtist, Pixabay

Reageer op het artikel "Verschil symptomen gewone griep en coronavirus COVID-19"

Reactie

Ria Smit, 09-10-2019 10:40 #1
Goedemorgen, wij wonen in Frankrijk gaan in november 1 maand naar Nederland en in de winter naar Spanje en of Marocco.
Wij krijgen een uitnodiging voor een griepprik hier in Frankrijk. Heeft deze griepprik overal de zelfde samenstelling? En heeft het voor ons zin om deze te nemen?
Kan hier niets over vinden op het internet.
Alvast bedankt voor uw antwoord. Reactie infoteur, 09-10-2019
Misschien helpt deze link: https://www.who.int/influenza/vaccines/virus/recommendations/201902_recommendation.pdf?ua=1

Anders aan een arts vragen. Of contact zoeken met het rivm: https://www.rivm.nl/griep-griepprik

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2020
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!