Verschil symptomen gewone griep en coronavirus COVID-19

Verschil symptomen gewone griep en coronavirus COVID-19 Symptomen griep zijn: moe, misselijk, hoofdpijn, koude rillingen, spierpijn, koorts, pijn, keelpijn, loopneus, etc. Er kunnen complicaties ontstaan zoals een longontsteking. Voor gezonde mensen is een griep niet ernstig. Het coronavirus, dat uit China afkomstig is, lijkt op de gewone griep. Mensen met het coronavirus hebben koorts en luchtwegklachten (longen), hoesten of kortademigheid. Het virus kan de ziekte COVID-19 veroorzaken. De ziekte is van mens op mens overdraagbaar. Eén ziek persoon besmet gemiddeld 2 andere personen. Hoe zieker iemand is, hoe meer hij het virus verspreidt. Hoest je alleen of heb je een snotneus en vertoon je verder geen symptomen, dan ben je waarschijnlijk 'gewoon' verkouden. Andere symptomen van verkoudheid zijn: hoofdpijn, keelpijn en soms spierpijn. Omdat het lastig is de symptomen van griep, verkoudheid of Covid-19 te herkennen is het verstandig om bij klachten je te laten testen.
Bron: TheDigitalArtist, PixabayBron: TheDigitalArtist, Pixabay

Het Coronavirus (COVID-19)

Symptomen Coronavirus (COVID-19)
Het Coronavirus, dat uit China afkomstig is, lijkt op de gewone griep. Mensen met het Coronavirus hebben koorts en luchtwegklachten (longen), hoesten of kortademigheid. Het virus kan de ziekte COVID-19 veroorzaken. De ziekte is van mens op mens overdraagbaar. Eén ziek persoon besmet gemiddeld 2 andere personen. Hoe zieker iemand is, hoe meer hij het virus verspreidt. Er sterven vooral patiënten die leden aan een onderliggende medische aandoening, zoals diabetes, hoge bloeddruk en hartaandoeningen. Echter er zijn ook veel mensen die weer herstellen van de ziekte. Maar ondanks dat ze herstellen van de ziekte houden sommigen nog veel last van allerlei ongemakken, zoals ademhalingsproblemen en vermoeidheid. In sommige gevallen worden herstelde patiënten zelfs weer ziek.

Overzicht van de symptomen die de Wereld Gezondheidsorganisatie heeft geconstateerd.
Klacht / symptoomPercentage gevallen aanwezig
Koorts (> 38 graden)87,9%
Droge hoest67,7%
Vermoeidheid38,1%
Opgehoest (kleverig) slijm33,4%
Benauwdheid en kortademigheid18,6%
Gewrichtspijn14,8%
Keelpijn13,9%
Hoofdpijn13,6%
Koude rillingen11,4%
Misselijkheid of overgeven5,0%
Verstopte neus4,8%
Diarree3,7%
Bloed ophoesten0,9%

Incubatieperiode
De incubatietijd van het Coronavirus ligt tussen 2 en 14 dagen. In deze periode ben je reeds besmettelijk en kan je het virus op andere mensen overdragen. Toch meldt het RIVM dat de ziekte niet heel besmettelijk lijkt.

Voorkomen van besmetting met het Coronavirus (COVID-19)
Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat het Coronavirus dagenlang kan 'overleven' op plastic en roestvrij staal. In heel kleine druppeltjes in de lucht, zogeheten aerosolen, kan het een paar uur 'overleven'.

De belangrijkste maatregelen die je kunt nemen om verspreiding van het Coronavirus te voorkomen, zijn:
  • regelmatig je handen grondig wassen met desinfecterende zeep of handgel (Het kabinet adviseert vanaf 9 maart 2020 iedereen in Nederland om niet langer handen te schudden en 1,5 meter afstand te houden van de andere persoon.)
  • hoesten en niezen in de binnenkant van je elleboog
  • papieren zakdoekjes gebruiken

Is er een virusremmer op de markt tegen corona? - Resveratrol

Uit Nederlands onderzoek blijkt dat Resveratrol mogelijk helpt bij het bestrijden van het coronavirus. Dit is een natuurlijk polyfenol die voorkomt in verschillende soorten planten. De meest voorkomende bron van Resveratrol is de Japanse Duizendknoop (Polygonum cuspidatum). Peter van der Voort, hoofd van de intensive care van het UMCG in Groningen, ontdekte dat vooral mensen met obesitas gevoelig zijn voor het coronavirus. Er is vervolgens gekeken naar Resveratol voor mensen met een overgewicht. Hoogleraar Jolanda Smit ontdekte toen dat het middel ook werkt als virusremmer bij elk mens.

Gewone griep

Symptomen gewone griep
Symptomen griep zijn iets anders: moe, misselijk, hoofdpijn, koude rillingen, spierpijn, koorts, pijn, keelpijn, loopneus, etc. Er kunnen complicaties ontstaan zoals een longontsteking. Voor gezonde mensen is een griep niet ernstig.

Incubatietijd
Griep wordt veroorzaakt door het influenzavirus. De incubatietijd is 24 tot 72 uur.

Oorzaken
Griep is zeer besmettelijk en wordt overgebracht door hoesten, praten of een hand geven. Het komt meestal in de winter en het vroege voorjaar voor.

Bestrijding
Een goed conditie geeft goede weerstand. Belangrijk zijn voeding, goede nachtrust, ontspanning en beweging. Geneesmiddelen zijn niet nodig. Extra vitamine C kan helpen als u dit al vóór de griep gebruikt. Dit geldt ook voor de Mexicaanse griep, zie Mexicaanse griep & griep: verhoog weerstand met vitamine C.

Griepvaccinatie
U kunt zich eind oktober van ieder jaar op recept laten inenten tegen griep. Hierdoor wordt de weerstand verhoogt. Vooral zwakkere (nierziekte, hart en longaandoeningen, diabetici) en oudere mensen wordt geadviseerd de griepprik te nemen.

Koorts
Bij koorts paracetamol gebruiken of een ander geneesmiddel met acetylsalicylzuur (niet voor kinderen!).

Keelpijn + neusklachten
Bij keelpijn keeltabletten gebruiken. Bij neusklachten een spray of neusdruppeltjes (niet te lang) gebruiken.

De (gratis) griepprik

Tussen half oktober en half november 2020 kunnen risicogroepen bij de huisarts weer een gratis griepprik ophalen. Met de griepprik wordt de kans op griep verkleind of minder ernstig. De griepprik werkt alleen tegen griep en niet tegen verkoudheid. De prik heeft niet vaak bijwerkingen. Wel kan de arm een dag pijn doen van de prik. Zijn er wel bijwerkingen dan kunt u dat bij de arts of de website van het Nederlands Bijwerkingen Centrum melden (www.lareb.nl). De griepprik biedt een half jaar bescherming. Het jaar daarop is weer een nieuwe griepprik nodig. Wie geen griepprik wil moet zorgen voor een goede weerstand. Dit kan met vitamine C en D3.

Verkoudheid

Mensen die alleen hoesten zijn zeer waarschijnlijk verkouden. Hierbij kan ook nog sprake zijn van hoofdpijn en keelpijn. Soms treedt er spierpijn op. Volwassen mensen hebben bij verkoudheid geen last van koorts. Bij kinderen kan soms wel sprake zijn van koorts.

Lees verder

© 2009 - 2020 Jehoeda, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Het verschil tussen griep en verkoudheidHet verschil tussen griep en verkoudheidWanneer heeft u nou griep en wanneer heeft u last van een verkoudheid? Vaak weten mensen dit niet te onderscheiden. Een…
Geen griep en verkoudheid deze winter!Geen griep en verkoudheid deze winter!Geen griep of verkoudheid deze winter, maar gezond blijven! Hoe wordt griep veroorzaakt? Wat is het verschil tussen grie…
Griep: verhoog weerstand met NisyleenGriep: verhoog weerstand met NisyleenVeel mensen proberen een sterke weerstand op te bouwen tegen griep. Tamelijk veel mensen zweren bij homeopathische midde…
Griep of verkoudheid: verschillen en overeenkomstenGriep of verkoudheid: verschillen en overeenkomstenGriep of verkouden? Ken de overeenkomsten en verschillen tussen griep en een (forse) verkoudheid. Als je wakker wordt en…

Tamiflu of Relenza online kopen, ja of nee?Tamiflu of Relenza online kopen, ja of nee?Virusremmende middelen (ook wel virusremmers genoemd) zoals Tamilflu en Relenza, zijn door de Nederlandse overheid al ee…
Epidemie of pandemie, kenmerken virusuitbrakenEpidemie of pandemie, kenmerken virusuitbrakenNet als een grote golf kunnen griepverwekkers en andere virussen over de hele wereld uitrollen. Deskundigen spreken dan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Coyot, Pixabay
  • RIVM
  • http://www.rivm.nl/Onderwerpen/G/Griep/Surveillance/Stand_van_zaken_griep
  • http://assistentensite.nl/2016/04/12/weinig-slapen-vergroot-risico-op-griep-en-verkoudheid/
  • https://nos.nl/artikel/2322413-ook-controle-op-coronavirus-bij-wekelijkse-griepmeting-nivel.html
  • https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2020/coronavirus-in-nederland/
  • https://www.rivm.nl/nieuws/actuele-informatie-over-coronavirus
  • https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/who-china-joint-mission-on-covid-19-final-report.pdf
  • Afbeelding bron 1: TheDigitalArtist, Pixabay

Reageer op het artikel "Verschil symptomen gewone griep en coronavirus COVID-19"

Infoteur: Jehoeda
Laatste update: 25-10-2020
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!