Verschil symptomen gewone griep en coronavirus COVID-19

Verschil symptomen gewone griep en coronavirus COVID-19 Symptomen griep zijn: moe, misselijk, hoofdpijn, koude rillingen, spierpijn, koorts, pijn, keelpijn, loopneus, etc. Er kunnen complicaties ontstaan zoals een longontsteking. Voor gezonde mensen is een griep niet ernstig. Het coronavirus, dat uit China afkomstig is, lijkt op de gewone griep. Mensen met het coronavirus hebben koorts en luchtwegklachten (longen), hoesten of kortademigheid. Het virus kan de ziekte COVID-19 veroorzaken. De ziekte is van mens op mens overdraagbaar. Eén ziek persoon besmet gemiddeld 2 andere personen. Hoe zieker iemand is, hoe meer hij het virus verspreidt. Hoest je alleen of heb je een snotneus en vertoon je verder geen symptomen, dan ben je waarschijnlijk 'gewoon' verkouden. Andere symptomen van verkoudheid zijn: hoofdpijn, keelpijn en soms spierpijn. Omdat het lastig is de symptomen van griep, verkoudheid of Covid-19 te herkennen is het verstandig om bij klachten je te laten testen.
Bron: TheDigitalArtist, PixabayBron: TheDigitalArtist, Pixabay

Het Coronavirus (COVID-19)

Symptomen Coronavirus (COVID-19)
Het Coronavirus, dat uit China afkomstig is, lijkt op de gewone griep. Mensen met het Coronavirus hebben koorts en luchtwegklachten (longen), hoesten of kortademigheid. Het virus kan de ziekte COVID-19 veroorzaken. De ziekte is van mens op mens overdraagbaar. Eén ziek persoon besmet gemiddeld 2 andere personen. Hoe zieker iemand is, hoe meer hij het virus verspreidt. Er sterven vooral patiënten die leden aan een onderliggende medische aandoening, zoals diabetes, hoge bloeddruk en hartaandoeningen. Echter er zijn ook veel mensen die weer herstellen van de ziekte. Maar ondanks dat ze herstellen van de ziekte houden sommigen nog veel last van allerlei ongemakken, zoals ademhalingsproblemen en vermoeidheid. In sommige gevallen worden herstelde patiënten zelfs weer ziek.

Overzicht van de symptomen die de Wereld Gezondheidsorganisatie heeft geconstateerd.
Klacht / symptoomPercentage gevallen aanwezig
Koorts (> 38 graden)87,9%
Droge hoest67,7%
Vermoeidheid38,1%
Opgehoest (kleverig) slijm33,4%
Benauwdheid en kortademigheid18,6%
Gewrichtspijn14,8%
Keelpijn13,9%
Hoofdpijn13,6%
Koude rillingen11,4%
Misselijkheid of overgeven5,0%
Verstopte neus4,8%
Diarree3,7%
Bloed ophoesten0,9%

Incubatieperiode
De incubatietijd van het Coronavirus ligt tussen 2 en 14 dagen. In deze periode ben je reeds besmettelijk en kan je het virus op andere mensen overdragen. Toch meldt het RIVM dat de ziekte niet heel besmettelijk lijkt.

Voorkomen van besmetting met het Coronavirus (COVID-19)
Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat het Coronavirus dagenlang kan 'overleven' op plastic en roestvrij staal. In heel kleine druppeltjes in de lucht, zogeheten aerosolen, kan het een paar uur 'overleven'.

De belangrijkste maatregelen die je kunt nemen om verspreiding van het Coronavirus te voorkomen, zijn:
  • regelmatig je handen grondig wassen met desinfecterende zeep of handgel (Het kabinet adviseert vanaf 9 maart 2020 iedereen in Nederland om niet langer handen te schudden en 1,5 meter afstand te houden van de andere persoon.)
  • hoesten en niezen in de binnenkant van je elleboog
  • papieren zakdoekjes gebruiken
  • mondkapjes dragen (hoe meer mensen gevaccineerd zijn des te minder de noodzaak een mondkapje te dragen)

Is er een virusremmer op de markt tegen corona? - Resveratrol

Uit Nederlands onderzoek blijkt dat Resveratrol mogelijk helpt bij het bestrijden van het coronavirus. Dit is een natuurlijk polyfenol die voorkomt in verschillende soorten planten. De meest voorkomende bron van Resveratrol is de Japanse Duizendknoop (Polygonum cuspidatum). Peter van der Voort, hoofd van de intensive care van het UMCG in Groningen, ontdekte dat vooral mensen met obesitas gevoelig zijn voor het coronavirus. Er is vervolgens gekeken naar Resveratol voor mensen met een overgewicht. Hoogleraar Jolanda Smit ontdekte toen dat het middel ook werkt als virusremmer bij elk mens.

Vaccins tegen corona in Nederland

Anno 2021 zijn er de volgende goedgekeurde vaccins tegen corona op de Nederlandse markt: Moderna; BioNTech/Pfizer; AstraZeneca; Janssen. Van de eerste drie vaccins zijn twee shots nodig; van het Janssen vaccin is één prik voldoende. Het is anno 2021 nog niet duidelijk hoelang de vaccins bescherming bieden (tegen nieuwe mutaties). Ook kennen de vaccins bijwerkingen.

Moderna en BioNTech/Pfizer vaccins zijn RNA vaccins. Een RNA-vaccin bevat RNA dat, wanneer het in een weefsel wordt geïntroduceerd, werkt als boodschapper-RNA (mRNA) om de cellen het vreemde eiwit te laten bouwen en een adaptieve immuunrespons te stimuleren die het lichaam leert de overeenkomstige ziekteverwekker of kankercellen te identificeren en te vernietigen. RNA-vaccins gebruiken vaak, maar niet altijd, nucleoside-gemodificeerd boodschapper-RNA. De afgifte van mRNA wordt bereikt door een co-formulering van het molecuul in lipidenanodeeltjes die de RNA-strengen beschermen en hun opname in de cellen helpen.

AstraZeneac en Janssen vaccins zijn viraal vectorvaccins. Een viraal vectorvaccin is een vaccin dat een virale vector gebruikt om genetisch materiaal dat codeert voor een gewenst antigeen in de gastheercellen van de ontvanger af te leveren. Het Oxford-AstraZeneca-vaccin maakt gebruik van het gemodificeerde chimpansee-adenovirus ChAdOx1. Janssen maakt gebruik van serotype 26.

Coronamutaties in Nederland anno 2021

Anno 2021 zijn de volgende corona varianten in Nederland in omloop:
  • Alfavariant B.1.1.7 (Britse variant)
  • Alfavariant met E484K
  • Bètavariant B.1.351 (Zuid-Afrikaanse variant)
  • Gammavariant P.1 en P.2 (Braziliaanse variant)
  • Ètavariant B.1.525
  • Epsilonvariant B.1.429/427 (Californische variant)
  • Delta-/kappavariant B.1.617 (Indiase variant)

RIVM: long covid ook na mild verloop

Bijna een derde van de mensen met long covid ofwel langdurige klachten na een besmetting met corona, zegt niet te kunnen werken als gevolg van die klachten. Dat blijkt uit tussentijdse resultaten van een RIVM-onderzoek op 8 juli 2021. Bijna de helft werkt minder dan gebruikelijk. Vrijwel alle ondervraagden die kampen met langdurige klachten, waren niet heel ziek van het virus. Slechts 5 procent is in het ziekenhuis behandeld. Vermoeidheid wordt van alle klachten het vaakst genoemd. Ook problemen met concentratie en kortademigheid komen veel voor. Gemiddeld houden de klachten zo'n zeven maanden aan.

Gewone griep

Symptomen gewone griep
Symptomen griep zijn iets anders: moe, misselijk, hoofdpijn, koude rillingen, spierpijn, koorts, pijn, keelpijn, loopneus, etc. Er kunnen complicaties ontstaan zoals een longontsteking. Voor gezonde mensen is een griep niet ernstig.

Incubatietijd
Griep wordt veroorzaakt door het influenzavirus. De incubatietijd is 24 tot 72 uur.

Oorzaken
Griep is zeer besmettelijk en wordt overgebracht door hoesten, praten of een hand geven. Het komt meestal in de winter en het vroege voorjaar voor.

Bestrijding
Een goed conditie geeft goede weerstand. Belangrijk zijn voeding, goede nachtrust, ontspanning en beweging. Geneesmiddelen zijn niet nodig. Extra vitamine C kan helpen als u dit al vóór de griep gebruikt. Dit geldt ook voor de Mexicaanse griep, zie Mexicaanse griep & griep: verhoog weerstand met vitamine C.

Griepvaccinatie
U kunt zich eind oktober van ieder jaar op recept laten inenten tegen griep. Hierdoor wordt de weerstand verhoogt. Vooral zwakkere (nierziekte, hart en longaandoeningen, diabetici) en oudere mensen wordt geadviseerd de griepprik te nemen.

Koorts
Bij koorts paracetamol gebruiken of een ander geneesmiddel met acetylsalicylzuur (niet voor kinderen!).

Keelpijn + neusklachten
Bij keelpijn keeltabletten gebruiken. Bij neusklachten een spray of neusdruppeltjes (niet te lang) gebruiken.

De (gratis) griepprik

Tussen half oktober en half november 2020 kunnen risicogroepen bij de huisarts weer een gratis griepprik ophalen. Met de griepprik wordt de kans op griep verkleind of minder ernstig. De griepprik werkt alleen tegen griep en niet tegen verkoudheid. De prik heeft niet vaak bijwerkingen. Wel kan de arm een dag pijn doen van de prik. Zijn er wel bijwerkingen dan kunt u dat bij de arts of de website van het Nederlands Bijwerkingen Centrum melden (www.lareb.nl). De griepprik biedt een half jaar bescherming. Het jaar daarop is weer een nieuwe griepprik nodig. Wie geen griepprik wil moet zorgen voor een goede weerstand. Dit kan met vitamine C en D3.

Verkoudheid

Mensen die alleen hoesten zijn zeer waarschijnlijk verkouden. Hierbij kan ook nog sprake zijn van hoofdpijn en keelpijn. Soms treedt er spierpijn op. Volwassen mensen hebben bij verkoudheid geen last van koorts. Bij kinderen kan soms wel sprake zijn van koorts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het verschil tussen griep en verkoudheidHet verschil tussen griep en verkoudheidWanneer heeft u nou griep en wanneer heeft u last van een verkoudheid? Vaak weten mensen dit niet te onderscheiden. Een…
Geen griep en verkoudheid deze winter!Geen griep en verkoudheid deze winter!Geen griep of verkoudheid deze winter, maar gezond blijven! Hoe wordt griep veroorzaakt? Wat is het verschil tussen grie…
Griep of verkoudheid: verschillen en overeenkomstenGriep of verkoudheid: verschillen en overeenkomstenGriep of verkouden? Ken de overeenkomsten en verschillen tussen griep en een (forse) verkoudheid. Als je wakker wordt en…
Wie verkouden is, heeft nog geen griepWie verkouden is, heeft nog geen griepIn de koude jaargetijden zijn hoesten en snotteren aan de orde van de dag. Maar dat wil nog lang niet zeggen dat de pati…

Tamiflu of Relenza online kopen, ja of nee?Tamiflu of Relenza online kopen, ja of nee?Virusremmende middelen (ook wel virusremmers genoemd) zoals Tamilflu en Relenza, zijn door de Nederlandse overheid al ee…
Epidemie of pandemie, kenmerken virusuitbrakenEpidemie of pandemie, kenmerken virusuitbrakenNet als een grote golf kunnen griepverwekkers en andere virussen over de hele wereld uitrollen. Deskundigen spreken dan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Coyot, Pixabay
  • RIVM
  • http://www.rivm.nl/Onderwerpen/G/Griep/Surveillance/Stand_van_zaken_griep
  • http://assistentensite.nl/2016/04/12/weinig-slapen-vergroot-risico-op-griep-en-verkoudheid/
  • https://nos.nl/artikel/2322413-ook-controle-op-coronavirus-bij-wekelijkse-griepmeting-nivel.html
  • https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2020/coronavirus-in-nederland/
  • https://www.rivm.nl/nieuws/actuele-informatie-over-coronavirus
  • https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/who-china-joint-mission-on-covid-19-final-report.pdf
  • Afbeelding bron 1: TheDigitalArtist, Pixabay
Jehoeda (1.614 artikelen)
Laatste update: 08-07-2021
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…