InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Alarmfase 5 van de Mexicaanse griep

Alarmfase 5 van de Mexicaanse griep

In de media wordt niet langer meer gesproken over de varkensgriep maar van de Mexicaanse griep. De Wereld Gezondheids Organisatie, WHO, heeft op koninginnendag 2009 Alarmfase 5 van de Mexicaanse griep ingesteld. Dat houdt in dat de wereldwijde dreiging van een pandamie heel ernstig is toegenomen. Alle landen ter wereld moeten zich voorbereiden op een pandamie en ervoor zorgen dat er genoeg geneesmiddelen in voorraad zijn.

Geneesmiddelen via internet.

Handige handelaren staan al klaar om toe te slaan via internet. Nu al worden allerlei geneesmiddelen tegen de Mexicaanse griep aangeboden tegen hoge prijzen. Trap daar niet in! Het enige geneesmiddel dat veel zal worden ingezet is Tamiflu, en van dit medicijn is genoeg verkrijgbaar via een recept van uw huisarts. Het slikken van medicijnen zonder doktersadvies brengt bovendien gezondheidsrisico's met zich mee.

Alarmfase 5.

De World Health Organization houdt alle ontwikkelingen van de Mexicaanse griep scherp in de gaten. De officiële tekst dat bij alarmfase vijf hoort is:

The situation continues to evolve rapidly. As of 18:00 GMT, 29 April 2009, nine countries have officially reported 148 cases of swine influenza infection. The United States Government has reported 91 laboratory confirmed human cases, with one death. Mexico has reported 26 confirmed human cases of infection including seven deaths.

The following countries have reported laboratory confirmed cases with no deaths - Austria (1), Canada (13), Germany (3), Israel (2), New Zealand (3), Spain (4) and the United Kingdom (5).

Further information on the situation will be available on the WHO website on a regular basis.

WHO advises no restriction of regular travel or closure of borders. It is considered prudent for people who are ill to delay international travel and for people developing symptoms following international travel to seek medical attention, in line with guidance from national authorities.

There is also no risk of infection from this virus from consumption of well-cooked pork and pork products. Individuals are advised to wash hands thoroughly with soap and water on a regular basis and should seek medical attention if they develop any symptoms of influenza-like illness.

Vertaling:

De situatie lijkt zich in een razend tempo verder te ontwikkelen. Negen landen hebben nu officieel 148 gevallen van de varkensgriep A/H1N1 infectie gerapporteerd. De regering van de Verenigde Staten heeft via laboratoriums 91 gevallen van zieke mensen gerapporteerd, met één dode. Mexico heeft 26 gevallen van geïnfecteerde mensen gerapporteerd, inclusief zeven doden.

De volgende landen hebben via hun laboratorium gevallen van de ziekte bevestigd, zonder doden:
  • één in Oosterijk
  • dertien in Canada
  • drie in Duitsland
  • twee in Israël
  • drie in Nieuw-Zeeland
  • vier in Spanje
  • vijf in Engeland

Verdere informatie over deze hele situatie is met regelmaat te vinden op de site van de WHO.

De WHO adviseert vooralsnog geen beperking van reizen of het sluiten van de grenzen. Het is voor zieke mensen aan te bevelen om internationale reizen uit te stellen. En mensen die symptomen lijken te ontwikkelen na internationale reizen moeten zich door artsen laten nakijken, in navolging van beschermingsmaatregelen ingesteld door de lokale autoriteiten.

Er bestaat ook geen risico om geïnfecteerd te worden door het consumeren van goed gekookt varkensvlees en varkensvleesproducten. Mensen worden geadviseerd om regelmatig hun handen te wassen met water en zeep en om onmiddellijk een arts te raadplegen wanneer er zich symptomen ontwikkelen die op deze griep lijken.

De griep is sinds Koninginnendag ook in Nederland geconstateerd.

In ons eigen land is ook een 3 jarig kind besmet geraakt met de Mexicaanse griep. Het kind was met zijn of haar ouders naar een familiefeest geweest in Mexico. De directe omgeving van het kind wordt scherp in de gaten gehouden door artsen. Het kindje wordt niet in isolement gehouden en is thuis. Bij de farmaceutische industrie zijn inmiddels 34 miljoen vaccins besteld door Nederland.

Wat zeggen virologen over de Mexicaanse griep?

Volgens viroloog Ab Osterhaus van het Erasmus Medisch Centrum is er geen rede tot paniek. Het middel Tamiflu lijkt heel goed te werken en hij vindt het niet nodig om besmette mensen te isoleren. Osterhaus vindt de Mexicaanse griep een 'gewone griep' dat niet vergelijkbaar is met Ebola of andere zeer gevaarlijke infectie ziekten.

Is er een pandamie op komst?

Alarmfase 5 is de laatste fase voordat gesproken kan worden over een pandemie. Toch reageert Nederland heel rustig en nogal koeltjes over een mogelijk ophande zijnde pandamie. Maar omdat de WHO toch deze hoge alarmfase heeft afgegeven is er wel degelijk een reden om de dreiging van een pandamie heel serieus te nemen. Al in elf landen komen gevallen van de Mexicaanse griep voor en dat aantal zal heel snel toenemen.

De varkensgriep, oftewel Mexicaanse griep.

De eerste symptomen van de Mexicaanse griep zijn:
  • Een loopneus.
  • Het onstaan van koude rillingen.
  • Het gevoel van lusteloosheid.
  • Geen etenslust meer.

Kan een mondkapje helpen tegen besmetting?

De vuurhaard van de Mexicaanse griep ligt vooral in het noorden van Mexico. Daarom kan op die plaatsen in openbare gelegenheden de een mondkapje helpen tegen besmetting. Een van de kenmerken van deze virus is niezen. En juist bij niezen kunnen duizenden minuscule vochtdeeltjes vrijkomen die zich makkelijk kunnen nestelen in een nieuwe 'gastheer'. De WHO adviseert ook om vaak de handen te wassen met water en zeep. Vooralsnog worden in Nederland nog geen mondkapjes uitgedeeld.

Klik hier voor nog veel meer info over de varkensgriep!
© 2009 - 2019 Dorybos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Mexicaanse griep? Wat is dat?Mexicaanse griep? Wat is dat?Varkensgriep, een grote uitbraak in april 2009 in Mexico! Eigenlijk is het een verkeerde benaming van het virus. Het is…
Mexicaanse griep gevaarlijker dan ‘gewone’ griepMexicaanse griep gevaarlijker dan ‘gewone’ griepOp 2 juli 2009 kwam in diverse media het bericht naar buiten dat de Mexicaanse griep gevaarlijker zou zijn dan de gewone…
Bronnen en referenties
  • www.varkensgriepvirus.nl

Reageer op het artikel "Alarmfase 5 van de Mexicaanse griep"

Infoteur: Dorybos
Gepubliceerd: 01-05-2009
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!