InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Mexicaanse griep of Nieuwe Influenza A als mediahype

Mexicaanse griep of Nieuwe Influenza A als mediahype

Op 17 april 2009 werd in Mexico een afwijkende vorm van influenza A ontdekt. Toen ging men er van uit dat het virus van varken-op-mens was overgedragen, vandaar de naam varkensgriep. Echter de ontdekte variant in Mexico, subtype van het influenza A-virus H1N1 was niet eerder bij varkens aangetroffen. Vandaar dat er niet meer werd gesproken over varkensgriep, maar over Mexicaanse griep. En sinds 12 mei 2009 wordt de naam Nieuwe Influenza A gehanteerd.

"Gewone" griep versus een grieppandemie

Gewone griep of influenza wordt door een bekend influenzavirus veroorzaakt. Meestal gaat het om influenza type A en B virussen. Vaak is er sprake van plotselinge koorts, verkoudheid, hoesten, hoofdpijn, keelpijn en spierpijn. Griep verspreidt zich via de lucht- en mondwegen en wordt overgedragen door druppeltjes slijm, snot en speeksel. Daarnaast is er nog een influenza type C virus, maar die komt vooral bij kinderen voor en heeft een soort verkoudheid als kenmerk. Influenza type B en C hebben zich alleen bij mensen voorgedaan, terwijl influenza type A ook bekend is bij met name vogels en varkens, maar ook katachtigen en walvissen. Influenza type A veroorzaakt de meeste sterfte en ziekte. Dit bestaande griepvirus verandert elk jaar iets, maar blijft door de bank genomen hetzelfde. Vaak wordt een verkoudheid(svirus) verward met het griepvirus. Een verkoudheid duurt meestal 5-7 dagen, terwijl griep mensen langer aan het bed gekluisterd houdt.

Bij een grieppandemie worden veel mensen in de gehele wereld in een kort tijdsbestek ziek. Deze zogenaamde wereldgriep wordt veroorzaakt door een nieuw griepvirus. Wanneer een grieppandemie zich voordoet, kunnen theoretisch 1 op de 3 mensen ziek worden. Hoeveel mensen er uiteindelijk zullen overlijden laat zich moeilijk voorspellen. Bij Nieuwe Influenza A is er geen sprake van een grieppandemie, ook al doen/deden veel media, maar ook bekende virologen ons anders geloven.

De bekende grieppandemieën

Een grieppandemie kan zich eens in de 10 tot 50 jaar voordoen. In de vorige eeuw zijn er drie grote uitbraken geweest:
  • Spaanse griep in 1918: subtype H1N1 ontstond naar alle waarschijnlijkheid in de Verenigde Staten. Het werd door troepenzendingen tijdens de Eerste Wereldoorlog in Europa verspreidt. Omdat kranten in het neutrale Spanje er het eerst over berichten, werd het Spaanse griep genoemd. Schattingen over dodelijke slachtoffers liggen tussen de 20 en 100 miljoen.
  • Aziatische griep in 1957-58: subtype H2N2 (van origine een vogelgriepvirus). Het ontstond in 1957 in China, maar dook later ook in de Verenigde Staten op. Tussen de 1 en 4 miljoen mensen stierven hieraan.
  • Hong Kong griep in 1968-69: subtype H3N2 (gemuteerd vanuit H2N2). Brak in 1968 uit in Hong Kong en kostte aan zo'n 1 miljoen mensen het leven.

De Aziatische griep is uitgestorven, maar de "gewone griep" die zich jaarlijks voordoet is een variant van het subtype H1N1 of H3N2. De "H" staat voor hemagglutinine en "N" voor neuraminidase op de eiwitmantel van het virus. De nummeraanduiding staat voor de verschillende typen die bekend zijn. Er zijn tenminste 16 verschillende vormen van hemagglutinine (een oppervlakte-eiwit dat deel uitmaakt van influenzavirussen) en negen vormen van neuraminidase (eveneens een oppervlakte-eiwit of enzym) bekend. Grofweg kan men zeggen dat hemagglutinine voor de vasthechting aan het "doelwit" zorgt en dat neuraminidase de verspreiding regelt.

Vergelijkingen met de Spaanse griep zijn absurd

Vergelijkingen met de Spaanse griep gaan alle perken te buiten. Toen was de wereld in oorlog. Met name mensen in Europa, waar de meeste slachtoffers vielen, waren verzwakt en ondervoed. De gezondheidszorg stond niet op zo'n hoog peil als tegenwoordig. Bovendien was penicilline nog niet ontdekt. Daar kwam Alexander Fleming pas in 1928 mee, terwijl het pas vanaf 1938 als antibioticum werd ontwikkeld. In 1918 hadden weinig mensen aanvankelijk in de gaten waardoor griep werd veroorzaakt. Dus mensen bleven elkaar nog in grote getale ontmoeten in bijvoorbeeld kerken om te bidden. Zo kon de ziekte zich snel verspreiden (zie ook deze deze link voor het verhaal "Spaanse griep en Eerste Wereldoorlog, Het drama van 1918" door Eric Mecking).

Een belangrijke reden waarom het aantal dodelijke slachtoffers van de Spaanse griep zo hoog was: de complicatie door longontsteking met een bacterie. En daar kan een bacteriedoder als penicilline uitstekend bij helpen. Maar zoals gezegd, die bestond toen nog niet. Echter op de slagvelden van Europa brak er ook veelvuldig longontsteking uit door het gebruik van gifgassen bij de oorlogsvoering en de slechte hygiënische omstandigheden in de loopgraven. Daarom is er onduidelijkheid over het werkelijke aantal dodelijke slachtoffers.

De mediahype

Het is duidelijk dat het aantal slachtoffers van grieppandemieën minder is geworden. Wel slaat de paniek een keer in de zoveel tijd toe. Bijvoorbeeld in 1997 toen in Hong Kong een aantal mensen door een vogelgriepvirus (H5N1) besmet waren geraakt. Eind 2002-begin 2003 was er een virus van een andere orde: SARS, een type coronavirus. Ook toen raakte de wereld verlamd. In 2004-05 dook het vogelgriepvirus in andere Aziatische landen op. En in 2009 schrok de wereld wakker door de Mexicaanse griep of Nieuwe Influenza A. Op 12 mei 2009 maakte de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) bekend dat er Nieuwe Influenza A was vastgesteld bij 5.251 mensen in ruim 30 landen en dat er tenminste 61 mensen aan zijn overleden. Erg, maar zeker geen wereldramp.

Na 17 april 2009 ontstond er snel een wereldwijde mediahype. Voor een land als Mexico had dat vergaande negatieve economische gevolgen. Het openbare leven en de toeristische sector werd geraakt. In Nederland wakkerde de bekende viroloog Ab Osterhaus op 28 april 2009 het vuurtje nog extra aan bij Pauw & Witteman. Hij zei: "Als je kijkt in 1918 ... wat er toen speelde, is eigenlijk precies hetzelfde als wat we nu zien. Daar zijn toen 50 tot 100 miljoen mensen aan overleden." Hij raadde het ministerie van Volksgezondheid aan om snel vaccins te bestellen, wat minister Ab Klink toen prompt deed. Hij bestelde 34 miljoen vaccins.

Pandemieën zijn van alle tijden. Het is goed dat de WHO dergelijke zaken signaleert, maar het woord pandemie heeft een zeer negatieve bijklank gekregen. Bij een pandemie, volgens de definitie van de WHO, gaat het om een nieuw opkomende ziekte, die mensen infecteert en zware klachten veroorzaakt. Tevens moet de ziekte zich makkelijk verspreiden. Vooral in de huidige tijd, waar mensen zich makkelijk kunnen verplaatsen, is een wereldwijde verspreiding een kwestie van dagen, zo niet uren. Dus het blijft zaak om waakzaam te blijven. Maar de realiteit mag ook niet uit het oog worden verloren.
© 2009 - 2018 Vrijdenker, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Influenza A, varkensgriep of Mexicaanse griep?Eind april is in Mexico een griepvirus uitgebroken. Dit griepvirus wat de naam H1N1 kreeg is van het influenzavirus type…
Griep Check Mexicaanse Griep op het internetGriep Check Mexicaanse Griep op het internetHet NHG (Nederlands Huisartsen Genootschap) heeft een Griep Check ontwikkeld. Met de Griep Check kunnen mensen die denke…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Mexicaanse griep of Nieuwe Influenza A als mediahype"

Infoteur: Vrijdenker
Laatste update: 16-06-2009
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!