InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Longontsteking of pneumonie: soorten, symptomen & vaccinatie

Longontsteking of pneumonie: soorten, symptomen & vaccinatie

Longontsteking of pneumonie: soorten, symptomen & vaccinatie Als je te maken krijgt met symptomen als droge hoest en koorts, is het best opletten voor een mogelijke longontsteking. Er zijn twee soorten longontsteking of pneumonie. De atypische pneumonie wordt veroorzaakt door een microbe, terwijl de typische pneumonie wordt veroorzaakt door een bacterie, die meestal een pneumokok is. Tegen die pneumokokken kan je je laten vaccineren, waardoor het gevaar op besmetting verkleint. Vaak combineert men deze vaccinatie ook met de vaccinatie tegen griep. Wie zijn zoal de risicopersonen als het gaat om het oplopen van een longontsteking?

Soorten longontsteking

Atypische pneumonie

Microbe
Longontsteking wordt ook wel "pneumonie" genoemd en is een infectie van het longweefsel. De oorzaak van die infectie is een microbe die zorgt voor een ontsteking tot in het diepste van de luchtwegen. Die microben kunnen virussen of mycoplasma's zijn: in dat geval spreken we van een atypische pneumonie.

Griepachtige symptomen
De atypische pneumonie komt het vaakst voor bij jonge mensen en in epidemische golven. Voordat de atypische pneumonie doorbreekt, krijg je te maken met griepachtige symptomen zoals droge hoest, hoofdpijn en koorts.

Typische pneumonie

Bacterie
De andere mogelijkheid is de bacteriële longontsteking of de typische pneumonie, waarbij de oorzaak een bacterie is. Meestal is die bacterie een pneumokok. Deze vorm van longontsteking komt vooral bij oudere patiënten voor en wordt voorafgegaan door verkoudheden of ontstekingen van de neus-en keelholte.

Ademhalen pijnlijk
Daarna wordt de patiënt overvallen door hevige koorts en een korte, pijnlijke ademhaling. Ook heeft de patiënt last van een droge hoest die vaak een donkerbruinkleurige slijm geeft. De typische pneumonie is gevaarlijker dan de atypische en komt vaker voor.

Pneumokokken

De bacteriële longontsteking of typische pneumonie wordt meestal door een pneumokok veroorzaakt. Als onze omgeving ons met de bacterie besmet, dan zal de bacterie zich in ons speeksel verspreiden. Nochtans word je daarom nog niet automatisch ziek. Pneumokokken maken immers deel uit van je normale bacteriële flora van de mond en de neus. Bovendien spelen andere factoren een rol, zoals het aantal pneumokokken en hun ziekteverwekkende kracht. Ook je persoonlijke gevoeligheid is van belang. De longontsteking breekt pas uit wanneer die factoren allemaal samenkomen en de bacteriën via de mond of de neus de longen bereiken.

Bacteriële longontsteking: risicopersonen

Chronisch zieken

Er zijn enkele risicogroepen van de typsiche pneumonie, waarbij men extra voorzichtig moet zijn. Zij lopen meer gevaar op de bacteriële longontsteking dan andere mensen en zullen sneller complicaties ontwikkelen. Ten eerste gaat het om chronisch zieken. Hun weerstand is immers als verzwakt, waardoor de bacteriën meer kans maken om zich te ontwikkelen en de ziekte te verspreiden.

Ouderen

Ten tweede geldt hetzelfde voor oudere mensen, vermits hun immuunsysteem niet meer zo sterk is als mensen in de bloei van hun leven. De leeftijd speelt dus een belangrijke rol bij het ontwikkelen van een risico om deze aandoening te krijgen.

Zware drinkers

Ten derde is er de groep van de zware alcoholgebruikers, die een extra gevaar lopen. Als je bijvoorbeeld in dronkenschap verkeert, kan je je bewustzijn verliezen. Hierdoor gaat je lichaam niet meer de reflex hebben om te hoesten als je speeksel of slijmen met pneumokokken inademt.

Zware rokers

Tenslotte is er een verzamelgroep van mensen die risico lopen op een bacteriële longontsteking zoals mensen met nier- en leverproblemen en zware rokers. Zware rokers lopen op lange termijn ook het risico op andere longaandoeningen zoals rokerslong en longkanker. Ook maak je meer kans op deze ziekte als je hartpatiënt bent of als je met het aidsvirus besmet bent.

Vaccinatie tegen pneumokokken

Voor wie?

Je kan je tegen de bacteriële longontsteking beschermen door je te laten vaccineren tegen pneumokokken. Het vaccin zou effectief zijn tegen 50 tot 75 % van de besmettingen met pneumokokken. Bij mensen ouder dan 85 jaar en bij mensen met een verzwakte weerstand is de bescherming minder effectief. Het vaccin is aanbevolen bij alle mensen ouder dan 65 jaar en bij 50-plussers met een chronische ontsteking van de luchtwegen. Ook bij seropositieven, alcoholverslaafden en hartpatiënten is een vaccinatie tegen pneumokokken aangeraden.

Vaccinatie tegen griep

De vaccinatie tegen pneumokokken wordt vaak gecombineerd met een vaccinatie tegen griep. Afhankelijk van je medische profiel wordt een vaccinatie tegen pneumokokken toegediend om de drie à zeven jaar. (De vaccinatie tegen griep zelf wordt doorgaans aangeraden om jaarlijks te laten uitvoeren, net voor het begin van het winterseizoen).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Longontsteking (pneumonie) & Symptomen en behandelingLongontsteking (pneumonie) & Symptomen en behandelingDe longaandoening longontsteking (ook pneumonie genoemd) wordt over het algemeen veroorzaakt door een besmetting met mic…
Longontsteking of pneumonieLongontsteking of pneumonieEen longontsteking kan iedereen treffen. Vaak is dit het gevolg van een infectie met een virus of een bacterie. Een long…
Pneumokokken; besmettelijk en schadelijk!Pneumokokken; besmettelijk en schadelijk!Sinds april 2006 is het vaccin tegen 7 typen pneumokokken opgenomen in het vaccinatieprogramma van de overheid. Pneumoko…
Longontsteking: symptomen, behandeling, soorten antibioticaLongontsteking: symptomen, behandeling, soorten antibioticaDe meeste mensen weten dat een longontsteking een serieuze ziekte is en behandeld moet worden met antibiotica. Normalite…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Longontsteking
  • http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=7333 (bronnen geraadpleegd op 06/08/2015).

Reageer op het artikel "Longontsteking of pneumonie: soorten, symptomen & vaccinatie"

Reacties

Bart Waal, 30-06-2016 20:30 #3
Waar kan ik me laten vaccineren? In Nederland kan dat nog niet!

mvg
Bart Waal

Martin van Kleef, 10-06-2014 21:50 #2
Bejaarde vrienden vertellen dat ze regelmatig in USA worden ingeënt tegen longontsteking, meestal samen met een anti-griep injectie. heb er hier nooit over gehoord. heb als kind 3x longontsteking gehad door een verwaarloosde kou (tijdens) de 2de wereldoorlog. daarna nooit meer ziek geweest. heeft het zin om je hiertegen te laten inenten?

m.g. van kleef (77 jaar) Reactie infoteur, 11-06-2014
Hallo Meneer van Kleef,

U kan zich inderdaad laten inenten tegen de longontsteking, of meer bepaald tegen de ziektekiemen die een longontsteking kunnen veroorzaken, namelijk de pneumokokken.
Een vaccinatie tegen pneumokokken en de griep wordt over het algemeen aangeraden bij alle mensen ouder dan 65 jaar. Dit onder meer omdat het immuunsysteem van senioren verzwakt is en het lichaam zich niet meer even goed kan beschermen tegen ziektekiemen als
dat van een jonger persoon. Een inenting kan deze verzwakking opvangen.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Catharina Coenen, 11-01-2012 11:01 #1
Sinds gisterenochtend heb ik voor de 1e keer me laten vaccineren tegen longontsteking, ik ben RA patient, 2 uur na de vaccinatie heb ik koorts gekregen en een dag later nog steeds ik voel me hangerig en niet al te best.Wat moet ik doen.Is paracetamol de enige oplossing!
Bij voorbaat dank Reactie infoteur, 11-01-2012
Hallo Catharina,

Een vaccinatie kan altijd reacties teweegbrengen in het lichaam. Het kan zijn dat je je nog een tijdje slap voelt. Paracetamol is vooral nuttig tegen lichte pijn en koorts. Maar als je jouw toestand nauwkeurig wilt laten beoordelen, dan is het best om de arts te contacteren die je vaccinatie tegen de pneumokokken heeft gedaan, of om gewoon je huisarts te raadplegen.
Alvast veel beterschap.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 29-04-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Longproblemen behandelen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!