InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Alarmfase 6 voor Mexicaanse griep - officiële pandemie
nieuws uitgelicht

Alarmfase 6 voor Mexicaanse griep - officiële pandemie

Alarmfase 6 voor Mexicaanse griep - officiële pandemie De World Health Organisation (WHO) heeft op 11 juni 2009 officieel alarmfase 6 uitgeroepen. Dit betekent dat de Mexicaanse griep officieel de status van pandemie heeft bereikt. En dat is voor het eerst in 40 jaar.

Fase 6

De hoogste alarmfase is afgegeven. Fase 6 betekent dat er officieel sprake is van een pandemie. In het kort zijn dit de 6 fasen van een pandemie volgens de WHO:
  • fase 1: nog geen dier - mens besmetting
  • fase 2: een enkel geval van dier - mens besmetting
  • fase 3: menselijk-dierlijke virussen beginnen zich te verspreiden. Geen grootschalige overdracht
  • fase 4: overdracht mens - mens. Een uitbraak is waarschijnlijk
  • fase 5: het virus heeft uitbraken veroorzaakt in 2 of meer landen van een WHO-regio
  • fase 6: het virus heeft uitbraken veroorzaakt in een tweede WHO-regio

Wat is een pandemie

Een pandemie betekent niets meer of minder dan een uitbraak van een epidemie op wereldwijde schaal. Het woord "epidemie" komt uit het Grieks en betekent "over de hele bevolking". Een epidemie wordt vaak gezien als de verspreiding van een ziekte onder veel mensen, indien deze ziekte vaker dan normaal voorkomt.

Vaccin

Er is inmiddels een vaccin ontwikkeld. Mensen in de zogenaamde risicogroepen kunnen zich laten inenten. Doel van deze inenting is dat de kans op de Mexicaanse griep minder wordt. Het vaccin is echter niet zonder gevaar.

Historische epidemieën en pandemieën

Het H1N1-virus, ofwel de Mexicaanse griep, is de eerste pandemie sinds 40 jaar (HIV niet meegerekend). Hoewel de wereldbevolking steeds groter wordt, zal het aantal slachtoffers kleiner zijn dan in de historie het geval was.

Builenpest: 1347-1351 (officieus)

De meest bekende pandemie is de zogenaamde "zwarte dood". Dit was een uitbraak van de pest die ca. 4 jaar heeft gewoed (van 1347 tot 1351). Alleen al in Europa stierven naar schatting 25 miljoen van de 85 miljoen mensen. Ook in Azië waren er veel slachtoffers. Na 1351 zijn er nog zeker 5 uitbraken van deze ziekte bekend. Ongeveer een derde van de totale wereldbevolking stieft door deze ziekte. Deze pandemie is overigens de eerste bekende vorm van biologische oorlogsvoering. Tartaren katapulteerden besmette lijken over de muren van de Genuaanse nederzetting Caffa. Zo ontstond de besmetting.

Overdracht door Europeanen aan Nieuwe Wereld: vanaf 1500

In de twee eeuwen na de ontdekking van Amerika ontstonden er pandemieën in de Nieuwe Wereld. Europeanen namen Europese ziekten mee waarmee de inheemse bevolking werd besmet. Naar schatting liet 90% van de bevolking het leven. Dit had tot resultaat dat het aantal inwoners in sommige landen in Zuid Amerika nu pas weer op het niveau is (of bijna is) van circa 500 jaar geleden.

Builenpest: vanaf 1590

Door de groeiende bevolking was er sprake van een mindere hygiëne. Hierdoor kreeg de pest wederom de kans om zich te verspreiden. Ook "Holland" werd zwaar getroffen. Het aantal slachtoffers in Amsterdam wordt geschat op 34.000, ongeveer 17% van de totale bevolking. Het duurde tot ca. 1670 voordat de pest helemaal was uitgeroeid.
Een ander opmerkelijk feit is dat de joden de schuld kregen van het uitbreken van de pest. Hierop volgde een jodenvervolging in met name Duitsland en (het huidige) België. De pestbacil heeft zichzelf overigens uitgeroeid waardoor de ziekte verdween.

Spaanse griep: 1918

De meest recente destructieve epidemie is de Spaanse griep. Deze ontstond vlak na de eerste wereldoorlog. Naar schatting heeft de ziekte aan tussen de 20 en 100 miljoen mensen het leven gekost. Dit is meer dan het aantal slachtoffers in de eerste wereldoorlog, dat op 8,5 miljoen wordt geschat.

AIDS

Een vaak vergeten pandemie is AIDS. Deze pandemie is echter nog steeds actief en veroorzaakt vele doden per jaar. Naar schatting zijn er tussen 1980 en 2009 ongeveer 25 miljoen mensen overleden aan de ziekte.

Symptomen van de Mexicaanse griep

De symptomen van de Mexicaanse griep wijken niet veel af van de symptomen van de "gewone" griep.
© 2009 - 2018 Alex1911, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mexicaanse griep en desinfecterende handgelMexicaanse griep en desinfecterende handgelDe Mexicaanse griep is uitgegroeid tot een pandemie. We moeten ons erop voorbereiden dat deze griep ook in ons land hard…
Mexicaanse griep gevaarlijker dan ‘gewone’ griepMexicaanse griep gevaarlijker dan ‘gewone’ griepOp 2 juli 2009 kwam in diverse media het bericht naar buiten dat de Mexicaanse griep gevaarlijker zou zijn dan de gewone…
Bronnen en referenties
  • Cijfers.net

Reageer op het artikel "Alarmfase 6 voor Mexicaanse griep - officiële pandemie"

Infoteur: Alex1911
Laatste update: 09-11-2009
Subrubriek: Ziekten
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!