InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Wereldwijd de Mexicaanse griep: ziektegevallen

Wereldwijd de Mexicaanse griep: ziektegevallen

Wereldwijd de Mexicaanse griep: ziektegevallen De Mexicaanse griep (ook wel H1N1 genoemd) stamt af van de varkensgriep die ook uit mexico komt. Sinds zondag 21 juni zijn er 102 mensen met de griep besmet geraakt in Nederland. 47 mensen raakten besmet in Nederland, en de rest van de mensen in het buitenland. Er is vastgesteld dat er wereldwijd 25.288 mensen besmet zijn geraakt met de ziekte.

Mexicaanse griep

Wereldgezondheidsorganisatie WHO heeft vandaag alarmfase 6 uitgeroepen voor de Mexicaanse griep. Daarmee is er voor het eerst in 41 jaar, officieel sprake van een pandemie: een wereldwijde epidemie.

Symptomen van de Mexicaanse griep

  • Systemisch: Koorts
  • Nasofarynx: Lopende neus en keelpijn
  • Intestinale: Diaree
  • Ademhaling: Hoesten
  • Psychologisch: Gebrek aan eetlust en vermoeidheid
  • Maag: Misselijkheid en braken

Hoe kan iemand de ziekte oplopen?

De ziekte kan opgelopen worden door besmet slijm; door druppeltjes slijm die in de lucht hangen van niezende mensen, of via een deurklink of andere dingen. Voor beschermingsmaatregelen moet je goed je handen wassen en als je moet hoesten of niezen in een zakdoek doen.

Ziektegevallen

BelgiëBraziliëArgentinië
CanadaChinaCuba
DenemarkenDuitslandEl Salvador
FinlandHong KongIndia
IsraëlItaliëJapan
NederlandNieuw ZeelandOostenrijk
PortugalRuslandSchotland
SpanjeThailandTurkije
Verenigde StatenZuid KoreaZwitserland
Mexico

Ga je dood aan de Mexicaanse griep?

De herstelkansen zijn goed. Bij de meeste patiënten lijkt het gewoon op een normaal griepvirusje en zijn de klachten niet meer als bij een gewone griep.

Komt er een vaccin?

Minister Klink van VWS heeft besloten 34 miljoen vaccins tegen Nieuwe Influenza A (H1N1) aan te schaffen. Deze week sluit hij daarvoor contracten met vaccinfabrikanten. Het vaccin wordt een bescherming tegen het krijgen van de nieuwe griep. De hoeveelheid vaccin zal voorlopig beperkt zijn. Juist deze weken probeert het RIVM te berekenen welke groepen straks de grootste kans lopen om aan de ziekte te overlijden, en wie het vaccin als eerste zal krijgen. Behalve aan artsen en andere hulpdiensten wordt gedacht aan ouderen en sommige groepen kinderen. Ook houdt het RIVM rekening met een vijf tot tien keer hogere sterfte dan bij een normale griep. Dat zou voor Nederland vier- tot achtduizend sterfgevallen zijn.

Bron: Stanrandom, Flickr (CC BY-2.0)Bron: Stanrandom, Flickr (CC BY-2.0)

Medicijnen

Het griepvirus lijkt gevoelig te zijn voor Tamiflu en Relenza, maar ongevoelig voor Amantadanes. Ze zijn alleen op recept te verkrijgen.
  • Als je de Mexicaanse griep hebt: Als je Tamiflu gebruikt doe je dat 2x per dag. Het liefst 's ochtends met het ontbijt en 's avonds met het diner. Het is belangrijk dat je dit 5 dagen lang blijft doen, zelfs al begin je je al een stuk beter te voelen
  • Als je de Mexicaanse griep niet hebt: Om de griep te voorkomen moet je dit 1x daags slikken. Het beste 's morgens bij het ontbijt. Het medicijn moet 7 dagen lang ingenomen worden.

Je kan je vrienden/familie beschermen door

  • Beschermingsmaatregelen zijn het regelmatig handenwassen, het huis schoon houden en zorgen voor een goede ventilatie.
  • Zorg voor minimaal 3 dagen eten en drinken. 3 weken geniet zelfs de voorkeur.
  • Het dragen van mondmaskers biedt enige bescherming tegen druppelinfectie en verhindert dat men met besmette handen aan neus of mond komt.
  • Als u griepsymptomen vertoont (dit zijn koorts, spierpijn, keelpijn, hoest en vermoeidheid), vermijd dan contact met anderen en raadpleeg een arts.
  • Bij griepsymptomen werken de middelen Tamiflu en Relenza. Deze worden volgens protocol door de overheid verstrekt, maar u kunt dergelijke middelen nu ook nog zelf in huis halen.

Lees voor dat je het medicijn gebruikt de bijsluiter!

Zijn kinderen kwetsbaarder?

Ruim 60% van de nieuwe grieppatiënten is tussen de 5 en 24 jaar oud oud.

Wat moet je doen als je de Mexicaanse griep heb?

Blijf thuis en zorg dat je niet in contact komt met andere mensen. Neem contact op met de huisarts om het verder te bespreken. Je moet genoeg drinken, gezond eten en genoeg rust houden. Als je moet niezen of je mond moet afvegen, gebruik je een tissue, en was regelmatig je handen met zeep. Stel je vrienden/familie op de hoogte van de situatie. Blijf rustig, want stress verzwakt alleen maar je weerstand.

Belangrijk

Je moet niet vergeten dat er jaarlijks wereldwijd zon 250.000 tot 500.000 mensen overlijden aan een gewone griep!
Gerelateerde artikelen
Mexicaanse griep en desinfecterende handgelMexicaanse griep en desinfecterende handgelDe Mexicaanse griep is uitgegroeid tot een pandemie. We moeten ons erop voorbereiden dat deze griep ook in ons land hard…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wereldwijd de Mexicaanse griep: ziektegevallen"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 19-11-2016
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!