InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Vaccinatie Mexicaanse griep in Nederland

Vaccinatie Mexicaanse griep in Nederland

Vaccinatie Mexicaanse griep in Nederland Er wordt haast gemaakt met de productie van vaccins tegen de Mexicaanse griep. Zo zal iedereen een griepprik kunnen krijgen om het risico op het oplopen van de Mexicaanse griep te beperken tot een minimum. Nederland heeft deze vaccins ook besteld zodat iedereen deze kan ontvangen. Hoe staat het met deze griepprik?

Schrikbarende berichten

De berichten over de Mexicaanse griep, die we eerder nog varkensgriep noemden omdat werd aangenomen dat het werd overgebracht van varkens op mensen, worden steeds zorgwekkender. De onrust ontstond toen duidelijk werd dat de griep niet alleen van dier op dier en van dier op mens overging, maar ook van mens op mens. In Mexico werden scholen en openbare gebouwen gesloten en luidde het advies van de regering om vooral binnen te blijven. Kort hierna dook de griepvariant ook op in de Verendigde Staten. Ook Spanje en met name Argentinië worden zwaar getroffen. In Nederland zijn al een aantal scholen tijdelijk gesloten vanwege ziekte van een leerling, en krijgen werknemers betaald verlof als ze een griep voelen opkomen.

Voorzorgsmaatregelen

In Nederland lopen we nog niet massaal rond met mondkapjes, maar ook deze tijd kan nog komen. Inmiddels lijkt het gerucht bevestigd dat de Mexicaanse griep zich niet allen verspreidt door lichaamscontact, maar ook via de lucht. Als het virus zich door de lucht verplaatst is het einde natuurlijk zoek, en worden mondkapjes een noodzaak. Naar schatting zullen 1 op de 3 mensen geïnfecteerd raken als het virus zich op deze manier blijft ontwikkelen, en dat zijn zorgwekkende aantallen.

Voorzorgsmaatregelen die door veel bedrijven en scholen al zijn genomen zijn bijvoorbeeld de vervanging van de handdoek op het toilet door losje papieren handzoekjes. Ook worden op steeds meer toiletten flesjes met desinfecterende zeep geplaats om de handen extra grondig te kunnen wassen. Artsen krijgen bijspijkercursussen om een goed antwoord paraat te hebben over mensen die zich zorgen maken. Heb ik de Mexicaanse griep? Hoeveel kans loop ik besmet te raken? Wat moet ik doen als ik ziek wordt? Kan ik al ergens een griepprik krijgen of helpt Tamiflu tegen de Mexicaanse griep? Dit zijn allemaal vragen die artsen in overvloed krijgen.

Aanschaf griepprik Mexicaanse Griep

In juni 2009 heeft Minister Klink besloten 34 miljoen griepprikken te bestellen om Nederlanders in staat te stellen zich zo goed mogelijk te beschermen tegen deze pandemie die uit Mexico is komen 'overwaaien'. Zo zijn er voor iedere Nederlander twee vaccins beschikbaar. Normaal zou één inenting genoeg moeten zijn, maar wegens het feit dat het een nieuw virus betreft zijn twee inentingen nodig voor het opbouwen van voldoende immuniteit. De prikken, die de overheid zo'n 300 miljoen euro gaan kosten, zijn vanaf eind 2009 beschikbaar. Omdat de normale griep meestal al zo rond september of oktober begint uit te breken, is dit voor een aantal mensen wellicht al te laat om het virus buiten de deur te houden.

Momenteel zijn de vaccins beschikbaar voor mensen die vallen binnen een van de risicogroepen. Ouderen, mensen met hartaandoendingen, londaandoeningen zoals astma of COPD, zwak afweersysteem en andere aandoeningen die de kans op griep vergroten, krijgen normaal al een gratis griepprik aangeboden, en hier komt nu de Mexicaanse griepprik bij. Bij gezonde en vitale personen is de kand op het oplopen van de griep echter ook groot. Het door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) ontwikkelde vaccin moet dit risico zo veel mogelijk beperken voor iedereen. Wanneer ook mensen buiten de risicogroepen aanspraak kunnen maken op een vaccinatie is nog niet bekend.

Naast de WHO is ook het Zwitserse farmaceutische bedrijf Novartis bezig met de ontwikkeling van een vaccin, en zegt hier al in geslaagd te zijn door gebruik van de nieuwste celtechnologie. Het heeft de stap van het creeëren van een zaaivirus overgeslagen door gebruik te maken van het oorspronkelijk virus bij een patient. De Zwitsers hopen het vaccin in de herfst van 2009 klaar te hebben. Nederland heeft er echter voor gekozen om het product van de WHO aan te schaffen, omdat deze methode als veiliger en ethisch verantwoorder wordt gezien.

Op dit moment zijn ook virusremmers beschikbaar. Deze virusremmers in de vorm van een serie pillen of poeder worden gebruikt om uitbraken te voorkomen en worden vooral voorgeschreven aan mensen bij wie het virus is vastgesteld en de directe omgeving van de patient, zoals familie, collega's en klasgenoten. In principe is dit een kwestie van tijd winnen, want deze virusremmers werken niet op de lange termijn. Mensen die een dergelijke virusremmer hebben gebruikt zullen daarom ook nog moeten worden ingeënt als het vaccin voor hen beschikbaar komt in Nederland.

Vaccinatie begint in Nederland

Veel mensen hebben inmiddels een oproep voor de vaccinatie tegen de Mexicaanse Griep ontvangen. Mensen die de gewone griepprik of seizoensgriepprik krijgen, ontvangen de oproepen samen. De vaccinatie werkt het beste wanneer er twee weken tussen zit. Zodoende is het bij de meeste huisartspraktijken zo dat de gewone griepprik begin november wordt gegeven, de eerste Mexicaanse griepprik half november, en de tweede Mexicaanse griepprik eind november of begin december. Vraag je huisarts om extra informatie indien nodig.

In een aantal plaatsen, zoals bijvoorbeeld in Nieuwegein, is het vaccineren al begonnen in de eerste week van november. De volgorde van de prikken (eerst zou worden begonnen met de seizoensprik) is daar omgedraaid vanwege de versnelde verspreiding van de Mexicaanse griep.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Details rond vaccinatie van kinderen tegen Mexicaanse griepDetails rond vaccinatie van kinderen tegen Mexicaanse griepInmiddels is bekend geworden, dat ook kinderen in aanmerking komen voor vaccinatie tegen Nieuwe Influenza A (H1N1), de M…
Wat doet een vaccinatie?Wat doet een vaccinatie?De Mexicaanse griep slaat om zich heen. We zijn met zín allen paniekerig en weten niet wat we moeten. Vaccins liggen kla…
Symptomen q-koorts en mexicaanse griepSymptomen q-koorts en mexicaanse griepZiek door de Q-koorts of de Mexicaanse griep. En er zijn zeker overeenkomsten tussen beide ziekten. Maar hoe weet u wat…

Reageer op het artikel "Vaccinatie Mexicaanse griep in Nederland"

Reacties

Iris, 14-11-2009 15:02 #3
Er wordt hier gezegd dat er veel iedereen 2 vaccins zijn maar… Waarom mag dan niet iedereen worden ingeent? Waarom is iedereen dan zo boos op die sporters? Waarom werd er dan uberhaubt geruzied over het inenten terwijl er MEER dan genoeg zijn? Reactie infoteur, 14-11-2009
Hoi Iris,

Er zijn voor iedereen twee vaccins. Ze zijn echter nog niet allemaal beschikbaar. Een aantal miljoen zijn nog in productie en zullen er pas in januari zijn. Op dit moment zijn er wel voldoende vaccins voor de risicogroepen.

Of mensen die niet in een risicogroep vallen binnenkort ook een tweetal vaccins kunnen krijgen zal later bekend worden. Kinderen tussen zes maanden en vier jaar zullen in de komende weken wel worden ingeent.

Mvg,
Pero

Melroy, 09-11-2009 19:38 #2
Dit is allemaal leuk dat r voor iedereen 2 vaccins besteld zijn, maar dan vraag ik mij tog af, wat te doen wanneer iemand geen vaste woon-of verblijfplaats heeft, en in sommige gevallen niet eens een huisarts?. deze mensen zullen tog ingeent moeten worden… lijkt mij.

Ik vraag dit aangezien ik zelf in zo'n situatie zit! nou begin ik r zelf aardig uit te komen, maar zou mijn god niet weten waar ik moet zijn voor zo'n prik. Reactie infoteur, 13-11-2009
Hoi Melroy,

Dat is inderdaad een lastige kwestie. Het beste zou je waarschijnlijk even contact op kun nemen met een huisarts (hoeft niet je eigen huisarts) te zijn, om te vragen wat je in dit geval het beste kunt doen. Als je tot een risicogroep behoort is er vast wel iemand bereid je te vaccineren.

Mvg,
Pero

Patrick, 04-10-2009 19:47 #1
Ja werkelijk vreselijk, die mexicaanse varkensgriep, zolas die om zich heen grijpt en overal dood en verderf zaait.
Een welhaast onwerkelijke wereldwijde, bijna orgastische slachting, waartegen niets en niemand is opgewassen.
Ja toen ik hoorde van het vaccin ben ik gelijk naar mijn huisarts gegaan, en heb mij gelijk met het vaccin laten injecteren.
Hoewel ik weet dat het vaccin ongetest is, vele bijwerkingen heeft en giftige stoffen zoals kwik bevat heb ik toch besloten om het risico niet te nemen. En ik ga later voor een tweede prik, want vaccin goeroe Ab Osterhaus raad dat aan.
Hij kan het weten, want hij heeft een bedrijf waar vaccins worden gemaakt, dus hij is zeker expert.
En ook Ab Klink onze eigen minister raadt het aan. Zelf zegt hij zich niet te laten vaccineren, hij valt immers niet in een risico groep.
Er zijn boze tongen die beweren dat het virus door mensen gemaakt is, notabene door vaccinfabrikanten. Maar waarom zouden deze mensen die zich inzetten voor onze gezondheid zulke dingen doen.
En ook die journalist Jane Burgemeister, die beweert dat vaccin besmet was met levendnvogelgriep virus moet haar mond houden. Het kan immers niet, vaccin en vogelgriepvirus worden niet op de zelfde plaats bewerkt/geproduceerd. Dus het vogelgriep virus kan daarom nooit in het vaccin terecht komen. Ik denk dat ze dat zelf verzonnen heeft.
Ook zegt ze dat in Tjechie meer dan 20 mensen gestorven zijn door testen met het vaccin, hoe kan zij dat nu weten. Als dat gebeurd zou zijn dan zou dat zeker niet aan de grote klok gehangen worden, en als het wel echt gebeurd zou zijn dan zouden de kranten er vol mee hebben gestaan. Ik heb niets van al die beweringen in het nieuws gezien, dus of de media zijn zo corrupt als wat, of Jane Burgemeister heeft het allemaal uit haar duim gezogen. U weet wel wat ik ervan denk.

Gaat zo door met goede artikelen zoals deze, erg informatief en onderwijzend

Infoteur: Dessal
Laatste update: 08-11-2009
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!