InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Toekomst kanker: blijft kanker toenemen in de 21ste eeuw?

Toekomst kanker: blijft kanker toenemen in de 21ste eeuw?

Toekomst kanker: blijft kanker toenemen in de 21ste eeuw? Kanker is een vreselijke ziekte die een zware hypotheek kan leggen op je toekomst. In sommige gevallen kent deze ziekte geen genade en leidt ze onverbiddelijk tot de dood. In het begin van de eenentwintigste eeuw lijkt het aantal gevallen van kanker alsmaar toe te nemen en dit zowat overal ter wereld. De toename van deze ziekte heeft onder meer te maken met de vergrijzing van de bevolking, met een gestresseerde levenswijze en een onevenwichtige voeding. Al deze factoren leiden rechtstreeks of onrechtstreeks tot fysieke problemen die op lange termijn de kans op kanker verhogen. Hoe kunnen je levenswijze en je leeftijd van invloed zijn op het ontwikkelen van kanker?

Toename kanker

Kanker is een ziekte die in het begin van de eenentwintigste eeuw steeds vaker voorkomt. Dit heeft onder meer te maken met de hogere levensverwachting van de bevolking. Vooral in Europa worden mensen steeds ouder en is er sprake van een vergrijzing van de bevolking. Doordat oudere mensen meer gevaar lopen op kanker, vergroot dus ook het totaal aantal kankers onder de bevolking.

Toekomst kanker

Bovendien zijn de medische technieken tegenwoordig zodanig geëvolueerd dat dat kwaadaardige kankergezwellen steeds beter opgespoord kunnen worden. Ook wordt er steeds meer aandacht besteed aan kankerpreventie, waardoor ook preventief onderzoek gedaan wordt naar kanker. Hierdoor komt het dat ook de diagnoses van kanker sneller en in een vroeger stadium gesteld kunnen worden.

Kanker in de wereld

Europa en Amerika

Niet alleen in de "rijke landen" nemen de kwaadaardige gevallen van kanker toe, maar ook in minder geïndustrialiseerde regio's. Geen enkel land ter wereld blijft volledig gespaard van kanker, maar er zijn wel verschillen naargelang het type kanker. Zo zijn er in Europa bepaalde types van kanker die er bovenuit steken: prostaatkanker bij mannen en borstkanker bij vrouwen. Bij de beide geslachten komen ook veel longkankers en dikkedarmkankers voor. Ook in Noord-Amerika zijn dit de meest voorkomende types van kanker.

Afrika

Ook in armere gebieden van de wereld nemen de kwaadaardige gevallen van kanker toe. In Afrika is het opvallend dat bij de mannen veel blaaskankers voorkomen en bij de vrouwen relatief veel baarmoederkankers. Voorts is ook dikkedarmkanker in Afrika een constante, zowel bij mannen als bij vrouwen. In het algemeen zijn er ook veel longkankers vast te stellen in minder welvarende landen. Dit heeft mogelijk te maken met het feit dat er - bij gebrek aan mediacampagnes in verband met de nadelen ervan - in die landen nog relatief veel gerookt wordt. Ook het roken van filterloze sigaretten en de waterpijp speelt hier mogelijk een rol.

Kanker en leeftijd

Ouderdom

Kanker is een ziekte waarvan het risico groter wordt als je ouder bent. Hoe hoger je leeftijd, hoe groter het risico dat je kanker krijgt. Bij kinderen en jonge mensen komt kanker relatief weinig voor, maar bij oudere mensen verhoogt de kans op kanker gestaag. Zo komen meer dan de helft van de kankergezwellen voor na de leeftijd van zestig jaar.

Groeiproces

Dit heeft als belangrijkste oorzaak dat kanker meestal een langzaam groeiproces is dat pas na lange tijd zichtbaar wordt, met andere woorden wanneer je oud bent. De ontwikkeling van kanker verloopt soms zo traag dat hij pas kan opgespoord worden wanneer hij al in een vergevorderd stadium zit. Dit proces van ontwikkeling kan soms jaren duren zonder dat je er erg in hebt.

Invloed levenswijze

Zittend leven

Kanker is op het eind van de twintigste en in het begin van de eenentwintigste ook toegenomen onder invloed van onze eerder statische, immobiele levenswijze. Die levenswijze heeft in de moderne, gestresseerde samenleving ingrijpende veranderingen ondergaan. Zo worden we meer blootgesteld aan ultraviolette stralen en leiden we meer en meer een zittend leven. Denk hierbij aan de tijd die we doorbrengen aan pc, tv, enz... Te weinig mensen houden zich aan een voldoende lichaamsbeweging die noodzakelijk is voor een goede oefening van hart, spieren en gewrichten en bovendien de spijsvertering bevordert.

Zwaarlijvigheid

Ook de snelle evolutie van zwaarlijvigheid onder de bevolking heeft zijn invloed op de ontwikkeling van kankers. Hier speelt vooral de onevenwichtige voeding en het overmatig gebruik van zout en suikers een niet te onderschatten rol. Voorts zijn de klassieke boosdoeners voor leverkanker en longkanker nog steeds geliefd bij een groot deel van de bevolking, namelijk alcohol en tabak.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Te eten of te laten? - Voeding en kankerTe eten of te laten? - Voeding en kankerVele kankers zijn te verwijten aan ons voedingspatroon. Een duidelijk overzicht van wat goed is om tot je te nemen en ee…
Diagnose kanker: Hoe nu verder?Diagnose kanker: Hoe nu verder?Als je hoort dat je kanker hebt, gaat er enorm veel door je heen. Er zijn veel verschillende soorten kanker, en gelukkig…
Leven met kanker: BaarmoederslijmvlieskankerLeven met kanker: BaarmoederslijmvlieskankerOngeveer 1.400 vrouwen krijgen per jaar te maken met baarmoederslijmvlieskanker. Hormonen zouden hierbij een belangrijke…
Zwaarlijvigheid, een groeiende epidemieOok in Nederland zijn steeds meer mensen te dik. Dit geldt niet alleen voor volwassenen, maar ook voor kinderen. De kans…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Kanker (geraadpleegd op 15/08/2015).

Reageer op het artikel "Toekomst kanker: blijft kanker toenemen in de 21ste eeuw?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 12-04-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Kankerbestrijding
Medische informatie…
Schrijf mee!