InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Griep Check Mexicaanse Griep op het internet

Griep Check Mexicaanse Griep op het internet

Griep Check Mexicaanse Griep op het internet Het NHG (Nederlands Huisartsen Genootschap) heeft een Griep Check ontwikkeld. Met de Griep Check kunnen mensen die denken dat ze besmet zijn met de Mexicaanse griep (Nieuwe Influenza A) testen of zij dit ook daadwerkelijk kunnen zijn. In dit artikel alles over de Griep Check en een verwijzing naar de Griep Check.

Besmet met Nieuwe Influenza A?

Zo kom je er achter!

Het aantal besmettingen met Nieuwe Influenza A (Mexicaanse Griep) is de afgelopen tijd in Nederland toegenomen. Het Nederlands Huisartsen Genootschap heeft naast informatiebrieven uitgegeven nu ook een Griep Check ontwikkeld. De test is online te maken en bestaat (meestal) uit een vijftal vragen die gaan over met name ziektesymptomen. De vragen gaan over symptomen en onderwerpen als:
  • Koorts (38 graden Celsius of hoger)
  • Luchtwegklachten (hoesten, verkoudheid, keelpijn)
  • Overige klachten (bijvoorbeeld spierpijn en vermoeidheid)
  • Recente bestemmingen in het buitenland (zoals Mexico of de Verenigde Staten)
  • Situatie van de ziekte (duur van de ziekte etc.)
Overigens geeft de test natuurlijk geen eensluitend antwoord op de vraag of iemand werkelijk besmet is met Nieuwe Influenza A. Wel is de kans dat iemand besmet is met Nieuwe Influenza A groot wanneer alle vragen van de Griep Check met 'ja' worden beantwoord.

Belangrijke symptomen van Nieuwe Influenza A

Koorts en luchtwegklachten zijn de meest voorkomende symptomen van Nieuwe Influenza A. Wanneer iemand invult deze symptomen niet te hebben, zal de test aangeven dat hij/zij waarschijnlijk niet besmet is met de griep. Ook de situatie van de ziekte is belangrijk voor het vaststellen van Nieuwe Influenza A; de koorts moet langere tijd (meer dan drie dagen) aanhouden en de zieke moet het gevoel van algehele malaise hebben. Vermoeidheid, spierpijn en soms misselijkheid kunnen ook symptomen van de Mexicaanse griep zijn. Daarnaast stelt het Nederlands Huisartsen Genootschap dat besmetting met Nieuwe Influenza A het vaakst gebeurt wanneer mensen in aanraking komen met andere zieken. Dit kan bijvoorbeeld in het buitenland gebeurd zijn, maar ook in Nederland door mensen die besmet zijn met Nieuwe Influenza A.

Wat moet je doen als uit de Griep Check blijkt dat je besmet bent?

Het Nederlands Huisartsen Genootschap adviseert mensen met griepklachten vooral thuis te blijven in geval van Mexicaanse griep. De kans op besmetting is bij Nieuwe Influenza A namelijk zeer groot; dus wanneer je naar de huisarts zou gaan zouden de mensen in de wachtkamer of op straat al besmet kunnen raken. De meeste griepklachten horen binnen zeven dagen over te gaan; het hoesten kan iets langer aanhouden. Bij serieuze klachten raadt het NHG mensen wel aan contact op te nemen met bijvoorbeeld de huisarts. Dit kan eerst via de telefoon. Klachten zijn serieus wanneer:
  • Kortademigheid en hoesten toenemen
  • De koorts langer dan vijf dagen aanhoudt
  • De huid puntvormige vlekjes krijgt die niet verdwijnen wanneer je er met een glas op drukt
  • Je de kin niet op je borst kunt krijgen

Andere dingen die mensen kunnen doen wanneer ze het vermoeden hebben besmet te zijn met de Mexicaanse griep:
  • Uit de buurt blijven van andere mensen. Blijf dus zoveel mogelijk binnenshuis totdat de klachten verdwenen zijn.
  • Raak zo min mogelijk je ogen, neus en mond aan.
  • Was je handig regelmatig grondig. Handen wassen is het beste met water en zeep; een papieren handdoekje dat weg te gooien is werkt het beste om je handen mee af te drogen.
  • Doe je hand voor je neus/mond als je niest. Gebruik een papieren zakdoekje bij het niezen en gooi deze direct weg.
  • Maak de omgeving regelmatig schoon.

Griep Check doen!

Website

De Griep Check voor Nieuwe Influenza A is te doen op de website van het Nederland Huisartsen Genootschap:
http://nhg.artsennet.nl/actueel/Nieuwsartikel/Griep-Check.htm
Wanneer de website zeer druk bezocht wordt kan het gebeuren dat dit bij de Griep Check vertraging oplevert.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Griep Check Mexicaanse Griep op het internet"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 01-09-2009
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!