InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Kans op genezing: kan je definitief van kanker genezen?

Kans op genezing: kan je definitief van kanker genezen?

Kans op genezing: kan je definitief van kanker genezen? Bij mensen die van kanker genezen zijn is het steeds een delicate zaak om van een definitieve genezing te spreken. Dokters durven zich niet goed uitlaten over de kans op genezing. Toch houdt men rekening met een periode van 5 jaar van genezing om een kankerpatiënt definitief genezen te verklaren. Men spreekt dan van een "remissie" van de ziekte, hetgeen erop neer komt dat medisch onderzoek geen sporen meer van de ziekte kon aantreffen. In uitzonderlijke gevallen kan de kanker wel opnieuw opduiken na een lange termijn, maar als algemene regel geldt dat hoe langer je van kanker verlost bent, hoe kleiner de kans op een terugval. Kan je volledig genezen verklaard worden van kanker?

Kans op genezing van kanker

Voor mensen die kanker hebben is het steeds moeilijk om de kans op genezing door een arts te laten voorspellen. Dokters aarzelen vaak om de kans op genezing in procenten te formuleren. In het algemeen kan je wel zeggen dat tegenwoordig ongeveer de helft van alle mensen die kanker krijgen van deze verschrikkelijke ziekte genezen kunnen worden. Maar dit hangt nogal af van de soort kanker die de patiënt heeft, alsmede het stadium waarin de kanker ontdekt werd, de toestand van de patiënt en de agressiviteit van de tumor.

Definitief genezen?

Voor de artsen is het moeilijk om te zeggen dat een patiënt definitief genezen is van kanker. Het blijft een delicate zaak om te zeggen dat iemand voor altijd buiten gevaar is. Na de behandeling van de kanker en de voorlopige genezing wordt de patiënt onderworpen aan allerlei medische onderzoeken en check-ups. Als de resultaten van die onderzoeken weer normaal zijn en er geen kanker meer voorkomt in het lichaam, dan spreekt men van remissie.

Kanker en remissie

Twee mogelijke gevolgen

Na een goed resultaat van de medische onderzoeken en de verdwijning van de kanker, komt de patiënt in een toestand van remissie. Die toestand van remissie kan uitlopen op twee mogelijke gevolgen. De eerste mogelijkheid is dat alle kankercellen gedood zijn en de kankerpatiënt genezen is van kanker. De andere mogelijkheid is dat de kanker nog niet helemaal uitgeroeid is, maar dat enkele kankercellen zijn blijven voortwoekeren.

Niet opspoorbaar

Van deze laatste mogelijkheid is sprake doordat de kankercellen te klein zijn om opgespoord te kunnen worden. Ook de meest gesofistikeerde medische controles kunnen deze kankercellen niet waarnemen. Wanneer deze cellen dan blijven voortwoekeren, wordt uiteindelijk toch weer duidelijk dat de kanker nog in het lichaam aanwezig is. Dan is er dus sprake van een terugval van de ziekte.

5 jaar na genezing

Check-ups

Om te weten of er nog kankercellen in het lichaam aanwezig zijn, zal de arts op regelmatige tijdstippen controleonderzoeken uitvoeren. In het begin zullen er veel controleonderzoeken uitgevoerd worden om een eventuele nieuwe ontwikkeling van de kanker op te sporen, maar met het verstrijken van de tijd zullen de tussenpozen tussen twee check-ups alsmaar groter worden.

Genezen na 5 jaar?

Doorgaans houden de artsen rekening met een periode van vijf jaar om in acht te nemen om de kankerpatiënt genezen te verklaren. Als er in die periode van vijf jaar geen terugval van de ziekte is geweest, dan kan de patiënt als definitief genezen verklaard worden. Nochtans liggen ook hier verschillen.

Regel van 5 jaar: niet altijd

Bij sommige kankers durft men wel van definitieve genezing spreken vóórdat de periode van vijf jaar voorbij is, terwijl men bij andere kankers het woord "definitief" niet in de mond durft nemen. In dat laatste geval bestaat het risico dat de kanker weer terugkomt, zelfs tot 20 jaar na de effectieve behandeling. Maar dat zijn uitzonderingen, want de regel is dat hoe langer de periode van genezing duurt, hoe kleiner de kans op een terugval.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kanker en chirurgie: de chirurgische behandeling van kankerKanker en chirurgie: de chirurgische behandeling van kankerOm kanker te bestrijden zijn er verschillende behandelingsmethoden mogelijk. De drie belangrijkste onderdelen van de kan…
Kanker: psychologische hulp voor kankerpatiëntenKanker: psychologische hulp voor kankerpatiëntenWie met kanker te maken krijgt wordt meteen geconfronteerd met een heleboel veranderingen in het leven van alledag. Ten…
Kanker: bijwerkingen van bestraling of radiotherapieKanker: bijwerkingen van bestraling of radiotherapieNaast de chirurgie en de chemotherapie is de radiotherapie een belangrijke methode om kanker te bestrijden. De bedoeling…
Ziekten: KankerZiekten: KankerAf en toe merk je wat op aan je lichaam wat je niet vaker hebt gezien. Je gaat je allerlei dingen in je hoofd zitten hal…
´Spontane´ genezing van kanker´Spontane´ genezing van kanker300 jaar geleden, in het begin van de 18e eeuw, constateerde artsen dat kanker vaak over ging na een hevige koortsaanval…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Kanker (geraadpleegd op 30/11/2015).

Reageer op het artikel "Kans op genezing: kan je definitief van kanker genezen?"

Reacties

Jan, 07-03-2013 10:58 #2
Weinigen zullen het kunnen zeggen denk ik, mijn beste kameraad leefde nog 5 jaar met prostaatkanker maar ik kan niet meer tellen hoe dikwijls wij alle 3 weken naar gasthuisberg reden ja en dat was telkens 12 à 13 uren ginder blijven - dan de laatste poging elke week naar ginder tot men zegde sorry mijnheer zinloos om nog te komen hij als vrijgezel stierf bij mij een vrouw van 61 vaststelling leukemie 1 maand en ze was dood, superrijke ja miljonairs en anderen kunnen het een beetje rekken in dure klinieken maar 99 jaar worden en THUIS de zachte dood zoals schoonmoeder inslapen en niet meer wakker worden neen dat gebeurt nog weinig denk ik.

Peter, 09-08-2012 00:34 #1
Genezing voor kanker bestaat, maar niet in het koninkrijk van de op chemicaliën gebaseerde geneeskunde…

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 22-04-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Kankerbestrijding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!