InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Kanker en huid: kan een moedervlek leiden tot huidkanker?

Kanker en huid: kan een moedervlek leiden tot huidkanker?

Kanker en huid: kan een moedervlek leiden tot huidkanker? Als moedervlekken dezelfde vorm behouden vormen ze in principe geen gevaar voor je gezondheid. Wanneer ze echter van vorm veranderen, dan komt het erop aan om voorzichtig te zijn. Bij twijfel wordt de ABCD-regel toegepast: men kijkt naar de asymmetrie van de moedervlek, naar de boorden, naar de kleur (colour) en naar de diameter. Als er dan onregelmatigheden te bespeuren zijn, dan bestaat de kans op een melanoom. Ook wanneer de huidvlek gaat jeuken of bloeden kan je spreken van een alarmsignaal. Vermits huidkanker zich snel kan ontwikkelen, moet je er snel bij zijn. Waarmee moet je zoal rekening houden bij het toepassen van de ABCD-regel bij moedervlekken?

Vorm moedervlek

Moedervlekken zijn doorgaans bruinachtige vlekken op je huid die je vanaf je geboorte hebt. Je hebt ze dus van je moeder meegekregen. In principe worden moedervlekken niet groter of kleiner en behouden ze hun vorm. Dan vormen ze geen gevaar voor je gezondheid. Toch moet je opletten wanneer je een moedervlek hebt die van vorm verandert. Als je merkt dat je moedervlek van vorm veranderd is, dan ga je het best naar een arts voor advies.

ABCD-regel bij moedervlekken

De arts zal de moedervlek onderzoeken en de zogenaamde ABCD-regel toepassen. Dat is een regel waarbij elke hoofdletter staat voor een woord dat belangrijk is voor het onderzoek van de moedervlek.

A: Asymmetrie

Daarbij staat A voor Asymmetrie. De moedervlek kan haar gelijklopende vorm verliezen en asymmetrisch worden. Wanneer je de huidvlek denkbeeldig in tweeën plooit zouden de twee helften ongeveer gelijk moeten zijn. Ongelijke helften vormen een eerste alarmsignaal om de moedervlek ernstig te nemen.

B: Boorden

De B staat voor Boorden of Randen. Wanneer de boorden van de moedervlek veranderen en onregelmatig worden, moet je opletten. Zeker bij opvallende inkepingen aan de huidvlek kan er een risico zijn voor het ontwikkelen van huidkanker.

C: Colour

De C in de ABCD-regel staat voor Colour of Kleur. Een moedervlek die van kleur verandert wordt al meteen verdacht genoemd. De kleur van de moedervlek kan ongelijkmatig worden en de vlek kan ook verschillende kleuren bevatten, gaande van rood en roze tot bruin en zwart.

D: Diameter

Een laatste punt van deze regel is de Diameter. Doorgaans zijn vlekken tot maximum 6 mm diameter onschuldig. Als de diameter van de moedervlek groter is en op opvallende manier veranderd is (punt A, B of C), dan is het opletten geblazen.

Jeuken en bloeden

Aanvullend moet je nog met een bijkomend punt rekening houden. Wanneer een moedervlek hevig begint te jeuken of wanneer ze gaat bloeden, dan laat je ze voor alle zekerheid beter even onderzoeken.

Onderzoek moedervlek: biopsie

Als je verontrust bent door een veranderende moedervlek en je denkt dat de ABCD-regel op jouw moedervlek van toepassing is, dan laat je vlek het beste even onderzoeken. Om een diagnose te kunnen stellen zal de arts de moedervlek met een dermatoscoop onderzoeken. Dat is een speciaal vergrootglas waarmee eventuele problemen kunnen opgespoord worden. Als de arts twijfelt, zal hij of zij een biopsie nemen om door het lab te laten onderzoeken. Dan kan uitgemaakt worden of er sprake is van een melanoom, dat is de naam van de kanker die zich uit de pigmentcellen van de huid ontwikkelt.

Huidkanker agressief

Het specifieke aan de huidkanker die zich vanuit moedervlekken kan ontwikkelen, is dat hij zich zeer snel kan ontwikkelen. Ook kan hij snel agressief worden en uitbreiden. Daarom moet je er snel bij zijn als je je ongerust maakt. Als er in een vroeg stadium van de kanker een juiste diagnose wordt gesteld, dan kan het melanoom snel weggenomen worden. Op die manier kan voorkomen worden dat de kanker zich verder in de huid ontwikkelt.

Relatief zeldzaam

Het melanoom dat zich vanuit moedervlekken ontwikkelt is relatief zeldzaam. In het algemeen verschijnen de meeste melanomen op plekken zonder moedervlekken. Even belangrijk is het om pigmentvlekken die zich bij volwassenen ontwikkelen, grondig te laten onderzoeken door een arts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Melanoom, een vorm van huidkankerMelanoom, een vorm van huidkankerIedereen heeft ze moedervlekken. De één wat meer dan de ander. Sommige vallen op en irriteren je, de andere heb je geen…
Moedervlekken, wat zijn het?Elk mens heeft wel een aantal moedervlekken, gemiddeld heeft men er zelfs zo'n 25. Een moedervlek is in principe onschul…
Hoe kun je huidkanker herkennen?Hoe kun je huidkanker herkennen?Huidkanker is in Nederland het meest voorkomende soort kanker. Huidkanker kan ernstige gevolgen hebben, de patiënt kan e…
Kanker: melanoomKanker: melanoomMelanoom is een vorm van huidkanker. Melanoom is de laatste jaren steeds meer in opspraak gekomen en komt steeds vaker v…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Kanker (geraadpleegd op 15/08/2015).
  • https://www.uzleuven.be/nl/abcd (geraadpleegd op 01/05/2017).

Reageer op het artikel "Kanker en huid: kan een moedervlek leiden tot huidkanker?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 12-04-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Kankerbestrijding
Medische informatie…
Schrijf mee!