InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Kanker: psychologische hulp voor kankerpatiënten

Kanker: psychologische hulp voor kankerpatiënten

Kanker: psychologische hulp voor kankerpatiënten Wie met kanker te maken krijgt wordt meteen geconfronteerd met een heleboel veranderingen in het leven van alledag. Ten eerste is er de fysieke toestand van de kankerpatiënt, die ernstig belast wordt door pijn en ongemakken. Vervolgens moet je, om die moeilijke toestand mentaal te kunnen verwerken, psychologisch sterk staan. Doordat je niet weet of je zal genezen, krijg je gevoelens van angst en onzekerheid. Het is het voortdurend leven in die onzekerheid dat alles zo moeilijk maakt om te doorstaan. Om met dit alles om te gaan kan psychologische hulp van een deskundige goed van pas komen. Praten met een psycholoog kan helpen om gevoelens van stress en angst in verband met de ziekte in toom te houden.

Kanker: het fysieke aspect

Dagelijks leven

Als je te horen krijgt dat je kanker hebt, verandert opeens heel je leven. Voor sommigen komt het nieuws van kanker als een donderslag bij heldere hemel. Je leven gaat zijn normale gangetje en in één keer wordt dat alles op zijn kop gezet. Ten eerste krijg je te maken met het fysieke aspect van de ziekte. Hoe ga je om met de ziekte, met de ongemakken en de pijn de ze veroorzaakt?

Pijn

Voor sommige kankerpatiënten brengt de ziekte heelwat fysieke problemen en pijn met zich mee. Het is niet eenvoudig om dat allemaal te kunnen verdragen. Ook de behandeling zelf van kanker kan enorm pijnlijk en vermoeiend zijn. Vaak kunnen pijnstillers enige verlichting brengen. Naast het omgaan met het fysieke aspect van de kanker, moet je als kankerpatiënt ook op psychologisch vlak een manier vinden om je sterk te houden.

Psychologische druk

Negatieve gevoelens

Doordat je fysiek welzijn door kanker in gevaar is gebracht, ga je psychologisch op een andere manier met het leven om. Je krijgt te maken met bepaalde emoties die gericht zijn op de ziekte en alles wat dat met zich mee kan brengen. Het kan dan gaan om angst, schaamtegevoelens, gevoelens van teleurstelling of zelfs frustratie en kwaadheid.

Onzekere toekomst

Als je ziek bent en pijn lijdt, ben je vaak afhankelijk van de mensen die je verzorgen. Het kan zijn dat je angst zal hebben om afhankelijk te blijven en om niet meer zelfstandig te zijn. Hiermee samengaand is het vaak zo dat je je als patiënt zorgen maakt over de toekomst. Bovendien kan ook pijn je psychologische toestand zwaar onder druk zetten. De kans bestaat dat je geplaagd wordt door angst om nog meer pijn te lijden en de ziekte niet te overleven.

Druk en stress

Doordat op korte tijd zoveel nieuwe, negatieve dingen op je afkomen, kom je psychologisch onder zware druk te staan. Er is naast de pijn en de behandeling ook de onzekerheid of je wel zal kunnen genezen. En indien je kan genezen worden, ga je de vraag stellen hoe je leven er dan zal uitzien. Misschien kan je de ziekte definitief achter je laten of misschien zit je wel altijd met de schrik dat ze terugkomt. Dit alles kan een onderhuidse vorm van chronische stress met zich meebrengen.

Omgeving patiënt

Zorg

Ook voor de mensen uit de omgeving van de kankerpatiënt zorgt de ziekte voor een toestand van stress. Ook je familie en vrienden zullen te maken krijgen met mentale druk. Ze zullen zich de vraag stellen of ze wel genoeg voor je doen of je goed genoeg verzorgen. Vaak krijgen familieleden te maken met gevoelens van onmacht, omdat ze geen invloed kunnen uitoefenen op de toestand van genezing van de patiënt.

Relaties

Ook mag je niet onderschatten dat kanker relaties kan ondermijnen, precies door de zware fysieke en psychische druk die de ziekte met zich meebrengt. Relationele moeilijkheden kunnen dan weer met zich meebrengen dat er klachten ontstaan op het vlak van onderlinge communicatie en sexualiteit. Anderzijds kan de confrontatie met kanker er ook voor zorgen dat partners in een relatie naar mekaar toegroeien. Precies door mekaar te steunen kan hun relatie sterker worden.

Lotgenoten

Tenslotte kan ook het praten met lotgenoten je ondersteunen bij het omgaan met kanker. Door over hun emoties en frustraties te praten kunnen kankerpatiënten vaak troost bieden aan mekaar.

Hulp psycholoog

Psychologische pijn

Om met deze situaties van stress en onmacht om te leren gaan, is het goed om de hulp in te roepen van een psycholoog. Psychologen kunnen kankerpatiënten helpen om over hun gevoelens te praten en hun emoties te uiten. Deze psychologen zijn erin gespecialiseerd om te praten met patiënten die te maken krijgen met enorm veel lichamelijke en psychologische pijn en onzekerheid.

Kans op genezing

Vaak speelt ook de angst voor de dood een belangrijke rol bij de beleving van de ziekte. Kankerpatiënten krijgen immers altijd te maken met een risicoschatting van de kans op genezing. Ook hier zijn psychologen een aan te raden hulp om met die gevoelens te leren omgaan. In het algemeen is het aangeraden om relatief snel de hulp in te roepen van de psycholoog, eventueel al vanaf de eerste ziekenhuisopname.

Psychologische hulp vergoed

Sinds 2014 maakt psychologische hulp deel uit van het basispakket van de zorgverzekering. Wie de hulp van een psycholoog nodig heeft kan zijn kosten dus laten vergoeden. Voorwaarde is wel dat je huisarts een verwijsbrief maakt om een psychologische behandeling te starten. De vergoeding geldt voor het hele traject van de psychologische behandeling, dus ongeacht het aantal bezoeken aan de psycholoog.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kanker in een relatie: hulp voor patiënt en partnerKanker in een relatie: hulp voor patiënt en partnerDe diagnose van kanker is voor de meeste patiënten een bittere pil om te slikken. "Waarom ik?" is een vraag die de meest…
Online therapie: psychologische hulp zoeken op internetOnline therapie: psychologische hulp zoeken op internetAls je met een psychologisch probleem zit, dan is het soms moeilijk om de drempel te overschrijden en naar een psycholoo…
Chronisch ziek? Hulp zoeken bij psycholoog of therapeutChronisch ziek? Hulp zoeken bij psycholoog of therapeutVoor wie de diagnose van een chronische ziekte van de dokter te horen krijgt, zal het leven danig veranderen. Het aanvaa…
Psychologie en kanker: tips om mentaal sterk te blijvenPsychologie en kanker: tips om mentaal sterk te blijvenDe diagnose van kanker komt voor vele mensen als een verrassing. Wie had gedacht dat het jou zou kunnen overkomen? Na da…
Eigen bijdrage psychologische hulp 2015: overzichtEigen bijdrage psychologische hulp 2015: overzichtVoor psychologische hulp kun je door je huisarts worden doorverwezen naar de naar de Basis GGZ of gespecialiseerde GGZ.…
Bronnen en referenties
  • http://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/psychologie (geraadpleegd op 30/04/2017).

Reageer op het artikel "Kanker: psychologische hulp voor kankerpatiënten"

Reactie

Nb, 14-04-2014 06:04 #1
Je gevoel aan de buitenwereld laten zien is moeilijk. Mijn gevoel is weggestopt achter angst en onzekerheid wil ik verder. Denkend aan alle mooie herinneringen en gevoelens. Iedere dag weerÖ

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 14-04-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Kankerbestrijding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!