InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Kanker vroeg opsporen: voordelen voor behandeling & genezing

Kanker vroeg opsporen: voordelen voor behandeling & genezing

Kanker vroeg opsporen: voordelen voor behandeling & genezing Kanker is een ziekte die zich als een lopend vuurtje in je lichaam kan verspreiden. Kanker kan zo snel toeslaan dat er geen tijd meer te verliezen is. Daarom is het opsporen van kanker in een vroeg stadium altijd belangrijk. Als het kankergezwel vroeg wordt opgespoord dan kan het zijn dat de behandeling ertegen minder zwaar zal zijn. In het algemeen is ook de kans op genezing groter als je er vroeg bij bent. Hoe dringend de behandeling is hangt vaak ook af van het type van kanker: een agressieve kanker wordt anders behandeld dan een eerder "trage" kanker. Waarom is het zo belangrijk dat deze vreselijke ziekte zo vroeg opgespoord wordt, en welke voordelen biedt dit?

Kans op genezing

Je hoort vaak vertellen dat het opsporen van kanker in een vroeg stadium van de ziekte heel belangrijk is. Dokters maken de bevolking er attent op dat je in geval van ongerustheid niet moet twijfelen om naar je huisarts te gaan. Dit is niet toevallig, want het tijdstip van ontdekking van deze ziekte kan een grote invloed hebben op de genezing van kanker.

Kanker vroeg opsporen: voordelen

De vroege opsporing van kanker heeft enkele voordelen voor de kankerpatiënt. Zo is in het algemeen de kans op genezing groter wanneer de kanker zich nog niet uitgebreid heeft verspreid. Als het gezwel nog relatief klein is, dan heb je meer kans om ervan te genezen. Het is van belang om er zo snel mogelijk bij te zijn zodat het door kanker aangetaste deel van het lichaam nog goed te behandelen is. Het komt erop aan te vermijden dat de aanwezige kanker zich snel verder verspreid.

Behandeling kanker

Ingrijpend

Het vroeg opsporen van kanker in je lichaam heeft nog andere voordelen. Als de kanker nog in een vroegtijdig stadium is, dan is de kans op genezing groter en hoeft de behandeling waarschijnlijk minder zwaar te zijn. In het algemeen is de behandeling van een vroeg ontdekte kanker minder ingrijpend dan de behandeling van een laat ontdekte kanker die zich al ernstig ontwikkeld heeft.

Complicaties

Als je bijvoorbeeld onder het mes moet, dan zal de kans op nevenwerkingen of complicaties minder erg zijn dan bij een chirurgische ingreep van een sterk ontwikkelde kanker. Het is zelfs mogelijk dat bij een vroege ontdekking van kanker chemotherapie of bestraling niet nodig zullen zijn. In het algemeen kan het dan ook nuttig zijn om regelmatig een uitgebreid medisch onderzoek te ondergaan.

Type kanker

Agressieve kankers

Nochtans geldt de regel van de grotere kans op genezing bij een vroegtijdig opgespoorde kanker niet altijd. Zo kan het gebeuren dat agressieve kankers zich zo snel ontwikkelen dat ook bij een vroegtijdige opsporing de kans op genezing klein is. Toch is een snelle behandeling altijd belangrijk bij kankers. De dringendheid van een behandeling van kanker hangt ook af van het type van kanker. Bij de agressievere kankers is het van levensbelang om er zo snel mogelijk bij te zijn.

Trage kankers

Anderzijds zijn er ook kankers die zich trager ontwikkelen en waarbij de dringendheid van behandeling minder speelt. Dan kan het zijn dat er dagen of weken gewacht wordt om de behandeling te starten. Bij sommige traag ontwikkelende kankers wordt een behandeling voorlopig uitgesteld, maar wordt de toestand van de patiënt heel nauwkeurig in de gaten gehouden. De behandeling kan dan eventueel gestart worden wanneer de ziekte zich lijkt uit te breiden. In ieder geval hangt de snelheid van de behandeling steeds af van het type kanker en de invloed op de levenskwaliteit van de patiënt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kanker: bijwerkingen van bestraling of radiotherapieKanker: bijwerkingen van bestraling of radiotherapieNaast de chirurgie en de chemotherapie is de radiotherapie een belangrijke methode om kanker te bestrijden. De bedoeling…
Kanker: teelbalkankerTeelbalkanker is een redelijk zeldzame vorm van kanker, die ongeveer 4 op de 100.000 mannen treft. De kanker begint mees…
Chemotherapie bij kanker: behandeling en bijwerkingen chemoChemotherapie bij kanker: behandeling en bijwerkingen chemoBij de behandeling van kanker met chemotherapie krijgt de patiënt medicijnen om de snel vermenigvuldigde kankercellen te…
Retinoblastoom: zeldzame oogziekte bij kinderenRetinoblastoom: zeldzame oogziekte bij kinderenOnderzoek van het VU medisch centrum heeft uitgewezen dat kinderen met de erfelijke vorm van de oogziekte retinoblastoom…
Praten over kankerPraten over kankerEr zijn veel vormen van kanker. In principe kan kanker in ieder orgaan of lichaamsdeel voorkomen, zelfs in het bloed of…

Reageer op het artikel "Kanker vroeg opsporen: voordelen voor behandeling & genezing"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 27-03-2019
Subrubriek: Ziekten
Special: Kankerbestrijding
Medische informatie…
Schrijf mee!