InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Kanker en chirurgie: de chirurgische behandeling van kanker

Kanker en chirurgie: de chirurgische behandeling van kanker

Kanker en chirurgie: de chirurgische behandeling van kanker Om kanker te bestrijden zijn er verschillende behandelingsmethoden mogelijk. De drie belangrijkste onderdelen van de kankerbestrijding zijn radiotherapie, chemotherapie en chirurgie. Chirurgie kan om meerdere redenen uitgevoerd worden, zoals bijvoorbeeld de verwijdering van het kankergezwel. Een andere reden kan een biopsie zijn, en dit om de diagnose van kanker te verduidelijken. Bovendien kan de chirurgische ingreep tot doel hebben om de levenskwaliteit van de kankerpatiënt te verbeteren en de pijn te verlichten. Wat zijn zoal de belangrijkste kenmerken van de chirurgische behandeling van kanker?

Behandeling kanker met chirurgie

Een van de belangrijkste behandelingen tegen kanker is de chirurgie. Sinds het begin van de eenentwintigste eeuw is er in de oncologie veel vooruitgang geboekt op het vlak van de chirurgische behandeling van kanker. Ook wat de anesthesie en de operatietechnieken aangaat zijn er positieve ontwikkelingen aan de gang.

Biopsie

Als je als kankerpatiënt onder het mes moet, dan zijn er meerdere doelstellingen mogelijk. Ten eerste kan het zijn dat er een ingreep nodig is om duidelijkheid te scheppen over de diagnose. In dat geval neemt de chirurg een stukje verdacht uitziend weefsel om te laten onderzoeken onder de microscoop. Dit wordt ook biopsie genoemd. Op die manier kan meer informatie verkregen worden over de ernst van de zaak en onderzocht worden welke verdere stappen zullen ondernomen worden.

Kankergezwel verwijderen

De tweede mogelijkheid is dat je een operatie moet ondergaan waarin het de bedoeling is om het kankergezwel weg te nemen. Een chirurgische operatie kan ervoor zorgen dat je volledig van de kanker geneest, maar dan is er wel een voorwaarde.
Nadat het aangetast weefsel uit het lichaam verwijderd is, moeten alle tumorcellen in dat weefsel nog bij mekaar zitten. Als de tumorcellen zich ook op andere plaatsen in je lichaam verspreid hebben, dan is de chirurgie alleen niet voldoende om volledige genezing te bewerkstelligen.

Pijn verlichten

Ook wanneer er sprake is van een ongeneeslijke toestand kan er voor chirurgie gekozen worden. De bedoeling is dan om de pijn en de algemene toestand van de kankerpatiënt te verlichten. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer de ongeneeslijke kanker een ander orgaan of lichaamsdeel wegdrukt en het functioneren ervan bemoeilijkt. Chirurgie kan dan uitgevoerd worden om het functioneren van dat orgaan te verbeteren en de algemene toestand van de kankerpatiënt te verhogen.

Levenskwaliteit kankerpatiënt

Per persoon

Er zijn zoveel verschillende soorten kanker dat per soort de mogelijke behandelingen bekeken moeten worden. Het is niet zo dat chirurgie in alle gevallen van kanker een oplossing kan bieden. De dokters zullen geval per geval nagaan welke behandeling nodig zal zijn voor het genezen van de kanker of het verbeteren van de levenskwaliteit van de patiënt.

Criteria

Hierbij wordt onder meer rekening gehouden met criteria zoals de algemene fysieke en mentale toestand van de patiënt, de pijn waaraan hij onderhevig is en zijn dagelijks functioneren in het sociale leven. Daarbij kan chirurgie ook aangevuld worden met andere behandelingen, waardoor je in sommige gevallen een combinatie van behandelingen krijgt. Voorbeeld hiervan is een combinatie van chirurgie en radiotherapie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kanker: bijwerkingen van bestraling of radiotherapieKanker: bijwerkingen van bestraling of radiotherapieNaast de chirurgie en de chemotherapie is de radiotherapie een belangrijke methode om kanker te bestrijden. De bedoeling…
Chemotherapie en de bijwerkingenOmdat kanker zoveel voorkomt onder mensheid is de term chemotherapie of chemokuur over het algemeen zwaar beladen. Maar…
Schoonheidsoperatie niet zonder risicoSchoonheidsoperatie niet zonder risicoEen schoonheidsoperatie is een ingreep die bedoeld is als subjectieve verfraaiing van het menselijk lichaam. Een medisch…
Behandelmethoden van kankerBehandelmethoden van kankerEr zijn verschillende soorten behandelmethoden voor elke vorm van kanker die je maar kunt bedenken. Wat voor soort behan…
Kanker: de voordelen van het vroeg opsporen van kankerKanker: de voordelen van het vroeg opsporen van kankerKanker is een ziekte die zich als een lopend vuurtje in je lichaam kan verspreiden. Kanker kan zo snel toeslaan dat er g…
Bronnen en referenties
  • http://www.kanker.be/chirurgie (geraadpleegd op 11/08/2015).

Reageer op het artikel "Kanker en chirurgie: de chirurgische behandeling van kanker"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 18-03-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Kankerbestrijding
Medische informatie…
Schrijf mee!