InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Kanker: bijwerkingen van bestraling of radiotherapie

Kanker: bijwerkingen van bestraling of radiotherapie

Kanker: bijwerkingen van bestraling of radiotherapie Naast de chirurgie en de chemotherapie is de radiotherapie een belangrijke methode om kanker te bestrijden. De bedoeling van radiotherapie of bestraling is om het kankergezwel te laten verdwijnen door het herhaaldelijk te bestralen. Dankzij geavanceerde technieken van bestraling kan men kankergezwellen tegenwoordig nauwkeurig bestralen, met een beperkt risico op schade voor de gezonde cellen in de omgeving van de bestraalde zone. Toch kan radiotherapie of bestraling ook ongewenste neveneffecten veroorzaken, zoals bijvoorbeeld haaruitval. Welke bijwerkingen kunnen nog zoal ontstaan na bestraling?

Radiotherapie tegen kanker

Een van de methodes om kanker te bestrijden is de radiotherapie of bestraling. De bedoeling is om celkernen te bestralen, waarbij er schade wordt aangericht. Ofwel zullen de cellen zich herstellen, ofwel zullen ze afsterven. Specifiek aan de kankercellen is dat ze minder snel herstellen dan de gezonde cellen.

Verschil bestraling - chemotherapie

Door herhaaldelijke bestraling kan je er dus voor zorgen dat een kankergezwel definitief zal verdwijnen. De radiotherapie of bestraling is vooral een lokale behandeling: ze behandelt de kanker alleen op de plaats van onheil zelf. Dit is het verschil met de chemotherapie: daar is de behandeling niet lokaal maar heeft de medicatie uitwerking op het hele lichaam.

Bijwerkingen bestraling

Bestraalde lichaamsdelen

Ook al kunnen gezonde cellen beter van de bestraling herstellen dan kankercellen, toch is voorzichtigheid geboden bij de bestraling. Als de kankercellen bestraald worden, dan kan het zijn dat gezonde normale cellen in de buurt kunnen aangetast worden. Daardoor kan het zijn dat er nevenwerkingen zullen optreden op de lichaamsdelen die bestraald werden. Typische neveneffecten zijn bijvoorbeeld irritatie en verkleuring van de huid. Een huid die opvallend rood is geworden is daar een voorbeeld van.

Andere mogelijke neveneffecten

  • vermoeidheid
  • hoofdpijn
  • droge mond
  • oedeem
  • onvruchtbaarheid
  • misselijkheid

Lange termijn

De mogelijkheid bestaat dat nevenwerkingen geleidelijk aan verdwijnen, maar anderszijds bestaat ook de kans dat pas lang na de behandeling de neveneffecten zullen optreden. Tegenwoordig is de radiotherapie zodanig ontwikkeld dat de bestraling alsmaar nauwkeuriger en preciezer wordt. Men beschikt over de mogelijkheden om de stralen heel precies op de aangetaste weefsels te richten, met beperkt risico voor de gezonde organen in de buurt. Daardoor kan het gevaar voor neveneffecten danig teruggedrongen worden.

Haaruitval bij bestraling?

Een van de mogelijke nevenwerkingen van de bestraling is haaruitval, maar alleen in het geval dat de hoofdhuid wordt bestraald. Zo kan bij een hersentumor de hoofdhuid bestraald worden, waardoor er haaruitval optreedt. Mensen die een bestraling ondergaan worden dan plots kaal. Afhankelijk van de sterkte van de straling zal het haar weer zwak of sterk kunnen aangroeien. Nochtans moet je er rekening mee houden dat bij een zeer sterke straling het haar niet meer kan aangroeien en het haarverlies onomkeerbaar is. In ieder geval zal het haar minder snel terug aangroeien na bestraling dan na chemotherapie.

Genezen dankzij bestraling

Aanvullend

Meestal wordt radiotherapie aangewend als een aanvullende behandeling van chirurgie en chemotherapie. Toch zijn er een aantal omstandigheden waarin je volledig kan genezen van kanker dankzij radiotherapie alleen. De voorwaarde is dat het kankergezwel volledig kan worden bestraald. Dit is het best mogelijk als het gaat om relatief kleine gezwellen.

Genezen van kanker?

Om te bepalen dat de patiënt die bestraald werd volledig van kanker genezen is, wordt in de meeste gevallen een periode van vijf jaar in acht genomen. Als je met succes bestraald werd en je van de kanker verlost werd, houden de artsen rekening met een periode van vijf jaar vóórdat ze spreken van een volledige genezing.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Chemotherapie bij kanker: behandeling en bijwerkingen chemoChemotherapie bij kanker: behandeling en bijwerkingen chemoBij de behandeling van kanker met chemotherapie krijgt de patiënt medicijnen om de snel vermenigvuldigde kankercellen te…
Leven met kanker: ZaadbalkankerLeven met kanker: ZaadbalkankerZaadbalkanker komt niet vaak voor, bij 535 mannen jaarlijks. Het is een vorm van kanker die bij jonge mannen voorkomt. D…
Leven met kanker: BaarmoederkankerLeven met kanker: BaarmoederkankerJaarlijks krijgen 1.600 vrouwen baarmoederkanker. Er bestaan drie vormen van deze kanker. De symptomen zijn vaak goed wa…
Bronnen en referenties
  • http://www.tegenkanker.be/bijwerkingen_van_bestraling_op_lange_termijn (bron geraadpleegd op 14/08/2015).

Reageer op het artikel "Kanker: bijwerkingen van bestraling of radiotherapie"

Reacties

Ria van der Mark, 14-08-2017 13:19 #3
Ik heb best veel hoofdpijn bij bestraling van borstkanker. Kan dat door de bestraling komen? Reactie infoteur, 15-08-2017
Beste,

Hoofdpijn kan inderdaad een neveneffect zijn van een behandelingsmethode van kanker, zoals in uw geval bestraling. Het is een bijwerking die vrij vaak voorkomt.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Verberg, 28-07-2017 14:03 #2
Is het mogelijk dat door bestraling van de prostaat, kanker kan ontstaan in de poliepen van de darmen?

Willemina Damste, 24-05-2012 13:42 #1
In december is mijn linker long verwijderd, daarna heb ik wekelijks totaal 6 chemos gehad met Taxol, tegelijkertijd dagelijks 30 bestralingen die na 25 keer afgebroken werd door een esofagitis 3e graad. Al die tijd heb ik mijn dikke bos krulhaar gehouden maar nu na bijna 4 maanden behandelvrij valt mijn haar in rap tempo uit, kale plekken sprietig pluishaar. Heel akelig, komt dit vaker voor, ik kan het op geen enkele site vinden, ook niet op jullie uitstekende sit.
Groeten Wilja
Portugal Reactie infoteur, 24-05-2012
Hallo Wilja,

Bedankt voor je reactie.
Bij een behandeling voor kanker treedt haaruitval normaal gezien op na ongeveer drie weken na het begin van de bestraling. Als je na vier behandelingsvrije maanden opeens te maken krijgt met plots haarverlies, zijn er misschien andere oorzaken, zoals bijvoorbeeld:.
-Alopecia areata, waarbij plotseling volledige plukken haar uitvallen. Het gaat dan om een ziekte van het immuunsysteem, waarbij het haar na verloop van tijd ook weer kan aangroeien.
-Telogeen defluvium. Plotse haaruitval treedt dan op 2 tot 4 maanden na een stressvolle gebeurtenis, zoals bijvoorbeeld psychologische druk, zwangerschap of een ernstige ziekte.
Ook kan je je arts vragen of er toch misschien haaruitval kan optreden maanden na het stopzetten van de kankerbehandeling, en of eventueel andere geneesmiddelen of aandoeningen aan de basis kunnen liggen. Best is om de verschillende mogelijkheden te bespreken met je arts, die dan een diagnose kan stellen.

Misschien vind je meer info op:
http://www.huidinfo.nl/haaruitval.html

Alvast veel beterschap.
Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 12-04-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Kankerbestrijding
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!