InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Chemotherapie bij kanker: behandeling en bijwerkingen chemo

Chemotherapie bij kanker: behandeling en bijwerkingen chemo

Chemotherapie bij kanker: behandeling en bijwerkingen chemo Bij de behandeling van kanker met chemotherapie krijgt de patiënt medicijnen om de snel vermenigvuldigde kankercellen te doden. Hierbij kunnen ook normale, gezonde cellen worden aangetast waardoor er neveneffecten kunnen optreden zoals misselijkheid, braken en haaruitval. Neveneffecten kunnen verergeren wanneer chemotherapie en radiotherapie samen worden gebruikt bij de behandeling van kanker. Na de chemotherapie kunnen de aangetaste gezonde cellen weer herstellen. Wat zijn zoal de mogelijke bijwerkingen van chemotherapie?

Behandeling kanker met chemotherapie

Het principe van chemotherapie is dat er geneesmiddelen worden toegediend om de kankercellen te doden. Deze behandeling richt zich op cellen die zich heel snel vermenigvuldigen. Dit is het geval voor de meeste kankercellen, maar ook voor sommige gezonde cellen. Doordat ook normale cellen worden aangepakt bestaat de kans op neveneffecten. De doelstelling van de medische wetenschap is om de inwerking van die neveneffecten op gezonde cellen zoveel mogelijk in te perken.

Bijwerkingen chemo

Bloed

Niet alleen de zich snel verspreidende kankercellen worden dus aangepakt, maar ook de normale cellen. Voorbeelden van deze normale cellen zijn haarfollikelcellen, slijmvliescellen van het spijsverteringsstelsel en beenmergcellen. Beenmergcellen zijn cellen die de bloedcellen aanmaken en wanneer deze te lijden hebben onder de chemotherapie kunnen neveneffecten optreden zoals bloedingen, bloedarmoede en een tekort aan witte bloedcellen.

Spijsvertering

Als de slijmvliescellen van het spijsverteringsstelsel door de chemotherapie worden aangepakt, kunnen er nevenwerkingen ontstaan op het vlak van de spijsvertering zoals bijvoorbeeld braken en misselijkheid. De door de chemotherapie aangepakte haarfollikelcellen brengen dan weer met zich mee dat de kankerpatiënt kan te maken krijgen met haarverlies. Helemaal kaal worden kan daarvan het gevolg zijn.

Neveneffecten kunnen verschillen

Of een kankerpatiënt te maken krijgt met neveneffecten van de chemotherapie, hangt van meerdere factoren af. Afhankelijk van de patiënt kunnen de nevenwerkingen verschillend zijn. Zo is onder meer de dosering van het medicijn van invloed op de reacties, de fysieke toestand van de patiënt en het aantal behandelingen met chemotherapie. Ook zou de hevigheid van de neveneffecten afhangen van de stress of ontspanning van de persoon zelf.

Levenskwaliteit kankerpatiënt

Geneesmiddelen tegen neveneffecten

In de oncologie is men voortdurend bezig om de neveneffecten van de chemotherapie te bestrijden om de levenskwaliteit van de patiënt te verbeteren. Zo doet men onderzoek naar minder nevenwerkingen veroorzakende antikankergeneesmiddelen. Bovendien kunnen - ter bestrijding van optredende neveneffecten - geneesmiddelen voorgeschreven worden die een specifiek probleem tegengaan. Voorbeelden daarvan zijn: medicijnen tegen maagpijn, misseljkheid of hoofdpijn.

Dagelijkse tips

Als aanvulling aan de behandeling met chemotherapie kan men de patiënt bepaalde tips voorschrijven om de toestand van de patiënt te verbeteren. Die tips kunnen liggen op het vlak van de hygiëne en de voeding, zoals bijvoorbeeld een aangepast dieet om het fel op de proef gestelde spijsverteringsstelsel minder te belasten. Aan de hand van de specifieke klachten van de patiënt kan een diëtist een persoonlijk dieet voorstellen.

Chemo én bestraling

In principe gaat men pas over tot een andere behandeling als de vorige behandeling ten einde is. Toch worden chemotherapie en bestraling soms samen toegepast. De combinatie van chemotherapie en bestraling wordt toegepast om de efficiëntie van de behandeling te verhogen. De chemo en de bestraling hebben dan hun eigen specifieke werking op de kanker en vullen mekaar aan. De mogelijkheid bestaat dan wel dat ook de neveneffecten van beide behandelingen verergeren.

Herstel na chemotherapie

In het algemeen verdwijnen de neveneffecten na de behandeling met chemotherapie. De meeste schade aan het lichaam die de chemotherapie heeft toegebracht, zal zich herstellen. Het weefsel van de normale gezonde cellen die zijn aangetast kan dan weer regenereren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Chemo-bommen. Methode chemotherapie, hoe werkt het?Chemo-bommen. Methode chemotherapie, hoe werkt het?Chemobommen of chemo-bommetjes. Het is een nieuwe methode van chemotherapie om kanker te behandelen. Chemobommen behande…
Chemo brein: wat veel oncologen niet vertellenKanker: een van de meest gevreesde ziekten van de 21e eeuw. Kanker is een aandoening die jaarlijks behoorlijk wat mensen…
Bijwerkingen en risico's van chemo (chemotherapie)Bijwerkingen en risico's van chemo (chemotherapie)Chemotherapie of kortweg chemo is een behandeling die heel vaak wordt gebruikt als er kanker in het spel is. Hoewel chem…
Chemokuur of chemotherapieChemokuur of chemotherapieChemokuur: voor de een de kans op genezing, voor de ander zicht op een langer en minder pijnlijk leven. Chemokuur is voo…
Neulasta bij chemotherapie: wondermiddel bij chemoNeulasta bij chemotherapie: wondermiddel bij chemoNeulasta bij chemotherapie is een soort wondermiddel bij chemo. Maar ook een heel duur wondermiddel. Wie chemotherapie o…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Kanker (geraadpleegd op 15/08/2015).

Reageer op het artikel "Chemotherapie bij kanker: behandeling en bijwerkingen chemo"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 12-04-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Kankerbestrijding
Medische informatie…
Schrijf mee!