InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Bescherming tegen griep: tips om je immuniteit te versterken

Bescherming tegen griep: tips om je immuniteit te versterken

Bescherming tegen griep: tips om je immuniteit te versterken Met de winter voor de deur verhoogt ook de kans op het krijgen van infecties. 's Winters heeft je immuunsysteem het moeilijker om zich te verdedigen tegen ziektekiemen waardoor je af te rekenen krijgt met griepsymptomen als hoesten, niezen en kuchen. Ook kan je last krijgen van keelpijn en een algemeen gevoel van zwakte. In sommige gevallen kunnen deze symptomen te maken hebben met de griep of zelfs de Mexicaanse griep. Wil je je weerstand verbeteren dan kan het aangeraden zijn om aanvullend supplementen in te nemen. Supplementen die meerdere vitaminen en mineralen combineren kunnen op die manier leiden tot een betere bescherming tegen ziektes. Welke tips kunnen helpen om je immuunsysteem te versterken, zodat je beter beschermd bent tegen typische winterkwaaltjes zoals griep?

Immuniteit versterken: goed slapen

Een goede slaap is essentieel voor een goede werking van het immuunsysteem. Na de inspanningen van de dag verlangt je lichaam naar welverdiende rust. Hoe minder je slaapt en hoe slechter de kwaliteit van je nachtrust, hoe meer last je zal krijgen van stress. Stress zorgt dan weer voor een verhoogde kans op infecties, zoals bijvoorbeeld griep. Denk er dus in de eerste plaats aan om alle aandacht te besteden aan je slaap en dit zowel wat de kwantiteit (het aantal uren slaap dat je nodig hebt) als de kwaliteit (een rustige, liefst ononderbroken slaap) betreft. Een voedingssupplement met melatonine kan nuttig zijn om beter in slaap te geraken en ook om dieper te slapen.

Slaapkamer verluchten

Ook als het buiten bitter koud is, is het belangrijk om je slaapkamer te verluchten. Maak er een gewoonte van om elke dag je kamer te verluchten, ook in de winter. In de winter leven we meer in gesloten ruimtes en dat geeft de ziektekiemen de kans om zich in een beperkte ruimte te verspreiden. De kans dat de ziektekiemen op je lichaam kunnen toeslaan is dan ook groter. Daarom is een goede verluchting van je slaapkamer zowel 's winters als 's zomers noodzakelijk.

Afstand houden

Het is niet zozeer via voorwerpen, maar via het contact met de handen dat virussen en infecties kunnen overgedragen worden. Het heeft dus niet veel zin om voorwerpen niet aan te raken die ook door anderen zijn aangeraakt. Wel kan het nuttig zijn om een bepaalde afstand met je gesprekspartner in acht te nemen als je merkt dat deze griepverschijnselen vertoont. Dat kan gaan om verkoudheid of verschijnselen als niezen en hoesten. Wie hoest of niest strooit druppeltjes speeksel in het rond, waarvan de ziektekiemen je kunnen besmetten.

Luchtwegen warm houden

Onze luchtwegen beschikken over haarcellen die een bescherming kunnen bieden tegen virussen en bacteriën. Als het koud is zijn die haarcellen van de luchtwegen minder effectief en daardoor vermindert onze weerstand tegen ziektekiemen. In de winter is het dus goed om de luchtwegen wat extra warm te houden. Bescherm de neus, de keel en de oren dan ook tegen extreme koude en verwarm ze met extra kledingsstukken zoals bijvoorbeeld sjaals of oorverwarmers.

Vitamine D

Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat vitamine D een belangrijke rol speelt bij een goede werking van het immuunsysteem. Hoe meer vitamine D je opneemt, hoe beter je gewapend bent tegen eventuele infecties. Ook hebben studies aangetoond dat een hoog vitamine D-gehalte een relatief lagere kans met zich meebrengt op auto-immuunziekten. Vitamine D komt veel voor in vette vis, maar het is vooral via het zonlicht dat we van deze vitamine kunnen profiteren. Regelmatig van het zonnetje genieten kan dus een goede bescherming zijn.

Geneesmiddelen en het immuunsysteem

Als je al geneesmiddelen neemt die een invloed hebben op het immuunsysteem, dan kan dit een invloed hebben op je gevoeligheid voor griep en andere infecties. Vóórdat de winter eraan komt neem je dan ook best contact op met je arts voor verdere info. Vaak wordt een griepvaccinatie aangeraden om de griep te voorkomen. Hoedanook is extra oplettendheid geboden als je symptomen als koorts begint te vertonen.

Middeltjes tegen griep

Griep kan, wanneer ze toeslaat, vervelende symptomen voortbrengen die 7 à 10 dagen kunnen aanslepen. Om die symptomen wat te verlichten kan je enkele verzachtende middeltjes nemen. Hete citroendrank is een klassiek middel dat tijdelijk soelaas kan brengen, terwijl je tegen koorts paracetamol kan nemen.
Enkele voorbeelden van effectieve middeltjes tegen de griep:
  • Antigrippine Paracetamol
  • A. Vogel Echinaforce

Bescherming tegen griep

Voeding

De basis voor een goede werking van je immuunsysteem is een evenwichtige voeding. Zorg ervoor dat je voldoende groenten en fruit tot je neemt zodat je kan genieten van de positieve werking van vitaminen. Vitaminen helpen je lichaam zich te beschermen tegen infectiekiemen. Probeer ook voor afwisseling te zorgen in je eetgewoonten: eet minstens twee keer per week vis. Houd alcoholgebruik binnen de perken en vermijd tabakproducten.

Supplementen weerstand

Soms kan het nuttig zijn om - naast groenten en fruit - supplementen in te nemen om je lichaam te beschermen tegen ziektekiemen. Extra supplementen innemen kan een boost betekenen voor de niveau's aan vitaminen, mineralen en andere nuttige voedingsstoffen in je lichaam. Vooral ijzer, calcium, zink en magnesium zijn positief voor je weerstand. Wil je meerdere van deze voedingsstoffen combineren dan kan je kiezen voor multivitaminen.
Enkele voorbeelden van erg nuttige supplementen voor je weerstand:
  • Davitamon Weerstand
  • Swisse Weerstand
  • Orthica Weerstand Kuur

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tips tegen griepTips tegen griepVeel mensen krijgen tegenwoordig een griepprik. Zeker als ze behoren tot de zogenaamde risicogroepen. Maar het beste wat…
Wil je geen griepspuit? Verhoog je weerstand!nieuws uitgelichtWil je geen griepspuit? Verhoog je weerstand!De media staat er bol van: De vaccins tegen de griep. Ze zouden helemaal niet werken en bomvol zitten met stoffen die he…
Weerstand versterken, verhogen en ondersteunenWeerstand versterken, verhogen en ondersteunenHelp het immuunsysteem door negatieve invloeden van buitenaf te weren. Iedereen is minder ziek en verkouden met een gezo…
Fruit eten vermindert de kans op Mexicaanse griepFruit eten vermindert de kans op Mexicaanse griep‘An apple a day keeps the doctor away’. Een bekende uitdrukking die het eten van fruit stimuleert. Houdt het eten van fr…
Besmetting griepvirus voorkomenBesmetting griepvirus voorkomenHoe kan iemand besmet raken met griep of ene griepvirus? Wat is het belang van een goede hygiëne tijdens een griepvirus?…

Reageer op het artikel "Bescherming tegen griep: tips om je immuniteit te versterken"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 27-11-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Winterkwaaltjes
Medische informatie…
Schrijf mee!