InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Grootste misverstanden over de Mexicaanse griep op een rij

Grootste misverstanden over de Mexicaanse griep op een rij

Grootste misverstanden over de Mexicaanse griep op een rij De Mexicaanse griep is sinds maart 2009 wereldwijd om zich heen aan het slaan, bij een wereldwijde epidemie spreekt men van een pandemie. H1N1, de officiële naam voor de griep is momenteel een veelbesproken onderwerp, de media publiceert nog dagelijks over deze pandemie Helaas zijn er over dit griepvirus ook een hoop misverstanden, met dit artikel hoop ik er daar een aantal van recht te zetten.

Antibiotica helpt tegen de Mexicaanse griep

Nee, H1N1 is een virale infectie, antibiotica helpt alleen tegen bacteriële infecties en is dus nutteloos tegen de Mexicaanse griep. Virussen bestrijd je preventief met een vaccin, of na infectie met virusremmende middelen zoals Tamiflu en Relenza.

Mexicaanse griep is hetzelfde als de Spaanse griep

In de media wordt de Mexicaanse griep vaak gekoppeld aan de Spaanse griep, het beruchte virus wat miljoenen doden veroorzaakte in 1918-1919. Hoewel er overeenkomsten zijn, gaat het toch om een ander virus. Beide virussen zijn een subtype van Influenza A, en worden allebei dan ook als H1N1 aangeduid. H1N1 is een aanduiding die echter voor meerdere griepsoorten kan staan, het definieert het virus niet maar is slechts een aanduiding voor de eiwitstructuur van het virus.
Wel een opvallende overeenkomst tussen de 2 is dat het virus in plaats van de hele jonge kinderen en de ouderen (de traditionele risicogroepen) nu ook veel jongvolwassen lijkt te treffen, het virus lijkt echter tot nu toe een stuk milder dan de Spaanse griep.

De reguliere griepprik helpt ook tegen de Mexicaanse griep

De kans dat het vaccin voor de seizoensgriep bescherming bied tegen de Mexicaanse griep is zeer klein, niet alleen zijn de vaccins verschillend qua opbouw, ook de virussen verschillen daarvoor te erg van elkaar. Het vaccin voor de seizoensgriep bestaat uit een mengsel van 3 seizoensvirussen. In het vaccin voor de Mexicaanse griep zitten niet alleen veel minder virusdeeltjes (dit om sneller veel vaccins te produceren) ook is er een hulpstof (Adjuvans) toegevoegd om je weerstand op te krikken.

Je kan de Mexicaanse griep krijgen door het eten van varkensvlees

De Mexicaanse griep is een virus wat overeenkomsten vertoont met het varkensgriepvirus, maar het vertoont ook overeenkomsten met de mensen- en vogelgriep. Het is voor varkens wel mogelijk om besmet te raken met het virus, maar mensen kunnen dit niet oplopen door het eten van varkensvlees als dit op normale wijze bereid wordt. Het virus kan niet overleven bij een temperatuur boven de 70 graden, als je het varkensvlees dus goed verhit loop je geen risico.

Middelen als Tamiflu en Relenza voorkomen dat je ziek word

Tamiflu en Relenza zijn virusremmers, zij kunnen de duur en de hevigheid van een infectie bekorten. Preventief innemen heeft geen zin, de middelen kunnen infectie niet voorkomen. Innemen als je vermoed dat je besmet bent geraakt maar nog geen symptomen vertoont kan, maar het risico van een massaal gebruik van deze virusremmers is dat het virus hier resistent tegen word.

Mondkapjes kunnen verspreiding voorkomen

Het nut van mondkapjes bij een griepuitbraak is nooit aangetoond, volgens de World Healt Organisation kan verkeerd gebruik van een mondkapje de verspreiding zelfs versnellen. In Nederland wordt er overigens amper gebruik gemaakt van mondkapjes, terwijl deze in sommige andere landen inmiddels het straatbeeld bepalen. Het regelmatig wassen van handen, en dan het liefst met een desinfecterende zeep, is een veel effectiever middel om verspreiding te voorkomen

Als ik de griep heb krijg ik het vaccin en dan ben ik beter.

Het vaccin is bedoeld als preventief middel, een vaccin leert je lichaam als het ware om te gaan met het virus door dit virus in sterk verzwakte toestand te injecteren. Na injectie gaat het lichaam antistoffen aanmaken om het virus te doden, en deze antistoffen blijven vervolgens in je lichaam om het te beschermen tegen een mogelijke volgende infectie. Als je eenmaal gevaccineerd bent kan je nog altijd de Mexicaanse griep oplopen, maar deze zal zich dan minder heftig uiten omdat je lichaam erop voorbereid is.

van het vaccin wordt ik ziek

Bij een vaccin wordt het virus in inactieve vorm ingespoten in het lichaam, hierdoor kan het menselijk afweersysteem leren hoe het virus het beste te bestrijden. Omdat het ingespoten virus inactief is zul je er niet ziek van worden. Wel kan het zijn dat je enkele griepachtige verschijnselen krijgt die ontstaan doordat je lichaam reageert op het virus, deze zullen echter nooit zo heftig zijn als een echte virusinfectie. De geruchtenstroom dat het vaccin gevaarlijk zou zijn komt omdat er naast het inactieve virus ook een hulpstof (adjuvans) word ingespoten. Adjuvans is relatief nieuw en een onderzoek naar de bijwerkingen op lange termijn is nog bezig, hierbij moet gezegd worden dat het hier gaat om zeer zeldzame bijwerkingen die pas aan het licht komen wanneer het vaccin op grote schaal wordt toegepast.

De sterftekans bij is vele malen groter dan bij een gewone griep

De kans om aan H1N1 te overlijden is zeer klein, bij de mensen die er aan overlijden is er meestal nog meer aan de hand, ze zijn al sterk verzwakt door een ander aandoening en het lichaam kan daardoor het virus niet meer de baas. Het komt zelden voor dat er mensen overlijden door de griep alleen. geschat word dat de kans om aan de Mexicaanse griep te overlijden 0,11% is, voor de normale seizoensgriep ligt dit tussen de 0,03% en 0,25%

Mexicaanse griep is een mild virus dus ongevaarlijk.

Mensen onderschatten vaak de griep. In principe is elke griep gevaarlijk, niet alleen de Mexicaanse. Het afweersysteem van het menselijk lichaam is doorgaans wel in staat om griepvirussen de baas te blijven, mits men het lichaam de kans geeft te herstellen. Rust nemen en gezond eten is vaak het beste medicijn. Het verschil tussen de Mexicaanse griep en de seizoensgriep is dat de kans op longontsteking groter is bij H1N1. Het virus dring dieper door in de longen dan de reguliere griep, verder kan het virus zich in de darmen nestelen met overgeven en diarree tot gevolg. Ook bestaat de kans dat het virus muteert waardoor het agressiever kan worden. Tijdens de uitbraak van de Spaanse griep in 1918 leek het in eerste instantie ook om een mild virus te gaan wat al bijna uitgewoed was, het virus muteerde echter en sloeg alsnog verschrikkelijk toe. De kans dat H1N1 muteert naar net zo'n dodelijk virus als in 1918 is zeer klein, aangezien de medische wetenschap inmiddels veel verder ontwikkeld is.

Over een tijdje is de griepgolf over en de Mexicaanse griep verdwenen

Het is mogelijk dat de Mexicaanse griep een normale seizoensgriep wordt, de kans dat dit virus in het niets oplost is erg klein. Hoewel dit ernstig lijkt is men na een 1e besmetting redelijk resistent tegen het virus en zal het een volgende keer minder hard toeslaan.
© 2009 - 2018 Voodoo113, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Details rond vaccinatie van kinderen tegen Mexicaanse griepDetails rond vaccinatie van kinderen tegen Mexicaanse griepInmiddels is bekend geworden, dat ook kinderen in aanmerking komen voor vaccinatie tegen Nieuwe Influenza A (H1N1), de M…
Wereldwijd de Mexicaanse griep: ziektegevallenWereldwijd de Mexicaanse griep: ziektegevallenDe Mexicaanse griep (ook wel H1N1 genoemd) stamt af van de varkensgriep die ook uit mexico komt. Sinds zondag 21 juni zi…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsnet.nl/de-mexicaanse-griep/interviews/14/alles-over-griep http://nl.wikipedia.org/wiki/Mexicaanse_griep http://nl.wikipedia.org/wiki/Spaanse_griep http://www.wereldoorlog1418.nl/spaanse-griep-mexicaanse-griep/index.html http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/Artikel-Kenniscentrum/Dossier-Nieuwe-Influenza-A-H1N1.htm#bijwerkingen http://gezondheidsnet.rnews.be/de-mexicaanse-griep/artikelen/1926/vijf-vragen-over-de-mexicaanse-griep http://ecdc.europa.eu/en/healthtopics/Pages/Influenza_A(H1N1)_Outbreak.aspx

Reageer op het artikel "Grootste misverstanden over de Mexicaanse griep op een rij"

Reacties

Griepprik, 14-09-2011 12:38 #2
Mijn grootvader kreeg in 1918 de Spaanse griep. Heeft dat overleefd net als zijn vrouw en kinderen. Mijn moeder (1916) heeft nooit griep net als ik (1941). Kan het zijn dat wij door de Spaanse griep van mijn grootvader een levenslange weerstand tegen griep hebben opgebouwd? Ik maak geen gebruik meer van de griepprik.

René \vugs, 16-11-2009 19:22 #1
De 2e inentig tegen de mexicaanse griep moet dat binnen 3 of 4 weken gebueren?

Infoteur: Voodoo113
Laatste update: 03-11-2009
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!